Δεν είναι πολλοί εκείνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται πως μετέτρεψαν μια κρίση σε χρυσή ευκαιρία για την εταιρεία τους, ωστόσο ο Χορστ Μπραντστέτερ που γεννήθηκε στις 27 Ιουνίου 1933 στο Τσίρντορφ της Βαυαρίας, μία κωμόπολη πολύ κοντά στη Νυρεμβέργη, εκμεταλλεύτηκε την πετρελαϊκή κρίση και άλλαξε τον κόσμο εκατομμυρίων παιδιών.
Το 1974 η πετρελαϊκή κρίση ήταν στο απόγειό της και 0 41χρονος Μπραντστέτερ αναλαμβάνει τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης παιχνιδιών Geobra Brandstätter και λίγα χρόνια αργότερα τα Playmobil άρχισαν να μπαίνουν σε κάθε σπίτι.
Στα ράφια η Chelsea: Η πρώτη Barbie με… σκολίωση
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το 1952, αφού εκπαιδεύτηκε στην κατασκευή εκμαγείων, 0 Χορστ Μπραντστέτερ, σε ηλικία 19 ετών μπήκε στην επιχείρηση, σε μία εποχή που τη διεύθυνσή της είχαν αναλάβει οι δύο θείοι του.
Ο ίδιος πολύ σύντομα πείστηκε ότι το πλαστικό και όχι το μέταλλο θα ήταν το υλικό του μέλλοντος στην κατασκευή παιχνιδιών και η πρώτη του επιτυχία, εμπορική και οικονομική, ήρθε στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 με το χούλα – χουπ, το πλαστικό στεφάνι που «μάγεψε» παιδιά και μεγάλους και τους έκανε να μη σταματούν να χορεύουν, γυρνώντας το γύρω από το σώμα τους.
Όμως λίγα χρόνια αργότερα και καθώς η Geobra Brandstätter έφτασε κοντά στην χρεοκοπία, η …σωτηρία ήρθε από την πετρελαϊκή κρίση, μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχει γνωρίσει ο κόσμος στην μεταπολεμική ιστορία.
Συγκεκριμένα, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, όταν η τιμή του πλαστικού, της πρώτης ύλης, είχε εκτοξευτεί στα ύψη, ο Μπραντστέτερ ζήτησε από τον κατασκευαστή εκμαγείων Χανς Μπεκ (1929-2009) να δημιουργήσει ένα παιχνίδι με τη λιγότερη δυνατή πρώτη ύλη. Έτσι, γεννήθηκε η διάσημη φιγούρα των 7,5 εκατοστών.
Οι τρεις πρώτες -ο Ινδιάνος, ο Ιππότης και ο Εργάτης- κυκλοφόρησαν το 1974 κι έγιναν ανάρπαστες. Λίγο αργότερα, κυκλοφόρησαν ακόμη 19 διαφορετικές φιγούρες Playmobil, ενώ σταδιακά παρουσιάστηκαν ολόκληρες σειρές, όπως οι πειρατές με καράβια και νησιά, καουμπόηδες και ινδιάνοι, τρένα, ιππότες και κάστρα, αστροναύτες και κάθε λογής φιγούρες που πήραν ζωή μέσα από τη φαντασία των παιδιών.
Τα πρώτα Playmobil είχαν το ίδιο κούρεμα (το γνωστό καπελάκι με τις οδοντωτές άκρες), ενώ προκειμένου να μην ξοδεύονται μεγάλες ποσότητες πλαστικού, όλα τα Playmobil είχαν μόνον τρία χρώματα μαλλιών: μαύρο, καστανό και ξανθό.
Σύμφωνα με τον σχεδιαστή, Χανς Μπεκ, τα μικρά ανθρωπάκια σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να χωρούν εύκολα στα παιδικά χεράκια, ενώ ο ίδιος εμπνεύστηκε από τις παιδικές ζωγραφιές όπου τα πρόσωπα έχουν συνήθως μάτια και στόμα αλλά όχι μύτη, γι’ αυτό τον λόγο και στα Playmobil οι μύτες απουσιάζουν.
Χάρη στα Playmobil, πολύ γρήγορα η εταιρεία Geobra Brandstätter έγινε η μεγαλύτερη του κλάδου στη Γερμανία, ξεπερνώντας ακόμη και την εταιρεία παζλ Ravensburger, ενώ το 2014 ο κύκλος εργασιών της έφτασε τα 595 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Μπραντστέτερ πέθανε στις 3 Ιουνίου 2015 στο Φιρτ της Γερμανίας, σε ηλικία 81 ετών, με τον ίδιο να προετοιμάζει τη διαδοχή του από τη δεκαετία του ‘90, όταν σύστησε ένα ίδρυμα που ανέλαβε να διευθύνει την εταιρεία με βάση τις επιθυμίες του.
Η εταιρεία -ένα κλασικό παράδειγμα success story από κάθε άποψη- φέρεται να έχει φτιάξει μέχρι σήμερα περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια Playmobil.
Τα Playmobil εξακολουθούν να χαράσσουν τον δρόμο για έναν απολύτως πραγματικού (στα μάτια ενός παιδιού) ονείρου, όπου οι πειρατές θα κάνουν έφοδο στην Ικαρία και η φανταστική πόλη των ιπποτών θα προστατεύσει τον λαό της από τους δράκους. Όπως και να έχει κάθε φορά το σενάριο, ο μικρός ή λίγο μεγαλύτερος πρωταγωνιστής θα αποφασίσει κάθε φορά για το… happy end.
Latest News
Οικογένεια Χαΐτογλου: Οι μικρασιάτες που έμαθαν στους ξένους τον «Μακεδονικό Χαλβά»
Η οικογένεια Χαΐτογλου ασχολείται 100 χρόνια με την παραγωγή χαλβά - Στο τιμόνι βρίσκεται σήμερα η τρίτη γενιά
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης
Περιουσίες με… βαριά ιστορία μένουν στα αζήτητα – Ψάχνουν αγοραστή, αλλά δεν βρίσκουν
Οι πλειστηριασμοί έφθασαν για ιστορικά ακίνητα που έγραψαν ιστορία - Από τον Πύργο του Ανδρέα Βγενόπουλου στην Εκάλη μέχρι την κατοικία Μουσείο του Εμφιετζόγλου
Βαρδής Βαρδινογιάννης: «Πενήντα χρόνια που καθόρισαν τη ζωή μου…» - Ο απολογισμός του ηγέτη της Motor Oil
Η πετρελαϊκή κρίση του ’73, η ένταξη στην ΕΟΚ, η Saudi Aramco, το ΧΑ και οι ΑΠΕ – Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης θυμάται…
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International