![Νεότευκτα: «Big boom» στα ναυπηγεία – Η υπερπροσφορά containerships «τρομάζει» την αγορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/containership-1-scaled.jpg)
Όλα έχουν πάρει τον δρόμο τους. Μια άνευ προηγουμένου «πλημμύρα» νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα επόμενα χρόνια αναμένεται να βάλει σε «φουρτούνες» την αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο ρυθμός των παραδόσεων νέων containerships αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό και οι εταιρείες περιμένουν μεγαλύτερη αύξηση το δεύτερο τρίμηνο έτους, κάτι που θα συνεχιστεί μέχρι και το 2025.
«Το κολοσσιαίο βιβλίο παραγγελιών χαρακτηρίζεται ως δαμόκλειος σπάθη που επικρέμεται πάνω από την αγορά, με μια σειρά παραδόσεων νέων πλοίων να πυροδοτεί την επιστροφή της πλεονάζουσας χωρητικότητας», προειδοποίησε η Alphaliner. Όπως ανέφερε ο αναλυτής, Stefan Verberckmoes, «αυτό το κύμα νεότευκτων έρχεται σε μια εποχή συρρίκνωσης της ζήτησης».
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/740d66a9986c6c1fd067edbffe49ccb5.jpg)
Η Maritime Strategies International (MSI) εκτιμά ότι οι παραδόσεις θα ανέλθουν συνολικά σε 717.900 TEU’s το δεύτερο τρίμηνο του 2023, αυξημένες κατά 62% σε σχέση με το τρέχον τρίμηνο, ενώ θα φτάσουν στα 764.800 TEU το γ’ τρίμηνο του 2023.
Στις αρχές του μήνα, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ήταν 7,69 εκατομμύρια TEU’s, κάτι λιγότερο από το 30% της χωρητικότητας του υφιστάμενου στόλου, σύμφωνα με την Alphaliner. Από τις συνολικές παραγγελίες, 2,48 εκατομμύρια TEU’s (32%) ορίστηκαν για παράδοση φέτος, 2,95 εκατομμύρια TEU (38%) το επόμενο έτος και 2,26 εκατομμύρια TEU (30%) το 2025.
Στην έκθεσή της, η Alphaliner ανέλυσε τις παραδόσεις νέων πλοίων που θα αναπτυχθούν στις κύριες συναλλαγές από τους 11 κορυφαίους liners. Αυτοί οι αριθμοί είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη που εξυπηρετούνται από πλοία που ανήκουν στους κολοσσούς της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα στατιστικά δείχνουν 89 νέα πλοία liners προς παράδοση στο υπόλοιπο του 2023, ακολουθούμενα από 130 το επόμενο έτος και 96 το 2025. O συνολικός αριθμός ανέρχεται σε συνολικά 315 τα επόμενα τρία χρόνια. (Τα δεδομένα της Alphaliner δείχνουν ότι οι 11 μεγαλύτερες εταιρείες έχουν συνολικά 499 νεότευκτα υπό παραγγελία).
Η Mediterranean Shipping Co. (MSC), η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία containerships στον κόσμο, έχει 92 πλοία υπό κατασκευή, συμπεριλαμβανομένων 33 στο που θα παραδοθούν μέσα στο έτος.
Η CMA CGM έχει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών, με 38 πλοία να παραδίδονται το επόμενο έτος. Η Cosco (συμπεριλαμβανομένου της OOCL) έχει υπό ναυπήγηση 32 πλοία, ενώ πριν από λίγες ημέρες πραγματοποίησε μια τελετή ονομασίας για το γιγάντιο πλοίο, χωρητικότητας 24.188-TEU, στο ναυπηγείο NACKS της Κίνας.
Μεγέθη πλοίων
Η Alphaliner «χαρτογράφησε» τις νέες παραγγελίες, χωρίζοντάς τις σε τρεις κατηγορίες: «Megamaxes», χωρητικότητας 23.000-24.000 TEU, πλοία που θα αναπτυχθούν στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης. «Neopanamaxes», πλοία χωρητικότητας 13.000-15.000 TEU που μπορούν να διέλθουν από τη Διώρυγα του Παναμά και άλλα πλοία χωρητικότητας 7.000+ TEU’s.
Τα Neopanamaxes είναι μακράν η μεγαλύτερη κατηγορία, αντιπροσωπεύοντας το 60% του συνόλου των νεότευκτων που θα παραδοθούν έως το 2025. Τα Megamaxes αντιπροσωπεύουν το 23% και τα υπόλοιπα το 17%.
Η MSC εστιάζει σε πιο ευέλικτα Neopanamaxes (62% των νέων πλοίων), ενώ για την CMA CGM τα Neopanamaxes αντιπροσωπεύουν το 58% των παραγγελιών.
Σε ό,τι αφορά τον χρόνο παράδοσης, το μεγαλύτερο κύμα αφίξεων Megamax (60% του συνόλου) αναμένεται φέτος, εγείροντας ανησυχίες για την επικείμενη πλεονάζουσα χωρητικότητα. Η Alphaliner προειδοποίησε ότι «μια αρμάδα νεότευκτων Megamax» πρόκειται να ενταχθεί στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης «σε μια περίοδο αποδυνάμωσης της ζήτησης».
«Υπάρχει ένα μεγάλο βιβλίο παραγγελιών. Αυτά τα πλοία πρόκειται να παραδοθούν. Κάποια από αυτά θα καθυστερήσουν. Θα δούμε επίσης ένα μεγάλο επίπεδο διάλυσης. Και για πλοία που ναυλώνονται — τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% του παγκόσμιου στόλου — πολλά θα επιστραφούν στους πλοιοκτήτες όταν λήξουν οι περίοδοι ναύλωσης», ανέφερε ο Matt Cox, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας trans-Pacific Matson.
Διάσταση απόψεων
Η συντριπτική πλειονότητα των αναλυτών επισημαίνει ότι οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν δύσκολα χρόνια ως αποτέλεσμα των μεγάλων παραγγελιών. Αλλά οι απόψεις διίστανται σχετικά με το πόσο κακό θα φέρει στην αγορά και πόσο ορθολογική ή παράλογη ήταν η συμπεριφορά των liners.
Στο ένα άκρο επικρατεί η άποψη ότι οι εταιρείες πυροβόλησαν το πόδι τους, υποκύπτοντας στο κλασικό μοτίβο του ναυτιλιακού κύκλου που μπορεί να φέρει κατάρρευση.. Σύμφωνα με αυτή την άποψη, η χωρητικότητα που βρίσκεται υπό παραγγελία είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα χρειαστεί ποτέ η παγκόσμια αγορά.
Από την άλλη πλευρά, υπερισχύει η άποψη ότι οι liners χρειάζονται νέα πλοία. Προ-COVID, υπήρχε μια μακρά περίοδος ακραίων υποπαραγγελιών όταν οι εταιρείες βρίσκονταν υπό σοβαρό «οικονομικό άγχος». Ο παγκόσμιος στόλος γέρασε και σύμφωνα με το VesselsValue, η μέση ηλικία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο είναι τώρα 14,6 έτη.
Τα νεότευκτα πλοία είναι πολύ πιο αποδοτικά σε καύσιμα από ό,τι τα παλαιότερης κατασκευής και τα καύσιμα είναι ένα από τα κορυφαία έξοδα των μεταφορέων. Τα νεότευκτα μπορούν επίσης να ενσωματώσουν δυνατότητες διπλού καυσίμου, επιτρέποντας στους εφοπλιστές να «δουν το μέλλον» με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Σύμφωνα με την αισιόδοξη θεωρία, οι εταιρείες θα καταλήξουν με έναν νέο και αποδοτικό στόλο που θα έχει το σωστό μέγεθος έναντι της ζήτησης. Στον αντίποδα, ολοένα και περισσότεροι προειδοποιούν ότι έρχονται φουρτούνες…
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets