Διάχυτη είναι η αισιοδοξία μεταξύ των εκπροσώπων του κλάδου των σκαφών αναψυχής που εκτιμούν ότι το 2023 θα είναι μια ακόμη χρονιά ρεκόρ στις κρατήσεις. Όμως το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη τεθεί σε εφαρμογή ο νέος νόμος που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 στερεί τη χώρα μας από πολλαπλάσια έσοδα από τον θαλάσσιο τουρισμό.
Ο νόμος 4926/2022 που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 έχει αφήσει αρκετές γκρίζες ζώνες και αυτό δεν μας βοηθάει να είμασταν ανταγωνιστικοί, σημείωσε ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, μιλώντας στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Yachting, την προηγούμενη εβδομάδα.
Νέα εποχή για το yachting με την Ελλάδα πρωταγωνιστή
Ένα χρόνο μετά, η πλατφόρμα του e-charter permission και της πληρωμής του ειδικού τέλους (ΤΕΠΑΔΑΧ) δεν έχουν δημιουργηθεί. Με την έγκαιρη ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας η ποσοστιαία αύξηση των αφίξεων σκαφών αναψυχής μεγαλύτερών των 35 μέτρων θα εκτοξεύονταν κατά 30% – 40% δήλωσε στο ίδιο συνέδριο η κα Τζίνα Πολέμη εκ μέρους της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού. Ωστόσο εφόσον η πλατφόρμα δεν ενεργοποιηθεί οι αφίξεις θα είναι αυξημένες μόνο κατά 15% σε σύγκριση με το 2022. Η κα. Πολέμη ανέφερε ότι το 2022 ήρθαν στη χώρα μας 169 σκάφη μεγαλύτερα των 35 μέτρων και πραγματοποίησαν 4.464 ημέρες ναύλωσης.
Παγκόσμιο φαινόμενο
Στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ ( σκάφη άνευ μονίμου πληρώματος) κ. Πάρις Λουτριώτης , τόνισε ότι ο κλάδος του επαγγελματικού τουριστικού σκάφους άνευ μονίμου πληρώματος μέχρι 25 μέτρα, είχε το 2022, μία καλή χρονιά, αλλά «πρέπει να έχουμε 2-3 ακόμη καλά χρόνια, ώστε να αντισταθμίσουμε τις δυσκολίες και απώλειες των προηγούμενων ετών».
Ο κ. Σκουλικίδης ξεκαθάρισε πάντως ότι η χρυσή εποχή που βιώνει τα δυο τελευταία χρόνια ο κλάδος του yachting, δεν είναι ελληνικό αλλά παγκόσμιο φαινόμενο. «Δεν γεννήθηκε από κάποια δική μας προσπάθεια είναι αποτέλεσμα διεθνών συγκυριών και της ανάγκης για ένα ασφαλές καταφύγιο» επισημαίνει.
Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η χώρα μας θεωρείται από τους καλύτερους προορισμούς παγκοσμίως για το yachting
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τον οίκο Christies τα ελληνικά νησιά είναι ο δεύτερος προορισμός παγκοσμίως μετά την Γαλλική Ριβιέρα για τα luxury yacht.
Για τον λόγο αυτό ίσως έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία η επισήμανση του κ. Σκουλικίδη ότι «για να μπορέσουμε να συντηρήσουμε τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο, θα πρέπει επιτέλους να συντονιστούμε, να εκσυγχρονιστούμε και να δράσουμε ενωμένοι». Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού θεωρεί ότι ο νόμος που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 χρήζει βελτιώσεων ειδικά στα άρθρα οκτώ και εννέα. Ειδικότερα μεταξύ άλλων ζητά όσον αφορά το άρθρο οκτώ, ασχέτως εάν είναι διερχόμενα σκάφη, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τον beneficial owner καθώς μόνο έτσι θα υπάρχει διαφάνεια. «Ζούμε σε μια εποχή με κυρώσεις σε πολλούς Ρώσους και έρευνες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος», σημείωσε. Επίσης χρειαζόμαστε έναν μηχανισμό εύρεσης των πραγματικών τιμών ναύλωσης. Ο κ. Σκουλικίδης ζητά ακόμη το σκάφος με ξένη σημαία να έχει τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με το σκάφος που έχει υψωμένη την ελληνική σημαία έτσι ώστε η ελληνική σημαία να παραμένει ανταγωνιστική.
Από την πλευρά της η κα. Πολέμη θεωρεί ότι δεν υπάρχει θέμα με την σημαία και υπογραμμίζει ότι με το νέο νόμο η Ελλάδα αποφάσισε να ανοίξει σύνορα και αυτό εγγράφει υποθήκες για το μέλλον, καθώς και έναν υγιή ανταγωνισμό. Εκεί που συμφωνεί με τον κ. Σκουλικίδη είναι ότι η καθυστέρηση όμως των ηλεκτρονικών εφαρμογών δημιουργεί ένα ασταθές περιβάλλον για να συμπεριληφθεί η Χώρα μας στον «χάρτη» των ναύλων του 2023. H άμεση ενεργοποίηση και «επικοινωνία» του e – CHARTER PERMISSION θα δημιουργήσει απρόσμενη άνοδο αφίξεων και κατά συνέπεια εσόδων για το Ελληνικό κράτος.
Πάντως μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Πατέρας εκτίμησε ότι το πρόβλημα της ενεργοποίησης της πλατφόρμας θα λυθεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες σύμφωνα με διαβεβαιώσεις του Γενικού Γραμματέα της ΑΑΔΕ κ. Γιώργου Πιτσιλή προς τον ίδιο.
Τέλος ενδεικτικό των καθυστερήσεων στην εφαρμογή του νόμου, είναι η επισήμανση του αντιπροέδρου της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Μανώλη Στεφάνακη, ότι όλες σχεδόν οι ΝΕΠΑ είναι παράνομε καθώς θα ΄έπρεπε να προσαρμόσουν το καταστατικό τους μέχρι τις 20 Ιανουαρίου κάτι που δεν έχει γίνει και είναι αναγκαία μία παράταση.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη