Διάχυτη είναι η αισιοδοξία μεταξύ των εκπροσώπων του κλάδου των σκαφών αναψυχής που εκτιμούν ότι το 2023 θα είναι μια ακόμη χρονιά ρεκόρ στις κρατήσεις. Όμως το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη τεθεί σε εφαρμογή ο νέος νόμος που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 στερεί τη χώρα μας από πολλαπλάσια έσοδα από τον θαλάσσιο τουρισμό.
Ο νόμος 4926/2022 που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 έχει αφήσει αρκετές γκρίζες ζώνες και αυτό δεν μας βοηθάει να είμασταν ανταγωνιστικοί, σημείωσε ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, μιλώντας στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Yachting, την προηγούμενη εβδομάδα.
Νέα εποχή για το yachting με την Ελλάδα πρωταγωνιστή
Ένα χρόνο μετά, η πλατφόρμα του e-charter permission και της πληρωμής του ειδικού τέλους (ΤΕΠΑΔΑΧ) δεν έχουν δημιουργηθεί. Με την έγκαιρη ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας η ποσοστιαία αύξηση των αφίξεων σκαφών αναψυχής μεγαλύτερών των 35 μέτρων θα εκτοξεύονταν κατά 30% – 40% δήλωσε στο ίδιο συνέδριο η κα Τζίνα Πολέμη εκ μέρους της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού. Ωστόσο εφόσον η πλατφόρμα δεν ενεργοποιηθεί οι αφίξεις θα είναι αυξημένες μόνο κατά 15% σε σύγκριση με το 2022. Η κα. Πολέμη ανέφερε ότι το 2022 ήρθαν στη χώρα μας 169 σκάφη μεγαλύτερα των 35 μέτρων και πραγματοποίησαν 4.464 ημέρες ναύλωσης.
Παγκόσμιο φαινόμενο
Στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ ( σκάφη άνευ μονίμου πληρώματος) κ. Πάρις Λουτριώτης , τόνισε ότι ο κλάδος του επαγγελματικού τουριστικού σκάφους άνευ μονίμου πληρώματος μέχρι 25 μέτρα, είχε το 2022, μία καλή χρονιά, αλλά «πρέπει να έχουμε 2-3 ακόμη καλά χρόνια, ώστε να αντισταθμίσουμε τις δυσκολίες και απώλειες των προηγούμενων ετών».
Ο κ. Σκουλικίδης ξεκαθάρισε πάντως ότι η χρυσή εποχή που βιώνει τα δυο τελευταία χρόνια ο κλάδος του yachting, δεν είναι ελληνικό αλλά παγκόσμιο φαινόμενο. «Δεν γεννήθηκε από κάποια δική μας προσπάθεια είναι αποτέλεσμα διεθνών συγκυριών και της ανάγκης για ένα ασφαλές καταφύγιο» επισημαίνει.
Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η χώρα μας θεωρείται από τους καλύτερους προορισμούς παγκοσμίως για το yachting
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τον οίκο Christies τα ελληνικά νησιά είναι ο δεύτερος προορισμός παγκοσμίως μετά την Γαλλική Ριβιέρα για τα luxury yacht.
Για τον λόγο αυτό ίσως έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία η επισήμανση του κ. Σκουλικίδη ότι «για να μπορέσουμε να συντηρήσουμε τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο, θα πρέπει επιτέλους να συντονιστούμε, να εκσυγχρονιστούμε και να δράσουμε ενωμένοι». Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού θεωρεί ότι ο νόμος που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2022 χρήζει βελτιώσεων ειδικά στα άρθρα οκτώ και εννέα. Ειδικότερα μεταξύ άλλων ζητά όσον αφορά το άρθρο οκτώ, ασχέτως εάν είναι διερχόμενα σκάφη, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τον beneficial owner καθώς μόνο έτσι θα υπάρχει διαφάνεια. «Ζούμε σε μια εποχή με κυρώσεις σε πολλούς Ρώσους και έρευνες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος», σημείωσε. Επίσης χρειαζόμαστε έναν μηχανισμό εύρεσης των πραγματικών τιμών ναύλωσης. Ο κ. Σκουλικίδης ζητά ακόμη το σκάφος με ξένη σημαία να έχει τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με το σκάφος που έχει υψωμένη την ελληνική σημαία έτσι ώστε η ελληνική σημαία να παραμένει ανταγωνιστική.
Από την πλευρά της η κα. Πολέμη θεωρεί ότι δεν υπάρχει θέμα με την σημαία και υπογραμμίζει ότι με το νέο νόμο η Ελλάδα αποφάσισε να ανοίξει σύνορα και αυτό εγγράφει υποθήκες για το μέλλον, καθώς και έναν υγιή ανταγωνισμό. Εκεί που συμφωνεί με τον κ. Σκουλικίδη είναι ότι η καθυστέρηση όμως των ηλεκτρονικών εφαρμογών δημιουργεί ένα ασταθές περιβάλλον για να συμπεριληφθεί η Χώρα μας στον «χάρτη» των ναύλων του 2023. H άμεση ενεργοποίηση και «επικοινωνία» του e – CHARTER PERMISSION θα δημιουργήσει απρόσμενη άνοδο αφίξεων και κατά συνέπεια εσόδων για το Ελληνικό κράτος.
Πάντως μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Πατέρας εκτίμησε ότι το πρόβλημα της ενεργοποίησης της πλατφόρμας θα λυθεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες σύμφωνα με διαβεβαιώσεις του Γενικού Γραμματέα της ΑΑΔΕ κ. Γιώργου Πιτσιλή προς τον ίδιο.
Τέλος ενδεικτικό των καθυστερήσεων στην εφαρμογή του νόμου, είναι η επισήμανση του αντιπροέδρου της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Μανώλη Στεφάνακη, ότι όλες σχεδόν οι ΝΕΠΑ είναι παράνομε καθώς θα ΄έπρεπε να προσαρμόσουν το καταστατικό τους μέχρι τις 20 Ιανουαρίου κάτι που δεν έχει γίνει και είναι αναγκαία μία παράταση.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς