Ταχύτερα από το προβλεπόμενο αναπτύχθηκε η οικονομία της Τουρκίας το τελευταίο τρίμηνο του 2022, κυρίως λόγω της αύξησης των κρατικών δαπανών, αν και οι προοπτικές έχουν θολώσει σημαντικά μετά τους καταστροφικούς σεισμούς.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την Τρίτη η στατιστική υπηρεσία TurkStat , το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν αυξήθηκε κατά 3,5% την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Αναλυτές στο Bloomberg, προέβλεπαν αύξηση κατά 2,9%.
Για το σύνολο του έτους η ανάπτυξη στη χώρα διαμορφώθηκε στο 5,6%.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα στοιχεία είναι πολιτικά ευαίσθητα στην Τουρκία και ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει δώσει προτεραιότητα στην οικονομική ανάπτυξη ενόψει των γενικών εκλογών που αναμένονται τον Μάιο. Παράλληλα, εντείνει τις προσπάθειες ανοικοδόμησης μετά τον σεισμό για να στηρίξει τη δημοτικότητα του κόμματός του που έχει ήδη δεχθεί σημαντικό πλήγμα από τις εξελίξεις στο μέτωπο της οικονομίας.
Πώς η τραγωδία στην Τουρκία επηρεάζει την οικονομία της χώρας – Οι προβλέψεις αναλυτών
Το κόστος του σεισμού
Η Παγκόσμια Τράπεζα ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι οι σεισμοί εκτιμάται ότι έχουν άμεσο κόστος έως και 34,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ή περίπου το 4% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος του 2021 για την οικονομία της Τουρκίας, σύμφωνα με μια προκαταρκτική εκτίμηση. Ο δανειστής είπε επίσης ότι θα μειώσει την πρόβλεψή του για την ανάπτυξη του ΑΕΠ για το 2023 κατά περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα από την αρχική του εκτίμηση 3,5%-4%.
Η κεντρική τράπεζα μείωσε το βασικό της επιτόκιο στο 8,5% αυτόν τον μήνα για να μετριάσει τον αντίκτυπο των σεισμών στην ανάπτυξη. Ο κύκλος χαλάρωσης που ξεκίνησε πέρυσι είδε τα επιτόκια να μειώνονται κατά 550 μονάδες βάσης σωρευτικά, σύμφωνα με τις προσταγές του Ερντογάν για χαμηλότερο κόστος δανεισμού.
Η έμφαση του προέδρου στην ανάπτυξη και η ώθηση για φθηνό δανεισμό σε μικρότερες και εξαγωγικές επιχειρήσεις επηρέασε το νόμισμα και τις τιμές καταναλωτή.
Ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από το 1998 και ξεπέρασε το 85% τον Οκτώβριο πριν επιβραδυνθεί στο 60% περίπου τον περασμένο μήνα. Η λίρα έχασε περίπου το 30% της αξίας της έναντι του δολαρίου πέρυσι.
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι η αβεβαιότητα σχετικά με τις εκλογές και οι απαιτήσεις εξωτερικής χρηματοδότησης ήταν «τρωτά σημεία», που την οδήγησαν να αναθεωρήσει προς τα κάτω την εκτίμηση της για την αύξηση του ΑΕΠ για το 2023 στο 3% από 3,5%.
Latest News
H «ατμομηχανή» της Ευρώπης αγκομαχά - Σε ύφεση για δεύτερη χρονιά η Γερμανία
Η οικονομία στη Γερμανία συρρικνώθηκε κατά 0,2% το προηγούμενο έτος
O νέος «πονοκέφαλος» της Λαγκάρντ - Γιατί η ΕΚΤ «κλείνει τα αυτιά» στους traders
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει στο τέλος του μήνα - Τι προβλέπουν οι αγορές για τα επιτόκια
Μειώθηκε απροσδόκητα ο πληθωρισμός της Βρετανίας στο 2,5%
Τα στοιχεία θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνεδρίασης της BoE στις 6 Φεβρουαρίου που αποφασίζει για τα επιτόκια στη Βρετανία
Οι πυρκαγιές στην Καλιφόρνια κάνουν τις ανισότητες μεγαλύτερες
Ποιο ρόλο παίζουν οι μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες στις εφιαλτικές πυρκαγιές στην Καλιφόρνια
Με το βλέμμα στον πληθωρισμό των ΗΠΑ οι αγορές - Ο φόβος για τα επιτόκια
Ο χρόνος ανακοίνωσης του πληθωρισμού των ΗΠΑ συμπίπτει με μια κρίσιμη στιγμή για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
Γιατί η SEC μηνύει τον Ίλον Μασκ - Το «colpo grosso» με τη μετοχή του Twitter
Η SEC αναφέρει ότι ο σύμμαχος Τραμπ «κέρδισε» περίπου 150 εκατ. δολ. με το να μην αποκαλύψει εγκαίρως το μερίδιο αγορά του Twitter
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες