
Η Βόρεια Αφρική έχει γίνει βασικός προορισμός του ρωσικού ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου μετά την επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές Φεβρουαρίου.
Οι αφρικανικές χώρες στη Μεσόγειο, καθώς και η Τουρκία, είχαν αρχίσει να εισάγουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα ακόμη και πριν από τη δυτική απαγόρευση.
Τώρα όμως, αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα προϊόντα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς επανεξαγωγή στην Ευρώπη. Αλλά σημειώνουν επίσης ότι ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική προέλευση ενός φορτίου που αναμιγνύεται με άλλα προϊόντα.
Από πού προμηθεύεται πλέον ντίζελ η Ευρώπη
Και η ΕΕ μπορεί να μην είναι πολύ αυστηρή στο να προσπαθήσει να αφαιρέσει κάθε πιθανό ρωσικό βαρέλι προϊόντος πετρελαίου από την αγορά της, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη εξάρθρωση στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου και τον στόχο των δυτικών εθνών να τιμωρήσουν τον Πούτιν αλλά να διατηρήσουν το πετρέλαιό του να ρέει σε όλο τον κόσμο.
Πετρέλαιο: Οι κυρώσεις στη Ρωσία ανασχεδιάζουν τον χάρτη
Η ΕΕ απαγόρευσε —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού ντίζελ, νάφθας και άλλων καυσίμων πρέπει να βρουν άλλον προορισμό εάν η Μόσχα θέλει να συνεχίσει να παίρνει χρήματα για αυτά τα προϊόντα . Η ροή ρωσικών καυσίμων προς τρίτες χώρες ρυθμίζεται επίσης από ανώτατα όρια τιμών, παρόμοια με το ανώτατο όριο του ρωσικού αργού, εάν το εμπόριο πραγματοποιείται μέσω δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Το ανώτατο όριο για το ρωσικό ντίζελ είναι 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ανώτατο όριο για τα προϊόντα πετρελαίου χαμηλότερου κόστους ορίζεται στα 45 δολάρια το βαρέλι.

Το βλέμμα στη Μέση Ανατολή
Η Ευρώπη αναμένεται να εισάγει αυτόν τον μήνα τους υψηλότερους όγκους ντίζελ από τη Μέση Ανατολή και την Ασία τα τελευταία επτά χρόνια , καθώς η ΕΕ στρέφεται σε εναλλακτικό εφοδιασμό μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού ντίζελ και άλλων καυσίμων.
Την ίδια στιγμή, οι ροές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στη Βόρεια Αφρική αυξάνονται. Το Μαρόκο, για παράδειγμα, είδε εισαγωγές 2 εκατομμυρίων βαρελιών ρωσικού ντίζελ τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με μόλις 600.000 βαρέλια για ολόκληρο το έτος 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler που επικαλείται η Wall Street Journal . Η Τυνησία σημείωσε επίσης αύξηση στις εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου – σε 2,8 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιανουάριο και άλλα εκτιμώμενα 3,1 εκατομμύρια βαρέλια τον Φεβρουάριο, μετά από αμελητέους όγκους εισαγωγών πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με αναλυτές, αυτές οι χώρες δεν θα καταναλώσουν όλα τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Η Βόρεια Αφρική δεν ενισχύει επίσης τη διύλισή της. Αυτό αφήνει μια εύλογη εξήγηση για το άλμα των εισαγωγών ρωσικών καυσίμων: την επανεξαγωγή σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, μετά από ανάμειξη με προϊόντα μη ρωσικής προέλευσης.
Επί του παρόντος, 87 πλοία που μεταφέρουν ρωσικό ντίζελ βρίσκονται στο νερό, έγραψε την Παρασκευή ο Ιωάννης Παπαδημητρίου, Senior Freight Analyst στη Vortexa. Από αυτά, 63 πλοία που μεταφέρουν 18 εκατομμύρια βαρέλια σηματοδοτούν επί του παρόντος μη ευρωπαϊκούς/μη μεσογειακούς προορισμούς, ή μεσογειακά σημεία ή ζώνες μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο (STS).
«Τα υπόλοιπα σηματοδοτούν κυρίως στη Μεσόγειο, μια τάση που είχε αρχίσει να εμφανίζεται πριν από την απαγόρευση, με απώτερους προορισμούς τη Βόρεια Αφρική και σε μεγαλύτερο βαθμό την Τουρκία – έναν ευκαιριακό μεταπολεμικό αγοραστή ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου», δήλωσε ο Παπαδημητρίου της Vortexa.
Οι αναλυτές και οι παρατηρητές της αγοράς θα πρέπει τώρα να δουν πόσο καιρό θα χρειαστούν τα φορτία STS για να βρουν και να φτάσουν στους τελικούς προορισμούς τους και εάν πιθανές μεγάλες καθυστερήσεις στα logistics θα μπορούσαν να απειλήσουν τον ρυθμό των ρωσικών εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με τον Παπαδημητρίου.


Latest News

Νέα πετρελαϊκή στην Ελλάδα; - Ενδιαφέρον για τα κοιτάσματα στο «Μπλοκ 2»
Οι υδρογονάνθρακες στο «Μπλοκ 2» των Energean – HELLENiQ ENERGY συγκεντρώνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον πετρελαϊκών

Σχέδια της Chevron για data centers που θα τροφοδοτεί η ίδια με ενέργεια
Η Chevron προωθεί τα σχέδιά της για να εκμεταλλευθεί την μεγάλη ζήτηση ενέργειας για data centers, σύμφωνα με τις δηλώσεις στελέχους της

Enaon EDA: Ποιος είναι ο αριθμός άμεσης επέμβασης - Πώς λειτουργεί
Ο Αριθμός Άμεσης Επέμβασης της Enaon EDA λειτουργεί χωρίς χρέωση για τον καλούντα, όλες τις ημερολογιακές ημέρες του έτους σε 24ωρη βάση

Η επιστροφή Παπασταύρου στην κυβέρνηση - Τα καυτά μέτωπα της ενέργειας και της πολεοδομίας
Τι σηματοδοτεί το εξωκοινοβουλευτικό και τεχνοκρατικό δίδυμο Σταύρου Παπασταύρου και Νίκου Τσάφου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Πάιατ: Η Κρήτη στο επίκεντρο των ενεργειακών εξελίξεων
Ο κ. Πάιατ συμμετείχε σε πάνελ στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης με τους Αναστάσιο Χατζηβασιλείου και Νικόλαο Μπακατσέλο

Οι δασμοί Τραμπ επιταχύνουν τα deal για αγορά εταιρικών αεροσκαφών
Συναγερμός έχει σημάνει στις αερομεταφορές σχετικά με τους δασμούς που πλήττουν την αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας

Ποιοι «τζογάρουν» με το πετρέλαιο - Οι δασμοί Τραμπ και το στοίχημα των 50 δολ.
Το πετρέλαιο Brent έφτασε σε χαμηλό έξι μηνών και οι κερδοσκόποι μείωσαν τις θέσεις αγοράς και πώλησης

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Μπορεί η Ευρώπη χωρίς το ρωσικό φυσικό αέριο;
Η επαναπροσέγγιση ευρωπαίων ηγετών στην Ρωσία για το φυσικό αέριο- Θα ανοίξουν ξανά οι στρόφιγγες;

Μηνιαία χρέωση και εντατικοί έλεγχοι μειώνουν τις ρευματοκλοπές
Το πρώτο εννεάμηνο του 2024 οι απώλειες υπολογίστηκαν σε 11,54%, έναντι 12,64% το πρώτο εννεάμηνο του 2023 και 12,21% του πρώτου εννεαμήνου του 2022