Η Βόρεια Αφρική έχει γίνει βασικός προορισμός του ρωσικού ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου μετά την επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές Φεβρουαρίου.
Οι αφρικανικές χώρες στη Μεσόγειο, καθώς και η Τουρκία, είχαν αρχίσει να εισάγουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα ακόμη και πριν από τη δυτική απαγόρευση.
Τώρα όμως, αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα προϊόντα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς επανεξαγωγή στην Ευρώπη. Αλλά σημειώνουν επίσης ότι ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική προέλευση ενός φορτίου που αναμιγνύεται με άλλα προϊόντα.
Από πού προμηθεύεται πλέον ντίζελ η Ευρώπη
Και η ΕΕ μπορεί να μην είναι πολύ αυστηρή στο να προσπαθήσει να αφαιρέσει κάθε πιθανό ρωσικό βαρέλι προϊόντος πετρελαίου από την αγορά της, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη εξάρθρωση στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου και τον στόχο των δυτικών εθνών να τιμωρήσουν τον Πούτιν αλλά να διατηρήσουν το πετρέλαιό του να ρέει σε όλο τον κόσμο.
Πετρέλαιο: Οι κυρώσεις στη Ρωσία ανασχεδιάζουν τον χάρτη
Η ΕΕ απαγόρευσε —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού ντίζελ, νάφθας και άλλων καυσίμων πρέπει να βρουν άλλον προορισμό εάν η Μόσχα θέλει να συνεχίσει να παίρνει χρήματα για αυτά τα προϊόντα . Η ροή ρωσικών καυσίμων προς τρίτες χώρες ρυθμίζεται επίσης από ανώτατα όρια τιμών, παρόμοια με το ανώτατο όριο του ρωσικού αργού, εάν το εμπόριο πραγματοποιείται μέσω δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Το ανώτατο όριο για το ρωσικό ντίζελ είναι 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ανώτατο όριο για τα προϊόντα πετρελαίου χαμηλότερου κόστους ορίζεται στα 45 δολάρια το βαρέλι.
Το βλέμμα στη Μέση Ανατολή
Η Ευρώπη αναμένεται να εισάγει αυτόν τον μήνα τους υψηλότερους όγκους ντίζελ από τη Μέση Ανατολή και την Ασία τα τελευταία επτά χρόνια , καθώς η ΕΕ στρέφεται σε εναλλακτικό εφοδιασμό μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού ντίζελ και άλλων καυσίμων.
Την ίδια στιγμή, οι ροές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στη Βόρεια Αφρική αυξάνονται. Το Μαρόκο, για παράδειγμα, είδε εισαγωγές 2 εκατομμυρίων βαρελιών ρωσικού ντίζελ τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με μόλις 600.000 βαρέλια για ολόκληρο το έτος 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler που επικαλείται η Wall Street Journal . Η Τυνησία σημείωσε επίσης αύξηση στις εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου – σε 2,8 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιανουάριο και άλλα εκτιμώμενα 3,1 εκατομμύρια βαρέλια τον Φεβρουάριο, μετά από αμελητέους όγκους εισαγωγών πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με αναλυτές, αυτές οι χώρες δεν θα καταναλώσουν όλα τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Η Βόρεια Αφρική δεν ενισχύει επίσης τη διύλισή της. Αυτό αφήνει μια εύλογη εξήγηση για το άλμα των εισαγωγών ρωσικών καυσίμων: την επανεξαγωγή σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, μετά από ανάμειξη με προϊόντα μη ρωσικής προέλευσης.
Επί του παρόντος, 87 πλοία που μεταφέρουν ρωσικό ντίζελ βρίσκονται στο νερό, έγραψε την Παρασκευή ο Ιωάννης Παπαδημητρίου, Senior Freight Analyst στη Vortexa. Από αυτά, 63 πλοία που μεταφέρουν 18 εκατομμύρια βαρέλια σηματοδοτούν επί του παρόντος μη ευρωπαϊκούς/μη μεσογειακούς προορισμούς, ή μεσογειακά σημεία ή ζώνες μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο (STS).
«Τα υπόλοιπα σηματοδοτούν κυρίως στη Μεσόγειο, μια τάση που είχε αρχίσει να εμφανίζεται πριν από την απαγόρευση, με απώτερους προορισμούς τη Βόρεια Αφρική και σε μεγαλύτερο βαθμό την Τουρκία – έναν ευκαιριακό μεταπολεμικό αγοραστή ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου», δήλωσε ο Παπαδημητρίου της Vortexa.
Οι αναλυτές και οι παρατηρητές της αγοράς θα πρέπει τώρα να δουν πόσο καιρό θα χρειαστούν τα φορτία STS για να βρουν και να φτάσουν στους τελικούς προορισμούς τους και εάν πιθανές μεγάλες καθυστερήσεις στα logistics θα μπορούσαν να απειλήσουν τον ρυθμό των ρωσικών εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με τον Παπαδημητρίου.
Latest News
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium
Η αυστριακή OMV θα προμηθεύσει με ρουμανικό αέριο τη Γερμανία
Η συμφωνία της OMV με τη γερμανική Uniper είναι πενταετής για 15 τεραβατώρες φυσικού αερίου από το έργο Neptun Deep στη Μαύρη Θάλασσα
Οι επιδοτήσεις για τους λογαριασμούς ρεύματος Ιανουαρίου - Η μεσοσταθμική τιμή για τα πράσινα τιμολόγια
Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ - Ποια νοικοκυριά ωφελούνται