Οι ασυνήθιστες εκπτώσεις που προσφέρει ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL στις αυτοκινητοβιομηχανίες επιτάχυναν τη “βουτιά” των τιμών του λιθίου και η αγορά οδεύει προς μια περαιτέρω υποχώρηση κατά 25%, με την αύξηση της προσφοράς να ξεπερνά τη ζήτηση, εκτιμούν αναλυτές και έμποροι.
Μετά από μια ξέφρενη κούρσα των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες τα τελευταία δύο χρόνια, που με τη σειρά της οδήγησε τις τιμές του λιθίου να εξαπλασιαστούν και των πυρόξενων (ορυκτά που αποτελούν πηγή του λιθίου) να δεκαπλασιαστούν, πλέον όλα δείχνουν ότι η φούσκα έσκασε.
«Η προσφορά υπερβαίνει κατά πολύ τη ζήτηση», δήλωσε ο αναλυτής Dylan Kelly του Ord Minnett στο Σίδνεϊ, προσθέτοντας ότι «η ζήτηση παραμένει ισχυρή, αλλά οι τιμές δεν είναι βιώσιμες εδώ και αρκετό καιρό».
Το σημείο καμπής για τις τιμές του λιθίου ήρθε στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα επιβραδύνθηκε απότομα εν όψει της προγραμματισμένης διακοπής από το Πεκίνο στις επιδοτήσεις για τη βιομηχανία ύψους 87 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τη μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία στον κόσμο.
Απότομη πτώση
Η πτώση ήρθε απότομα, λένε οι αναλυτές, καθώς οι επενδυτές τρομοκρατήθηκαν από την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα τον Ιανουάριο και από τους όρους έκπτωσης της CATL, που περιλάμβαναν την υπόθεση ότι οι τιμές του ανθρακικού λιθίου, βασικού υλικού στις μπαταρίες αυτοκινήτων, θα μειωνόταν περισσότερο από το μισό.
Ωστόσο, παρόλο που οι ανησυχίες για τη ζήτηση ταρακουνούν τις αγορές, είναι η διαφαινόμενη προσφορά από την Κίνα, την Αυστραλία και τη Χιλή που θα επαναφέρει τις τιμές στη… γη, όπως λένε χαρακτηριστικά οι αναλυτές.
Η Rystad Energy βλέπει το έλλειμμα λιθίου στην παγκόσμια αγορά να συρρικνώνεται σε περίπου 20.000 έως 30.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου (LCE) φέτος, από 76.000 τόνους LCE το 2022.
Δεδομένης της αυξανόμενης προσφοράς, η Goldman Sachs βλέπει τις τιμές spot του ανθρακικού λιθίου, από όπου αντλείται η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου, να πέφτουν στα 34.000 δολάρια ανά τόνο τους επόμενους 12 μήνες, από 53.304 δολάρια κατά μέσο όρο φέτος.
Έως το 2025 αναμένει η προσφορά λιθίου να αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 34% ετησίως έναντι ετήσιου ρυθμού αύξησης της ζήτησης 25%.
«Η πιθανή αύξηση της προσφοράς και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αναμένεται να μειώσουν τις τιμές του λιθίου, στη συνέχεια, μεσοπρόθεσμα», ανέφερε η Goldman Sachs σε σημείωμα της 23ης Φεβρουαρίου.
Εντείνονται οι φόβοι
Μια πτώση 6,3% στις πωλήσεις των νέων ενεργειακών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και plug-in υβριδικών, στην Κίνα τον Ιανουάριο, μετά την εκτίναξη της αγοράς κατά 90% το 2022, πυροδότησε ανησυχίες για άμβλυνση της ανάπτυξης που θα μείωνε τη ζήτηση για μπαταρίες και υλικά μπαταριών.
Κάποιες εταιρείες όπως ο γίγαντας λιθίου Albemarle, απέδωσαν τις χαμηλότερες πωλήσεις αυτοκινήτων σε προσωρινή αδυναμία δεδομένης της πρώιμης Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Η Albemarle βλέπει την αγορά EV της Κίνας να αυξάνεται κατά 40% φέτος. Όμως οι τιμές συνέχισαν να πέφτουν.
«Η ζήτηση εξακολουθεί να είναι υγιής, αλλά οι κατασκευαστές μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων επί του παρόντος αποθεματοποιούν αντί να κάνουν νέες παραγγελίες. Επομένως, η υποτονική ζήτηση spot επιβαρύνει το κλίμα και πιέζει προς τα κάτω τις τιμές», δήλωσε η Susan Zou, αντιπρόεδρος της Rystad Energy με έδρα τη Σαγκάη.
Η πτώση των τιμών του λιθίου στην Κίνα, τον μεγαλύτερο καταναλωτή στον κόσμο, έχει πλήξει τους παραγωγούς λιθίου στο εξωτερικό. Οι μετοχές της Albemarle και της αυστραλέζικης Pilbara Minerals έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους από τον Νοέμβριο, ενώ η Allkem υποχώρησε περίπου 30%.
Ωστόσο, ο επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Allkem, Christian Barbier, είπε ότι η πτώση των τιμών στην Κίνα ήταν κάτι που «έπρεπε να συμβεί» και ήταν «χρήσιμη» και πρόσθεσε ότι η κατάσταση με τις τιμές επιδεινώθηκε από τους κατασκευαστές μπαταριών της χώρας που αγωνίζονται για μερίδιο αγοράς.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων