![Λίθιο: Ξέφρενη πτώση τιμών λόγω του… φρένου στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/02/catl-lithio-scaled.jpg)
Οι ασυνήθιστες εκπτώσεις που προσφέρει ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL στις αυτοκινητοβιομηχανίες επιτάχυναν τη “βουτιά” των τιμών του λιθίου και η αγορά οδεύει προς μια περαιτέρω υποχώρηση κατά 25%, με την αύξηση της προσφοράς να ξεπερνά τη ζήτηση, εκτιμούν αναλυτές και έμποροι.
Μετά από μια ξέφρενη κούρσα των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες τα τελευταία δύο χρόνια, που με τη σειρά της οδήγησε τις τιμές του λιθίου να εξαπλασιαστούν και των πυρόξενων (ορυκτά που αποτελούν πηγή του λιθίου) να δεκαπλασιαστούν, πλέον όλα δείχνουν ότι η φούσκα έσκασε.
«Η προσφορά υπερβαίνει κατά πολύ τη ζήτηση», δήλωσε ο αναλυτής Dylan Kelly του Ord Minnett στο Σίδνεϊ, προσθέτοντας ότι «η ζήτηση παραμένει ισχυρή, αλλά οι τιμές δεν είναι βιώσιμες εδώ και αρκετό καιρό».
Το σημείο καμπής για τις τιμές του λιθίου ήρθε στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα επιβραδύνθηκε απότομα εν όψει της προγραμματισμένης διακοπής από το Πεκίνο στις επιδοτήσεις για τη βιομηχανία ύψους 87 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τη μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία στον κόσμο.
Απότομη πτώση
Η πτώση ήρθε απότομα, λένε οι αναλυτές, καθώς οι επενδυτές τρομοκρατήθηκαν από την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα τον Ιανουάριο και από τους όρους έκπτωσης της CATL, που περιλάμβαναν την υπόθεση ότι οι τιμές του ανθρακικού λιθίου, βασικού υλικού στις μπαταρίες αυτοκινήτων, θα μειωνόταν περισσότερο από το μισό.
Ωστόσο, παρόλο που οι ανησυχίες για τη ζήτηση ταρακουνούν τις αγορές, είναι η διαφαινόμενη προσφορά από την Κίνα, την Αυστραλία και τη Χιλή που θα επαναφέρει τις τιμές στη… γη, όπως λένε χαρακτηριστικά οι αναλυτές.
Η Rystad Energy βλέπει το έλλειμμα λιθίου στην παγκόσμια αγορά να συρρικνώνεται σε περίπου 20.000 έως 30.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου (LCE) φέτος, από 76.000 τόνους LCE το 2022.
Δεδομένης της αυξανόμενης προσφοράς, η Goldman Sachs βλέπει τις τιμές spot του ανθρακικού λιθίου, από όπου αντλείται η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου, να πέφτουν στα 34.000 δολάρια ανά τόνο τους επόμενους 12 μήνες, από 53.304 δολάρια κατά μέσο όρο φέτος.
Έως το 2025 αναμένει η προσφορά λιθίου να αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 34% ετησίως έναντι ετήσιου ρυθμού αύξησης της ζήτησης 25%.
«Η πιθανή αύξηση της προσφοράς και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αναμένεται να μειώσουν τις τιμές του λιθίου, στη συνέχεια, μεσοπρόθεσμα», ανέφερε η Goldman Sachs σε σημείωμα της 23ης Φεβρουαρίου.
Εντείνονται οι φόβοι
Μια πτώση 6,3% στις πωλήσεις των νέων ενεργειακών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και plug-in υβριδικών, στην Κίνα τον Ιανουάριο, μετά την εκτίναξη της αγοράς κατά 90% το 2022, πυροδότησε ανησυχίες για άμβλυνση της ανάπτυξης που θα μείωνε τη ζήτηση για μπαταρίες και υλικά μπαταριών.
Κάποιες εταιρείες όπως ο γίγαντας λιθίου Albemarle, απέδωσαν τις χαμηλότερες πωλήσεις αυτοκινήτων σε προσωρινή αδυναμία δεδομένης της πρώιμης Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Η Albemarle βλέπει την αγορά EV της Κίνας να αυξάνεται κατά 40% φέτος. Όμως οι τιμές συνέχισαν να πέφτουν.
«Η ζήτηση εξακολουθεί να είναι υγιής, αλλά οι κατασκευαστές μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων επί του παρόντος αποθεματοποιούν αντί να κάνουν νέες παραγγελίες. Επομένως, η υποτονική ζήτηση spot επιβαρύνει το κλίμα και πιέζει προς τα κάτω τις τιμές», δήλωσε η Susan Zou, αντιπρόεδρος της Rystad Energy με έδρα τη Σαγκάη.
Η πτώση των τιμών του λιθίου στην Κίνα, τον μεγαλύτερο καταναλωτή στον κόσμο, έχει πλήξει τους παραγωγούς λιθίου στο εξωτερικό. Οι μετοχές της Albemarle και της αυστραλέζικης Pilbara Minerals έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους από τον Νοέμβριο, ενώ η Allkem υποχώρησε περίπου 30%.
Ωστόσο, ο επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Allkem, Christian Barbier, είπε ότι η πτώση των τιμών στην Κίνα ήταν κάτι που «έπρεπε να συμβεί» και ήταν «χρήσιμη» και πρόσθεσε ότι η κατάσταση με τις τιμές επιδεινώθηκε από τους κατασκευαστές μπαταριών της χώρας που αγωνίζονται για μερίδιο αγοράς.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης