Τα σχέδια του Μαρκ Ζάκερμπεργκ για την εφαρμογή μιας συνδρομητικής υπηρεσίας για το Facebook και το Instagram έκανε πολλούς χρήστες των κοινωνικών μέσων να αναρωτιούνται για το μέλλον αυτού του τρόπου επικοινωνίας. Μετά από μια παρόμοια κίνηση που εφάρμοσε ο Έλον Μασκ στο Twitter, ο CEO της Meta, ανακοίνωσε το Σαββατοκύριακο πως η επιλογή αυτή θα επιτρέπει στους χρήστες να πιστοποιούν την αυθεντικότητα των λογαριασμών τους πληρώνοντας περίπου 15 ευρώ το μήνα για να λάβουν το πολυπόθητο μπλέ διαπιστευτήριο ονόματι blue checkmark. Εκτός του ό,τι θα προστατεύονται οι χρήστες από την πλαστοπροσωπία, δεν προσφέρονται μέχρι στιγμής πολλά άλλα προνόμια.
Facebook: Κύμα αποχωρήσεων χρηστών λόγω του Meta Verified
Τεχνολογικοί αναλυτές αναφέρουν πως η κίνηση αυτή προκλήθηκε από την επείγουσα ανάγκη για νέες ροές εισόδων αφού η μητρική εταιρεία Meta υπέστη πτώση των κερδών της ύψους 40% πέρυσι και αναγκάστηκε να απολύσει χιλιάδες μέλη του προσωπικού. Υπάρχει δυσπιστία όσον αφορά τη ζήτηση για την νέα premium υπηρεσία, κατηγορώντας τον «γίγαντα» των social media πως έχει στερέψει από ιδέες. Ο Έλον Μάσκ, ο οποίος είχε παρουσιάσει ένα σχέδιο επαλήθευσης των χρηστών για το Twitter τον περασμένο Νοέμβριο, έχει προσελκύσει λιγότερο από 300.000 συνδρομητές σύμφωνα με την τεχνολογική ιστοσελίδα «The Information». Τα προβλεπόμενα έσοδα 27,8 εκ. δολαρίων από την συνδρομητική υπηρεσία επαλήθευσης του Twitter απέχουν παρασάγγας από τα δισ. που απαιτούνται για να μην χρεοκοπήσει η εταιρεία.
Λιγότερο από το 10% των χρηστών θα επιλέξουν την συνδρομή
Από την άλλη πλευρά ενώ το Facebook κατέγραψε πέρυσι κέρδη ύψους 23,1 δις δολαρίων, μια σοβαρή ύφεση στο διαφημιστικό κομμάτι του κοινωνικού μέσου δικτύωσης έπληξε σοβαρά την εταιρεία. Επίσης ο αριθμός των χρηστών που ασχολούνται με το Facebook και το Instagram φαίνεται να έχει φτάσει σε επίπεδα κορεσμού. «Αυτό αποτελεί μια ριψοκίνδυνη κίνηση που μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ» δηλώνει στην DW ο Νταν Άϊβς, αναλυτής της Wall Street από την επενδυτική εταιρεία Wedbush Securities. «Πολλοί χρήστες μπορεί να ήταν ήδη με το ένα πόδι έξω, άραγε αυτό θα τους σπρώξει προς την έξοδο;», διερωτάται.
Ο αναλυτής υπολογίζει πως μόνο το 3% ως 7% των δισεκατομμυρίων χρηστών θα επιλέξουν την συνδρομή, έχοντας απολαύσει δωρεάν τα αγαπημένα τους κοινωνικά δίκτυα για πάνω από μια δεκαετία. Το Facebook έχει ήδη μεγαλύτερο έλεγχο κατά της πλαστοπροσωπίας από το Twitter, που επικρίνεται συχνά λόγω του ότ,ι επιτρέπει τόσα πολλά ανώνυμα και ψεύτικα προφίλ. «Η συνδρομή είναι ελκυστική μόνο για τους influencers ή τις εταιρείες. Δεν πιστεύω πως πολλοί απλοί χρήστες θα εγγραφούν καθώς δεν υπάρχει μεγάλο πλεονέκτημα για εκείνους» ανέφερε στην DW ο Μάρτιν Έμμερ, καθηγητής επικοινωνίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.
Η μητρική εταιρεία Meta επιμένει πως οι συνδρομητές θα επωφεληθούν από την άμεση πρόσβαση σε ομάδες εξυπηρέτησης πελατών, γεγονός που τώρα είναι απίθανο για τους περισσότερους χρήστες, ενώ τα προφίλ τους θα έχουν μεγαλύτερη προβολή στις μηχανές αναζήτησης και επιπλέον προστασία έναντι στην κλοπή δεδομένων. Ο ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας κοινωνικών μέσων Battenhall, Ντρού Μπένβι, επισημαίνει πως η Meta «θα χρειαστεί ένα πλουσιότερο σύνολο χαρακτηριστικών για να κάνει το πρόγραμμα συνδρομής πιο ελκυστικό».
Το TikTok εξακολουθεί να είναι δωρεάν και να αυξάνεται
Ο Μπένβι επίσης διερωτάται για το κύρος του blue checkmark, το οποίο μέχρι στιγμής αποτελούσε σύμβολο των διασήμων. Η χρέωση για την ένταξη αυτού του συμβόλου σε οποιοδήποτε προφίλ θα αποδυναμώσει το κύρος του.
Οι περιορισμοί απορρήτου που έθεσε η Apple πριν 18 μήνες για να εμποδίσει τη Meta να συγκεντρώνει υπερβολικά δεδομένα χρηστών, τα οποία στη συνέχεια τα πουλούσε σε διαφημιστές, έπληξαν σοβαρά το μοντέλο διαφήμισης του Facebook και του Instagram. Η τεράστια επένδυση στο Metaverse αποτελεί μια ακόμη ανάγκη για νέες ροές εισόδων.Ο αναλυτής επικοινωνιών και ιδρυτής του PP Foresight, Πάολο Πεσκατόρε, δηλώνει για το Metaverse πως «θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να καρποφορήσει, πόσο μάλλον να σκεφτεί κανείς το κέρδος».
Ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Meta ωστόσο, το TikTok, παραμένει δωρεάν. Με περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο χρήστες σε πάνω από 150 χώρες, το μέσο δικτύωσης έχει κερδίσει μερίδιο της διαφημιστικής αγοράς από τις πλατφόρμες της Meta. Μια πρόσφατη έρευνα σε 50 κορυφαίους διαφημιστές στις ΗΠΑ από την ερευνητική εταιρεία Cowen έδειξε πως σκοπεύουν να κάνουν περισσότερες εμπορικές συναλλαγές με το TikTok και το Instagram αλλά λιγότερο με το Facebook.
Ίσως όμως να είναι αργά για τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης για ενταχθούν στο «πάρτυ» των συνδρομών. Υπηρεσίες ροής βίντεο, παιχνιδιών και μουσικής όπως και ιστότοποι ειδήσεων χρεώνουν εδώ και καιρό την πρόσβαση, αφήνοντας ελάχιστο χώρο στους προϋπολογισμούς των καταναλωτών για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην πραγματικότητα, όταν πέρυσι πλατφόρμες όπως το Netflix και το Amazon Prime φάνηκε να έχουν φτάσει σε κορεσμό, εισήγαγαν χαμηλού κόστους ή και δωρεάν εκδόσεις με διαφημίσεις. «Πολλοί έχουν ήδη αρκετές συνδρομές όπως στο Netflix και θα υπολογίσουν πολύ αν χρειάζονται πραγματικά άλλη μια», δήλωσε ο καθηγητής Έμμερ.
Άσουτος Πάντι
Επιμέλεια: Ιωσηφίνα Τσαγκαλίδου
Πηγή: DW
Latest News
Τα παραπλανητικά «τιτιβίσματα» του Μασκ - Το Χ στο επίκεντρο της παραπληροφόρησης
Οι ψευδείς ή παραπλανητικοί ισχυρισμοί του δισεκατομμυριούχου Ίλον Μασκ σχετικά με τις εκλογές στις ΗΠΑ έχουν συγκεντρώσει 2 δισεκατομμύρια προβολές
Οι Τζεφ Μπέζος και OpenAI επενδύουν στην startup Physical Intelligence
Η αποτίμηση της startup Physical Intelligence που δραστηριοποιείται στο χώρο της ρομποτικής και στηρίχθηκε από τον Τζεφ Μπέζος φτάνει στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια
Από την πυρηνική ενέργεια στην κβαντική μηχανική - Πώς οι Big Tech θα σβήσουν τη δίψα της AI για ενέργεια
Οι Big Tech έχουν εξασφαλίσει συμφωνίες πυρηνικής ενέργειας αξίας δισ. δολαρίων - Στο βάθος πάντα υπάρχει και η προοπτική των κβαντικών υπολογιστών
Κι ύστερα ήρθαν οι μέλισσες - Πώς ένα σπάνιο είδος ματαιώνει data center της Meta
Η Meta βρίσκεται υπό πίεση να αποδείξει στους επενδυτές ότι το στοίχημά της στην τεχνητή νοημοσύνη θα αποφέρει καρπούς
TikTok: Κατηγορούμενο για αυτοκτονίες εφήβων – Αγωγή από επτά οικογένειες
Ο αλγόριθμος του TikTok φέρεται να προτείνει σε εφήβους βίντεο που προωθούν αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.
«Είμαστε στο έλεος της Google» - Πώς μας λέει αυτό που θέλουμε να ακούσουμε
Όσοι απευθύνονται στη Google για να τους λύσει τις απορίες μπορεί να δουν δραματικά διαφορετικές όψεις του κόσμου
Χιντζίδης (Performance Technologies): Η Εναλλακτική μας προετοίμασε για την Κύρια Αγορά του ΧΑ
Ο Διονύσης Χιντζίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Performance Technologies, μίλησε για την πορεία της εταιρείας μέχρι την Κύρια Αγορά
Γιατί ο Ζάκερμπεργκ δεν θα πάψει να ξοδεύει ασύστολα για τεχνητή νοημοσύνη
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ θεωρεί ότι η χρήση τεχνητής νοημοσύνης ωθεί τα κέρδη της Meta Platforms
Πώς οι Big Tech κερδίζουν σήμερα για να επενδύσουν στο μέλλον
Οι τεχνολογικοί γίγαντες διαφημίζουν πραγματικές νίκες σήμερα για να δικαιολογήσουν τεράστιες επενδύσεις αύριο και οι επενδυτές στηρίζουν, ως ένα σημείο
Η Huawei ακόμα παλεύει να ανακάμψει από τις κυρώσεις, λέει ο ιδρυτής
Ο Ρεν Ζενγκφέι λέει ότι παρά την θεαματική ανάκαμψη η Huawei δεν έχει ξεπεράσει τα προβλήματά της