
«Η αμαξοστοιχία IC56 παραμένει στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου λόγω τεχνικού προβλήματος καλωδίου ηλεκτροκίνησης. Αναμένεται σημαντική καθυστέρηση».
Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2023, ώρα 16.32’. Αιτία ένα κομμένο καλώδιο ηλεκτροκίνησης που έπεσε πάνω στην αμαξοστοιχία με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή της με περίπου 450 επιβάτες. Το κακό όμως δυστυχώς δεν σταμάτησε εκεί. Ώρα 23.20’ περίπου. Η επιβατική αμαξοστοιχία IC62, που ξεκίνησε στις 19.22΄ από την Αθήνα συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορευματική αμαξοστοιχία στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Πρόκειται για μία από τις χειρότερες σιδηροδρομικές τραγωδίες που έχει ζήσει η χώρα μας, με τον αριθμό των νεκρών να αυξάνεται ως τις πρώτες πρωινές ώρες, φτάνοντας τους 32, οι νοσηλευόμενοι τραυματίες είναι 53, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για εγκλωβισμένους.

Σκηνές τρόμου εκτυλίχθηκαν με τα πρώτα τρία βαγόνια του Intercity, στο οποίο επέβαιναν 350 επιβάτες, να έχουν τυλιχθεί στις φλόγες από τη σφοδρή σύγκρουση, εξαιτίας της οποίας εκτροχιάσθηκαν όλα πλην του τελευταίου.
Ο πυκνός καπνός από τη φωτιά που έκαιγε ως μετά τη μία τα μεσάνυχτα, αλλά και τα καμένα λάδια μηχανής δημιούργησαν ένα απόκοσμο σκηνικό, μέσα από το οποίο άνθρωποι έβγαιναν σπάζοντας τα παράθυρα, πυροσβέστες αναζητούσαν εγκλωβισμένους και μετέφεραν τραυματίες.

Το κομμένο καλώδιο και οι διαχρονικές ελλείψεις
Με την επιχείρηση απεγκλωβισμού ακόμα σε εξέλιξη, τα ερωτήματα είναι πολλά κι αμείλικτα. Με δεδομένο το πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση, που, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ξεκίνησε νωρίς το απόγευμα με το κόψιμο του καλωδίου στον Παλαιοφάρσαλο, το οποίο αναμένεται επίσης να διαπιστωθεί από τι προκλήθηκε, οι συνθήκες στο δίκτυο έγιναν πιο δύσκολες, με αποτέλεσμα να προκληθούν επάλληλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια.
Οι πρώτες εκτιμήσεις συγκλίνουν στην εκδοχή του ανθρώπινου λάθους, που οδήγησε να βρεθούν δύο τρένα στην ίδια γραμμή με αποτέλεσμα να συγκρουστούν μετωπικά με ταχύτητα. Η επιβατική αμαξοστοιχία θα λέγαμε πως βρέθηκε στο αντίθετο ρεύμα. Οι μαρτυρίες μάλιστα των επιβαινόντων δεν κάνουν καν λόγο για φρενάρισμα, ενώ πολλοί μιλούν για μεγάλες ταχύτητες από τα δύο τρένα.
Εικάζεται λοιπόν πως ο σταθμάρχης στη Λάρισα δεν γύρισε τα κλειδιά -μηχανισμός που ρυθμίζει τη διέλευση στις διακλαδώσεις-, αφήνοντας την αμαξοστοιχία να ανέβει από τη γραμμή καθόδου.
Βεβαίως, όλα θα πρέπει να διερευνηθούν και να επιβεβαιωθούν από την έρευνα που θα ακολουθήσει. Προς τούτο, έχουν οδηγηθεί προς εξέταση στο Αστυνομικό Τμήμα Λάρισας ο σταθμάρχης βάρδιας του ΟΣΕ Λαρίσης, ο κλειδούχος του σταθμού και ο εκπρόσωπος της Hellenic Train.
Τα μεγάλα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας πάντως δεν είναι σημερινά. Η απαξίωση των περασμένων 15 ετών, τα «αιώνια» έργα εκσυγχρονισμού που ακόμα δεν έχουν τελειώσει, η έλλειψη πόρων με αποτέλεσμα να μην έχει γίνει βαριά συντήρηση του δικτύου, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Όσο δε τα προβλήματα δεν λύνονται, τόσο το δίκτυο καταρρέει, με τα αποτελέσματα να καθρεφτίζονται στις καθημερινές καθυστερήσεις, τα ακινητοποιημένα τρένα, τις βλάβες, τα χαμένα δρομολόγια.
Το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το μήκος του βασικού σιδηροδρομικού άξονα από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη, δημιουργεί κενά ασφαλείας, οδηγώντας σε βραδυπορίες και συμβατικές – παρωχημένες μεθόδους λειτουργίας, όπως η ενημέρωση μέσω τηλεγραφήματος, που επαφίενται στη μεγάλη εμπειρία των μηχανοδηγών.
Ενώ τα προβλήματα στα κλειδιά και η έλλειψη κλειδούχων, έχουν ως αποτέλεσμα την αναγκαστική λειτουργία παρακαμπτήριων στο δίκτυο, εκτός από τις περιπτώσεις που δυστυχώς εξελίσσονται σε μοιραίο παίκτη.


Latest News

Aντιδράσεις και απειλές πολέμου από το κόμμα Ιμάμογλου για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Όσοι γνωρίζουν το πολιτικό σύστημα στην Τουρκία, ξέρουν καλά ότι πιο φανατικοί εθνικιστές είναι οι λεγόμενοι «Κεμαλιστές» της αξιωματικής αντιπολίτευσης CHP, παρά το AKP του Ερντογάν

Τέλος χρόνου για τους καθαρισμούς των οικοπέδων – Έρχονται πρόστιμα
Οι αρμόδιες αρχές κρούουν των κώδωνα του κινδύνου ώστε οι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές των συγκεκριμένων χώρων να ολοκληρώσουν τις απαραίτητες ενέργειες άμεσα καθώς βρισκόμαστε λιγότερο από 15 ημέρες από την εκπνοή της προθεσμίας

Ρούμπιο: Αν δεν τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ θα πρέπει να εγκαταλείψουν την προσπάθεια
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο έκανε σχετικές δηλώσεις στο Παρίσι ύστερα από συνάντηση με Ευρωπαίους και Ουκρανούς αξιωματούχους

Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ από το Ιόνιο έως το Ταίναρο - Τι αναφέρεται στο Προεδρικό Διάταγμα
Το Προεδρικό Διάταγμα λαμβάνει υπόψη τη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας – Ιταλίας του 2020

Ουάσινγκτον και Κίεβο υπέγραψαν μνημόνιο για τα ορυκτά – Τι περιλαμβάνει
Η Γιούλια Σβιρεντένκο, πρώτη αντιπρόεδρος της κυβέρνησης στην Ουκρανία και υπουργός Οικονομίας, επιβεβαίωσε ότι το μνημόνιο προθέσεων υπογράφηκε ανάμεσα σε Κίεβο και Ουάσινγκτον

Αδειάζει η Αθήνα - Αυξημένη κίνηση στα λιμάνια και έκτακτα δρομολόγια στα ΚΤΕΛ
Το αδιαχώρητο επικρατεί από νωρίς στο λιμάνι του Πειραιά, απ’ όπου χιλιάδες εκδρομείς του Πάσχα αναχωρούν για νησιωτικούς προορισμούς

Το TikTok του Μητσοτάκη: «Οδήγηση και αλκοόλ δεν πάνε μαζί, ποτέ»
Το μήνυμα για τους εκδρομείς του Πάσχα και την ασφάλεια στους δρόμους

Η Μελόνι σε ρόλο... γεφυροποιού μεταξύ ΕΕ - Τραμπ
Η Μελόνι έχει περιγράψει τους δασμούς του Τραμπ στα αγαθά της ΕΕ ως «λάθος», αλλά φαίνεται να ακολουθεί μια πιο προσεκτική προσέγγιση

Η Nissan σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή στις ΗΠΑ λόγω δασμών
Πέρυσι, η Nissan παρήγαγε σχεδόν 525.600 οχήματα στις ΗΠΑ αρκετά μακριά απο τη δυνατότητα του ενός εκατομμυρίου που έχουν οι εγκαταστάσεις της

ΕΦΕΤ: Ανακαλείται μπάρα πρωτεΐνης
Ο ΕΦΕΤ ενημερώνει για την ανάκληση προϊόντος στο οποίο ανιχνεύτηκε γλουτένη, ενώ στη συσκευασία αναγράφεται ότι είναι «χωρίς γλουτένη»