Τα περιστατικά μεταφοράς επιβατών ευθύνονται για περίπου έναν στους επτά θανάτους, που σχετίζονται με τραυματισμούς που μπορούν να προληφθούν. Ωστόσο, ο κίνδυνος του θανάτου για τους επιβάτες ανά μίλι ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με τον τρόπο και το μέσο μεταφοράς.
Τα ταξίδια με μηχανές ή αυτοκίνητο παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, ενώ τα αεροπορικά, τα σιδηροδρομικά και αυτά μέσω λεωφορείων έχουν χαμηλότερα ποσοστά θανάτου.
Κατά μέσο όρο 3.287 άτομα σε όλο τον κόσμο, πεθαίνουν κάθε μέρα σε αυτοκινητιστικά ατυχήματα. Εκτός από τα 1,3 εκατομμύρια άτομα που πεθαίνουν σε τροχαία κάθε χρόνο, η Ένωση Ασφαλών Διεθνών Οδικών Ταξιδιών (Association for Safe International Road Travel) εκτιμά ότι 20 έως 50 εκατομμύρια περισσότερα άτομα τραυματίζονται ή έχουν αναπηρία.
Στις απαρχαιωμένες ελληνικές ράγες το διεθνές εμπόριο – Γιατί οι Έλληνες δεν προτιμούν το τρένο
Ολλανδική έρευνα έχει δείξει ότι τα εμπορικά επιβατικά αεροπλάνα έχουν μόνο ένα θανατηφόρο ατύχημα για κάθε 16 εκατομμύρια πτήσεις. Σύμφωνα με άλλη μελέτη, για κάθε 1 δισεκατομμύριο επιβατηγά μίλια που γίνονται με αυτοκίνητο, πεθαίνουν 7,2 άνθρωποι, με το αεροπλάνο, είναι 0,07 άτομα, ενώ με το τρένο είναι 0,43.
Τρένα: Στην Ελλάδα το πλέον θανατηφόρο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης [γραφήματα]
Ειδικότερα για την Ευρώπη οι συγκρίσεις κινδύνου δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου για τα μηχανοκίνητα δίκυκλα είναι ο υψηλότερος από όλα τα μέσα, όντας κατά μέσο όρο 20 φορές υψηλότερος από ό,τι για τους επιβάτες αυτοκινήτων. Επίσης, το ποδήλατο και το περπάτημα έχουν κατά μέσο όρο 7 έως 9 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου ανά διανυόμενη απόσταση από το ταξίδι με αυτοκίνητο. Η οδική κυκλοφορία συλλογικά έχει τον υψηλότερο κίνδυνο θανάτου ανά χιλιόμετρο επιβάτη από όλους τους άλλους τρόπους μεταφοράς επιβατών.
Οι σιδηροδρομικές και αεροπορικές μετακινήσεις είναι οι ασφαλέστεροι τρόποι ανά διανυόμενη απόσταση, ακολουθούμενες από το λεωφορείο.
Οι επιβάτες τρένων, λεωφορείων/ πούλμαν και αεροπλάνων εντός της ΕΕ έχουν τον χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου ανά χιλιόμετρο επιβάτη.
Για το μέσο ταξίδι επιβατών στην ΕΕ, τα ταξίδια με λεωφορείο έχουν 10 φορές χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από τα ταξίδια με αυτοκίνητο και τα αεροπορικά ταξίδια εντός της ΕΕ έχουν για τη μέση απόσταση πτήσης περίπου τον ίδιο κίνδυνο θανάτου ανά χιλιόμετρο επιβάτη με το ταξίδι με τρένο.
Τα τρένα της Ευρώπης
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat το 2021, σημειώθηκαν 1.389 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ, με συνολικά 683 νεκρούς και 513 σοβαρά τραυματισμένους.
Από το 2010, ο αριθμός των σημαντικών σιδηροδρομικών ατυχημάτων μειώθηκε σταδιακά, με 840 λιγότερα ατυχήματα το 2021 σε σχέση με το 2010 (-38%). Το 2021, περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ αφορούσαν μη εξουσιοδοτημένα άτομα στις γραμμές (59%) και περισσότερο από το ένα τρίτο σημειώθηκαν σε ισόπεδες διαβάσεις (34%).
Η θλιβερή πρωτιά της Ελλάδας
Η Ελλάδα έχει το θλιβερό προνόμιο να καταλαμβάνει την πρώτη θέση στους θανάτους που σχετίζονται γενικά με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων αναλογικά με τα χιλιόμετρα που διανύονται κάθε χρόνο, αλλά και να βρίσκεται στο «top 7» της λίστας των χωρών όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τους περισσότερους θανάτους επιβατών τρένων –και πάλι με βάση τις διανυθείσες αποστάσεις.
Τα τραγικά αυτά στοιχεία προκύπτουν από την έκθεση του 2022 για την Ασφάλεια των Σιδηροδρόμων και τη Διαλειτουργικότητα στην ΕΕ (Report on Railway Safety and Interoperability in the EU -2022) που εκπονεί η ίδια η Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους (European Union –Agency for Railways).
Τα δεδομένα που παρουσίασε χθες ο ΟΤ για τους θανάτους που σχετίζονται με σιδηροδρόμους στη χώρα μας σε σύγκριση με όλη την ΕΕ, όπως προκύπτουν από την εν λόγω έκθεση, είναι αποκαλυπτικά –και θλιβερά συνάμα.
Θλιβερή πρωτιά
Εάν υπολογιστούν όλες οι απώλειες ζωής από τρένα αναλογικά με τα χιλιόμετρα που διανύονται σε κάθε χώρα, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση της κατάταξης αυτής.
Πρόκειται για τα λεγόμενα ποσοστά θανάτων από τους σιδηροδρόμους τα οποία εκφράζουν, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης της αρμόδιας υπηρεσίας της ΕΕ, τον αποκαλούμενο «συνολικό εκδηλούμενο κίνδυνο από τη λειτουργία των σιδηροδρόμων».
Επίσης η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις σε όλη την ΕΕ όσον αφορά και τους θανάτους επιβατών σιδηροδρόμων –και πάλι με βάση τα χιλιόμετρα που διανύουν τα τραίνα σε μια χώρα. Οι αριθμοί αυτοί δείχνουν ξεκάθαρα «τον προσωπικό εκδηλούμενο κίνδυνο για τα άτομα που χρησιμοποιούν τα τρένα», όπως αναφέρεται στην έκθεση.
Latest News
Διαβάστε στο Βήμα της Κυριακής: Το Κέντρο βγάζει Πρόεδρο
Οι παράμετροι της συναίνεσης για την εκλογή στο ύπατο αξίωμα της χώρας
Έρχονται πυκνές χιονοπτώσεις και πτώση της θερμοκρασίας -Ποιες περιοχές θα χτυπήσει η κακοκαιρία
Αλλάζει ο καιρός από αύριο καθώς έρχονται χιόνια και πτώση της θερμοκρασίας
Λος Άντζελες: Οι λόγοι που οδήγησαν στην καταστροφή - Γιατί επιμένουν στα ξύλινα σπίτια
Οι πυρκαγιές ακόμα καίνε στο Λος Άντζελες που αποδεικνύεται ότι ήταν ανοχύρωτο απέναντι στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής
Παραιτείται ο Φραγκογιάννης από ΥΦΥΠΕΞ – Ποιος είναι ο επικρατέστερος για τη θέση
Ο Φραγκογιάννης αποχωρεί από το Υπουργείο για καθαρά προσωπικούς λόγους
Μεταπνευμονοϊός: Αυτά είναι τα συμπτώματα – Τι λένε οι ειδικοί
Όπως λένε οι επιστήμονες, ο μεταπνευμονοϊός είναι γνωστός στην επιστημονική κοινότητα εδώ και χρόνια
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Λεωφόρο Ποσειδώνος λόγω έργων
Η ΕΛ.ΑΣ απευθύνει έκκληση στους οδηγούς των οχημάτων να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διέλευσή τους από τα σημεία των εργασιών στη Λεωφόρο Ποσειδώνος
Αλλάζει το σκηνικό του καιρού: Βροχές το Σάββατο – Έρχονται καταιγίδες, χιόνια και πτώση της θερμοκρασίας την Κυριακή
Αλλάζει ο καιρός από την Κυριακή καθώς έρχονται καταιγίδες και χιόνια. Η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση
Στην ψηφιακή εποχή οι συγκοινωνίες στην Αθήνα - «Πρεμιέρα» για τις ανέπαφες πληρωμές
Οι επιβάτες που θα χρησιμοποιούν ΜΜΜ αρμοδιότητας ΟΑΣΑ θα έχουν την δυνατότητα εναλλακτικά να πληρώνουν το εισιτήριό τους ανέπαφα
Κρίσιμο Σαββατοκύριακο για την απόφαση Μητσοτάκη- Τι θα κρίνει την προεδρική εκλογή
Από την ερχόμενη Τετάρτη και μετά «κάθε μέρα είναι πιθανή» για τα αποκαλυπτήρια της κυβερνητικής πρότασης που αφορά στην προεδρική εκλογή
Τέσσερις στους πέντε πολίτες απορρίπτουν τον Μακρόν - Τι δείχνει έρευνα
Για πρώτη φορά από το 2017 η δημοτικότητα του γάλλου προέδρου πέφτει κάτω από από το 20% - Ανάλογη η απόρριψη και για τον νεοδιορισμένο πρωθυπουργό Μπαϊρού