
Σε όλη την Ευρώπη, 843 δισ. ευρώ επενδύθηκαν σε σιδηροδρομικά δίκτυα, από το 2000 έως το 2019, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη. Την ίδια περίοδο, οι επενδύσεις σε οδικές υποδομές ήταν 1,341 τρισ. ευρώ. Η Ελλάδα φιγουράρει στις τελευταίες θέσεις.
Οι επενδύσεις σε υποδομές αεροπορικών μεταφορών ανήλθαν συνολικά σε 112 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η διαφορά σχεδόν 500 δισ. ευρώ οφείλεται στην προτεραιότητα που δόθηκε σε νέους δρόμους, ενώ οι επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές έμειναν ως επί το πλείστον στάσιμες για 20 χρόνια.
Έκθεση κόλαφος για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων [γραφήματα]
Τα δεδομένα σχετικά με το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών αποκαλύπτουν πώς συρρικνώνεται το σιδηροδρομικό δίκτυο σε όλη την Ευρώπη, με ορισμένες χώρες να χάνουν πολλά χιλιόμετρα και, επομένως, ευκαιρίες να ταξιδέψουν με τρένο.
Στις απαρχαιωμένες ελληνικές ράγες το διεθνές εμπόριο – Γιατί οι Έλληνες δεν προτιμούν το τρένο
Τα στοιχεία για τις επενδύσεις δείχνουν επίσης ότι μόνο τρεις χώρες — η Αυστρία, το Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο — επένδυσαν περισσότερα σε σιδηροδρομικές υποδομές παρά σε οδικές υποδομές.

Προτίμηση στους δρόμους
Το 2000, οι ευρωπαϊκές χώρες είδαν επενδύσεις 27 δισεκατομμυρίων ευρώ σε σιδηροδρομικές υποδομές και διπλάσιο ποσό —54 δισεκατομμύρια ευρώ — σε οδικές υποδομές.
Οι σιδηροδρομικές επενδύσεις αυξήθηκαν αργά, αλλά κυρίως παρέμειναν στάσιμες αφού έφτασαν τα 40 δισεκατομμύρια ευρώ το 2003. Κορυφώθηκαν 12 χρόνια αργότερα, με 50 δισεκατομμύρια ευρώ το 2015.
Οι επενδύσεις στο οδικό δίκτυο αυξήθηκαν με ταχύτερους ρυθμούς, με κορύφωση το 2008 των 85 δισεκατομμυρίων ευρώ που επενδύθηκαν.
Το χάσμα μεταξύ των επενδύσεων σε αυτούς τους δύο τύπους μεταφορών ήταν αξιοσημείωτο μεταξύ 2004 και 2013, με τη μεγαλύτερη διαφορά το 2008 όταν επενδύθηκαν 45 δισεκατομμύρια ευρώ στον σιδηρόδρομο και 85 δισεκατομμύρια ευρώ στον οδικό τομέα.
Η Ελβετία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Τσεχική Δημοκρατία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ουγγαρία είναι οι χώρες με το υψηλότερο μέσο ποσοστό του ΑΕΠ που επενδύεται σε σιδηροδρομικές υποδομές, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ .
Η εικόνα στην Ελλάδα
Η ανάλυση των επενδύσεων σε υποδομές ως ποσοστό του ΑΕΠ δείχνει ότι στην Ελβετία, το 0,63% του ΑΕΠ επενδύθηκε σε σιδηροδρομικές υποδομές, ακολουθούμενη από την Αυστρία (0,52%), την Ισπανία (0,46%), την Τσεχική Δημοκρατία (0,42%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (0,4%) %).
Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό μετά βίας διαμορφώθηκε στο 0,3% τη δεκαετία 2000-2019 ενώ στο οδικό δίκτυο επενδύθηκε το 0,9% του ΑΕΠ.
Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι ακόμα πιο απογοητευτικά για τη χώρα μας αν κοιτάξει κανείς γενικά τις επενδύσεις για τις υποδομές στις μεταφορές, όπου το σύνολο των χρημάτων ανήλθε σε μόλις 0,5% του ΑΕΠ το 2021, αμετάβλητο από το 2020.
Λιγότερα χιλιόμετρα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών, η Γαλλία είναι η χώρα που έχασε τα περισσότερα χιλιόμετρα — 3.558 του σιδηροδρομικού της δικτύου — μεταξύ 2008 και 2019.
Μειωμένο ήταν επίσης στη Ελλάδα το μήκος των γραμμών το οποίο διαμορφώθηκε σε 2.280 χλμ το 2019 από 2.552 που ήταν το 2008.
Το συνολικό μήκος των γραμμών αυξήθηκε περισσότερο στην Ισπανία, η οποία κατέγραψε 2.173 χιλιόμετρα περισσότερα το 2019 σε σχέση με το 2008.


Latest News

Τι πληρώνουν e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ την ερχόμενη εβδομάδα
Αναλυτικά οι πληρωμές, οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι - Πότε πληρώνονται οι συντάξεις

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στην αντλία τις επόμενες ημέρες
Την ανιούσα έχει πάρει και πάλι η τιμή της βενζίνης που έχει πλέον ξεπεράσει το 1,80 ευρώ/λίτρο.

Αποκλειστικό: Λύνεται ο γόρδιος δεσμός του προσωπικού αριθμού - Πού και πώς θα χορηγείται
Το σχέδιο του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΓΓΠΣ - Μπαίνει τέλος στις φωτοτυπίες ταυτοτήτων

Αμυντικές δαπάνες: Τι σημαίνει για την Ελλάδα η ρήτρα διαφυγής
Οι γκρίζες ζώνες και η δημοσιονομική ευελιξία - Το θέμα θα τεθεί στην επόμενη συνεδρίαση του ECOFIN

Τι πληρώνουν e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ την εβδομάδα 24-28 Φεβρουαρίου
Αναλυτικά οι πληρωμές, οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι - Πότε πληρώνονται οι συντάξεις

Η δυναμική της ζήτησης πολυτελών ακινήτων στην Ελλάδα - Οι περιοχές έκπληξη
Ανοδική τάση φαίνεται να παρουσιάζει η ζήτηση πολυτελών ακινήτων στην Ελλάδα, με συγκεκριμένες περιοχές να κεντρίζουν το ενδιαφέρον

Θεοδωρικάκος: Ενισχύσεις 900 εκατ. από τον αναπτυξιακό νόμο
Ιδιαίτερο βάρος στην παραμεθόριες περιοχές, από την Ήπειρο και τη Μακεδονία, μέχρι τον Έβρο και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου για παραγωγικές επενδύσεις

Στον... αέρα χιλιάδες οικοδομικές άδειες – Αρρυθμίες στις πολεοδομίες καταγγέλλουν οι μηχανικοί
Σοβαρά τα προβλήματα στην έκδοση οικοδομικών αδειών από τις πολεοδομίες καταγγέλλουν μηχανικοί του ΤΕΕ

Λεφτά… δεν υπάρχουν για 4 στους 10 Έλληνες – Πόσοι δυσκολεύονται να καλύψουν βασικές ανάγκες [πίνακας]
Πέντε φορές υψηλότερο κίνδυνο να βρεθούν σε οικονομική αδυναμία σε σχέση με την Ευρώπη αντιμετωπίζουν οι Έλληνες – Τι δείχνει η έρευνα του ΙΝΕ - ΓΣΕΕ

Αν. Μακεδονία και Θράκη στο επίκεντρο της προσπάθειας ενεργειακής αυτονομίας της ΕΕ
Το συνέδριο με επίκεντρο τον κρίσιμο ρόλο της περιοχής στην ενεργειακή ασφάλεια, την περιφερειακή ανάπτυξη και τη διαχείριση διεθνών προκλήσεων