Σε όλη την Ευρώπη, 843 δισ. ευρώ επενδύθηκαν σε σιδηροδρομικά δίκτυα, από το 2000 έως το 2019, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη. Την ίδια περίοδο, οι επενδύσεις σε οδικές υποδομές ήταν 1,341 τρισ. ευρώ. Η Ελλάδα φιγουράρει στις τελευταίες θέσεις.
Οι επενδύσεις σε υποδομές αεροπορικών μεταφορών ανήλθαν συνολικά σε 112 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η διαφορά σχεδόν 500 δισ. ευρώ οφείλεται στην προτεραιότητα που δόθηκε σε νέους δρόμους, ενώ οι επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές έμειναν ως επί το πλείστον στάσιμες για 20 χρόνια.
Έκθεση κόλαφος για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων [γραφήματα]
Τα δεδομένα σχετικά με το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών αποκαλύπτουν πώς συρρικνώνεται το σιδηροδρομικό δίκτυο σε όλη την Ευρώπη, με ορισμένες χώρες να χάνουν πολλά χιλιόμετρα και, επομένως, ευκαιρίες να ταξιδέψουν με τρένο.
Στις απαρχαιωμένες ελληνικές ράγες το διεθνές εμπόριο – Γιατί οι Έλληνες δεν προτιμούν το τρένο
Τα στοιχεία για τις επενδύσεις δείχνουν επίσης ότι μόνο τρεις χώρες — η Αυστρία, το Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο — επένδυσαν περισσότερα σε σιδηροδρομικές υποδομές παρά σε οδικές υποδομές.
Προτίμηση στους δρόμους
Το 2000, οι ευρωπαϊκές χώρες είδαν επενδύσεις 27 δισεκατομμυρίων ευρώ σε σιδηροδρομικές υποδομές και διπλάσιο ποσό —54 δισεκατομμύρια ευρώ — σε οδικές υποδομές.
Οι σιδηροδρομικές επενδύσεις αυξήθηκαν αργά, αλλά κυρίως παρέμειναν στάσιμες αφού έφτασαν τα 40 δισεκατομμύρια ευρώ το 2003. Κορυφώθηκαν 12 χρόνια αργότερα, με 50 δισεκατομμύρια ευρώ το 2015.
Οι επενδύσεις στο οδικό δίκτυο αυξήθηκαν με ταχύτερους ρυθμούς, με κορύφωση το 2008 των 85 δισεκατομμυρίων ευρώ που επενδύθηκαν.
Το χάσμα μεταξύ των επενδύσεων σε αυτούς τους δύο τύπους μεταφορών ήταν αξιοσημείωτο μεταξύ 2004 και 2013, με τη μεγαλύτερη διαφορά το 2008 όταν επενδύθηκαν 45 δισεκατομμύρια ευρώ στον σιδηρόδρομο και 85 δισεκατομμύρια ευρώ στον οδικό τομέα.
Η Ελβετία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Τσεχική Δημοκρατία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ουγγαρία είναι οι χώρες με το υψηλότερο μέσο ποσοστό του ΑΕΠ που επενδύεται σε σιδηροδρομικές υποδομές, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ .
Η εικόνα στην Ελλάδα
Η ανάλυση των επενδύσεων σε υποδομές ως ποσοστό του ΑΕΠ δείχνει ότι στην Ελβετία, το 0,63% του ΑΕΠ επενδύθηκε σε σιδηροδρομικές υποδομές, ακολουθούμενη από την Αυστρία (0,52%), την Ισπανία (0,46%), την Τσεχική Δημοκρατία (0,42%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (0,4%) %).
Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό μετά βίας διαμορφώθηκε στο 0,3% τη δεκαετία 2000-2019 ενώ στο οδικό δίκτυο επενδύθηκε το 0,9% του ΑΕΠ.
Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι ακόμα πιο απογοητευτικά για τη χώρα μας αν κοιτάξει κανείς γενικά τις επενδύσεις για τις υποδομές στις μεταφορές, όπου το σύνολο των χρημάτων ανήλθε σε μόλις 0,5% του ΑΕΠ το 2021, αμετάβλητο από το 2020.
Λιγότερα χιλιόμετρα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών, η Γαλλία είναι η χώρα που έχασε τα περισσότερα χιλιόμετρα — 3.558 του σιδηροδρομικού της δικτύου — μεταξύ 2008 και 2019.
Μειωμένο ήταν επίσης στη Ελλάδα το μήκος των γραμμών το οποίο διαμορφώθηκε σε 2.280 χλμ το 2019 από 2.552 που ήταν το 2008.
Το συνολικό μήκος των γραμμών αυξήθηκε περισσότερο στην Ισπανία, η οποία κατέγραψε 2.173 χιλιόμετρα περισσότερα το 2019 σε σχέση με το 2008.
Latest News
Στο μικροσκόπιο και της Fitch η Ελλάδα - Τι περιμένουν οι οίκοι αξιολόγησης
Οι οίκοι αξιολόγησης «βλέπουν» μια σειρά από «αγκάθια» που υπάρχουν στην ελληνική οικονομία - Η αναμονή από την κυβερνητική πολιτική
«Χτυπάει ξανά το σφυρί» για το «στρατηγείο» του Κοντομηνά - Τι συμβαίνει με τη βίλα του Βγενόπουλου
Πάνω από 600 πλειστηριασμοί έχουν προγραμματισθεί αυτή την εβδομάδα – Στο σφυρί εμβληματικά ακίνητα
Η λίστα με τους 362 κωδικούς προϊόντων με μείωση τιμής έως 20% - Αναλυτικά τα προϊόντα και τα ποσοστά μείωσης
Το υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε στη δημοσιότητα τη λίστα με τους κωδικούς προϊόντων που έχουν ενταχθεί ως τώρα στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ
Εγκαίνια για το νέο κτηριακό συγκρότημα των Κεντρικών Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ
Στις νέες εγκαταστάσεις της ΑΑΔΕ, στην οδό Πειραιώς 180, θα υπηρετούν 1.100 υπάλληλοι των Κεντρικών Υπηρεσιών της Αρχής
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Μητσοτάκης: Νέες μειώσεις φόρων έως το 2027 – Είμαστε σε διαρκή πόλεμο με την φοροδιαφυγή
Κεντρική επιλογή της κυβέρνησης είναι οι σταδιακές αλλά δημοσιονομικές βιώσιμες μειώσεις φόρων, δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Στο φουλ οι μηχανές στις κατασκευές - Επενδύσεις €5,3 δισ. σε 4 χρόνια
Όπως αναφέρει οικονομικό δελτίο της Alpha Bank, η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) από τις κατασκευές ακολουθεί ανοδική πορεία
Τι θα «ξεκλειδώσει» την πόρτα του ΧΑ – Ο Φάις και τα roadshows με επενδυτές «κράχτες»
Το ενδεχόμενο εισαγωγής στο Χρηματιστήριο Αθηνών σχεδιάζουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες – Η περίπτωση του Φάις και το σήμα του οίκου Russel
«Ξεπαγώνει» η Ψηφιακή Τράπεζα Γης - Τα οφέλη για τις επενδύσεις και τους ιδιοκτήτες ακινήτων
Η Ψηφιακή Τράπεζα Γης θα αποτελέσει «εργαλείο» για στρατηγικές επενδύσεις, ιδιοκτήτες διατηρητέων, αυθαιρέτων
Η Handelsblatt επαινεί την Ελλάδα - «Σημαντική πρόοδος στη μείωση του χρέους»
Η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt αναφέρεται θετικά στη μείωση του χρέους της Ελλάδας