
Το εύκολο, το αυθόρμητο, το σχεδόν αυτονόητο για πλείστους όσους σχολιαστές της επικαιρότητας – σχολιαστές έχουμε γίνει όλοι με την επέλαση των σόσιαλ μίντια: να αρχίσουν να οδύρονται και να καταριούνται.
Θα όφειλαν να συγκρατηθούν. Να σιωπήσουν. Γιατί; Από στοιχειώδη σεβασμό. Δεν μπορεί οι οιμωγές από το πληκτρολόγιο, από το σπίτι ή το γραφείο μας να καλύπτουν την κραυγή που σκίζει τα στήθη γονιών, αδελφών, αγοριών και κοριτσιών των θυμάτων. Εκείνων αφανίστηκε η ζωή τους. Εμάς χάλασε η μέρα μας. «Μα θα μπορούσαν οι νεκροί να είναι παιδιά δικά μας!» Ελα όμως που δεν είναι. Ας αφήσουμε τον θρήνο στους χαροκαμένους. Ας σταθούμε νοερά, βουβά στο πλευρό τους.
Δεύτερος πειρασμός; Οι αναλύσεις. Πριν αλέκτορα φωνήσαι, προτού κρυώσουν τα κορμιά και τα σίδερα, ξεκινάει η εμβριθής δήθεν – από παντελώς ασχέτους – απόδοση ευθυνών. Φταίει, διατείνονται, η ιδιωτικοποίηση. Οι σιδηρόδρομοι ωστόσο στην Ελλάδα ανήκουν και διοικούνται από μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. Αφήστε που τέτοιου είδους δογματισμοί οδηγούν σε ευτράπελα συμπεράσματα. Επρεπε δηλαδή μετά το ναυάγιο του «Σάμινα», το 1999, να κρατικοποιηθεί η ναυσιπλοΐα; Μετά τη «Θύρα 7» με τους είκοσι δύο νεκρούς της, το 1981, να δημευθούν οι ποδοσφαιρικές ομάδες; Το ζήτημα είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς; Αστειότητες. Αυστηρός έλεγχος επιβάλλεται – και αρκεί – από την πολιτεία. Αδιαπραγμάτευτες προδιαγραφές για οποιαδήποτε δραστηριότητα αφορά στο κοινωνικό σύνολο. Είτε για συγκοινωνίες μιλάμε είτε για γήπεδα είτε για παιδικές χαρές.
Τα συστήματα ασφαλείας στα τρένα – ενώ υπήρχε η σχετική τεχνολογία δυο δεκαετίες τώρα – δεν λειτουργούσαν. Στο παραπάνω συμφωνούν όλοι. Πώς λοιπόν δεν συνέβαιναν δυστυχήματα κάθε χρόνο, κάθε μήνα; Χάρη στους αρμόδιους υπαλλήλους. Εκαναν συνεπώς εκείνοι καλά τη δουλειά τους. Οι ίδιοι ακριβώς που σήμερα βρίζουμε. Που τους χαρακτηρίζουμε τυχάρπαστους, ρουσφέτια, αχθοφόρους – χαμάληδες πάει να πει – διορισθέντες στην κρίσιμη θέση του σταθμάρχη… Δεν σας άκουσα; Ενας ήταν ο αχθοφόρος – σταθμάρχης και ήδη υπόδικος, ο οποίος έχασε τον έλεγχο και προκάλεσε τη συμφορά; Πρόκειται συνεπώς για ανθρώπινο λάθος. Τότε γιατί εξεγειρόμαστε εναντίον του σάπιου συστήματος;
Δεν είναι, εννοώ, σάπιο το σύστημα; Μακράν εμού τέτοιος ισχυρισμός. Το σύστημα – που θέλοντας και μη μας περιλαμβάνει όλους, ακόμα και τους ακραιφνέστερα «αντισυστημικούς» – μπάζει νερά από ιδρύσεως ελληνικού κράτους. Ασφαλώς σήπεται, τόπους-τόπους. Σαπίλα οι μεσάζοντες και οι μίζες στις αγορές πανάκριβων οπλικών συστημάτων. Σαπίλα όμως και το λάδωμα του εξεταστή από το υπουργείο Συγκοινωνιών, ο οποίος χορηγεί τα διπλώματα οδήγησης. Τι ακριβώς συνέβη κατά τη Μεταπολίτευση μέχρι τουλάχιστον τη χρεοκοπία του 2010; Αντί να οικοδομηθεί ένα αληθινά κοινωνικό κράτος, εκλαϊκεύθηκε το πελατειακό. Αλληλοδιαφθειρόμασταν έναντι δεκαχίλιαρων ή πεντακοσάευρων. Με μια βαλίτσα με λεφτά ή με ένα χαρτζιλίκι.
Καταντήσαμε έτσι η πιο διεφθαρμένη κοινωνία διεθνώς; Ούτε κατά διάνοια! Δεν μας αξίζει καν να συγκριθούμε με τον κάποτε ονομαζόμενο Τρίτο Κόσμο. Με τις μετασοβιετικές «δημοκρατίες». Αρκεί δε να ενημερωθούμε για τα σκάνδαλα στις ανεπτυγμένες χώρες, για την ενεργειακή – φέρ’ ειπείν – υποδούλωση της Γερμανίας στη Ρωσία, η οποία προέκυψε από συγκεκριμένες πονηρές πολιτικές, ώστε να νιώσουμε πολύ καλύτερα.
Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση αλλάζει. Βελτιώνεται. Με επιταχυνόμενο ρυθμό. Η ψηφιοποίηση του κράτους, η Διαύγεια (που είχε λοιδορηθεί όταν πρωτοεφαρμόστηκε) περιορίζουν εντυπωσιακά τα κάτω από το τραπέζι αλισβερίσια. Η κοινωνία των πολιτών ορθώνει ανάστημα, παρεμβαίνει δυναμικά, ορίζει ολοένα και συχνότερα την ατζέντα. Το οθωμανικά μας ήθη βρίσκονται σε άτακτη αποδρομή. Ανεξαρτήτως κυβερνήσεων.
Κι έρχεται η προχθεσινή άφατη τραγωδία. Ξανάστροφο χαστούκι στα μάγουλα όλων μας.
Συμφορά; Ναι. Πένθος εθνικό; Εννοείται. Απελπισία; Οχι! Αφετηρία ίσα-ίσα για αναστοχασμό, για λήψη πρωτοβουλιών, για εξυγίανση και για εκσυγχρονισμό. Νέοι, αυστηρότεροι κανόνες ασφάλειας επιβάλλεται να θεσπιστούν. Ελεγκτικοί μηχανισμοί να λειτουργήσουν. Η τεχνητή νοημοσύνη, οι εκπληκτικοί αλγόριθμοι να αναβαθμίσουν τις συγκοινωνίες. Δίχως στιγμή να λησμονούμε ότι τον ύστατο έλεγχο έχει – και πρέπει να έχει – ο ανθρώπινος παράγοντας.
Θα ταξιδέψω ξανά με τρένο στην Ελλάδα. Πολύ σύντομα.


Latest News

Εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τον Τραμπ
Ο διαφαινόμενος εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα είναι κάτι πέρα από την «τέχνη της συμφωνίας» (art of the deal) του Τραμπ

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν

Αυτή η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις υποκλοπές και τα bots δολοφονίας δικαίωσε τον Όργουελ
Η περιφρόνηση για τους θεσμούς, η απόπειρα ελέγχου της σκέψης, όπως έλεγε ο Όργουελ, μέσω προπαγάνδας και bots, η ηθική εξόντωση αντιπάλων με δολοφονίες χαρακτήρα, δεν μπορούν να θεωρηθούν «φιλελεύθερη πολιτική» αλλά μέθη της εξουσίας

Το… θαύμα του πρόχειρου φαγητού
Στην πρόσφατη έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για την ελληνική οικονομία, υπάρχει ειδική αναφορά στο πρόχειρο φαγητό

Όταν το Μαξίμου και οι φίλοι του συντηρούν μηχανισμούς τρολ και παραπληροφόρησης
Οι αποκαλύψεις για το πώς χρηματοδοτείται η διαβόητη -αναβαθμισμένη επί Μητσοτάκη- «Ομάδα Αλήθειας» από την εταιρεία Blue Skies των Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου της V+O, είναι διαφωτιστικές για το πώς στήνονται μηχανισμοί παραπληροφόρησης και προπαγάνδας που βάλλουν τελικά κατά της ίδιας της Δημοκρατίας

Είναι το «ελεύθερο εμπόριο» αυταξία;
Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι πάντα και σε κάθε περίπτωση το «ελεύθερο εμπόριο» είναι προς το συμφέρον των κοινωνιών;