Στην πρώτη θέση ως αγοραστές πλοίων φιγουράρουν το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους οι τούρκοι εφοπλιστές, μαζί με τους ελληνες, χάρη στο έντονο ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει για αγορές πλοίων, κυρίως δεξαμενοπλοίων, από «δεύτερο χέρι».
Από κοντά και εφοπλιστές από την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ινδία που δείχνουν την προτίμησή τους επίσης στα δεξαμενόπλοια.
Τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking επιβεβαιώνουν τη διάθεση πλοιοκτητών από τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ, όπως οι προαναφερόμενες να αναμειχθούν στο θαλάσσιο εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου και άλλων προϊόντων για να καλύψουν το κενό που αφήνουν οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες λόγω των κυρώσεων.
Ο «αόρατος» στόλος δεν αρκεί – Γιατί η Ρωσία έχει ανάγκη τα ευρωπαϊκά τάνκερ
Τι αγόρασαν
Ετσι από την αρχή του έτους μέχρι και τα τέλη Φεβρουαρίου οι τούρκοι πλοιοκτήτες απέκτησαν 24 second hand πλοία, εκ των οποίων δεκατρία δεξαμενόπλοια, οκτώ πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δύο πλοία μεταφοράς αερίου. Οι έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν και αυτοί 24 πλοία, με τη μόνη διαφορά όμως ότι τα 17 εξ αυτών είναι πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και μόλις πέντε δεξαμενόπλοια, ενώ τα υπόλοιπα δύο είναι άλλων κατηγοριών. Στην τρίτη θέση στην κατάταξη των αγοραστών βρίσκονται οι Κινέζοι, οι οποίοι και αυτοί ενδιαφέρθηκαν κυρίως για δεξαμενόπλοια καθώς απέκτησαν εννέα, ενώ αγόρασαν επίσης και τέσσερα bulkers, πέντε containerships και ένα πλοίο μεταφοράς αερίου. Πλοιοκτήτες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ινδία συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα των αγοραστών με 15 και 11 πλοία αντίστοιχα, με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να είναι δεξαμενόπλοια (12 για τα ΗΑΕ και 10 για την Ινδία).
Oι έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν επίσης να βγαίνουν ως «πωλητές» αξιοποιώντας κυρίως στα δεξαμενόπλοια τις υψηλές τιμές. Ετσι, στο πρώτο δίμηνο του 2022 προχώρησαν στην πώληση 48 πλοίων, εκ των οποίων 34 είναι δεξαμενόπλοια και εννέα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Στη δεύτερη θέση, πολύ πίσω, βρίσκονται οι Γιαπωνέζοι με πωλήσεις 20 πλοίων.
Οι Τούρκοι
Συνολικά το πρώτο δίμηνο του 2022 άλλαξαν χέρια 266 πλοία, εκ των οποίων τα 130 είναι δεξαμενόπλοια, τα 79 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα 30 containerships.
Αναφορικά με τους Τούρκους, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ανάλογα κινήθηκαν και το 2022 καθώς βρέθηκαν στην τρίτη θέση της λίστας των αγοραστών με βάση την εθνικότητα της Allied Shipbroking. Η Τουρκία σκαρφάλωσε έξι θέσεις από το 2021 και ήταν πίσω από την Ελλάδα (πρώτη θέση με αγορές 254 πλοίων) και την Κίνα (δεύτερη θέση με 194 πλοία).
Οι τούρκοι πλοιοκτήτες αγόρασαν 77 πλοία πέρυσι, εκ των οποίων 32 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 34 δεξαμενόπλοια, τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τέσσερα αερίου.
Η τάση ενίσχυσης της δραστηριότητας των τούρκων εφοπλιστών στις αγοραπωλησίες πλοίων έχει καταγραφεί σχεδόν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς οι Τούρκοι έσπευδαν να καλύψουν το κενό που θα άφηναν ναυτιλιακές εταιρείες της Δυτικής Ευρώπης οι οποίες θα αποχωρούσαν από τη ρωσική αγορά.
Από Μέση Ανατολή
Σε μαζικές αγορές δεξαμενοπλοίων προχώρησαν και πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή, την Κίνα και την Ινδία, με την προσδοκία ότι θα κερδίσουν από το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου, αφού θα το απέφευγαν παραδοσιακοί πλοιοκτήτες από την ΕΕ, λόγω του εμπάργκο. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s, στη διάρκεια του 2022 οι αγοραστές δεξαμενοπλοίων με έδρα ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν κατά 15% έως 25% σε μία χρονιά που σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων καθώς περισσότερα από 700 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρι σε σύγκριση με 400 περίπου το 2021.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε βελτιωμένες συνθήκες αγοράς και προσείλκυσε νέους πλοιοκτήτες στον κλάδο, εκτιμά ο Clarkson’s. Ο όγκος των πωλήσεων σε αγοραστές που έχουν έδρα την Κίνα και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκε, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν «μη αποκαλυπτόμενοι» αγοραστές, ανέφερε στη μηνιαία έκθεσή του για το εμπόριο πετρελαίου και δεξαμενοπλοίων ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος. Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από τις αυξανόμενες αξίες των περιουσιακών στοιχείων και πούλησαν πλοία ως μέρος της ανανέωσης του στόλου, σημείωσε ο ναυλομεσίτης.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη