
Δεν θα κάνει χρήση της δυνατότητας εξαίρεσης -που της έδωσε η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως αποκάλυψε το in.gr στις 3/3/2023- από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων για παραβίαση δικαιωμάτων επιβατών η Hellenic Train.
Αυτό προκύπτει από ανακοίνωση της ίδιας της εταιρείας η οποία δηλώνει πως «μεριμνά σε πλήρη συμμόρφωση με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε οι συγγενείς των θανόντων, οι τραυματίες και οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023 να ικανοποιηθούν πλήρως ως προς τα σχετικά τους δικαιώματα με βάση τα άρθρα 11 και 13 του ΕΚ 1371/2007».
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της εταιρείας έχει ως εξής:
«Συμμεριζόμενη το εθνικό πένθος στο οποίο έχει βυθιστεί όλη η χώρα και με απόλυτο σεβασμό στους επιβάτες της αμαξοστοιχίας 62, τους τραυματίες και τους συγγενείς των θανόντων του τραγικού δυστυχήματος της 28.2.2023 η Hellenic Train Α.Ε.:
• Μεριμνά σε πλήρη συμμόρφωση με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε οι συγγενείς των θανόντων, οι τραυματίες και οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023 να ικανοποιηθούν πλήρως ως προς τα σχετικά τους δικαιώματα με βάση τα άρθρα 11 και 13 του ΕΚ 1371/2007 (Link)
• Δηλώνει ότι είναι και θα παραμείνει στη διάθεση συγγενών των θυμάτων για κάθε υποστήριξημπορεί να παράσχει. Όπως είναι αυτονόητο θα συνεχίσουμε να παρέχουμε κάθε συνδρομή με όλες μας τις δυνάμεις σε όλες τις αρμόδιες αρχές για τη διαλεύκανση των αιτίων αυτού του τραγικού δυστυχήματος.
Για την τηλεφωνική επικοινωνία μαζί μας, παρακαλούμε καλέσατε στην τηλεφωνική γραμμή 212 000 2548. Για πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία και την υποβολή απαραίτητων εγγράφων, παρακαλούμε, όπως επικοινωνήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση claims@hellenictrain.gr.»
Να πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά για να δούμε τι προβλέπει ο κανονισμός της ΕΕ και ποια είναι η εξαίρεση της οποίας η εταιρεία δηλώνει πως δεν θα κάνει χρήση.
Ο ευρωπαϊκός κανονισμός 1371/2007 αφορά τα «δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών». Από την υποχρέωση συμμόρφωσης με τον κανονισμό αυτό, και ειδικότερα με συγκεκριμένα άρθρα, εξαίρεσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η σημερινή κυβέρνηση με υπουργική απόφαση του τότε υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη και ημερομηνία υπογραφής της εν λόγω απόφασης την 27/12/2019.
Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση αξιοποίησε τη δυνατότητα που δίνει ο κανονισμός στα κράτη μέλη της ΕΕ να παρέχουν εξαιρέσεις επί συγκεκριμένων άρθρων για τις αποζημιώσεις επιβατών για ορισμένο χρονικό διάστημα. Στην προκειμένη περίπτωση με την τελευταία απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξαιρέθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και μάλιστα, για πέντε χρόνια, ως το 2024, όπως και οι δύο προηγούμενες που υπεγράφησαν το 2009 και το 2014 – από το να αποζημιώνει χρηματικά επιβάτες όταν παραβιάζονται βασικά δικαιώματά τους.
Τι λένε τα άρθρα 11 και 13
Η Hellenic Train με τη σημερινή της ανακοίνωση δηλώνει ότι θα συμμορφωθεί πλήρως με τα όσα ορίζονται στα άρθρα 11 και 13 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού. Το μεν άρθρο 11 -από το οποίο δεν εξαιρείται με την υπουργική απόφαση του 2019- αφορά «ευθύνη για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους».
Το άρθρο 13 με τίτλο «προκαταβολές» είναι μεταξύ εκείνων από τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έλαβε εξαίρεση. Επί λέξει ορίζει: «Εάν επιβάτης σκοτωθεί ή τραυματιστεί, η σιδηροδρομική επιχείρηση του άρθρου 26 παράγραφος 5 του παραρτήματος Ι, πρέπει, χωρίς καθυστέρηση και οπωσδήποτε το αργότερο εντός δεκαπέντε ημερών από τον καθορισμό της ταυτότητας του φυσικού προσώπου που δικαιούται αποζημίωσης, να προκαταβάλει τα ποσά που απαιτούνται για την κάλυψη άμεσων οικονομικών αναγκών ανάλογα με την προκληθείσα ζημία». Πρόκειται δηλαδή για εξαίρεση της εταιρείας από την υποχρέωση αποζημίωσης των νεκρών της τραγωδίας στα Τέμπη.
Τα «ψιλά γράμματα» του κανονισμού που… εξαιρούν από τις εξαιρέσεις
Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο νομοθέτης προέβλεψε πως μπορούν μεν τα κράτη μέλη να εξαιρέσουν «προσωρινά» από ορισμένες διατάξεις τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις τους για να τους δοθεί χρόνος να προσαρμοστούν στο σύνολο του κανονισμού, η δυνατότητα αυτή όμως δεν ισχύει για τις διατάξεις που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αποζημίωση για τραυματισμό ή θάνατο επιβάτη, δηλαδή το άρθο 13.
Ο Κανονισμός προβλέπει ρητά ότι: «Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις σε ορισμένα κράτη μέλη μπορεί να συναντήσουν δυσκολίες στην πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κανονισμού ευθύς μόλις ο κανονισμός αυτός αρχίσει να ισχύει. Επομένως, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να χορηγούν προσωρινές εξαιρέσεις από την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κανονισμού σε υπεραστικές υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών εσωτερικού. Η προσωρινή εξαίρεση δεν θα πρέπει, ωστόσο, να αφορά τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού που ευνοούν την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, ούτε το δικαίωμα όσων επιθυμούν να προμηθευθούν σιδηροδρομικά εισιτήρια να μην αντιμετωπίσουν υπέρμετρες δυσκολίες κατά την αγορά τους, ούτε τις διατάξεις για την ευθύνη των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων ως προς τους επιβάτες και τις αποσκευές τους, την απαίτηση έναντι των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να είναι καταλλήλως ασφαλισμένες και την απαίτηση να λαμβάνουν οι εν λόγω επιχειρήσεις κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσουν την προσωπική ασφάλεια των επιβατών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και επί των αμαξοστοιχιών και για να διαχειρίζονται τους κινδύνους».
Αυτό που ο απλός νους χωρίς νομικές γνώσεις αντιλαμβάνεται από τα παραπάνω είναι ότι έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί καμία εταιρεία σε καμία χώρα μέλος της ΕΕ να εξαιρεθεί από την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης σε περιπτώσεις όπως η τραγωδία που έζησε στα Τέμπη όλη η Ελλάδα.


Latest News

Το μήνυμα Χατζηδάκη μετά την αναβάθμισή του
Ο Χατζηδάκης πηγαίνει στο Μέγαρο Μαξίμου αναλαμβάνοντας αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, με ρόλο συντονιστή για την παρακολούθηση του έργου των παραγωγικών υπουργείων

Το Who is Who των 15 νέων προσώπων της κυβέρνησης μετά τον ανασχηματισμό
Δεκαπέντε είναι τα νέα πρόσωπα στην κυβέρνηση αφού ο ανασχηματισμός που αναμενόταν μετά την πρόταση δυσπιστίας και τα μαζικότατα συλλαλητήρια για τα Τέμπη έγινε το πρωί της Παρασκευής

Αρίστος Δοξιάδης: Ένας επενδυτής των start ups αναλαμβάνει την Έρευνα και Ανάπτυξη
Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι συνεργάτης στη Big Pi, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύει στην Ελλάδα και υποστηρίζει τη φιλόδοξη καινοτομία

Βλέπει υψηλότερα επίπεδα το ΧΑ - Στο επίκεντρο η Πειραιώς
Αν και δέχεται το ΧΑ κάποιες πιέσεις κατοχύρωσης κερδών, δεν δείχνουν προς ώρας ικανές να διαταράξουν την ανοδική του πορεία

Με «συνταγή» Πιερρακάκη στην οικονομία μέχρι τις εκλογές
Ποιους «καυτούς» φακέλους αναλαμβάνει ο νέος τσάρος της ελληνικής οικονομίας - Το πακέτο της ΔΕΘ, οι αμυντικές δαπάνες και τα μέτρα ενίσχυσης έναντι της ακρίβειας

Οι μεγάλες ανατροπές - Ποιοι μένουν εκτός κυβέρνησης
Ο ανασχηματισμός αφήνει 14 υπουργούς και υφυπουργούς εκτός κυβέρνησης

«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης - Ευκαιρίες στη νέα γενιά» λένε κυβερνητικοί κύκλοι
«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης και ευκαιριών στη νέα γενιά» είναι το σχόλιο κυβερνητικών κύκλων

Ανασχηματισμός: Ανακοινώθηκε η νέα κυβέρνηση - Όλα τα ονόματα
Ποια υπουργεία αλλάζουν χέρια, ποιοι φεύγουν, ποιοι έρχονται και ποιοι αναβαθμίζονται

Ανασχηματισμός: Στις 11:00 η ανακοίνωση για τη νέα κυβέρνηση
Στις 11.00 ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, θα ανακοινώσει τη νέα σύνθεση της κυβέρνησης.

Ουκρανία: Η διαπραγμάτευση τώρα ξεκινά
Η Ρωσία δεν δείχνει διατεθειμένη να αποδεχτεί με τρόπο βιαστικό μια εκεχειρία στην Ουκρανία χωρίς να αρνείται τη σχετική διαπραγμάτευση