Δεν θα κάνει χρήση της δυνατότητας εξαίρεσης -που της έδωσε η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως αποκάλυψε το in.gr στις 3/3/2023- από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων για παραβίαση δικαιωμάτων επιβατών η Hellenic Train.
Αυτό προκύπτει από ανακοίνωση της ίδιας της εταιρείας η οποία δηλώνει πως «μεριμνά σε πλήρη συμμόρφωση με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε οι συγγενείς των θανόντων, οι τραυματίες και οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023 να ικανοποιηθούν πλήρως ως προς τα σχετικά τους δικαιώματα με βάση τα άρθρα 11 και 13 του ΕΚ 1371/2007».
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της εταιρείας έχει ως εξής:
«Συμμεριζόμενη το εθνικό πένθος στο οποίο έχει βυθιστεί όλη η χώρα και με απόλυτο σεβασμό στους επιβάτες της αμαξοστοιχίας 62, τους τραυματίες και τους συγγενείς των θανόντων του τραγικού δυστυχήματος της 28.2.2023 η Hellenic Train Α.Ε.:
• Μεριμνά σε πλήρη συμμόρφωση με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε οι συγγενείς των θανόντων, οι τραυματίες και οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023 να ικανοποιηθούν πλήρως ως προς τα σχετικά τους δικαιώματα με βάση τα άρθρα 11 και 13 του ΕΚ 1371/2007 (Link)
• Δηλώνει ότι είναι και θα παραμείνει στη διάθεση συγγενών των θυμάτων για κάθε υποστήριξημπορεί να παράσχει. Όπως είναι αυτονόητο θα συνεχίσουμε να παρέχουμε κάθε συνδρομή με όλες μας τις δυνάμεις σε όλες τις αρμόδιες αρχές για τη διαλεύκανση των αιτίων αυτού του τραγικού δυστυχήματος.
Για την τηλεφωνική επικοινωνία μαζί μας, παρακαλούμε καλέσατε στην τηλεφωνική γραμμή 212 000 2548. Για πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία και την υποβολή απαραίτητων εγγράφων, παρακαλούμε, όπως επικοινωνήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση claims@hellenictrain.gr.»
Να πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά για να δούμε τι προβλέπει ο κανονισμός της ΕΕ και ποια είναι η εξαίρεση της οποίας η εταιρεία δηλώνει πως δεν θα κάνει χρήση.
Ο ευρωπαϊκός κανονισμός 1371/2007 αφορά τα «δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών». Από την υποχρέωση συμμόρφωσης με τον κανονισμό αυτό, και ειδικότερα με συγκεκριμένα άρθρα, εξαίρεσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η σημερινή κυβέρνηση με υπουργική απόφαση του τότε υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη και ημερομηνία υπογραφής της εν λόγω απόφασης την 27/12/2019.
Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση αξιοποίησε τη δυνατότητα που δίνει ο κανονισμός στα κράτη μέλη της ΕΕ να παρέχουν εξαιρέσεις επί συγκεκριμένων άρθρων για τις αποζημιώσεις επιβατών για ορισμένο χρονικό διάστημα. Στην προκειμένη περίπτωση με την τελευταία απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξαιρέθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και μάλιστα, για πέντε χρόνια, ως το 2024, όπως και οι δύο προηγούμενες που υπεγράφησαν το 2009 και το 2014 – από το να αποζημιώνει χρηματικά επιβάτες όταν παραβιάζονται βασικά δικαιώματά τους.
Τι λένε τα άρθρα 11 και 13
Η Hellenic Train με τη σημερινή της ανακοίνωση δηλώνει ότι θα συμμορφωθεί πλήρως με τα όσα ορίζονται στα άρθρα 11 και 13 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού. Το μεν άρθρο 11 -από το οποίο δεν εξαιρείται με την υπουργική απόφαση του 2019- αφορά «ευθύνη για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους».
Το άρθρο 13 με τίτλο «προκαταβολές» είναι μεταξύ εκείνων από τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έλαβε εξαίρεση. Επί λέξει ορίζει: «Εάν επιβάτης σκοτωθεί ή τραυματιστεί, η σιδηροδρομική επιχείρηση του άρθρου 26 παράγραφος 5 του παραρτήματος Ι, πρέπει, χωρίς καθυστέρηση και οπωσδήποτε το αργότερο εντός δεκαπέντε ημερών από τον καθορισμό της ταυτότητας του φυσικού προσώπου που δικαιούται αποζημίωσης, να προκαταβάλει τα ποσά που απαιτούνται για την κάλυψη άμεσων οικονομικών αναγκών ανάλογα με την προκληθείσα ζημία». Πρόκειται δηλαδή για εξαίρεση της εταιρείας από την υποχρέωση αποζημίωσης των νεκρών της τραγωδίας στα Τέμπη.
Τα «ψιλά γράμματα» του κανονισμού που… εξαιρούν από τις εξαιρέσεις
Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο νομοθέτης προέβλεψε πως μπορούν μεν τα κράτη μέλη να εξαιρέσουν «προσωρινά» από ορισμένες διατάξεις τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις τους για να τους δοθεί χρόνος να προσαρμοστούν στο σύνολο του κανονισμού, η δυνατότητα αυτή όμως δεν ισχύει για τις διατάξεις που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αποζημίωση για τραυματισμό ή θάνατο επιβάτη, δηλαδή το άρθο 13.
Ο Κανονισμός προβλέπει ρητά ότι: «Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις σε ορισμένα κράτη μέλη μπορεί να συναντήσουν δυσκολίες στην πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κανονισμού ευθύς μόλις ο κανονισμός αυτός αρχίσει να ισχύει. Επομένως, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να χορηγούν προσωρινές εξαιρέσεις από την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κανονισμού σε υπεραστικές υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών εσωτερικού. Η προσωρινή εξαίρεση δεν θα πρέπει, ωστόσο, να αφορά τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού που ευνοούν την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, ούτε το δικαίωμα όσων επιθυμούν να προμηθευθούν σιδηροδρομικά εισιτήρια να μην αντιμετωπίσουν υπέρμετρες δυσκολίες κατά την αγορά τους, ούτε τις διατάξεις για την ευθύνη των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων ως προς τους επιβάτες και τις αποσκευές τους, την απαίτηση έναντι των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να είναι καταλλήλως ασφαλισμένες και την απαίτηση να λαμβάνουν οι εν λόγω επιχειρήσεις κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσουν την προσωπική ασφάλεια των επιβατών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και επί των αμαξοστοιχιών και για να διαχειρίζονται τους κινδύνους».
Αυτό που ο απλός νους χωρίς νομικές γνώσεις αντιλαμβάνεται από τα παραπάνω είναι ότι έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί καμία εταιρεία σε καμία χώρα μέλος της ΕΕ να εξαιρεθεί από την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης σε περιπτώσεις όπως η τραγωδία που έζησε στα Τέμπη όλη η Ελλάδα.
Latest News
Φοροελαφρύνσεις ως το 2027 στη μεσαία τάξη - Τι είπε ο Μητσοτάκης
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι το 2027 το οικονομικό αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής θα είναι ορατό σε όλους
Πούτιν: Ο πόλεμος στην Ουκρανία μετατρέπεται σε παγκόσμιο
Ο Πούτιν είπε ότι η Δύση κλιμακώνει τη σύρραξη στην Ουκρανία, επιτρέποντας στο Κίεβο να χτυπήσει τη Ρωσία με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, και ότι ο εκεί πόλεμος μετατρέπεται σε παγκόσμιο
Σαμποτάζ στη Βαλτική: Ενδείξεις για κινεζική εμπλοκή
ΜΜΕ από τη Σουηδία, τη Φινλανδία, τη Δανία και τη Γερμανία βλέπουν την Κίνα πίσω από τη νέα υπόθεση δολιοφθοράς στο δίκτυο υποθαλάσσιων καλωδίων στη Βαλτική. Σε εξέλιξη οι έρευνες.
Ο νέος πολιτικός «χάρτης» στη Βουλή - Ο νέος «δικομματισμός» αι η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ
Τι φέρνει το σημερινό διαζύγιο της Θεοδώρας Τζάκρη και της Γιώτας Πούλου με τον ΣΥΡΙΖΑ
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης
Εντάλματα σύλληψης για εγκλήματα πολέμου για Νετανιάχου και Γκάλαντ από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο
Το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο εξέδωσε ένταλμα σύλληψης και για τον Μοχάμεντ Ντέιφ της Χαμάς - Η απόφαση
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Αλλαγές με βαριά πρόστιμα φέρνει ο ΚΟΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια
Αυστηρές είναι πλέον οι ποινές του ΚΟΚ για όσους έχουν ηλεκτρικά πατίνια και καταφεύγουν σε παραβάσεις
Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης
Έφυγε από τη ζωή ο γνωστός σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης
Τον πιστό συνεργάτη του, Μάθιου Γουίτακερ, διόρισε ο Τραμπ πρεσβευτή στο ΝΑΤΟ
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει απειλήσει ότι δεν θα εγγυάται την προστασία των χωρών μελών που δεν αφιερώνουν επαρκείς πόρους στον αμυντικό προϋπολογισμό τους