Από την οικονομική έως την υγειονομική και πρόσφατα την πληθωριστική, οι κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στο εγχώριο λιανικό εμπόριο ειδών ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών.
Από τη μια οι προσιτές τιμές και οι προσφορές συχνά προπορεύονται του brand loyalty, εξ ου και το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων ξένων αλυσίδων χαμηλού κόστους να αποκτήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά, όπως ο γίγαντας της μόδας Primark, που σύμφωνα με πληροφορίες θα ανοίξει μεγάλο κατάστημα στην Ελλάδα. Ενώ από την άλλη, οι πωλήσεις των ειδών πολυτελείας καταγράφουν λαμπρές επιδόσεις, καθώς όχι μόνον οι έχοντες, αλλά και οι πολίτες μέσου και ανώτερου εισοδήματος επιλέγουν luxury αγορές.
Το κύμα των επιστροφών φέρνει «πονοκέφαλο» στους εμπόρους
Οι πωλήσεις
Εστιάζοντας στο retail, δηλαδή πέρα από τις πωλήσεις καυσίμων, τροφίμων και οχημάτων, είναι εντυπωσιακό πως την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση το 2022 έναντι του 2021 κατέγραψαν τα μεταχειρισμένα είδη (+41%), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ τη δεύτερη υψηλότερη τα καλλυντικά (+29,7%). Επίσης ρολόγια και κοσμήματα (+26,7%) «πλασαρίστηκαν» εξίσου ψηλά.
Τα θύματα
«Μεγάλα και διαχρονικά θύματα της συρρίκνωσης του καταναλωτικού εισοδήματος είναι οι μεγάλοι υπο-κλάδοι ένδυσης και υπόδησης στους οποίους η καταναλωτική δαπάνη από το 2008 έως το 2021 μειώθηκε περίπου 60%» αναφέρει στον ΟΤ ο κ. Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της ΕΣΕΕ. «Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν τα στοιχεία και των φετινών χειμερινών εκπτώσεων»επισημαίνει.
«Η Ελλάδα δεν μπορεί λόγω ανάγκης και ακρίβειας να γίνει «Eldorado» για τις αλυσίδες χαμηλού κόστους, ούτε να επιτρέψει «να εισπράξουν το market pass» σε βάρος άλλων επιχειρήσεων» σχολιάζει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ. Για τις εκπτώσεις ο κ. Κορκίδης αναφέρει ωστόσο ότι ο στόχος επιτεύχθηκε με τον τζίρο να καταγράφει αύξηση περίπου 20% συγκριτικά με τη αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ξεπερνώντας μάλιστα και τα 5,5 δισ. ευρώ του 2019.
«Ο καταναλωτής είναι αυτός που επιβραβεύει τις επιχειρήσεις» σημειώνει ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
Οι Πολωνοί
Μόλις 4 μήνες «μετρά» η πολωνική αλυσίδα ένδυσης και ειδών σπιτιού Pepco στην εγχώρια αγορά και διαθέτει 8 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Κόρινθο, τα οποία οσονούπω θα φτάσουν τα 10, με νέα σημεία σε Ξάνθη και Θεσσαλονίκη. Με τον ακριβότερο κωδικό στα καταστήματα Pepco να μην ξεπερνά τα 30 ευρώ και τον τζίρο του ομίλου, που περιλαμβάνει επίσης τα brands Poundland και Dealz, στα 4,82 δισ. ευρώ, η αλυσίδα στοχεύει να διπλασιάσει τα καταστήματά της στη χώρα μας το 2023.
Φιλόδοξο πλάνο έχει και ο όμιλος LPP με το σήμα SiNSAY. Το πρώτο κατάστημα της «πολωνικής Zara» λειτουργεί εδώ και λίγες μέρες στο Ηράκλειο της Κρήτης, ενώ στοχεύει σε δίκτυο 7-10 καταστημάτων φέτος. Επόμενος σταθμός είναι η Λάρισα.
Oι Πολωνοί επιδιώκουν να ανοίξουν σε διάστημα 18-24 μηνών περίπου 30 καταστήματα πανελλαδικά. Για το οικονομικό έτος 2022-2023 ο όμιλος προσβλέπει σε συνολικές πωλήσεις 3,36 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 13%.
Τούρκοι και Σέρβοι
Της «πολωνικής Zara» έχει προηγηθεί η «τουρκική Zara», όπως έχει γίνει γνωστή η αλυσίδα ένδυσης LC Waikiki. Με 10 καταστήματα αυτή τη στιγμή, στόχος είναι να ανοίξουν έως τις αρχές του 2024 άλλα 10 σημεία.
Περί τα δύο χρόνια συμπληρώνει στη χώρα μας η Lilly Drogerie, αλυσίδα προϊόντων ομορφιάς, υγείας, καλλυντικών και φαρμακευτικών καταγόμενη από τη Σερβία. Ηδη έχει ανοίξει 9 καταστήματα στην Αττική. Εκτός από τη διάθεση προϊόντων γνωστών εταιρειών έχει αναπτύξει τις δικές της μάρκες σε λογικές τιμές.
Latest News
Θεοδωρικάκος για ασφάλιστρα υγείας: Προστατεύουμε καταναλωτές και σταθερότητα του ασφαλιστικού συστήματος
Ο κ. Θεοδωρικάκος πρόσθεσε πως «Θα προχωρήσουμε με νέο δείκτη από την ΕΛΣΤΑΤ που να είναι δίκαιος και να δουλεύει σωστά και ο οποίος θα ισχύει από 1-1-2026»
«Πρεμιέρα» από από αύριο στις εκπτώσεις - Τι να προσέχουν οι καταναλωτές
Χειμερινές εκπτώσεις: Τζίρο άνω των 6 δισ. ευρώ στο δίμηνο βλέπει ο εμπορικός κόσμος
«Ανοιχτή πληγή» το εμπορικό έλλειμμα - Το καμπανάκι της Κομισιόν
Οι κίνδυνοι για τη χώρα μας εν μέσω δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, αλλά και των απειλών Τραμπ για επιβολή δασμών
Ο «χάρτης» των πληρωμών της εβδομάδας - Πότε θα μπουν τα χρήματα στους λογαριασμούς
Αναλυτικά οι ημερομηνίες, τα ποσά και οι δικαιούχοι που έχουν λαμβάνειν από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Πού επένδυσαν οι Έλληνες το 2024 τα χρήματα τους [γράφημα]
Ο ΟΤ παρουσιάζει τις επενδύσεις που κέντρισαν το ενδιαφέρον – Ποιο προϊόν έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση και πώς αξιοποιήθηκε η περιουσία των Ελλήνων
Θεοδωρικάκος: Να επισπεύσει η Επ. Ανταγωνισμού την έρευνα για την ιδιωτική υγεία
«Παρεμβαίνουμε για να προασπίσουμε τους καταναλωτές, αλλά και να προστατεύσουμε την ασφαλιστική πίστη» είπε ο Θεοδωρικάκος
Μισό εκατ. ευρώ για μία θέση στάθμευσης – Χρυσά συμβόλαια για μία σπιθαμή γης
Στην ελληνική κτηματαγορά, σύμφωνα με το Μητρώο Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων, τα συμβόλαια αγοραπωλησιών το 2024 έκλεισαν σε ακραίες αξίες
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η σκυτάλη για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα – Έρευνα για καρτέλ στην ιδιωτική υγεία
Για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και τις αυξήσεις μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να ολοκληρώσει την έρευνα στην ιδιωτική υγεία
Πυλώνας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας η πρωτοβουλία STEP, λέει ο Παπαθανάσης
Η Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία STEP θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη και παραγωγή κρίσιμων τεχνολογιών
Πτώση 27,7% σε αξία και 14,3% σε ποσότητα στις κρητικές εξαγωγές το εννιάμηνο 2024 [γραφήματα]
οι συνολικές εξαγωγές του 2024 προβλέπεται να κλείσουν με αρνητικό πρόσημο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΚ Αλκιβιάδη Καλαμπόκη