![Τέμπη: Δημόσιο και Hellenic Train «εξαφάνισαν» την υποχρέωση έγκαιρης παράδοσης των συστημάτων ασφαλείας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/V_K3429.jpg)
Ειδικοί και εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο όλες τις τελευταίες ημέρες μετά τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη επισημαίνουν ότι για την τραγωδία δεν ευθύνεται μόνο το «ανθρώπινο λάθος».
Αντίθετα, τονίζουν ότι η απουσία δικλείδων ασφαλείας, όπως του συστήματος τηλεδιοίκησης, αποδείχθηκε καθοριστική για ό,τι τραγικό συνέβη. Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από επίσημα έγγραφα που μπορείτε να δείτε παρακάτω, το σύστημα τηλεδιοίκησης και άλλα συστήματα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων θα μπορούσαν να είχαν εγκατασταθεί έγκαιρα και έτσι τώρα δεν θα θρηνούσαμε τους τουλάχιστον 57 νεκρούς από τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών.
Τέμπη: Για 14 χρόνια εξαιρούσαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Hellenic Train από την καταβολή αποζημιώσεων
Ταυτόχρονα, η Ferrovia dello Stato Italiano (FSI) που εξαγόρασε τη δημόσια ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) το 2017 γλίτωσε από επενδύσεις 800 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το Δημόσιο ζημιώθηκε.Δημόσιο και Hellenic Train «εξαφάνισαν» την υποχρέωση έγκαιρης παράδοσης των συστημάτων ασφαλείας
Πώς «εξαφανίστηκε» η υποχρέωση
Η εμπιστευτική αλληλογραφία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως μπορείτε να δείτε στα έγγραφα που παρουσιάζει σήμερα η «Εφημερίδα των Συντακτών», αποδεικνύει την «εξαφάνιση» των επενδύσεων για την ασφάλεια που είχαν συμφωνηθεί στο μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα σε κυβέρνηση και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Όπως φαίνεται στο Παράρτημα Δ από την τελική σύμβαση Δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ που κυρώθηκε από τη Βουλή ως νόμος 4953, η υποχρέωση του Δημοσίου για ολοκλήρωση της σηματοδότησης και του συστήματος ETCS έως το τέλος του 2021 «εξαφανίστηκε», με τις συνέπειες να είναι δραματικές, όπως παραδέχονται όλοι μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Το υποσχόμενο «όφελος για την ελληνική οικονομία» από το προαναφερθέν μνημόνιο συνεργασίας περιορίστηκε από τα 2,5 δισ. ευρώ σε επενδύσεις μόλις 163,5 εκ. ευρώ, εκ τω οποίων τα 86 εκ. είναι για μισθώματα φρένων που θα αγοράσει, όμως, και πάλι το Δημόσιο.
Σε ποιες επενδύσεις έπρεπε να προχωρήσουν οι Ιταλοί ιδιοκτήτες
Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας οι επενδύσεις από τους Ιταλούς ιδιοκτήτες θα αθροίζονταν κατ’ ελάχιστον στο ύψος των 645 εκ. ευρώ.
Αυτές θα αφορούσαν Αφορούν νέο Τροχαίο Υλικό (Τ.Υ.), υβριδικά τρένα, ανακατασκευασμένο Τ.Υ. υψηλών ταχυτήτων (400 εκ.), επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (100 εκ.) και επενδύσεις σε ακίνητα (145 εκ. συνολικά).
Το ύψος των επενδύσεων αυτών προβλεπόταν από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό σε «αντάλλαγμα» για την ανάθεση της νέας σύμβασης Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) ύψους 750 εκατομμυρίων.
Με βάση αυτό το μνημόνιο ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις Δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία κατέληξε στο προσχέδιο της νέας σύμβασης ΥΔΥ τον Νοέμβριο του 2020. Μάλιστα, αυτή η νέα σύμβαση εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 27/11/2020 και ο διευθύνων σύμβουλος εξουσιοδοτήθηκε να την υπογράψει.
Η δέσμευση που ανέλαβε το Δημόσιο και δεν υλοποιήθηκε
Στο εγκεκριμένο προσχέδιο της προαναφερόμενης σύμβασης περιλαμβανόταν το άρθρο 20.4 με περιεχόμενο που αποδείχτηκε τραγικά σημαντικό την περασμένη Τρίτη.
Εκεί, το Ελληνικό Δημόσιο αναλάμβανε τη δέσμευση να εκτελέσει με σαφές χρονοδιάγραμμα δύο κρίσιμα για την ασφάλεια συγκεκριμένα έργα:
- Τη σηματοδότηση στον άξονα Πειραιά-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, τη διαβόητη σύμβαση 717 που θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021 αλλά ακόμη εκκρεμεί.
- Τη θέση σε λειτουργία του συστήματος ETCS στον άξονα Πειραιά-Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης (σύμβαση 10005 του 2007), επίσης μέχρι το τέλος του 2021, που έχει μετατεθεί για τέλος του 2023.
Εκτός από τα δύο παραπάνω έργα, το Δημόσιο αναλάμβανε την ολοκλήρωση και πλήθους άλλων έργων (άρση βραδυποριών, ολοκλήρωση ηλεκτροδοτήσεων, ολοκλήρωση υπόγειου διαδρόμου Σεπολίων κ.ά.).
Η ιταλική εταιρεία είχε ξεκάθαρο δικαίωμα να απαιτήσει την ολοκλήρωση αυτών των έργων ως όρο για να φέρουν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο νέα τρένα, ελάχιστου συνολικού κόστους 400 εκατομμυρίων. Το Δημόσιο έδειξε τότε πως δέχτηκε να συμμορφωθεί.
Ο «ρόλος» της πανδημίας
Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, όπως αναφέρεται σε εμπιστευτική επιστολή με την υπογραφή του τότε υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη στις 31/12/2020, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ολοκληρώθηκαν λόγω των δυσκολιών που επέφερε η πανδημία του κοροναϊού και έτσι συμφωνήθηκε η διάρκεια ισχύος της σύμβασης ΥΔΥ για έναν ολόκληρο χρόνο, μέχρι τις 31/12/2021.
Τελικά, η νέα σύμβαση υπογράφηκε στις 14/4/2022.
Τι απουσίαζε από τη σύμβαση
Ωστόσο, από τη νέα σύμβαση απουσίαζαν τόσο οι υποχρεώσεις του Δημοσίου που αναφέρονταν στο άρθρο 20.4 για σύγχρονα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας, ενώ συρρικνωμένες ήταν και οι επενδύσεις που έπρεπε να κάνουν οι Ιταλοί ιδιοκτήτες.
Συνολικά οι επενδύσεις των Ιταλών συρρικνώθηκαν από τα συνολικά 645 εκ. στα μόλις 62,5 εκ.
Δηλαδή, το Δημόσιο χάνει επενδύσεις 582,5 εκ. ευρώ παρά το γεγονός ότι η συνολική επιδότηση προς τους Ιταλούς σε επίπεδο 15ετίας παραμένει ολόιδια στα 750 εκ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, το Δημόσιο επιφορτίζεται και με βάρος που υπολογίζεται στο ύψος των 215 εκ.. ευρώ για να αγοράσει εκείνο τα νέα τρένα και μετά να τα μισθώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι 47 βουλευτές ζήτησαν στις 3/10/2022 να κατατεθούν το μνημόνιο του 2019 και η σύμβαση που κοινοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με υπογεγραμμένες επιστολές του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όμως, αυτά τα έγγραφα δεν κατατέθηκαν ποτέ.
Η συνενοχή Δημοσίου και Hellenic Train για τη μη έγκαιρη εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας δεν μπορεί να κρυφτεί, τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη είναι πολύ περισσότερα από ένα «ανθρώπινο λάθος»…
Πηγή: in.gr
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τραμπ: 45 εκατ. δολ. κάθε μήνα του υποσχέθηκε ο Μασκ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/musk-600x400.jpg)
Η στενή συνεργασία του Μασκ με τον Τραμπ - Το υπέρογκο ποσό που θα διαθέτει κάθε μήνα
Ο Ίλον Μασκ στηρίζει ενεργά τον Ντόναλντ Τραμπ στην εκστρατεία του να επανεκλεγεί πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής
![Καιρός: Καύσωνας διαρκείας – Πάνω από 42 βαθμούς το θερμόμετρο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/kairos-600x401.jpg)
Καύσωνας διαρκείας - Πάνω από 42 βαθμούς το θερμόμετρο
Ο καιρός αναλυτικά σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία
![Τζέι Ντι Βανς: Ποιος είναι ο «εκλεκτός» αντιπρόεδρος του Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-15T200631Z_1_LYNXMPEK6E0OF_RTROPTP_4_EEUU-ELECCIONES-VANCE-600x400.jpg)
Ο Τζέι Ντι Βανς είναι ο εκλεκτός του Τραμπ για αντιπρόεδρος - Το προφίλ του
Ο 39χρονος Ρεπουμπλικάνος Τζέι Ντι Βανς εξελέγη στη γερουσία των ΗΠΑ το 2022 και είναι συγγραφέας του μπεστ-σέλερ Hillbilly Elegy
![Τζάνετ Γέλεν: Πώς τα εστιατόρια την βοηθούν στη χάραξη πολιτικής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Yellen2.png)
Πώς τα εστιατόρια βοηθούν την Τζάνετ Γέλεν να αποφασίζει για τα επιτόκια
Η Τζάνετ Γέλεν είναι λάτρης του φαγητού έξω και επισκέπτεται συχνά εστιατόρια για να δει πέρα από τα οικονομικά δεδομένα
![Τηλεργασία: Για ποιους θα ισχύσει το μέτρο λόγω καύσωνα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/tilergasia-pandimia-768x432-1-600x338.jpg)
Για ποιους θα ισχύσει τηλεργασία λόγω καύσωνα
Ο καιρός θα παραμείνει καυτός μέχρι το τέλος της εβδομάδας – Τι μέτρα ανακοίνωσε το υπουργείο Εσωτερικών
![Ντόναλντ Τραμπ: Δικαστήριο απέρριψε την υπόθεση παρακράτησης απόρρητων εγγράφων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/10/2023-06-11T013743Z_95615700_RC2NG1ATB1XT_RTRMADP_5_USA-TRUMP-600x400.jpg)
Δικαστική νίκη για τον Τραμπ - Δικαστήριο απέρριψε την υπόθεση παρακράτησης απόρρητων εγγράφων
Έκρινε παράνομο τον διορισμό του ειδικού εισαγγελέα που άσκησε τη δίωξη κατά του Ντόναλντ Τραμπ
![Ακαθάριστα οικόπεδα: Σήμερα Δευτέρα εκπνέει η προθεσμία – 20 ερωταπαντήσεις για ό,τι χρειάζεται να ξέρετε](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/oikopeda1-600x450.jpg)
Τέλος χρόνου για τα ακαθάριστα οικόπεδα - 20 ερωταπαντήσεις για ό,τι χρειάζεται να ξέρετε
Υψηλά πρόστιμα για όσους δεν κάνουν αίτηση για τα ακαθάριστα οικόπεδα
![Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/marinakis.nd_-1-600x310.jpg)
Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν ξανά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας
«Η έκθεση της Scope υπογραμμίζει μεταξύ άλλων την ταχεία μείωση του δημόσιου χρέους, την επίτευξη ισχυρών πλεονασμάτων, τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων» είπε μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
![ΑΑΔΕ: Νέες ενσωματώσεις ΔΟΥ στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής και έναρξη λειτουργίας ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/ot_aade3-768x606-1-600x473.png)
Νέες ενσωματώσεις ΔΟΥ στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής και έναρξη λειτουργίας ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης
Οι μεταρρυθμίσεις συμπληρώνουν το πλάνο εκσυγχρονιστικών δράσεων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων
![Καιρός: Συνεχίζονται και σήμερα τα 40άρια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/kairos-2-600x361.jpg)
Στο «κόκκινο» το θερμόμετρο: Συνεχίζονται και σήμερα τα 40άρια
Αναλυτικά η πρόγνωση του καιρού