Σύμφωνα με την περίπτωση ιε’ του άρθρου 23 του Ν.4172/2013 (Κ.Φ.Ε.), όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 13 του Ν.4646/2019 και ισχύει, δεν εκπίπτουν φορολογικά από τα ακαθάριστα έσοδα όσων ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα (ατομικές επιχειρήσεις, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες) οι δαπάνες για ενοίκια επαγγελματικών χώρων που πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη που ξεκίνησαν από την 1.1.2020, εφόσον η εξόφλησή τους δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών. Κατά συνέπεια αναγνωρίζονται φορολογικά οι δαπάνες αυτές μόνο στην περίπτωση κατά την οποία εξοφλούνται με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών,(οδηγίες για την εφαρμογή της υπόψη διάταξης δόθηκαν με την εγκύκλιο Ε.2109/2022 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.).
Ως ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής νοείται κάθε μέσο πληρωμής που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών («e-banking»), καρτών, το «ηλεκτρονικό πορτοφόλι», κ.λπ., ενώ ως πάροχος υπηρεσιών πληρωμών νοούνται τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα ιδρύματα πληρωμών της παραγράφου 4 του άρθρου 4 του Ν.4537/2018. Πέραν αυτών, ως μέσα πληρωμής που επιτρέπουν τη φορολογική έκπτωση των δαπανών ενοικίων, είναι και η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του εκμισθωτή, έστω και αν υπάρχουν περισσότεροι συνδικαιούχοι, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών (έμβασμα), η χρήση ταχυδρομικής επιταγής -ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η χρήση τραπεζικής επιταγής, η έκδοση επιταγής σε διαταγή του εκμισθωτή και η χρήση συναλλαγματικών οι οποίες εξοφλούνται μέσω τράπεζας. Σε περίπτωση λοιπόν κατά την οποία μέρος της δαπάνης του ενοικίου μιας επιχείρησης δεν εξοφληθεί με κάποιο από τα ανωτέρω μέσα πληρωμής, δεν αναγνωρίζεται προς έκπτωση το σύνολο της δαπάνης.
Φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για δαπάνες διαφήμισης
Παράδειγμα
Μια επιχείρηση βάσει μισθωτηρίου έχει την υποχρέωση καταβολής μισθωμάτων της έδρας της ποσού ύψους 414,40 ευρώ μηνιαίως (μαζί με το χαρτόσημο μισθωμάτων). Για τους μήνες Ιανουάριο έως και Οκτώβριο κατέβαλε τα μισθώματα μέσω τράπεζας, για το μήνα Νοέμβριο κατέβαλε ποσό ύψους 150,00 ευρώ με e-banking και 264,40 μετρητοίς ενώ για το μήνα Δεκέμβριο κατέβαλε το σύνολο του μισθώματος μετρητοίς, Στην περίπτωση αυτή δεν θα αναγνωρισθεί φορολογικά για έκπτωση το σύνολο των μισθωμάτων των μηνών Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, συνολικού ύψους 828,80 ευρώ.
Σε περίπτωση κατά την οποία οι αντισυμβαλλόμενοι, πέραν από τη σχέση μίσθωσης (μισθωτής – εκμισθωτής) είναι ταυτόχρονα προμηθευτές και πελάτες, επιτρέπεται να προβούν σε εκατέρωθεν λογιστικούς συμψηφισμούς, εφόσον αυτό δεν αντιβαίνει σε διατάξεις άλλων νόμων και σε περίπτωση που απομένει μετά τον συμψηφισμό υπολειπόμενο μίσθωμα για καταβολή, απαιτείται να εξοφληθεί με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής ανεξάρτητα του ύψους του προκειμένου το ποσό αυτό να εκπέσει φορολογικά από τα ακαθάριστα έσοδα του εκμισθωτή. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε ότι, στην περίπτωση εξόφλησης από τρίτο πρόσωπο, το οποίο κατ’ εντολή του μισθωτή καταθέτει το σχετικό ποσό προς απόσβεση ισόποσης δικής του υποχρέωσης προς τον μισθωτή, με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του εκμισθωτή, η σχετική δαπάνη εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα του μισθωτή, αρκεί να αποδεικνύεται με βάση τα κατάλληλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα τραπεζικά παραστατικά ή άλλα έγγραφα, η εξόφληση του εκμισθωτή όπως επίσης και ο λόγος για τον οποίο εξοφλούνται οι δαπάνες αυτές από τον τρίτο και στην περίπτωση κατά την οποία απομένει υπολειπόμενο μίσθωμα για καταβολή, μετά τον συμψηφισμό της απαίτησης του μισθωτή έναντι του τρίτου με την οφειλή του προς τον εκμισθωτή, τότε για να αναγνωρισθεί φορολογικά το σύνολο της δαπάνης απαιτείται η εξόφλησή του υπολειπόμενου μισθώματος με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι, οι δαπάνες ενοικίων οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί εντός ενός φορολογικού έτους (π.χ. 2022) αλλά δεν έχουν εξοφληθεί στο ίδιο έτος, κρίνονται οριστικά, ως προς την φορολογική έκπτωσή τους, στο φορολογικό έτος που θα λάβει χώρα η εξόφληση τους. Στην περίπτωση που στο έτος εξόφλησης διαπιστωθεί ότι οι δαπάνες αυτές εξοφλήθηκαν χωρίς να γίνει χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή διαμεσολάβηση παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, η επιχείρηση υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική δήλωση του φορολογικού έτους που αφορά η δαπάνη, προσθέτοντας τα ποσά αυτών των δαπανών ως θετική λογιστική διαφορά, (στην κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης).
Latest News
Το έτος των πολλαπλών προκλήσεων
Η κυβέρνηση, βρισκόμενη περίπου στο μέσο της δεύτερης θητείας της και έχοντας ισχυρή πολιτική δύναμη, έχει κάθε λόγο να θέλει να πραγματοποιήσει μεταρρυθμίσεις
Προοπτικές της ευρωπαϊκής και της ελληνικής οικονομίας
Το πρόβλημα τόσο της παγκόσμιας όσο και της ευρωπαϊκής και ελληνικής οικονομίας είναι οι υποτονικές μεσοχρόνιες αναπτυξιακές προοπτικές
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας
Νουριέλ Ρουμπινί: Το καλό, το κακό και η αβεβαιότητα της οικονομίας Τραμπ
Συνολικά, οι καλές ιδέες πρέπει να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις των κακών
Οι προσδοκίες για το Bitcoin παραμένουν υψηλές και για το 2025
Αναμφίβολα, το μεγαλύτερο σε κεφαλαιοποίηση κρυπτονόμισμα πρωταγωνίστησε το 2024. Και αναμένεται να συνεχίσει έτσι.
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής