
Αυτές τις μέρες με αφορμή το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ένα από τα ερωτήματα που γεννήθηκαν σε πολλούς ήταν γιατί ενώ στα αυτοκίνητα η ζώνη ασφαλείας είναι υποχρεωτική, όπως και στα αεροπλάνα, δεν ισχύει το ίδιο για τα τρένα.
Την απάντηση δίνουν οι ειδικοί, οι οποίοι συμφωνούν πως σε περίπτωση σύγκρουσης ή εκτροχιασμού ενός συρμού, οι ζώνες όχι μόνο δεν θα προστάτευαν τους επιβάτες, αλλά θα αποτελούσαν και αιτία απώλειας περισσότερων ζωών.
Τέμπη: Η απολογία του σταθμάρχη για το δυστύχημα
Μία από τις πιο αναλυτικές έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας διήρκησε πέντε χρόνια και διεξήχθη από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων της Βρετανίας, το οποίο μελέτησε έξι σιδηροδρομικά ατυχήματα που σημειώθηκαν μεταξύ 1996 και 2004.
Αρχικά, μία προσομοίωση σύγκρουσης τρένου με ανδρείκελα που «φορούσαν» ζώνες που αγκαλιάζουν τη μέση όπως στα αεροπλάνα έδειξε ότι τα ανδρείκελα περιστράφηκαν με τέτοια δύναμη που οι σοβαροί τραυματισμοί στον αυχένα ήταν αναπόφευκτοι.
Όταν χρησιμοποιήθηκαν ζώνες τριών σημείων, τα αποτελέσματα ήταν πιο ενθαρρυντικά, καθώς αποδείχθηκε πώς μπόρεσαν να συγκρατήσουν τους επιβάτες στη θέση τους.
Όμως, η ενσωμάτωση τέτοιους είδους ζωνών απαιτεί αλλαγές στον σχεδιασμό των καθισμάτων ώστε να καταστούν πιο άκαμπτα. Ένα άκαμπτο κάθισμα, ωστόσο, μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρο σε περίπτωση που προσκρούσει σε αυτό ένας επιβάτης ο οποίος δενφοράει τη ζώνη ασφαλείας.
Ακόμα, δε, και αν όλοι φορούσαν ζώνες ασφαλείας, η έρευνα έδειξε ότι οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές θα ήταν μεγαλύτερες. Συγκεκριμένα, στα έξι ατυχήματα που εξετάστηκαν από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων της Βρετανίας, τη ζωή τους έχασαν συνολικά 11 άνθρωποι. Το υπολογιστικό σύστημα μοντελοποίησης, ωστόσο, έδειξε ότι αν φορούσαν ζώνες όλοι οι επιβάτες, ο αριθμός των νεκρών θα ήταν οκτώ φορές μεγαλύτερος.
Ο λόγος είναι ότι οι επιβάτες θα συγκρατούνταν στη θέση τους, αλλά η συγκράτησή τους στο κάθισμα θα μείωνε αισθητά τον χώρο επιβίωσης (Loss of survival space). Επομένως, καταλήγουν οι συντάκτες της έρευνας, οι ζώνες ασφαλείας στα τρένα όχι μόνο δεν παρέχουν δίχτυ ασφαλείας στους επιβάτες, αλλά είναι πιθανό να αποτελέσουν αιτία θανάτου.
Μία ακόμη αιτία της έλλειψης ζωνών ασφαλείας στα τρένα είναι ότι αυτά, λόγω της μεγάλης μάζας τους, επιβραδύνουν πολύ πιο αργά από ό,τι τα υπόλοιπα οδικά μέσα, και ως εκ τούτου, σε περίπτωση ενός φρεναρίσματος εκτάκτου ανάγκης, οι επιβάτες δεν θα μετακινηθούν από τη θέση τους με μεγάλη ορμή.
Αυτό στο οποίο ομονοούν οι ειδικοί είναι ότι υπάρχουν άλλοι τρόποι για τη βελτίωση της ασφάλειας στα τρένα, όπως είναι η αντικατάσταση των ελαττωματικών γραμμών, η ενσωμάτωση του συστήματος Θετικού Ελέγχου Αμαξοστοιχίας (PTC) που επιβραδύνει τα τρένα αν πηγαίνουν πιο γρήγορα από όσο προβλέπεται, αλλά και των συστημάτων σηματοτοδότησης-τηλεδιοίκησης. Ό, τι δηλαδή δεν υπάρχει στους ελληνικούς σιδηροδρόμους.


Latest News

Γεραπετρίτης: Ο διάλογος με την Τουρκία δεν πρέπει να σταματήσει
Ουδέποτε πρόκειται να συζητήσει θέματα εθνικής κυριαρχίας, τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης

Μητσοτάκης: Η ασφάλεια στις συγκοινωνίες βασικός πυλώνας της κυβερνητικής πολιτικής
Ανάρτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο fb με αφορμή το πιλοτικό πρόγραμμα αστυνόμευσης των συγκοινωνιών

Σκληρό πόκερ πάνω από την Ουκρανία - Η στάση των ΗΠΑ και η νέα συνάντηση με τη Ρωσία
Δίχως τέλος είναι οι διαβουλεύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, σχετικά με την σύναψη ειρήνης ανάμεσα στην Ουκρανία και την Ρωσία, με τις ΗΠΑ να κατέχουν ρόλο-«κλειδί»

Η πιο κρύα μέρα του φετινού χειμώνα το Σάββατο - Χιόνια και παγωνιά
Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή περαιτέρω πτώση το Σάββατο. Δείτε πως θα εξελιχθεί η κακοκαιρία Coral

Τo golden boy των Big 4 που θέλει να γίνει καγκελάριος - Το who is who του Φρίντριχ Μερτς
Ποιος είναι ο επικεφαλής του CDU Φρίντριχ Μερτς που προαλείφεται για καγκελάριος της Γερμανίας

Πόσο πιθανός είναι ένας νέος εφιάλτης στα πυρηνικά εργοστάσια της Ουκρανίας;
Η νέα επίθεση στο Τσερνόμπιλ ενισχύει τους φόβους για νέα κρίση σε έναν από τους πυρηνικούς σταθμούς που διαθέτει η Ουκρανία

Συνεχίζεται το έντονο κύμα ψύχους – Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν το Σάββατο
Η κακοκαιρία υποχωρεί σταδιακά από την Κυριακή και έπειτα, ενώ παράλληλα ο υδράργυρος ανεβαίνει ξανά από Δευτέρα.

Μικτά πρόσημα στο τέλος της αρνητικής εβδομάδας στις ευρωαγορές
Τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, αν και προσπάθησαν για την άνοδο, δεν κατάφεραν να ανατρέψουν την αρνητική εικόνα της εβδομάδας

Κανονικά τα δρομολόγια στο μετρό Θεσσαλονίκης - Η ανακοίνωση της εταιρείας
Πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση προκάλεσε διακοπή των δρομολογίων στο Μετρό Θεσσαλονίκης στις 11:30 το πρωί - Τα δρομολόγια διεξάγονται κανονικά σε όλο το μήκος της Γραμμής 1

Τεχνικά προβλήματα «έβγαλαν εκτός» όλη τη γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης
Τα δρομολόγια του μετρό Θεσσαλονίκης διακόπηκαν λόγω τεχνικού θέματος στις 11:30 - Μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί η φύση του προβλήματος