Από ρεκόρ σε ρεκόρ πηγαίνει το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) στην ελληνική αγορά, καθώς τα απανωτά κύματα ακρίβειας δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια στους καταναλωτές, που προσπαθούν να μισογεμίσουν τα ντουλάπια και τα ψυγεία τους.
Με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης να παρατείνει το μέτρο για το «καλάθι του νοικοκυριού» για ακόμη τρεις μήνες, έως τις 30 Ιουνίου, το πιθανότερο είναι οι πωλήσεις των προϊόντων με τις μάρκες των λιανεμπορικών αλυσίδων να συνεχίσουν να αυξάνονται. Άλλωστε οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να αναζητούν φθηνότερα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, αποτέλεσμα της πληθωριστικής κρίσης, που ειδικά στα τρόφιμα δεν λέει να αποκλιμακωθεί.
Σούπερ μάρκετ: Η ακρίβεια ξανακάνει «βασίλισσα» την ιδιωτική ετικέτα
Παρά ταύτα η ελληνική αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατατάσσεται σε χαμηλή θέση συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, τόσο σε επίπεδο όγκου όσο και αξία πωλήσεων, αντίθετα με ότι θα περίμενε κάποιος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (Private Label Manufacturers Association-PLMA), μεταξύ 17 ευρωπαϊκών χωρών η Ελλάδα βρίσκεται στην 4η θέση από το τέλος όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο πωλήσεων, σχεδόν υποδιπλάσιο σε σχέση με την Ελβετία (!) που κατέχει την πρωτιά. Κι αυτό παρά τη σημαντική ανάκαμψη που σημείωσαν – και σημειώνουν – τα προϊόντα private label στην Ελλάδα σε αντίθεση με την Ελβετία που ήταν η μοναδική χώρα που υποχώρησαν το 2022.
Πιο αναλυτικά, το μερίδιο των private label στη χώρα μας ανήλθε σε όγκους πωλήσεων το 2022 στο 30,5% από 29,4% το 2021, 30,1% το 2020 και 31,5% το 2019, ενώ σε αξία διαμορφώθηκε στο 22,8% από 21,4% το 2021, 22,2% το 2020 και 22,8% το 2019.
Σημειώνεται ότι το 2011, εν μέσω μνημονίων, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όγκους πωλήσεων ήταν μόλις στο 23% με βάση τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της PLMA για τη συγκεκριμένη χρονιά.
Στα 302 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές στην Ευρώπη στράφηκαν ξεκάθαρα στην ιδιωτική ετικέτα.
Η NielsenIQ ερεύνησε 17 αγορές για το International Private Label Yearbook της PLMA και από τα ευρήματα προκύπτει αύξηση για τα εμπορικά σήματα λιανικής σε 16 από τις 17 χώρες, η μόνη εξαίρεση είναι η Ελβετία όπου σημειώθηκε μείωση στη συνολική αγορά παντοπωλείου, συμπεριλαμβανομένης ελαφριάς μείωσης της ιδιωτικής ετικέτας (-0,4 % σε σχέση με πέρυσι).
Συνολικά, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε στο 37%. Σε σύγκριση με το 2021, το μερίδιο σε αξία αυξήθηκε κατά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες σε μία συνολική αγορά που φθάνει τα 302 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, τα ευπαθή και κατεψυγμένα τρόφιμα, τα προϊόντα χαρτιού και τα τρόφιμα ραφιού είναι οι 3 κορυφαίες κατηγορίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με μέσο όρο 50% που αντιπροσωπεύει συνολικά 212,8 δισεκατομμύρια ευρώ στις 17 ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθούνται.
Έκρηξη πωλήσεων στην Ευρώπη
Οι ευρωπαϊκές αγορές παραμένουν μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές ιδιωτικής ετικέτας παγκοσμίως, 11 αγορές διατήρησαν τη θέση τους με μερίδιο αγοράς πολύ πάνω από το 30% και 4 αγορές παρέμειναν πάνω από το 40%.
Οι χώρες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στο μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας είναι η Τσεχική Δημοκρατία (+3,5%), η Πορτογαλία (+2,9%), η Ισπανία (+2,2%) και η Ουγγαρία (+2,2%).
Η Ελβετία παραμένει η χώρα με το υψηλότερο μερίδιο στις 17 χώρες που παρακολουθούνται. Το μερίδιο της Ελβετίας το 2022 είναι 51,6%, η μόνη χώρα με μερίδιο υψηλότερο από 50%.
Οι μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία, έχουν συλλογικό μερίδιο Private Label 38,5% το 2022, το μερίδιο αυτό αυξήθηκε κατά 1,1% σε σύγκριση με πέρυσι. Η υψηλότερη αύξηση μεριδίου για τις μεγαλύτερες αγορές είναι ορατή στα τρόφιμα, τις τροφές για κατοικίδια και τα προϊόντα χαρτιού, όλες οι κατηγορίες αυξήθηκαν πάνω από 1% σε μερίδιο.
Η Ισπανία, με μερίδιο αγοράς 43,3% και η Πορτογαλία, με 39%, από κοινού σημείωσαν μετά την Τσεχική Δημοκρατία την υψηλότερη αύξηση μεριδίου, +2,6% λόγω των αυξήσεων στα τρόφιμα και των προϊόντων φροντίδας στο σπίτι.
Η Ιταλία με μερίδιο αγοράς 28,2% διατηρεί σταθερή ανάπτυξη, υποστηριζόμενη από την υψηλότερη αύξηση στα κατεψυγμένα.
Η Γερμανία και η Πορτογαλία είναι οι δύο αγορές που κατέγραψαν ανάπτυξη σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, τροφίμων και μη.
Στο Βέλγιο και την Ολλανδία, το μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας συνολικά αυξήθηκε +0,9%, η υψηλότερη αύξηση για τις 2 χώρες είναι ορατή στα τρόφιμα και στα προϊόντα χαρτιού. Μερικές κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση στο μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας με τη μεγαλύτερη μείωση να είναι ορατή στο Βέλγιο στα είδη υγιεινής -4,3%.
Επίσης οι Σκανδιναβικές χώρες παρουσιάζουν αύξηση στο μερίδιο Private label, όπως και οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Στην Αυστρία το μερίδιο αγοράς αξίας ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται +1,2% σε 35,4%. Οι δύο κατηγορίες που ξεχωρίζουν με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι τα ευπαθή προϊόντα και τα προϊόντα χαρτιού.
Στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς αγγίζει σχεδόν το 23%, αύξηση 1,3% έναντι του 2021. Η ανάπτυξη καταγράφηκε σε όλες τις κατηγορίες, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στα είδη ζαχαροπλαστικής και σνακ, με εξαίρεση τα αλκοολούχα ποτά που υποχώρησαν ελαφρά με -0,4%.
Latest News
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα