Συνεχίζεται ακάθεκτη η ακρίβεια στο καλάθι του σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αγοράζουν λιγότερα προϊόντα και να ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη νέα «κανονικότητα».

Ο Ιανουάριος έκλεισε με αύξηση τιμών στο 7% σε αξία και 9,8% σε τεμάχια, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, με τον τζίρο των σούπερ μάρκετ το συγκεκριμένο διάστημα να φθάνει στα 652 εκατ. ευρώ από 610 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.

Γαλλία: Έκλεισε το deal με τα σούπερ μάρκετ για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Την ίδια ώρα όμως καταγράφεται μείωση όγκου πωλήσεων κατά 2,5%. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση σε όγκους τον φετινό Ιανουάριο εμφανίζεται «συγκρατημένη» από το γεγονός ότι τον ίδιο μήνα το 2022 είχαμε τις έντονες χιονοπτώσεις (κακοκαιρία Ελπίς) που είχαν οδηγήσει (λόγω των αντικειμενικών συνθηκών) σε μειωμένες αγορές για κάποιες ημέρες.

Πιο αναλυτικά, λόγω του πληθωρισμού, οι πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν κατά 5,7%, των ειδών ατομικής υγιεινής και καλλυντικών κατά 12,3% και των προϊόντων καθαρισμού σπιτιού κατά 11,9%.

Υπενθυμίζεται πως το 2022 το σύνολο των πωλήσεων των τριών βασικών κατηγοριών στα σούπερ μάρκετ (σ.σ. εξαιρείται η Lidl), με βάση τα στοιχεία της IRI, ανήλθαν στα 8,560 δισ. ευρώ, έναντι 8,059 δισ. ευρώ στη διάρκεια του 2021.

Δεν έχουν τέλος οι ανατιμήσεις

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανατιμήσεις στα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά (FMCGs)  συνεχίστηκαν χωρίς φρένο και τον Φεβρουάριο.

Στις πρώτες έξι εβδομάδες του έτους (1/1-19/2/2023) στη αγορά των FMCGs οι αυξήσεις τιμών διαμορφώθηκαν στο 9,9%. Οι τιμές στα επώνυμα αυξήθηκαν κατά 9,7% ενώ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 14,9%.

Συνεχίζεται η πτώση στα γαλακτοκομικά

Η κατάρρευση της αγοράς γαλακτοκομικών που προκάλεσε η αλματώδης αύξηση των τιμών το 2022 φαίνεται να συνεχίζεται και εφέτος.

Συγκεκριμένα, η πτώση στους όγκους πωλήσεων στα προϊόντα των γαλακτοκομικών διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο στο – 6,7% όταν οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν κατά 9,8%.

Πάντως την αρνητική πρωτιά στην κατηγορία των τροφίμων όσον αφορά την υποχώρηση στους όγκους είχαν τα κατεψυγμένα προϊόντα (-8,2%).

Μεγάλη πτώση σημείωσε και η κατανάλωση των προϊόντων πρωινού (-5,6%), καθώς και των συσκευασμένων τροφίμων με -3,2%.

Απογειώθηκε η ιδιωτική ετικέτα

Μπροστά στη λαίλαπα της ακρίβειας οι καταναλωτές στρέφονται στο «καταφύγιο» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με 17,7% όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης το 2012. Σημειώνεται ότι το μερίδιο τους αυξήθηκε κατά 21,3%.

Οι προωθητικές ενέργειες στο σύνολο των τροφίμων αυξήθηκαν φέτος τον Ιανουάριο φθάνοντας στο 24,1%, στα είδη ατομικής υγιεινής και στα καλλυντικά υποχώρησαν με το ποσοστό τους να διαμορφώνεται στο 29,1%, όπως και στα είδη νοικοκυριού (22,3%).

Επανήλθαν τα hypermarket

Τέλος, στη διάρκεια του Ιανουαρίου του 2023 η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σημειώθηκε στις μεγάλες σάλες (hypermarket άνω των 2.500 τ.μ.), με ποσοστό 11%, ακολουθούν τα μικρά καταστήματα ως 400 τ.μ. με ποσοστό 10,5%, στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα καταστήματα με επιφάνεια από 400 τμ ως 1.000 τ.μ. με ποσοστό 6,4% και στην τελευταία θέση τα καταστήματα σούπερ μάρκετ με επιφάνεια από 1.000 τ.μ. ως και 2.500 τ.μ. με ποσοστό 5%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι
Οικονομία |

Οδηγίες... επιβίωσης τα Χριστούγεννα - Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι

Όσο η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα των νοικοκυριών, ειδικοί δίνουν συμβουλές για «οικονομικά Χριστούγεννα». Οι καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς.