Σαφές χρονοδιάγραμμα για την εκκίνηση των διαγωνισμών που πρέπει να «τρέξουν» οι δήμοι της χώρας για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θέτει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Ειδικότερα, σύμφωνα με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, οι δήμοι οφείλουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Μάλιστα, σε περίπτωση διενέργειας ανοιχτών διαγωνισμών παραχώρησης του δικαιώματος ανάπτυξης, διαχείρισης και λειτουργίας των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων τίθεται υποχρεωτική για τους δήμους η χρησιμοποίηση συγκεκριμένων τευχών, τα οποία θα εκπονηθούν από το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ και θα εγκριθούν με κοινή υπουργική απόφαση, έτσι ώστε να μην υπάρξουν διαφοροποιήσεις από δήμο σε δήμο. Πάντως, η ρύθμιση αφήνει και ένα… παράθυρο ανοιχτό καθώς προβλέπει ότι η προθεσμία έναρξης των διαγωνισμών θα μπορεί να παρατείνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.
Γερμανία: Αναδεικνύεται σε ταραχοποιός της Ευρώπης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Οι 11.000 φορτιστές
Στόχος είναι η προμήθεια και εγκατάσταση περίπου 11.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ. Τα σημεία είχαν χωροθετηθεί από τα 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία είχαν εκπονήσει οι δήμοι.
«Φορτίζω παντού»
Παράλληλα, αναμένεται η πρόσκληση του προγράμματος «Φορτίζω παντού», προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί και ορόσημο του Ταμείο Ανάκαμψης για το πρώτο τρίμηνο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν ιδιωτικοί φορείς (όπως είναι σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) για την εγκατάσταση περίπου 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Από μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ είχε υπολογιστεί ότι, θα απαιτηθούν περισσότερα από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030, με τις αναγκαίες επενδύσεις να ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ.
Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες. Όσο για το υψηλό κόστος της απόκτησής τους, σήμερα περιορίζεται μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για ΙΧ και «Πράσινα Ταξί».
«Κινούμαι ηλεκτρικά»
Στο «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ», προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ έχουν υποβληθεί περί τις 12.500 αιτήσεις, οι περισσότερες από ιδιώτες. Επίσης, η πλειονότητα των αιτήσεων αφορά σε δίκυκλα και τρίκυκλα και περίπου το 25% σε ΙΧ αυτοκίνητα. Στον πρώτο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», της οποίας η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είχε κλείσει την 31η/12/2021, οι αιτήσεις που είχαν υποβληθεί ήταν περίπου 19.000 (9% αφορούν αυτοκίνητα, 22% δίκυκλα-τρίκυκλα, 69% ποδήλατα).
Ενδιαφέρον υπάρχει και για τα ταξί καθώς μόνο στον πρώτο μήνα από την έναρξη του προγράμματος, στις αρχές του έτους, είχαν υποβληθεί 35 αιτήσεις για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων. Η δράση, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 2.000 παλαιών και ρυπογόνων ταξί τεχνολογίας EURO 5 ή παλαιότερα με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με υποχρεωτική απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος.
Ηλεκτρικά οχήματα
Όσον αφορά στη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Έτσι, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%. Σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα 17.000 ηλεκτρικά οχήματα και υπάρχουν εγκατεστημένοι 2.300 φορτιστές, ενώ πριν δύο χρόνια υπήρχαν λιγότερα από 1.000 οχήματα και ούτε 100 φορτιστές.
Ωστόσο, παράλληλα με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να εξεταστεί και η φέρουσα ικανότητα του ηλεκτρικού δικτύου, καθώς λόγω προβλημάτων στο δίκτυο δεν είναι πάντα εφικτή η εγκατάσταση φορτιστών και κυρίως ταχυφορτιστώ
Latest News
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή