Σαφές χρονοδιάγραμμα για την εκκίνηση των διαγωνισμών που πρέπει να «τρέξουν» οι δήμοι της χώρας για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θέτει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Ειδικότερα, σύμφωνα με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, οι δήμοι οφείλουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Μάλιστα, σε περίπτωση διενέργειας ανοιχτών διαγωνισμών παραχώρησης του δικαιώματος ανάπτυξης, διαχείρισης και λειτουργίας των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων τίθεται υποχρεωτική για τους δήμους η χρησιμοποίηση συγκεκριμένων τευχών, τα οποία θα εκπονηθούν από το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ και θα εγκριθούν με κοινή υπουργική απόφαση, έτσι ώστε να μην υπάρξουν διαφοροποιήσεις από δήμο σε δήμο. Πάντως, η ρύθμιση αφήνει και ένα… παράθυρο ανοιχτό καθώς προβλέπει ότι η προθεσμία έναρξης των διαγωνισμών θα μπορεί να παρατείνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.
Γερμανία: Αναδεικνύεται σε ταραχοποιός της Ευρώπης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Οι 11.000 φορτιστές
Στόχος είναι η προμήθεια και εγκατάσταση περίπου 11.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ. Τα σημεία είχαν χωροθετηθεί από τα 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία είχαν εκπονήσει οι δήμοι.
«Φορτίζω παντού»
Παράλληλα, αναμένεται η πρόσκληση του προγράμματος «Φορτίζω παντού», προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί και ορόσημο του Ταμείο Ανάκαμψης για το πρώτο τρίμηνο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν ιδιωτικοί φορείς (όπως είναι σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) για την εγκατάσταση περίπου 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Από μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ είχε υπολογιστεί ότι, θα απαιτηθούν περισσότερα από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030, με τις αναγκαίες επενδύσεις να ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ.
Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες. Όσο για το υψηλό κόστος της απόκτησής τους, σήμερα περιορίζεται μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για ΙΧ και «Πράσινα Ταξί».
«Κινούμαι ηλεκτρικά»
Στο «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ», προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ έχουν υποβληθεί περί τις 12.500 αιτήσεις, οι περισσότερες από ιδιώτες. Επίσης, η πλειονότητα των αιτήσεων αφορά σε δίκυκλα και τρίκυκλα και περίπου το 25% σε ΙΧ αυτοκίνητα. Στον πρώτο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», της οποίας η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είχε κλείσει την 31η/12/2021, οι αιτήσεις που είχαν υποβληθεί ήταν περίπου 19.000 (9% αφορούν αυτοκίνητα, 22% δίκυκλα-τρίκυκλα, 69% ποδήλατα).
Ενδιαφέρον υπάρχει και για τα ταξί καθώς μόνο στον πρώτο μήνα από την έναρξη του προγράμματος, στις αρχές του έτους, είχαν υποβληθεί 35 αιτήσεις για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων. Η δράση, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 2.000 παλαιών και ρυπογόνων ταξί τεχνολογίας EURO 5 ή παλαιότερα με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με υποχρεωτική απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος.
Ηλεκτρικά οχήματα
Όσον αφορά στη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Έτσι, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%. Σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα 17.000 ηλεκτρικά οχήματα και υπάρχουν εγκατεστημένοι 2.300 φορτιστές, ενώ πριν δύο χρόνια υπήρχαν λιγότερα από 1.000 οχήματα και ούτε 100 φορτιστές.
Ωστόσο, παράλληλα με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να εξεταστεί και η φέρουσα ικανότητα του ηλεκτρικού δικτύου, καθώς λόγω προβλημάτων στο δίκτυο δεν είναι πάντα εφικτή η εγκατάσταση φορτιστών και κυρίως ταχυφορτιστώ
Latest News
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed
«Εξοικονομώ» για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και δημοτικά - Άνοιξαν οι πλατφόρμες για αιτήσεις
Ο προϋπολογισμός και οι δικαιούχοι του προγράμματος «Εξοικονομώ» - Στόχος η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας
Κορυφαίες τράπεζες του κόσμου «αποχαιρετούν» τη συμμαχία για το κλίμα
Ο Καναδάς είδε τέσσερις κορυφαίες τράπεζες - BMO, National Bank, TD Bank Group και CIBC - να κάνουν ένα βήμα πίσω για το κλίμα
Άτοκα μικροδάνεια έως 25.000€ για την ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτων
Τα προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα - Τι ετοιμάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας