
Η αλληλουχία των στρεβλώσεων που κατατρέχουν τα δημόσια έργα αποτυπώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Στοιχειωμένες συμβάσεις, έργα που «παγώνουν» για χρόνια ή σέρνονται ανολοκλήρωτα μονοπωλούν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Σε συνάντηση με δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, Μιχαήλ Δακτυλίδης, απέδωσε, μεταξύ άλλων, τα μεγάλα προβλήματα στην υποστελέχωση των σιδηροδρομικών φορέων, την αδυναμία του δημοσίου να ανταποκριθεί στις ανάγκες επίβλεψης, τις καθυστερήσεις στις μελέτες, αλλά και την έλλειψη πολιτικής βούλησης.
«Είναι αναγκαίο να υπάρχει ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο, με διαδικασίες ανεξάρτητες από τις αξιώσεις του αναδόχου, που θα ενισχύει τη δυνατότητα να κηρύσσεται ο ανάδοχος έκπτωτος με γρήγορες και άμεσες διαδικασίες», τόνισε, εξηγώντας πως και σήμερα υπάρχει επαρκές πλαίσιο που θα μπορούσε να δώσει διέξοδο. Ειδικά δε ως προς τις επίμαχες συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ για τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου, ήταν μοιραίος ο ρόλος που έπαιξαν οι ξένες εταιρείες οι οποίες λειτούργησαν με όρους μονοπωλίου.
Τα κονδύλια της ΕΕ πήγαν «στράφι» – Ουραγός η Ελλάδα στην ασφάλεια των τρένων
Υπό αυτές τις συνθήκες, πολιτικές ηγεσίες, διοικήσεις και υπηρεσιακοί παράγοντες, κατά τον κ. Δακτυλίδη, επέδειξαν ατολμία. Προκειμένου να μην μπλέξουν στα γρανάζια ενστάσεων και αιτημάτων αποζημίωσης του αναδόχου, απαιτήσεων για νέες μετρήσεις και μελέτες, επανεκκίνησης διαγωνιστικών διαδικασιών, δεν διέλυσαν τις βαλτωμένες συμβάσεις, αλλά προχώρησαν σε αλλεπάλληλες παρατάσεις.
Αναγνώρισε, όμως, ευθύνες και στον κατασκευαστικό κλάδο, σημειώνοντας πως για την κοινωνία στο πρόσωπο κάθε αναδόχου εκπροσωπείται ολόκληρος ο κλάδος.

ΠΕΔΜΕΔΕ: Διέξοδος στην ιδιωτική επίβλεψη
Η αποψίλωση του προσωπικού των τεχνικών υπηρεσιών των Υπουργείων, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των φορέων, όπως ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, ειδικά μέσα στην κρίση, έχει πατήσει φρένο στην εξέλιξη των έργων. Ως συνέπεια αυτά παίρνουν τη μία παράταση μετά την άλλη, με τις καθυστερήσεις στις μελέτες να είναι από τις βασικότερες αιτίες.
Συγχρόνως, κατά τον κ. Δακτυλίδη, δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό στις αναθέτουσες αρχές για την απαραίτητη επίβλεψη των έργων, με αποτέλεσμα οι διαδικασίες εγκρίσεων να κυλούν εξαιρετικά αργά. Κάνοντας λόγο για ασθένειες που μπορούν να θεραπευτούν, ο επικεφαλής της ΠΕΔΜΕΔΕ σημείωσε πως «εμείς έχουμε προτείνει επανειλημμένως εδώ και χρόνια την ιδιωτική επίβλεψη στην εκτέλεση δημοσίων έργων, η οποία εφαρμόζεται στην Ευρώπη εδώ και 15 με 20 χρόνια».
Πρόκειται για μια δυνατότητα η οποία προβλέφθηκε με την πρόσφατη τροποποίηση του ν. 4412/2016 για τα δημόσια έργα, με το δημόσιο να διατηρεί τον θεσμικό και ελεγκτικό του ρόλο. Σχολιάζοντας την ελληνική εκδοχή της ιδιωτικής επίβλεψης, ο κ. Δακτυλίδης ανέφερε πως αποτελεί μια στρεβλή μεταφορά της κοινοτικής νομοθεσίας. «Χρειάζεται συνεργασία κατασκευαστών και επιβλεπόντων σε αυστηρά συγκεκριμένα πλαίσια», ανέφερε, προκρίνοντας ως μια καλή λύση τις εξειδικευμένες στην ιδιωτική επίβλεψη εταιρείες που υπάρχουν στην Ευρώπη.
Περιορισμένος ζωτικός χώρος για τους μικρότερους εργολήπτες
Ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του κατασκευαστικού κλάδου σήμερα προσδιόρισε την έλλειψη εργατοτεχνικού προσωπικού. «Δυσκολεύομαι να φανταστώ πώς θα υλοποιηθούν τα έργα που έχουμε μπροστά μας», υπογράμμισε ο κ. Δακτυλίδης, αναφερόμενος στις δυνατότητες που έχουν πολλές μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες να εκτελέσουν ποιοτικά έργα αλλά αποκλείονται εξαιτίας των όρων των διαγωνισμών.
«Σε αντίθεση με την Ευρώπη έχει διαρραγεί η κατασκευαστική πυραμίδα. Οι πολύ μεγάλες εταιρείες παίρνουν τα μεγάλα έργα, ενώ οι εταιρείες 4ης ως 6ης τάξης αποκλείοντας ακόμα κι αν είναι πιο υγιείς. Έχει περιοριστεί ο ζωτικός χώρος για τις μικρότερες εταιρείες», τόνισε, σχολιάζοντας πως στην αγωνία να βγουν τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, η κυβέρνηση εκτίμησε ότι δίνοντας μερίδιο και στις μικρότερες εταιρείες αυτά δεν θα υλοποιούνταν κι έτσι τις απέκλεισε.


Latest News

Έτοιμο το 73% του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος - Το πλάνο παράδοσης του έργου
Τον Ιούλιο παραδίδεται το πρώτο και μεγαλύτερο τμήμα της Πατρών - Πύργου και τον Νοέμβριο το δεύτερο

Η AKTOR υπέγραψε τη σύμβαση για το μεγάλο έργο ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών Κρήτης
Θα κατασκευαστούν δωμάτια και διαμερίσματα συνολικών 4.846 κλινών εκ των οποίων 2.710 στο Ρέθυμνο και 2.136 στο Ηράκλειο
![ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκε η οικοδομική δραστηριότητα κατά 15,6% το Δεκέμβριο [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/DSC9655-2-1024x569-1-600x333.jpg)
Πόσο αυξήθηκαν οι οικοδομικές άδειες - Οι top περιοχές [πίνακες]
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στη Δυτική Μακεδονία, στη Κρήτη και την Ανατολική Μακεδονία

Όμιλος AKTOR: Παραδόθηκε το έργο αποκατάστασης της γέφυρας του Αξιού
Παραδόθηκε στην Εγνατία Οδό ΑΕ το έργο δομικής επάρκειας και συντήρησης της γέφυρας του Αξιού

Αναβαθμίστηκε η Μονάδα Επεξεργασίας Νερού της ΕΥΔΑΠ στις Αχαρνές
Η Μονάδα Επεξεργασίας Νερού της ΕΥΔΑΠ στις Αχαρνές τροφοδοτεί το 60% του Λεκανοπεδίου της Αττικής με νερό

Σιδηροδρομικοί: Τι πάει λάθος με τα τρένα στην Ελλάδα – Χτυπούν «καμπανάκι» σε κυβέρνηση και Hellenic Train
Ποιες είναι οι δράσεις που ζητούν οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος και να λειτουργήσει με ασφάλεια

Υπουργείο Υποδομών για Γραμμή 4: «Κανένα ζήτημα ασφάλειας, καμία λάθος χάραξη»
H ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών μετά την αυτοψία του εργοταξίου της Γραμμής 4 του Μετρό στο ύψος του ΓΝΑ

Ομιλος AKTOR: Δόθηκε σε κυκλοφορία και το τελευταίο τμήμα της Παλιάς ΕΟ Αθηνών – Κορίνθου
Ο Ομιλος AKTOR ανέλαβε την αποκατάσταση των ζημιών μετά από σοβαρή πυρκαγιά σε βυτιοφόρο της 8ης Ιουνίου 2024

Στο μισό τα αποθέματα νερού στην Αττική – Οι μεγάλες απώλειες και τα έργα για την υδροδότηση
Εντείνεται το πρόβλημα με την λειψυδρία στην Αττική – Τα αποθέματα υδάτων σε Μόρνο, Εύηνο, Μαραθώνα και Υλίκη

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη