Αρρυθμίες και στην εφοδιαστική αλυσίδα φέρνει το δυστύχημα στα Τέμπη. Ο σιδηροδρομικός εμπορευματικός διάδρομος της χώρας από την Αθήνα και το λιμάνι του Πειραιά προς τη Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια έχει κοπεί στα δύο. Οι πρώτες αναταράξεις φαίνονται ήδη. Το στοίχημα τόσο για τον ΟΣΕ όσο και για τη Hellenic Train για άμεση επαναφορά της εμπορευματικής λειτουργίας στο δίκτυο είναι μεγάλο, καθώς, όπως λένε οι ειδικοί των logistics, τα εμπορεύματα θα βρουν άλλους διαδρόμους.
Τα Plan B και C και το επιπλέον κόστος
Η μία εναλλακτική είναι η οδική μεταφορά των εμπορευμάτων. Υπάρχει, όμως, και η δυνατότητα τα containers να φύγουν μέσω του λιμανιού του Πειραιά προς το Κόπερ της Κροατίας με μικρότερα πλοία. Βεβαίως η αλλαγή μέσου διαμετακόμισης θα κοστίσει επιπλέον στις εταιρείες. Η εμπειρία από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμή στην Ειδομένης πριν μερικά χρόνια, στη διάρκεια της έξαρσης του προσφυγικού, ανέβαζε την επιπλέον επιβάρυνση στις 10.000 ευρώ ανά συρμό.
Ο όγκος των εμπορευμάτων και τα logistics
Παρότι, λόγω της εξαιρετικά περιορισμένης χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου που οφείλεται στα μεγάλα προβλήματα της σιδηροδρομικής υποδομής, ο σιδηρόδρομος αντιστοιχεί μόλις στο 2% του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών, το πλήγμα μπορεί να αποδειχθεί μεγάλο. Οι συνέπειες αυτού του δυστυχήματος μπορεί να είναι καθοριστικές και για τη θέση στης χώρας μας στον ευρωπαϊκό χάρτη των logistics.
Βασικός παίκτης και στο cargo, πέρα από τα επιβατικά δρομολόγια, είναι η Hellenic Train, η οποία διακινεί και τα εμπορευματοκιβώτια για λογαριασμό της Cosco από το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τις οικονομικές της καταστάσεις, τα έσοδα από εμπορεύματα ανήλθαν το 2021 στα 15,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,7% σε σχέση με το 2020, οπότε είχαν ανέλθει σε 13,9 εκατ. ευρώ. Στα ίδια επίπεδα είχαν διαμορφωθεί και το 2019.
Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη
Ειδικότερα, από το λιμάνι του Νέου Ικονίου τα τρένα της Hellenic Train φεύγουν προς την Κεντρική Ευρώπη (Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία) και τα Βαλκάνια (Σερβία, Βόρεια Μακεδονία). Σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2021, από το Νέο Ικόνιο έφυγαν 695 εμπορευματικά τρένα, μεταφέροντας συνολικά 49.560 TEUs, κατά 11,96% περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων στην αντίστροφή πορεία, δηλαδή από την Κεντρική Ευρώπη (Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Αυστρία) και τα Βαλκάνια (Σερβία, Βόρεια Μακεδονία) προς τον λιμένα Νέου Ικονίου, παρουσιάζοντας άνοδο 19,86%. Τα εμπορευματοκιβώτια ανήλθαν σε 43.568 έναντι 36.349 το 2020. Αντίστοιχο ήταν το άλμα που είχαν διαγράψει και το 2020 έναντι του 2019, οπότε τα TEUs αυξήθηκαν κατά 66,8% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έκθεσης Πεπραγμένων του ΟΣΕ για το 2021, ο ελληνικός σιδηρόδρομος κατέγραψε 1,225 εκατ. τρενοχιλιόμετρα, αυξημένα άνω του 10% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Latest News
«Καλπάζει» το Airbnb - Πώς θα κινηθεί το νέο έτος [γραφήματα]
Οι προοπτικές του 2025 για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb) - Η Ευρώπη σε άνοδο για βραχυχρόνιες μισθώσεις
e-ΕΦΚΑ-ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών για την περίοδο 23 έως 27 Δεκεμβρίου
Αναλυτικά τα ποσά που θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι
Το ράλι στα ακίνητα και τα 20 δισ. που αγνοούνται από το ταβάνι του 2007 [γραφήματα]
Οι τιμές στα ακίνητα ανεβαίνουν, έχουν ήδη ανακτήσει τα επίπεδα του 2011 και προσεγγίζουν πλέον το «ιστορικό υψηλό» του 2007
Ανοιχτά το Σαββατοκύριακο τα μαγαζιά – Τι ισχύει για τα σούπερ μάρκετ
Την Κυριακή θα παραμείνουν ανοιχτά καταστήματα, εμπορικά κέντρα και σούπερ μάρκετ – Τι ώρα θα ανοίξουν με βάση το εορταστικό ωράριο
Τέλος χρόνου για νέες άδειες Airbnb στο κέντρο της Αθήνας
Από 1η Ιανουαρίου του 2025 οι νέες εγγραφές ακινήτων στις τρεις πρώτες δημοτικές περιοχές της Αθήνας ώστε να διατεθούν μέσω Airbnb θα απαγορεύονται για τουλάχιστον έναν χρόνο
Όλες οι λεπτομέρειες για τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης για τα ακίνητα
Η κυβέρνηση εξασφάλισε πως οι τράπεζες θα συμμετέχουν στο νέο φορέα για τα ακίνητα με 100 εκατ. € - Μέχρι και τον Απρίλιο του 2025 ο νέος φορέας
Αύξηση 0,9% στον τζίρο της βιομηχανίας τον Οκτώβριο
Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2023 – Οκτωβρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 1,1%
Πόσο γρήγορα πωλούνται τα σπίτια στην Ελλάδα - Τι δείχνει έρευνα του Spitogatos [πίνακες]
Πώς κινούνται τα ακίνητα - Ανάλυση εξετάζει τον χρόνο απορρόφησης κατοικιών προς πώληση σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας
Ποιοι μισθοί αυξήθηκαν περισσότερο - Οι κλάδοι και η ανισότητα φύλων [πίνακες]
Σε ποιους τομείς καταγράφονται οι χαμηλότερες αποδοχές εργαζομένων
Πώς θα πάρετε δάνειο από το «Σπίτι μου 2»: Οδηγός με 32 ερωτήσεις - απαντήσεις
Στο νέο «Σπίτι μου ΙΙ» διευρύνθηκαν τα ηλικιακά και τα εισοδηματικά κριτήρια - Το ανώτατο ποσό δανείου που χορηγείται είναι 190.000 ευρώ