
Εταιρείες κρουαζιέρας, ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού εξέδωσαν Κοινή Διακήρυξη με την οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν την κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και τον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας στην επικείμενη νομοθετική πράξη για τη βιομηχανία μηδενικών καθαρών εκπομπών (Net Zero Industry Act).
Αναγκαία η χάραξη εθνικής στρατηγικής για την κρουαζιέρα
Η Κοινή Διακήρυξη, η οποία παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο Κορυφής της CLIA για το 2023 που λαμβάνει χώρα στο Παρίσι από τις 8-10 Μαρτίου, ζητά:
- ταχύτερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση για βιώσιμη ναυπήγηση πλοίων και κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού προκειμένου να υποστηριχτεί η ηγετική θέση της Ευρώπης παγκοσμίως σε αυτόν τον τομέα.
- επέκταση της υποστήριξης και των κινήτρων για προγράμματα αναβάθμισης και για ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη ναυτιλία.
- ένα ειδικό ναυτιλιακό πρόγραμμα ως μέρος του Συμφώνου της Ε.Ε. για τις Δεξιότητες, έτσι ώστε οι ψηφιακές, «πράσινες» και τεχνικές δεξιότητες να παραμείνουν στην Ευρώπη.
- η ναυτιλία να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της ψηφιακής στρατηγικής της Ε.Ε. ώστε να καταστεί δυνατή η ανταλλαγή γνώσεων σχετικά με τις προηγμένες πρακτικές ψηφιοποίησης του κλάδου.

Ο Πρόεδρος της CLIA, κ. Pierfrancesco Vago
Παρουσιάζοντας την Κοινή Διακήρυξη, ο Πρόεδρος της CLIA, κ. Pierfrancesco Vago δήλωσε: «Οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν παρέχουν απλώς μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές διακοπών για τους καταναλωτές σήμερα, αλλά ήδη συνεργάζονται με ναυπηγεία και παρόχους ναυτιλιακής τεχνολογίας για να επιτύχουν κρουαζιέρα καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Πιλοτικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη για τη δοκιμή νέων καυσίμων και λύσεων πρόωσης, όπως μπαταρίες, τεχνολογία κυψελών καυσίμου, προηγμένα βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα. Είναι πλέον καιρός οι ευρωπαϊκοί φορείς χάραξης πολιτικής και οι κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Η Ευρώπη έχει την ευκαιρία να ηγηθεί της τεχνολογικής ανάπτυξης και της ναυτιλιακής αριστείας προς όφελος των μελλοντικών γενεών».
Από την πλευρά του, ο κ. René Berkvens, Πρόεδρος της SEA Europe, τόνισε: «Η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και η ενσωμάτωση προηγμένου εξοπλισμού και τεχνολογίας σε τέτοια πλοία είναι περίπλοκη και απεικονίζει τις ναυτιλιακές βιομηχανικές δυνατότητες και την τεχνογνωσία των ναυπηγείων και της βιομηχανίας ναυτιλιακού εξοπλισμού της Ευρώπης. Αυτές οι δυνατότητες και η τεχνογνωσία δεν θα είναι μόνο ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, αλλά και για να μπορέσει η Ευρώπη να επιτύχει άλλους πολιτικούς στόχους, όπως η άμυνα, η γαλάζια οικονομία ή η ενεργειακή μετάβαση, καθώς και για τη διασφάλιση της ναυτιλιακής στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης».
Πορεία προς την ουδέτερη εκπομπή άνθρακα
Με το Πακέτο Fit for 55 και τώρα με το Βιομηχανικό Σχέδιο για την Πράσινη Συμφωνία, η Ευρώπη βρίσκεται σε μια ξεκάθαρη και φιλόδοξη πορεία για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τη μετατροπή της σε ήπειρο με ουδέτερη εκπομπή άνθρακα. Τα μέλη της SΕΑ Europe και της CLIA ξεκίνησαν να χαράζουν μια πορεία προς αυτή την κατεύθυνση πριν από αρκετά χρόνια, παράγοντας πιο ενεργειακά αποδοτικά πλοία, χρησιμοποιώντας νέους τύπους καυσίμων και εξοπλίζοντας τα πλοία με δυνατότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης. Καθώς ο κλάδος κοιτάζει προς το μέλλον, η CLIA και η SΕΑ Europe παραμένουν πλήρως προσηλωμένες στους μακροπρόθεσμους στόχους της Ε.Ε.
Ενισχύοντας την πράσινη βιομηχανική επανάσταση της Ευρώπης
Ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Πάνω από το 93% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία και η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του βιβλίου παραγγελιών των ναυπηγείων της Ευρώπης. Με παραγγελίες 62 κρουαζιερόπλοιων για τα επόμενα πέντε χρόνια, αυτό αντιπροσωπεύει άμεσες επενδύσεις άνω των 40 δισ. ευρώ στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με νέα στοιχεία της CLIA, που δημοσιεύθηκαν κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της CLIA στο Παρίσι, ο τομέας της κρουαζιέρας είχε οικονομική συνεισφορά 41 δισ. ευρώ στην Ευρώπη το 2021, παρά τη δραστική μείωση του όγκου επιβατών λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Ο κλάδος υποστήριξε επίσης 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου. Η δύναμη του ευρωπαϊκού ναυπηγικού κλάδου και οι δεσμοί του με την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας ήταν το κλειδί για τη διατήρηση ισχυρού θετικού κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα στην πρώτη γραμμή
Ειδικά για την Ελλάδα, τα στοιχεία για τον οικονομικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας το 2021 δείχνουν ότι ακόμα και εν μέσω της πανδημίας η χώρα όχι μόνο «έπιασε» αλλά και ξεπέρασε τα προ-πανδημικά μεγέθη, καθώς για πρώτη φορά πέτυχε οικονομικό αντίκτυπο μεγαλύτερο του 1 δισ. ευρώ (1,1 δισ. ευρώ), έναντι 957 εκατομμυρίων ευρώ το 2019. Αυτό είναι αποτέλεσμα της ηγετικής θέσης της Ελλάδας στην γρήγορη αλλά και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας αλλά και της αξιοσημείωτης αύξησης home porting στη χώρα, που αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, μέσω της αυξημένης ζήτησης για διαμονή επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα, αεροπορικά ταξίδια, καύσιμα, υπηρεσίες συντήρησης και προμήθειας πλοίων. Αυτή η αύξηση οφείλεται επίσης στην παραμονή πλοίων στο λιμάνι για την πραγματοποίηση τεχνικών εργασιών. Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, περισσότερες από 15.100 θέσεις εργασίας υποστηρίχθηκαν το 2021 στην Ελλάδα από την κρουαζιέρα.
Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε: «Η δυναμική στάση που επέδειξε η Ελλάδα στην ασφαλή και άμεση επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στον απόηχο της πανδημίας την έχει φέρει στην πρώτη γραμμή διεθνώς και της δίνει μια σημαντική ευκαιρία να βελτιστοποιήσει τη θέση της στο χάρτη της κρουαζιέρας. Τώρα είναι η ευκαιρία για την Ελλάδα να αναπτυχθεί περαιτέρω η κρουαζιέρα και οι δραστηριότητες homeporting αρκεί να συνεχιστούν οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και ο συντονισμός και η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε επίπεδο προορισμών ώστε η ανάπτυξη να γίνει με τρόπο βιώσιμο».
Η κρουαζιέρα συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς του τουρισμού και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε όγκο επιβατών, με πρόβλεψη για 27 έως 33 εκατομμύρια ταξιδιώτες κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023, συγκριτικά με 29,7 εκατ. το 2019.


Latest News

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας