Μπορεί ένας «εξαθλιωμένος τρόπος ζωής» ή το να γίνει κάποιος χορτοφάγος να βάλει ένα «λιθαράκι» στη μείωση των αυξανόμενων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου;
Ο ιδρυτής της Microsoft, Μπιλ Γκέιτς, απαντά αρνητικά. «Στα κινήματα για το κλίμα, μπορεί να υπάρξει αυτό το “ε, καταναλώνουμε πάρα πολύ” και “ε, ίσως δεν πρέπει να ταξιδεύουμε πια”», δήλωσε ο Γκέιτς την περασμένη εβδομάδα από την Ινδία. «Δεν νομίζω ότι μπορούμε να βασιστούμε σε ανθρώπους που ζουν έναν εξαθλιωμένο τρόπο ζωής ως λύση για το κλίμα», είπε.
Ο Γκέιτς, ο οποίος εκτιμάται ότι είναι ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος στη Γη, συνέχισε λέγοντας ότι δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε ότι η κλιματική κρίση θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με προσωπικές επιλογές, όπως το να σταματήσουμε να τρώμε κρέας.
«Θα γίνουν όλοι οι Ινδοί χορτοφάγοι; Θα γίνουν όλοι οι Αμερικανοί χορτοφάγοι; Δεν θα ήθελα να βασιστώ σε αυτό. Όποιος θέλει να το ευαγγελιστεί αυτό, είναι ευπρόσδεκτος», δήλωσε ο Γκέιτς.
Τι λέει ο Κέρι
Η αντίληψη ότι η κλιματική αλλαγή είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα για να λυθεί με ατομικές αποφάσεις για τον τρόπο ζωής είναι κοινώς αποδεκτή από πολλούς, όπως ο Γκέιτς, που εργάζονται για την αντιμετώπιση αυτού που θεωρούν κρίση. Ακόμη και ο Τζον Κέρι, απεσταλμένος του προέδρου Μπάιντεν για το κλίμα, έχει δηλώσει ότι θα πρέπει να αναπτυχθεί νέα τεχνολογία για να επιτύχει ο κόσμος τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων.
«Το 50% των μειώσεων που πρέπει να κάνουμε για να φτάσουμε στο καθαρό μηδέν μέχρι το 2050 ή το 2045 θα προέλθει από τεχνολογίες που δεν έχουμε ακόμη», δήλωσε ο Κέρι στο BBC το 2021.
Ο Κέρι ξεχώρισε την TerraPower, μια εταιρεία που υποστηρίζεται από τον Gates και εργάζεται για την ανάπτυξη προηγμένων αντιδραστήρων πυρηνικής σχάσης, ως ένα ελπιδοφόρο παράδειγμα. «Υπάρχουν πολλές δυνατότητες εκεί έξω», είχε πει τότε ο Κέρι.
Η ανάγκη τεχνολογικών ανακαλύψεων
Η σκέψη είναι ότι ελλείψει τεχνολογικών ανακαλύψεων, οι ατομικές δράσεις σχετικά με την ενέργεια και τις εκπομπές θα είναι διαρκώς ελλιπείς. Εξάλλου, μια έκθεση του 2017 από το CDP, έναν περιβαλλοντικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό, διαπίστωσε ότι το 70% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παράγεται από μόλις 100 εταιρείες, με μεγαλύτερους εκπέμποντες τους πετρελαϊκούς κολοσσούς ExxonMobil, Shell, BP και Chevron. Εταιρείες βεβαίως που εξακολουθούν να έχουν πολλούς πελάτες για το βασικό προϊόν που εμπορεύονται.
Τι λέει ο ΟΗΕ
Σε αντίθεση με την άποψη του Γκέιτς, τα Ηνωμένα Έθνη υποστηρίζουν εδώ και καιρό τις ορθές επιλογές τρόπου ζωής ως βάση για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας υπερθέρμανσης.
«Ο καθένας μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Από τον τρόπο που ταξιδεύουμε, μέχρι την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούμε, τα τρόφιμα που τρώμε και τα πράγματα που αγοράζουμε, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά», αναφέρουν τα Ηνωμένα Έθνη σε έναν ιστότοπο που επισημαίνει 10 δράσεις οι οποίες μπορούν να αναλάβουν τα άτομα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, που υπέγραψε το καλοκαίρι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, επιδιώκει επίσης να αλλάξει την ατομική συμπεριφορά σε κλίμακα τέτοια που αθροιστικά να οδηγεί σε σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων. Σε αυτό το πλαίσιο, προσφέρει φορολογικές πιστώσεις που έχουν σχεδιαστεί για να απεξαρτηθεί το κοινό από το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τον άνθρακα. Ο νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο, περιλαμβάνει παροχή 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε φορολογικές πιστώσεις για ηλεκτρικά οχήματα που αποσκοπούν στο να πείσουν τους ανθρώπους να σταματήσουν να οδηγούν αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο, και 24 δισεκατομμύρια δολάρια σε πιστώσεις για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να στραφούν από συστήματα θέρμανσης που λειτουργούν με φυσικό αέριο σε ηλεκτρικές αντλίες θερμότητας και από σόμπες αερίου σε επαγωγικές εστίες.
Οι εκπομπές αερίων
Το 2022, το 27% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ προήλθε από τον τομέα των μεταφορών και το 13% από την καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή θερμότητας για τα σπίτια και τις επιχειρήσεις, σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος. Ο νέος νόμος, ωστόσο, θα ωθήσει σε μείωση των εκπομπών κατά 30% λόγω της μεταστροφής των καταναλωτών από τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο σε ηλεκτρικά και από τη θέρμανση και τις συσκευές που λειτουργούν με φυσικό αέριο, σύμφωνα με στοιχεία ερευνητών του Πανεπιστημίου Princeton.
Με άλλα λόγια, αν δοθεί κίνητρο σε αρκετούς ανθρώπους να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, το συλλογικό αποτέλεσμα θα μπορούσε πράγματι να έχει αντίκτυπο.
Από την άλλη πλευρά, ακόμη και μια μεγάλης κλίμακας μετάβαση μακριά από τα ορυκτά καύσιμα μπορεί να βοηθήσει στην επιβράδυνση του ρυθμού της κλιματικής αλλαγής, αλλά όχι στην επίλυση του προβλήματος.
Μια ανάλυση των κλιματικών διατάξεων του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού από την Υπηρεσία Ερευνών του Κογκρέσου διαπίστωσε ότι ο νόμος θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ κατά 24% έως 30% έως το 2030. Πρόκειται για έναν αξιόλογο στόχο, που όμως παραμένει πολύ μικρότερος από την υπόσχεση του Μπάιντεν για μείωση κατά 50% έως 52% έως το τέλος της δεκαετίας.
Latest News
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή