Μικρός, προβληματικός αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας κυρίως σε περιφερειακά αεροδρόμια, ελλιπείς έλεγχοι σε αεροπλάνα και αεροπορικές εταιρείες, ιδίως αυτές του χαμηλού κόστους, συμβάντα σε χώρους προσγείωσης – απογείωσης αεροσκαφών, τα οποία δεν ερευνώνται επαρκώς. Αυτές οι προειδοποιήσεις συνδικαλιστών, τους τελευταίους μήνες, για την κατάσταση στον χώρο της πολιτικής αεροπορίας προκαλούν νέο κύκλο ανησυχιών και ανάγκης διορθωτικών κινήσεων ύστερα από την τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.
Οι αναφορές για μείωση των εργαζομένων (από τις 3.500 προ αρκετών ετών, σε 1.950) στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλα προβληματικά σημεία στον χώρο της αεροπλοΐας έχουν σημαντικές ομοιότητες – όπως και αρκετές διαφοροποιήσεις – με εκείνες των εργαζομένων του ΟΣΕ, οι οποίες δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν, με ολέθριες συνέπειες. Οι αιτιάσεις αυτές αποκτούν, ωστόσο, νέα διάσταση, υπό τον φόβο μιας νέας «προαναγγελθείσας» συμφοράς. Αλλωστε, οι αρμόδιες Αρχές φέρονται και σε αυτή την περίπτωση να γνωρίζουν τα ζητήματα ασφαλείας αλλά να αργοπορούν σημαντικά στη διευθέτησή τους ή να επικρατούν άλλα συμφέροντα.
Υπάρχει, εντούτοις, μία ειδοποιός διαφορά στην προκειμένη περίπτωση. Οπως επισημαίνεται από τους συνδικαλιστές της Ομοσπονδίας Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας και ειδικότερα τον πρόεδρό της Κωνσταντίνο Τριανταφύλλου, που μιλάει στα «ΝΕΑ», «τα αεροπορικά ταξίδια είναι ασφαλή ύστερα από συνεργασία διεθνών και εγχώριων φορέων και υπάρχουν αρκετές ασφαλιστικές δικλίδες». «Δεν υπάρχει, προφανώς, σύγκριση με την προβληματική κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ομως, το τελευταίο διάστημα υπάρχουν σημαντικά ελεγκτικά κενά, ενώ ανακύπτουν και άλλα ζητήματα ασφαλείας. Και αυτό κυρίως μετά την κατάργηση των κλιμακίων των αερολιμενικών στα αεροδρόμια της χώρας και τους σχετικούς ελέγχους να περιέρχονται στις κεντρικές υπηρεσίες της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας».
Κλειστά αεροδρόμια!
Ενα από τα κύρια προβλήματα που παρουσιάζονται, λοιπόν, λόγω της υποστελέχωσης είναι ότι μικρά αεροδρόμια (από τους 24 αερολιμένες που έχουν παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου), όπως εκείνα σε Ικαρία, Κοζάνη, Μήλο και Κύθηρα, κλείνουν ορισμένες φορές, διότι χρειάζεται να απουσιάσει ο μοναδικός υπάλληλος που έχουν για την παροχή υπηρεσιών πληροφοριών πτήσεων. Πρόκειται για τον ίδιο υπάλληλο που εξυπηρετεί πτήσεις επιβατικές, στρατιωτικές και νοσοκομειακές, σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, χωρίς ρεπό και άδεια.
Επιπλέον, όπως έχουν επισημάνει εκπρόσωποι της Ενωσης Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, υπάρχουν διαρκή προβλήματα χρηματοδότησης και προχωρούν σε επισκευές ηλεκτρονικών συστημάτων από την τσέπη τους. Μάλιστα, μνημονεύουν ενδεικτικά προβλήματα – προ μηνών – εν μέσω κακοκαιρίας στο Σύστημα Ενόργανης Προσγείωσης ILS του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος».
Πύργοι ελέγχου χωρίς φως
Ακόμη, έχουν καταγραφεί καταγγελίες ότι το κτίριο του πύργου ελέγχου είχε μείνει χωρίς ρεύμα, με τους εργαζομένους να δουλεύουν με το φως των κινητών τους τηλεφώνων. Με συμπληρωματική αναφορά για «συστήματα που σε πολλές περιπτώσεις έχουν κλείσει τον κύκλο ζωής τους εδώ και αρκετά χρόνια και τα οποία διατηρούν με δυσκολία λειτουργικά με δικά τους χρήματα». Επιπλέον, μιλούν για μεγάλη μείωση του προσωπικού των ηλεκτρονικών μηχανικών για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας, λόγω της πολιτικής μη προσλήψεων και των συνταξιοδοτήσεων.
Βλάβη στο ραντάρ
Σημειώνεται ότι όταν τον Δεκέμβριο του 2021 είχε τεθεί εκτός λειτουργίας το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας σε ανακοίνωσή τους είχαν επισημάνει ότι τα συστήματα είναι απαρχαιωμένα κι υπήρχαν προβλήματα μέχρι και στα εφεδρικά συστήματα. Ακόμη, σύμφωνα με καταγγελίες, είχε τεθεί, προ 1½ έτους, εκτός λειτουργίας ένα σημαντικό υποσύστημα του ραντάρ στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας λόγω βλάβης που υπέστη και δεν έχει επισκευαστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα εξαιτίας μη δαπάνης από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας 800 ευρώ για την προμήθεια νέων τροφοδοτικών.
Επίσης, η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) με αφορμή το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη επεσήμανε προ μερικών ημερών ότι «υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και προσωπικό που ταλανίζουν την εναέρια κυκλοφορία διαχρονικά και μπορεί να αποβούν καταστροφικές. Η εναέρια κυκλοφορία έχει κάποιες αναλογίες με εκείνη των σιδηροδρόμων, αλλά και σημαντικές διαφορές. Τα αεροπλάνα κινούνται σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον που επιβάλλει την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων».
Υποστελέχωση
Τονίζει επίσης ότι «το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) έχει περίπου 160 ενεργούς ελεγκτές όταν χρειάζεται 280. Οι βάρδιες στην προσέγγιση της Αθήνας αποτελούνται από 8 άτομα, όταν παλαιότερα υπήρχαν έως και 14 με λιγότερη κυκλοφορία. Τα συστήματα παρακολούθησης της πορείας των αεροσκαφών και επικοινωνίας με τους πιλότους είναι σχεδόν 25ετίας, όταν ο μέσος όρος ετών αντικατάστασης στην Ευρώπη είναι η δεκαετία».
Εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στο κενό που έχει δημιουργηθεί στους αερολιμενικούς ελέγχους, αρμοδιότητα που δόθηκε κεντρικά στην ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας).
Με βάση τα νέα δεδομένα η διενέργεια επιθεωρήσεων δεν γίνεται από τα τοπικά κλιμάκια των κρατικών Αρχών με 200 συνολικά αερολιμενικούς, αλλά απαιτείται έλευση κλιμακίου από την Αθήνα, κατόπιν ενημέρωσης των ελεγχομένων. Κάτι που, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, οδηγεί σε λιγότερο αποτελεσματικούς ελέγχους χωρίς να υπάρχει το στοιχείο του αιφνιδιασμού. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν οι αερολιμενικοί θα μπορούσαν να ελέγξουν από έγγραφα των πιλότων μέχρι πιστοποιητικά αεροσκαφών ή να προχωρήσουν και σε επιτόπιους ελέγχους σε γραφεία αεροπορικών εταιρειών.
Latest News
Προβληματισμός στη Βρετανία από διακίνηση προσωπικών ιατρικών δεδομένων
Το προσωπικό του NHS, του βρετανικού ΕΣΥ χρησιμοποιεί το WhatsApp «συνεχώς» για να μοιράζεται προσωπικά δεδομένα ασθενών
Δημοσκόπηση: Aντιπολιτευτικός πόλος το ΠΑΣΟΚ αλλά δεν «απειλεί» τη ΝΔ – Προηγείται ο Κασελάκης στο ΣΥΡΙΖΑ
Νέα δημοσκόπηση δείχνει «ανεβασμένο» το ΠΑΣΟΚ, όχι όμως έτοιμο να αναλάβει τα ηνία της χώρας. Φαβορί για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ ο Στέφανος Κασσελάκης, αν φτάσει μέχρι την κάλπη
To δυσοίωνο μήνυμα του ΟΗΕ για τη Μέση Ανατολή
«Η βία στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη και στην ευρύτερη περιοχή δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο συντονιστής του ΟΗΕ για την ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή
Zημίες ύψους 3,2 δισ. δολαρίων ανακοίνωσε η Gazprom στο εννεάμηνο
Η ζημία της Gazprom, σύμφωνα με τα ρωσικά λογιστικά πρότυπα, τα οποία δεν περιλαμβάνουν τις θυγατρικές, ήταν 309 δισ. ρούβλια (3,2 δισ. δολ.)
Εγκαίνια για το νέο κτηριακό συγκρότημα των Κεντρικών Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ
Στις νέες εγκαταστάσεις της ΑΑΔΕ, στην οδό Πειραιώς 180, θα υπηρετούν 1.100 υπάλληλοι των Κεντρικών Υπηρεσιών της Αρχής
Εθνική και Eurobank οδηγούν το ΧΑ πάνω από τις 1.400 μονάδες
Η αγορά προσπαθεί να εισέλθει και πάλι, και να παραμείνει, πάνω από το επίπεδο των 1.400 μονάδων
Πού «χτύπησε» το Ισραήλ στο Ιράν – Τι δείχνουν δορυφορικές εικόνες
Δορυφορικές εικόνες δείχνουν ζημιές σε διάφορες στρατιωτικές εγκαταστάσεις του Ιράν
Πατησίων: Φορτηγό έπεσε πάνω σε δέντρο – Κλειστές δύο λωρίδες κυκλοφορίας
Την ώρα του ατυχήματος στην Πατησίων ευτυχώς δεν περνούσε κάποιος πεζός
Τι περιλαμβάνει η νέα πρόταση των ΗΠΑ για εκεχειρία 28 ημερών στη Γάζα
Οι ΗΠΑ επανέρχονται με νέα πρόταση προσωρινής εκεχειρίας στη Γάζα – Η Χαμάς έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι ζητά την πλήρη και μόνιμη αποχώρηση του ισραηλινού στρατού
Κυβέρνηση: Αντιμέτωπη με Ελληνοτουρκικά, Προεδρική εκλογή και...προϋπολογισμό
Ο πολιτικά νεκρός χρόνος ευνοεί τα ποσοστά της αδιευκρίνιστης ζώνης, ενώ σε κάθε περίπτωση η αλλαγή τοπίου παραμένει εστιασμένη σε ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, λόγω των εσωτερικών τους διεργασιών