Η επιστροφή στην κανονικότητα –όσο κανονικότητα μπορεί να θεωρηθεί η τρίδυμη κρίση, γεωπολιτική, ενεργειακή και πληθωριστική– δεν σηματοδότησε και την επιστροφή των καταναλωτών στις συνήθειες που είχαν προ της πανδημίας.
Η συνεχιζόμενη ανάπτυξη των δύο… άκρων, ήτοι των hyper markets (άνω των 2.500 τ.μ.) και των καταστημάτων ευκολίας (convenience stores), αποτελεί τρανή απόδειξη ότι οι αλλαγές που συντελέστηκαν την προηγούμενη τριετία στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων πιθανόν να μην είναι παροδικές.
Τα μεγάλα
Παρότι εξέλειπαν οι λόγοι για «κοινωνικές αποστάσεις» και βόλτες στους διαδρόμους με τις μουστάρδες (sic), όπως γινόταν στα lockdowns, τα hyper markets, που έχουν επιφάνεια πώλησης μεγαλύτερη των 2.500 τετραγωνικών μέτρων, συνεχίζουν να υπεραποδίδουν και μετά την πανδημία.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, το 2022 τα μεγάλα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση τζίρου της τάξης του 7,9% σε σχέση με το 2021. Το μερίδιό τους πέρσι διαμορφώθηκε σε 14,5% σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2021 (14,4%).
Μάλιστα τον Ιανουάριο εφέτος έναντι του ίδιου μήνα πέρσι, κατέγραψαν την υψηλότερη άνοδο πωλήσεων συγκριτικά με τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ στο +11%, με τη συμμετοχή τους στον τζίρο να αυξάνεται στο 15,1%.
Ιδιωτική ετικέτα: Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες [πίνακας]
Οι καλές επιδόσεις των hyper markets προστίθενται σε εκείνες του 2021, χρονιά κατά την οποία ο τζίρος της εν λόγω κατηγορίας καταστημάτων αυξήθηκε κατά 7,7%, αφού ο κόσμος προτίμησε τους μεγαλύτερους χώρους προς αποφυγή συνωστισμού.
…και τα μικρά
Πάντως όσον αφορά την ποσοστιαία αύξηση του τζίρου, το 2022 την πρωτιά είχαν τα μικρά σούπερ μάρκετ, δηλαδή όσα είναι κάτω από 400 τετραγωνικά μέτρα.
Συγκεκριμένα, μικρά σούπερ μάρκετ και convenient stores σημείωσαν αύξηση τζίρου κατά 11,6%, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 13,6%.
Ισχυρή ανάπτυξη παρουσίασαν και τον εφετινό Ιανουάριο με την άνοδο σε επίπεδο τζίρου να διαμορφώνεται σε 10,5%.
Σε αντίθεση με τα hyper markets, η ανάπτυξη των μικρών καταστημάτων το 2021 ήταν σχεδόν μηδενική (+0,2%).
Τα ενδιάμεσα
Ως προς τις υπόλοιπες κατηγορίες καταστημάτων σούπερ μάρκετ, που κατέχουν και τη μερίδα του λέοντος μεριδιακά, καθώς συνολικά συμβάλουν κατά 72% στο τζίρο των αλυσίδων, η ανάπτυξη που παρουσίασαν ήταν σημαντικά μικρότερη.
Πιο αναλυτικά, το 2022 τα μεσαία σούπερ μάρκετ επιφάνειας από 400 έως 1.000 τ.μ. παρουσίασαν αύξηση τζίρου κατά 5,3%) και τα μεσαία προς μεγάλα σούπερ μάρκετ, από 1.000 έως 2.500 τ.μ., εμφάνισαν ανάπτυξη κύκλου εργασιών κατά 3,6%.
Ποιοι είναι οι λόγοι
Σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που τα νοικοκυριά βάζουν «μαχαίρι» ακόμη και στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, η προτίμηση στα μεγάλα καταστήματα εστιάζεται στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, μια εμπορική πρακτική που σ’ αυτή την κατηγορία καταστημάτων είναι πιο έντονη.
Επίσης σημαντικό ρόλο έχει και η μεγάλη ποικιλία στο κωδικολόγιο, καθώς με λιγότερες επισκέψεις και μεγαλύτερα καλάθια ικανοποιούνται οι ανάγκες του μήνα.
Σούπερ μάρκετ: Νέες ανατιμήσεις σχεδόν 10% στο ράφι – Μείωση της κατανάλωσης
Από την άλλη, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των μικρών σημείων πώλησης, όπως η κοντινή απόσταση, οι πιο γρήγορες και μικρές αγορές, το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, ο περιορισμένος χρόνος αναμονής συγκριτικά με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, η διαφοροποίηση /εξειδίκευση του κωδικολογίου και η ανάπτυξη προσωπικών σχέσεων με τους πελάτες, είναι οι λόγοι να ενισχύουν τη δυναμική των μικρών καταστημάτων.
Επενδύσεις με διαφορετική στόχευση
Η τάση της πανδημίας να επιλέγονται για αγορές τα πολύ μεγάλα (hypermarkets) και τα πολύ μικρά (convenience stores) καταστήματα φαίνεται ότι καλά κρατεί, ενώ αποτυπώνεται και στις επενδυτικές κινήσεις.
Σκλαβενίτης
Στους κερδισμένους από αυτή την εξέλιξη είναι η αλυσίδα Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη, καθώς ο ηγέτης της αγοράς διαθέτει το απόλυτο προβάδισμα στην κατηγορία των hyper markets, κατέχοντας 33 καταστήματα πάνω από 2.500 τ.μ. όταν συνολικά η εν λόγω κατηγορία «μετράει» 60 στην εγχώρια αγορά.
Με τον τζίρο του ομίλου για το 2022 να εκτιμάται ότι άγγιξε τα 4,5 δισ. ευρώ (ανάπτυξη +12% σε σχέση με το 2021), η Σκλαβενίτης συνέχισε να επενδύει στα μεγάλα καταστήματα.
Σκλαβενίτης: Γιατί εξαγοράζει την αλυσίδα ΑS Αγορά
Λίγους μήνες πριν ο leader της οργανωμένης λιανικής άνοιξε το 33ο hyper market μετατρέποντας τον «κόμβο Ρενό» σε «κόμβο Σκλαβενίτη».
Η νέα μεγάλη «σάλα» στη Νέα Φιλαδέλφεια, στο κτίριο της πρώην Renault, διαθέτει εκθεσιακό χώρο άνω των 4.700 τ.μ. σε συνολική έκταση 16.500 τ.μ., όπου απασχολούνται περισσότεροι από 230 εργαζόμενοι.
Οι επενδύσεις της ΕΥΣ διαμορφώθηκαν πέρυσι στο επίπεδο των 60-65 εκατ. ευρώ, ενώ ανάλογα θα κυμανθούν φέτος.
Κατά τη διάρκεια του έτους θα ολοκληρωθούν δύο νέα καταστήματα, το ένα στην Γλυφάδα και στο δεύτερο στη Μυτιλήνη, ενώ δεν αποκλείεται να δώσει συνέχεια στις εξαγορές τοπικών αλυσίδων, «μετρώντας» ήδη τρεις τους τελευταίους 12 μήνες, με τελευταία την απόκτηση της AS Αγορά.
ΑΒ Βασιλόπουλος
Την ίδια ώρα, η ΑΒ Βασιλόπουλος με τη δική της μεγάλη «σάλα» επιχειρεί «σπάσει» την κυριαρχία της Σκλαβενίτης στην περιοχή του Αμαρουσίου.
Παρότι το έργο «μετράει» αρκετές καθυστερήσεις, η κατασκευή του νέου μεγάλου καταστήματος της ΑΒ Βασιλόπουλος στο οικόπεδο του ιδρύματος Μιμηκόπουλου, σε απόσταση λίγων μέτρων από το «δαχτυλίδι» της Αττικής Οδού στο Μαρούσι και επί της λεωφόρου Κηφισίας, προχωράει, με στόχο να λειτουργήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023.
Το δεύτερο κατάστημα της αλυσίδας στον άξονα της λεωφόρου Κηφισίας, μετά το κατάστημα στον Φάρο Ψυχικού, θα ανταγωνιστεί με τα δύο μεγάλα καταστήματα της Σκλαβενίτης στην περιοχή, στο εμπορικό κέντρο Avenue και στον κυκλικό κόμβο της Κηφισίας πάνω από την είσοδο της Αττικής Οδού, αλλά και το κατάστημα που διαθέτει η τελευταία στο εμπορικό κέντρο Τhe Mall Athens.
Εκτός από το Μαρούσι η κόντρα των δύο κορυφαίων «παικτών» εντείνεται και στο Χαλάνδρι, όπου το νέο – σχετικά μεγάλο -κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος λειτουργεί στο retail park της Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Fourlis.
Ταυτόχρονα όμως, η ΑΒ Βασιλόπουλος συνεχίζει να στοχεύει και τον τομέα των μικρών καταστημάτων μέσω της ενίσχυσης του δικτύου της με καταστήματα franchise (AB Shop&Go και AB Food Market).
Ο στόχος για εφέτος είναι να δημιουργήσει 50 νέα καταστήματα δικαιόχρησης, όπως και την ίδρυση 10 νέων εταιρικών σούπερ μάρκετ. Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των καταστημάτων franchise ήταν στο τέλος του 2022 περίπου 270 σημεία.
My market
Δυναμική είσοδο στον κλάδο των καταστημάτων της γειτονιάς επιχειρεί η METRO ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη, προωθώντας τα καταστήματα «My market Local».
To πλάνο ανάπτυξης των frαnchise καταστημάτων υπό τη συγκεκριμένη ταμπέλα προβλέπει την ανάπτυξη 280 σημείων σε βάθος δεκαετίας με απώτερο στόχο να ενισχύσουν τα My market τη γεωγραφική τους διασπορά ανά την επικράτεια. Σε πρώτη φάση, το πλάνο ανάπτυξης επικεντρώνεται στην Αττική.
Το πρώτο κατάστημα λειτούργησε ως εταιρικό στην Κυψέλη το 2021, ενώ στη συνέχεια λειτούργησαν δύο ακόμη στην Καλλιθέα και στην Αργυρούπολη.
Η επιφάνεια των μικρών καταστημάτων που θα αναπτυχθούν μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης κυμαίνεται από 120 έως και 200 τ.μ.
Επενδυτικά η εταιρεία θα διαθέσει φέτος περί τα 70 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου των My Market με νέα καταστήματα και ανακαινίσεις παλαιότερων.
Συνολικά η λιανεμπορική αλυσίδα πρόκειται να επενδύσει κεφάλαια περίπου 280 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της τετραετίας 2023-2026.
Μασούτης
Εξίσου κινητική παραμένει και η αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης, με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη, τόσο σε επίπεδο επενδύσεων όσο και στο πεδίο των εξαγορών.
Το αναπτυξιακό πλάνο της αλυσίδας φέτος περιλαμβάνει τη διάθεση κεφαλαίων περίπου 65 εκατ. ευρώ και εστιάζεται στην Αττική και κατ’ επέκταση στην νότια Ελλάδα, τόσο με το άνοιγμα νέων καταστημάτων όσο και μέσω νέων εξαγορών, με στόχο τη διεύρυνση του μεριδίου της.
Αναλυτικά, το πρώτο μεγάλο κατάστημα της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας στην Αττική αναμένεται να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει εντός του 2023. Το νέο Grand Μασούτης, συνολικής επιφάνειας 2.000 τ.μ θα βρίσκεται στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο ύψος της Γλυφάδας.
θα είναι το πρώτο από τα 4 του ιδίου concept που θα λειτουργήσουν στην Αττική, με το επόμενο να βρίσκεται σε ιδιόκτητο ακίνητο στις Τρεις Γέφυρες με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη του 2023 ή τις αρχές του 2024.
Latest News
Παπουτσάνης: Στα 66,2 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το 2024
Για το 2025, η Παπουτσάνης προβλέπει διψήφια ανάπτυξη του κύκλου εργασιών
Συνολικά 770.000 ευρώ η αποζημίωση της Επ. Ανταγωνισμού στα Βιβλιοπωλεία Φλωράς - Οι δικαστικές αποφάσεις
Ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2024 η πολυετής διαμάχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού με τα Βιβλιοπωλεία Φλωράς
Έκλεισε το βιβλίο προσφορών της Eurobank - Αντλεί 400 εκατ.
Η ημερομηνία λήξης του ομολόγου Tier 2 είναι το 2035, με δικαίωμα ανάκλησης το 2030
Εμβάθυνση συνεργασίας Ελλάδας - Ισραήλ - Προοπτικές για νέες συμφωνίες σε 7 κλάδους
Η στρατηγική συνεργασία ανάμεσα σε Ελλάδα – Ισραήλ, βασικός πυλώνας σταθερότητας και ανάπτυξης στη Αν. Μεσόγειο
Η Apple παραμένει το πολυτιμότερο brand στον κόσμο - Πρώτο ευρωπαϊκό brand η Telekom
Η Telekom, στον όμιλο της οποίας μέλος είναι η COSMOTE, είναι μία από τις πιο επιτυχημένες και πολύτιμες μάρκες παγκοσμίως, σύμφωνα με τη μελέτη «Brand Finance Global 500» - Στην πρώτη θέση παραμένει η Apple
ΕΥΔΑΠ: Στο Υπερταμείο το 11,33% των μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ
Το συνολικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου (άμεσα και έμμεσα) της ΕΥΔΑΠ που ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο (61,33%) δεν μεταβάλλεται
Τέλος χρόνου για το πρόγραμμα επιχειρηματικότητας της ΔΥΠΑ - Δικαιούχοι και αιτήσεις για €17.000
Το νέο πρόγραμμα επιχειρηματικότητας ανέργων της ΔΥΠΑ δίνει έμφαση στις άνεργες γυναίκες
Πιο ανθεκτικές οι ελληνικές επιχειρήσεις σε νέες κρίσεις [γραφήματα]
Υποχώρηση της τάξης των 13 μονάδων κατέγραψε ο Δείκτης Εμπιστοσύνης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024
Συνάντηση Μπρατάκου με Κοντογεώργη - Ο ρόλος των Επιμελητηρίων
Οι νέες προοπτικές ανάπτυξης για τις ελληνικές επιχειρήσεις
Μνημόνιο συνεργασίας Pfizer με ΠΑΜΑΚ για την καινοτομία
Συν-δημιουργία μαθήματος με τίτλο «Ψηφιακή Καινοτομία και Συστήματα Μεταφοράς Τεχνολογίας» η πρώτη πρωτοποριακή δράση