
Λίγο πριν την επανεκκίνηση τα δυο μεγαλύτερα και γειτονικά ναυπηγεία της χώρας, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, στα χέρια των επιχειρηματιών Γιώργου Προκοπίου και Πάνου Ξενοκώστα αντίστοιχα, γεννούν προσδοκίες για ένα ευοίωνο μέλλον, στους εργαζόμενους των δυο μονάδων αλλά και τις τοπικές κοινωνίες τον ευρύτερο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, την ναυτιλιακή και επιχειρηματική κοινότητα.
Την εκτίμηση ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μια πολύ μεγάλη ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί, διατυπώνουν μιλώντας στα ΝΕΑ και δυο γνώστες της όλης κατάστασης γύρω από τη ναυπηγική βιομηχανία, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ. Βασίλης Κορκίδης και ο κ. Δημήτριος Β. Λυρίδης Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ).
Όπως εξηγεί ο κ. Λυρίδης «μετά και τις πρόσφατες επιτυχημένες λύσεις για τα κύρια ναυπηγεία της χώρας διαφαίνεται στον ορίζοντα μία σοβαρή ελπίδα. Η Ελλάδα έχει πλέον τη δυνατότητα να προωθήσει συγκεκριμένου τύπου ναυπηγικά προϊόντα και υπηρεσίες στην ευρωπαϊκή αγορά, όπως μετασκευές πλοίων για χρήση εναλλακτικών καυσίμων (περιλαμβανομένου και του ηλεκτρισμού), μαζική παραγωγή τύπων πλοίων για θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, πλατφόρμες για υπεράκτιες εξορύξεις ή πλωτά αιολικά πάρκα, καινοτόμο σχεδιασμό πλοίων με δυνατότητα πράσινης ανακύκλωσης, κλπ».
Όμως ο κ. Λυρίδης συστήνει στην ναυπηγική βιομηχανία «να αναπτύξει ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο. Ένα πλοίο πρέπει να κοστολογείται και να πωλείται ως ένα «πακέτο» που περιλαμβάνει την βιώσιμη χρηματοδότηση για την κατασκευή και τη χρήση, την συντήρηση, κάποια μορφή εγγύησης καλής λειτουργίας καθώς και δυνατότητες ανακύκλωσης. Η τιμολόγηση θα μπορούσε να γίνεται για παράδειγμα σύμφωνα με τις ώρες λειτουργίας του πλοίου (κατά τα πρότυπα της αεροπορικής βιομηχανίας). Σε κάθε περίπτωση, παρουσιάζεται πλέον μία μεγάλη ευκαιρία για να κατασκευάσει η Ελλάδα «πράσινα», ασφαλέστερα πλοία, με «πράσινο», οικονομικά και οικολογικά, και με «πράσινο» τέλος».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ. Βασίλης Κορκίδης, που παρακολουθεί από πολύ κοντά τις διεργασίες γύρω από τα ναυπηγεία επισημαίνει από την πλευρά του ότι «δεν πρέπει να χαθεί το momentum της αναζωογόνησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Και δεν πρέπει να χαθεί γιατί δεν θα υπάρξει άλλη ευκαιρία για την Ελλάδα να επιστρέψει δυναμικά στον ευρωπαϊκό, αλλά και παγκόσμιο χάρτη των ναυπηγήσεων».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ εκτιμά ότι «οφείλουμε να επενδύσουμε στην ναυπηγική καινοτομία που είναι τομέας έντασης κεφαλαίου και έντασης γνώσης, αλλά και να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη βελτίωση του γνωσιακού επιπέδου του έμψυχου δυναμικού, που δραστηριοποιείται σε όλο το φάσμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων σε ξηρά και θάλασσα πάνω στις νέες τεχνολογίες που σχετίζονται με την προσπάθεια της ναυτιλίας στο πεδίο της πράσινης μετάβασης. Έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής που θα αξιοποιεί τα δυνητικά πλεονεκτήματα του Πειραιά και, ιδιαίτερα, του ανθρώπινου δυναμικού με υψηλή κατάρτιση».
Με αυτό το σκεπτικό το Ε.Β.Ε.Π. πρωτοστατεί στη πρωτοβουλία για την ίδρυση φορέα με την ονομασία «Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων» που εκφράζει επιχειρηματικά τις επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην κατασκευή πλοίων, τη ναυπηγική βιομηχανία και τις προμήθειες υλικών και υπηρεσιών για πλοία.
Τονίζω, συνεχίζει ο κ. Κορκίδης, την σημασία της επαναλειτουργίας των μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων που αποτελούν ένα νέο εξαγωγικό προορισμό. Τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να αυξήσουν τον πρώτο χρόνο επαναλειτουργίας τους κατά 1,35 δισ. ευρώ τις ελληνικές εξαγωγές σε εξοπλισμό πλοίων. Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέχρι το 2030 απαιτεί επενδύσεις άνω των 4,5 δισ. ευρώ και μεγάλο μέρος αυτών των επενδύσεων πρέπει να γίνουν σε ελληνικά ναυπηγεία. Με απλά λόγια η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με τη παγκόσμια εμβέλεια που διαθέτει μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα να κάνουμε «εξαγωγές στην αυλή μας».
Σήμερα ο Πειραιάς αποτελεί μια ανεπτυγμένη και με υψηλή ειδίκευση και παραγωγικότητα «συστάδα» θαλάσσιας οικονομίας με παγκόσμιες διασυνδέσεις, σύμφωνα με τον κ.Κορκίδη, ενώ, αξίζει να υπενθυμιστεί ότι, ο ΟΟΣΑ προβλέπει πως, από το 2030, πολλές επιχειρήσεις, που βασίζονται στη ναυπηγική βιομηχανία, θα έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν ιδιαίτερα υψηλές αποδόσεις όσον αφορά στην προστιθέμενη αξία. Δεν πρέπει λοιπόν, τονίζει, να χάσουμε αυτή την προστιθέμενη αξία.


Latest News

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

«Κανονικότητα» στην Ερυθρά Θάλασσα με πτώση των ναύλων - Τι αναφέρει η Intermodal
Mε την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές, όπως Ασία - Ευρώπη, θα συντόμευαν