Μία δεύτερη πύλη εισόδου φυσικού αερίου για τα Βαλκάνια επιδιώκει να ανοίξει η Ελλάδα.
Μετά τον αγωγό με τη Βουλγαρία (IGB) που ξεκίνησε τη λειτουργία του από το περασμένο καλοκαίρι, τώρα δρομολογείται ο αγωγός με τη Βόρεια Μακεδονία. Σύμφωνα με πληροφορίες οι εταιρείες που τρέχουν το έργο, ο ΔΕΣΦΑ και η κρατική ΝΕR έχουν πυκνώσεις τον τελευταίο καιρό τις επαφές τους προκειμένου να συντονίσουν τις ενέργειες για την εκκίνηση των εργασιών κατασκευής. Σχετική συνάντηση υπήρξε στα Σκόπια μεταξύ στελεχών των δύο διοικήσεων την περασμένη εβδομάδα.
Η επενδυτική απόφαση
Το έργο βρίσκεται σε προχωρημένη αδειοδοτική φάση και απομένει η εκκρεμότητα της λήψης της επενδυτικής απόφασης.
Ο ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, πρόκειται να λάβει τη σχετική επενδυτική απόφαση μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου για το τμήμα του έργου επί ελληνικού εδάφους.
Το project προβλέπει την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, διαχειριστές των οποίων είναι ο ΔΕΣΦΑ και η NER, αντίστοιχα. Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του θα είναι 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες, προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.
Οι διαγωνισμοί
Ο Διαχειριστής μάλιστα λέγεται ότι ετοιμάζει και τους διαγωνισμούς για την προμήθεια των σωλήνων και λοιπού αναγκαίου εξοπλισμού. Η ευθύνη του για το έργο είναι επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για αγωγό μήκους 55 χλμ και το κόστος του ανέρχεται στα 67 εκ. ευρώ. Ο ΔΕΣΦΑ έχει εξασφαλίσει για το ελληνικό κομάτι και χρηματοδότηση ύψους 25 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Δυτικά Βαλκάνια
Ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας δεν αποσκοπεί μόνο στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο της γειτονικής χώρας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει και τη μεταφορά ποσοτήτων αερίου και προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Προς την κατεύθυνσην αυτή η Β. Μακεδονία προχωρούν στην κατασκευή διασυνδετήριου αγωγού με το Κόσσοβο. Από εκεί θα είναι εφικτός και ο εφοδιασμός και του Μαυροβουνίου.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΔΕΣΦΑ, όπως αυτό περιγράφεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2023 – 2032, η προβλεπόμενη χρονολογία έναρξης λειτουργίας του είναι το καλοκαίρι του 2025. Για το έργο έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (Memorandum of Understanding, MoU) ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την ΝER τον Οκτώβριο 2016 καθώς και υπεγράφη στις 10 Σεπτεμβρίου 2021 Συμφωνία Συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού στις δύο πλευρές των συνόρων.
Η πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ταυτόχρονα το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την δραστηριοποίηση περισσότερων χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.
Latest News
Στην τελική φάση ο διαγωνισμός για υποβρύχια καλώδια σε Δωδεκάνησα και ΒΑ Αιγαίο
ΑΔΜΗΕ: Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,717 δισ. και η διάρκεια του έργου στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης
«Εύθραυστη» και το 2025 η αγορά φυσικού αερίου - Τι προβλέπει ο ΙΕΑ
Το παγκόσμιο ισοζύγιο παραμένει εύθραυστο, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη διεθνή συνεργασία, επισημαίνει ο ΙΕΑ
Νευρικές διακυμάνσεις στο φυσικό αέριο μετά τις εξαγγελίες Τραμπ
Η αλλαγή επηρεάζει μελλοντικά έργα στο φυσικό αέριο, ως εκ τούτου η Ευρώπη αναμένεται να συνεχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις και φέτος
Ο Τραμπ ξανασχεδιάζει τον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη
Θα εξάγουμε την αμερικανική ενέργεια σε όλον τον κόσμο, διαμηνύει ο Ντόναλντ Τραμπ
Άνοιξε το παιχνίδι για τα ελληνικά κοιτάσματα – Ποιες περιοχές στοχεύουν οι Βig Οil [χάρτης]
Οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες στα «χέρια» των Big Oil – Ο διαγωνισμός για το block «Νότια της Πελοποννήσου» - Στο ραντάρ Chevron και ExxonMobil offshore εκτάσεις νότια της Κρήτης
Η ΕΕ θέλει να αγοράσει περισσότερο LNG από τις ΗΠΑ - Το ερώτημα είναι εάν μπορεί [γραφήματα]
Εχει η Ευρώπη τη δυνατότητα να αγοράσει αμερικανικόυγροποιημένο φυσικό αέριο; - Για την ώρα εισάγει όγκους ρεκόρ φθηνότερου υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία
«Drill, baby, drill»: Τι σημαίνει η κατάσταση έκτακτης ενεργειακής ανάγκης στις ΗΠΑ
Ο Ντόναλντ Τραμπ επανέλαβε το σύνθημα «drill, baby ,drill» - Πώς θα αλλάξει η ενεργειακή πολιτική
Protergia: Σταθερό τιμολόγιο ρεύματος με κάτω από 0,10 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Τι προσφέρει το Value Secure 12M της Protergia
H Chevron στην Ελλάδα – Η ορκωμοσία Τραμπ, οι υδρογονάνθρακες και τα γεωπολιτικά μηνύματα
Γιατί ερευνά για υδρογονάνθρακες η Chevron στην Ελλάδα – Τα μηνύματα με την ορκωμοσία Τραμπ και την ενίσχυση της αμερικανικής παρουσίας μετά την ExxonMobil
Η Εθνική Τράπεζα χρηματοδοτεί το πρώτο έργο αποθήκευσης ενέργειας στην Ελλάδα
Η συνολική χρηματοδότηση του έργου από την Εθνική Τράπεζα ανέρχεται σε €41,9 εκατ. και περιλαμβάνει δανεισμό από το Ταμείο Ανάκαμψης €5,5 εκατ.