«Στο πεδίο του “εξαγωγικού ανταγωνισμού” δεν υπάρχει η πολυτέλεια του εφησυχασμού και της συνέχισης των μέχρι σήμερα δοκιμασμένων πρακτικών». Αυτό τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, σε άρθρο του αναφορικά με την πορεία των εξαγωγών το οποίο δημοσιεύεται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ο κ. Κορκίδης σημειώνει παράλληλα ότι «προβάλλει αδήριτη αναγκαιότητα καλλιέργειας μιας νέας κουλτούρας ικανής να προσδώσει δυναμική, ώστε να ανοίξει την “βεντάλια” των εξαγώγιμων προϊόντων».
Κορκίδης: «Με κοινωνικά αντανακλαστικά και ορθές επιλογές οι 7 παρεμβάσεις της κυβέρνησης»
Το άρθρο
Ακολουθεί ολόκληρο το άρθρο του προέδρου του ΕΒΕΠ.
«Οι ελληνικές εξαγωγές σπάνε το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο, αφού το 2022 έφτασαν τα 55 δισ. ευρώ και βάζουν νέο φιλόδοξο στόχο τα 70 δισ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με την ΕΛΣΤΑΤ τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό αυξήθηκαν κατά 30,2% από 3,43 στα 4,46 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, στο πεδίο του «εξαγωγικού ανταγωνισμού» δεν υπάρχει η πολυτέλεια του εφησυχασμού και της συνέχισης των μέχρι σήμερα δοκιμασμένων πρακτικών, αλλά προβάλει αδήριτη αναγκαιότητα καλλιέργειας μιας νέας κουλτούρας ικανής να προσδώσει δυναμική, ώστε να ανοίξει την «βεντάλια» των εξαγώγιμων προϊόντων. Η καλλιέργεια, λοιπόν, αυτής της νέας κουλτούρας πρέπει να είναι το επίκεντρο δράσεων που πρέπει να αναπτύξει άμεσα η Επιμελητηριακή κοινότητα αξιοποιώντας τη συσσωρευμένη γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των εξαγωγικών επιχειρήσεων που έχει υπό την ομπρέλα της, προτάσσοντας τα θετικά στοιχεία, αλλά και αναδεικνύοντας άλλα στοιχεία, που μπορεί να οδηγήσουν σε συνέργειες εξαγωγικού χαρακτήρα μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα, και όχι μόνο.
«Φοβικά σύνδρομα» και εξαγωγική κουλτούρα
Τα Επιμελητήρια οφείλουν και μπορούν να απαλείψουν τα «φοβικά σύνδρομα» τα οποία ενδεχομένως υπάρχουν και λειτουργούν ανασχετικά στη διάθεση συνεργασίας, κυρίως με «ξένες», εκτός Ελλάδος, επιχειρήσεις, για την από κοινού ανάπτυξη εξαγωγικών δράσεων. Ένα καλό ελληνικό προϊόν μπορεί να «κουμπώσει» με ένα άλλο προϊόν και να δημιουργηθεί μια νέα υπεραξία. Δεν πρέπει να σκεφτόμαστε «μονοδιάστατα» στις εξαγωγές. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η πρόσβαση σε διεθνείς σύγχρονες πρακτικές διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας και οφείλουμε να επεκταθούμε σε ξένες αγορές και να σφυρηλατήσουμε νέες εμπορικές σχέσεις. Η πραγματοποίηση αυτού του στόχου αποτελεί μονόδρομο ανάπτυξης και απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες, υπομονή, επιμονή, συνέπεια και, κυρίως, καλή γνώση του μεταβαλλόμενου οικονομικού περιβάλλοντος, τόσο στη χώρα μας, όσο και σε πολλές άλλες χώρες. Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας επιβάλει στην επιχειρηματική κουλτούρα να ενυπάρχουν εξαγωγικές δραστηριότητες. Τα ελληνικά προϊόντα δεν στερούνται ποιοτικών χαρακτηριστικών σε σύγκριση με ομοειδή «ανταγωνιστικά» τους ενώ, σε πολλές των περιπτώσεων, είναι και υπέρτερα.
Ωστόσο, η εξαγωγική κουλτούρα, για μία σειρά λόγους που σχετίζονται με το περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας, δεν καλλιεργήθηκε όσο θα έπρεπε. Ούτε εμπεδώθηκαν στις διεθνείς αγορές τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ελληνικών προϊόντων, ώστε να αυξηθεί η ζήτηση και αντίστοιχα η παραγωγή τους. Σήμερα, οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι η καινοτομία και η υψηλή ποιότητα είναι στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν οριζόντια το σύνολο της εξωστρεφούς ελληνικής οικονομίας. Εξωστρέφεια, ποιότητα και καινοτομία είναι τα «όπλα στη μάχη» της μείωσης του εμπορικού ελλείμματος, που κυρίως λόγω των «ακριβών εισαγωγών» 93 δισ. ευρώ κατέγραψε ρεκόρ 14 ετών. Η διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος το 2022 στα 38,4 δισ. ευρώ με ρυθμούς 50,7% αποτελεί αιτία προβληματισμού με στόχο τη μείωσή του. Παραταύτα, οι ελληνικές εξαγωγές διατήρησαν το θετικό τους πρόσημο και αυτή η δύναμη των αριθμών είναι εκείνη που πρέπει να μας σπρώξει σε μία νέα δυναμική εξαγωγική πολιτική υπό την προϋπόθεση ενός σταθερού πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος, που απαιτείται, ώστε οι ελληνικές εξαγωγές να μπορέσουν να συνεχίσουν να συμβάλουν στη σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Μάλιστα τα τελευταία στοιχεία για τον Ιανουάριο του 2023 δείχνουν σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μείωση του μηνιαίου εμπορικού ελλείμματος κατά 20,9% στα -2,36 δισ. ευρώ.
Οι συνέργειες
Πρόσφατα, γνωστός Έλληνας επιχειρηματίας που έχει επενδύσει στον υπό αναζωογόνηση ναυπηγικό τομέα της χώρας, αναφερόμενος στις συνέργειες, τόνισε χαρακτηριστικά ότι «ένα και ένα, δεν κάνουν δύο, αλλά τρία» καθιστώντας έτσι σαφή τον στόχο της ανάπτυξης των συνεργειών, ώστε να είναι κερδοφόρα και αποδοτική η όποια προσπάθεια. Τονίζω λοιπόν την σημασία της επαναλειτουργίας των μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων που αποτελούν ένα νέο εξαγωγικό προορισμό. Τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να αυξήσουν τον πρώτο χρόνο επαναλειτουργίας τους κατά 1,35 δισ. ευρώ τις ελληνικές εξαγωγές σε εξοπλισμό πλοίων. Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέχρι το 20230 απαιτεί επενδύσεις άνω των 4,5 δισ. ευρώ και μεγάλο μέρος αυτών των επενδύσεων πρέπει να γίνουν σε ελληνικά ναυπηγεία. Με απλά λόγια η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με τη παγκόσμια εμβέλεια που διαθέτει μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα να κάνουμε «εξαγωγές στην αυλή μας».
Οι κινήσεις του ΕΒΕΠ
Το ΕΒΕΠ έχει προτάξει στην πολιτική ενίσχυσης των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τα στοιχεία της ποιότητας αλλά και της καινοτομίας, της με την καλή έννοια του όρου «πατέντα», αλλά και των συνεργειών που μπορούν να δημιουργηθούν μεταξύ επιχειρήσεων. Εδώ έρχεται και η εξωστρέφεια την οποία, επίσης, το Επιμελητήριο έχει προτάξει ως πολιτική, καθώς υποστηρίζει ότι η ανταγωνιστικότητα, αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας σε ό,τι αφορά τη χάραξη αναπτυξιακής στρατηγικής για τις επιχειρήσεις που θέλουν να διαφυλάξουν τη βιωσιμότητά τους. Η εξωστρέφεια είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο πιστεύω ότι θα πρέπει να καλλιεργηθεί περισσότερο με τους νέους επιχειρηματίες να είναι «μπροστάρηδες» σε μία προσπάθεια τόσο εκπαίδευσης για τους νέους στο επιχειρείν, όσο και μετεκπαίδευσης για τους παλαιότερους επιχειρηματίες.
Στην καλλιέργεια της εξαγωγικής κουλτούρας θα πρέπει επίσης να ενυπάρχει και το ψηφιακό στοιχείο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, θα πρέπει να καταστήσουν ορατή την παρουσία τους στο διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες. Να παρουσιάσουν τις δεξιότητές τους, αλλά και τα προϊόντα τους, μη φοβούμενες να «εκτεθούν» σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, η ψηφιοποίηση είναι ο «ακρογωνιαίος λίθος» του εξαγωγικού πυλώνα στον οποίο θα πρέπει να στηριχθεί η ελληνική επιχείρηση. Η Επιμελητηριακή κοινότητα έχει την εμπειρία στο να δώσει έναν νέο βηματισμό στις εξαγωγές. Και αυτή εμπειρία είναι πολύτιμη, εάν βεβαίως αξιοποιηθεί σωστά και άμεσα.»
Latest News
Λαϊκές αγορές: Στροφή στα σόσιαλ μίντια για προσέλκυση νέων ηλικιακά πελατών
Η εκστρατεία απευθύνεται κυρίως σε νέους που συχνά δεν γνωρίζουν τη λειτουργία και την ποικιλία προϊόντων που προσφέρουν οι λαϊκές αγορές
Τα κοσμήματα που αγοράζουν οι Ελληνίδες - Αυξημένες οι πωλήσεις για Swarovski-Pandora
Η ελβετική Swarovski και η δανική Pandora μετρούν δεκαετίες παρουσίας στην αγορά και έχουν το δικό τους πιστό κοινό
Πού κλείδωσαν τις τιμές ρεύματος για τον Νοέμβριο, ΔΕΗ και πάροχοι
Τα πράσινα τιμολόγια ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές κυμαίνονται τον Νοέμβριο από τα 0,116 μέχρι τα 0,1519 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Σε διαβούλευση το project για ανάπτυξη του Κέντρου Επισκευής Πλοιαρίων στη Ρόδο
Το συνολικό ύψος της προτεινόμενης επένδυσης που ανακοινώθηκε από την Enterprise Greece προϋπολογίζεται σε 41,64 εκατ. ευρώ
Μήνυμα Μασούτη για τον κατώτατο: Να συνοδευτεί από μέτρα τόνωσης των επιχειρήσεων
Τι είπε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, Ιωάννης Μασούτης για το νέο σύστημα προσδιορισμού του κατώτατου μισθού
Μεγάλου - Πειραιώς: Πώς θα διατηρήσουμε την ετήσια κερδοφορία πάνω από 1 δισ. ευρώ
Ο Χρήστος Μεγάλου εμφανίστηκε αισιόδοξος για συνέχιση των θετικών επιδόσεων του ομίλου και μετά την αποκλιμάκωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ
Goldman: Υψηλότερα των εκτιμήσεων τα αποτελέσματα της Πειραιώς [πίνακας]
Η τράπεζα Πειραιώς αναβάθμισε την καθοδήγηση για το έτος και τώρα αναμένει κέρδη ανά μετοχή (EPS) πάνω από τα 0,90 ευρώ
Η Metlen χορήγησε και υλοποίησε την ανακαίνιση του 7ου Λόχου της Σχολής Ευελπίδων
Η Metlen ανέλαβε το συνολικό κόστος και την υλοποίηση της ανακαίνισης του κτιρίου - Τι δήλωση Νίκος Δένδιας και Ευάγγελος Μυτιληναίος
ΔΕΗ: Για τρίτο συνεχόμενο μήνα μειώνει τις τιμές στο ρεύμα – Οι χρεώσεις για τον Νοέμβριο
Η ΔΕΗ ανακοίνωσε τις χρεώσεις για το πράσινο οικιακό τιμολόγιοα και το «Γ21» για τους επαγγελματίες
Η διοίκηση του ΣΕΒ αποχαιρετά τον Τίτο Κομνηνό
«Εκφράζουμε τα πιο ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του», σημειώνει η ανακοίνωση του ΣΕΒ