Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει διότι όσοι επωφελούνται απ’ αυτή θα προσπαθήσουν με νύχια και με δόντια να την παρατείνουν. Και όσοι δεν επωφελούνται, όμως, δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια. Αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και αναθεωρούν παγιωμένες επί έτη πολλά πρακτικές της καθημερινότητάς τους, έχοντας πάντοτε κατά νου τους δεινόσαυρους. Το παράδειγμα δηλαδή των τόσο επιβλητικών σε μέγεθος ζώων που δεν άντεξαν τις αλλαγές που έφερε στον πλανήτη η πτώση ενός τεράστιου μετεωρίτη πριν από 66 εκατ. χρόνια και εξαφανίστηκαν.
Ακρίβεια: Καθυστερούν τη συνταξιοδότηση λόγω του υψηλού κόστους ζωής [Γραφήματα]
Είναι ένας είδος μετεωρίτη και η ακρίβεια που έπεσε στα κεφάλια των καταναλωτών. Και οι επιστήμονες της GfK σε έρευνα που διενήργησαν σε 15 ευρωπαϊκές χώρες αναζήτησαν τους τρόπους με τους οποίους οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να εξοικονομήσουν πόρους, δύναμη και ηθικό για να αποφύγουν την τύχη των δεινοσαύρων. Το 93% των Ευρωπαίων έχει αλλάξει συμπεριφορά σε ό,τι αφορά τις αγορές που κάνουν για να κρατήσουν όσο μπορούν πιο ισοσκελισμένο τον προϋπολογισμό το δικό τους και της οικογενείας τους – με τα επιτόκια στα ύψη που έχουν φτάσει εξάλλου, ουδείς μπορεί να ζήσει για πολύ με δανεικά.
Οι Γερμανοί κόβουν το ντους
Ξεκινώντας ευλόγως από τη Γερμανία η «Sueddeutsche Zeitung» που παρουσιάζει την έρευνα σημειώνει ότι οικονομίες για να τα βγάλει πέρα κάνει το 89% των Γερμανών καταναλωτών. Και ότι το πρώτο αγαθό που περικόπτουν είναι η διάρκεια της παραμονής τους κάτω από το ντους! Κάνουν δηλαδή πιο σύντομα ντους ή και λιγότερα σε συχνότητα – σε ποσοστό 47% του συνόλου των ερωτηθέντων – προκειμένου να εξοικονομήσουν ενέργεια. Και μάλιστα με φθηνότερα σαμπουάν συχνά ιδιωτικής ετικέτας, από αυτά που οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ έχουν εξορίσει στα χαμηλότερα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Και οι πολιτικοί εξάλλου στη Γερμανία έχουν συστήσει στα νοικοκυριά τρόπους για να περιορίσουν την κατανάλωση ενέργειας και νερού. Διότι ως γνωστόν, πέραν της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη έχει ενσκήψει και πρωτοφανής ξηρασία, που έφερε λειψυδρία. Έτσι πέρυσι το καλοκαίρι ο υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ – ιδιαίτερα ευαίσθητος στα περιβαλλοντικά καθώς ανήκει στο Κόμμα των Πρασίνων – πρότεινε την αντικατάσταση των παλαιών «ποτιστηριών» των ντους με νεότερα μοντέλα εξοικονόμησης νερού.
Στο γερμανικό τύπο εμφανίζονται εξάλλου συχνότερα δημοσιεύματα με αποφάνσεις δερματολόγων, που περιγράφουν πώς οι υπερβολές στη φροντίδα του σώματος με τα πολύ συχνά ντους και τα σαπουνίσματα καταστρέφουν τον όξινο μανδύα του δέρματος.
Με σκούπα και φαράσι
Ο πρωθυπουργός του κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης Βίνφρεντ Κρέτσμαν (επίσης από τους Πράσινους) σε συνέντευξή του θύμισε ότι «το πανί καθαρισμού είναι μια πολύ χρήσιμη εφεύρεση». Σύστησε δηλαδή την αποφυγή της χρήσης των ηλεκτρικών συσκευών καθαρισμού, όπου αυτό είναι δυνατό. Διότι και μια χειροκίνητη σκούπα και ένα φαράσι κάνουν συχνά την ίδια δουλειά με την εξόχως ενεργοβόρα ηλεκτρική σκούπα.
Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι από το 2017, προτού ακόμα ξεσπάσει η κρίση δηλαδή, οι Βρυξέλλες έχουν απαγορεύσει στις χώρες-μέλη της ΕΕ την πώληση ηλεκτρικών σκουπών με ισχύ μεγαλύτερη των 900 βατ. Ό,τι ισχυρότερο βρίσκει κανείς στην αγορά υποτίθεται ότι είναι στοκ των καταστημάτων που έχει ξεμείνει. «Η GfK δεν έχει εξακριβώσει ακόμη σε πόσα νοικοκυριά έχει πραγματικά αναγεννηθεί το πανί», γράφει ο Γιάκομπ Άρνολντ της «SZ».
Το πορτοφόλι και η υγεία
Οι αγορές από το κάτω ράφι προϊόντων εγχώριας προέλευσης και ιδιωτικής ετικέτας περιλαμβάνουν για τους Γερμανούς καταναλωτές όχι μόνο είδη καθαρισμού και χαρτικά, αλλά και τρόφιμα. Επιπλέον, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές δηλώνουν ότι έχουν περιορίσει τις αγορές αλκοολούχων ποτών, γλυκών και προϊόντων κρέατος από τα σούπερ μάρκετ, για να εξοικονομήσουν χρήματα. «Πρόκειται για συμπεριφορές που προάγουν την καλή υγεία», παρατηρεί ο γερμανός ρεπόρτερ.
Ανάλογα πράττουν και οι γείτονές τους Αυστριακοί οι οποίοι, όπως αποκαλύπτει η έρευνα της GfK. Οι οποίοι επιπλέον έχουν κατά ένα μεγάλο ποσοστό περικόψει τις εξόδους τους στα εστιατόρια. Έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένα ότι, όσο κι αν έχει αυξηθεί το κόστος της ενέργειας, το μαγείρεμα στο σπίτι είναι πολύ οικονομικότερο από μια έξοδο στο εστιατόριο.
Οι Ιταλοί και τα άπλυτα
Σύμφωνα με την GfK, οι καταναλωτές σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν αναπτύξει δημιουργικές ιδέες για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Οι Σουηδοί, για παράδειγμα, παρακολουθούν με προσοχή τις εκπτωτικές εκστρατείες διαφόρων αλυσίδων λιανικής για να επωφεληθούν. Και σε πολλές χώρες οι καταναλωτές έχουν περιορίσει την χρήση των οικιακών τους συσκευών για να εξοικονομήσουν ηλεκτρική ενέργεια.
«Τα σάντουιτς τρώγονται αρκετά ευχάριστα δίχως να λιώσει το τυρί στην τοστιέρα, τα μαλλιά στεγνώνουν και χωρίς πιστολάκι και το ηλεκτρικό υπόστρωμα κάνει δουλειά ακόμα κι αν μείνει αναμμένο 15-20 λεπτά», σημειώνει η εδρεύουσα στο Μόναχο εφημερίδα.
Εντάξει, οι Ιταλοί το πηγαίνουν λίγο παραπέρα, καθώς σε ποσοστό 15% παραδέχονται ότι χρησιμοποιούν λιγότερο συχνά το πλυντήριο ρούχων τους τελευταίους μήνες. Δεν διευκρινίζεται στην έρευνα αν πλένουν τα ρούχα τους στη σκάφη ή αν τα φορούν περισσότερες φορές προτού τα πετάξουν στο καλάθι με τα άπλυτα. Τουλάχιστον οι Ιταλοί δεν φαίνεται να έχουν περιορίσει τα ντους…
Latest News
Οι Τζεφ Μπέζος και OpenAI επενδύουν στην startup Physical Intelligence
Η αποτίμηση της startup Physical Intelligence που δραστηριοποιείται στο χώρο της ρομποτικής και στηρίχθηκε από τον Τζεφ Μπέζος φτάνει στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια
Ανάσα στην Boeing - Τέλος στην απεργία μετά από επτά εβδομάδες
Οι εργαζόμενοι στην Boeing συμφώνησαν σε μισθολογικές αυξήσεις που θα φτάσουν το 38% σε ορίζοντα τεσσάρων ετών
Σε αναζήτηση «σωτήρα» η TGI Friday's - Οι συνομιλίες με πιθανούς αγοραστές
Η TGI Friday's είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση casual εστιατορίων που αναζητά δικαστική προστασία από τους πιστωτές
Γιατί οι νέοι εγκαταλείπουν Nike και Lululemon
Οι νέοι είναι ευμετάβλητοι καταναλωτές, αλλά η μεταστροφή προτιμήσεων μπορεί να είναι καταστροφική για τους λιανοπωλητές
Η «ντροπή της πολυτέλειας» στην Κίνα και το άδειο megastore της Louis Vuitton στο Πεκίνο
Εταιρείες όπως η Louis Vuitton και η Kering διοχέτευσαν δισ. δολ. στην Κίνα για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας