Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο ταραχοποιό του μπλοκ.
Σε μια προσπάθεια να προστατεύσει την κορυφαία βιομηχανία της από την καταστροφική αλλαγή των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η Γερμανία εμποδίζει την τελική έγκριση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 από το 2035.
Και αυτή η υπόθεση που θα κρίνει το μέλλον του κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει πλέον εξελιχθεί σε γαλλογερμανικό πόλεμο.
Μια συμμαχία φιλικών προς τα αυτοκίνητα χωρών υπό την ηγεσία της Γερμανίας έχει ανεβάσει τους τόνους, σε μια μάχη ενάντια στη νομοθεσία της ΕΕ που θέτει τέλος στον κινητήρα, στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές.
Γερμανία: Αναδεικνύεται σε ταραχοποιός της Ευρώπης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Μάλιστα, οι υπουργοί Μεταφορών της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Τσεχίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας συναντήθηκαν χθες Δευτέρα για να συζητήσουν τις προτεινόμενες αλλαγές στα σχέδια της ΕΕ.
Όπως αποκαλύπτει το Politico, μετά από τη συνάντηση στο Στρασβούργο, οι υπουργοί από τη «συμμορία χωρών που αγαπούν τα αυτοκίνητα» τόνισαν ότι οι κανόνες που τερματίζουν την πώληση νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 -που έχουν ήδη γίνει αποδεκτοί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και συμφωνήθηκαν κατ’ αρχήν από τα κράτη μέλη- χρειάζονται αλλαγές.
«Δεν υπάρχει πρόταση [της Ευρωπαϊκής Επιτροπής] που να ανταποκρίνεται σε αυτό που περιμένουμε, και γι’ αυτό δεν έχουμε ακόμη πετύχει τον στόχο μας», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ μετά τη συνάντηση.
Σε γερμανικό σκόπελο προσκρούει η «θανατική ποινή» της ΕΕ για τα αυτοκίνητα
Η αντίδραση της Γαλλίας
Αλλά η Γαλλία δεν σχεδιάζει να παραδοθεί.
Το Παρίσι έχεο διαμηνύσει ότι θα στηρίξει το σχέδιο μηδενικών εκπομπών της ΕΕ για το 2035, όπως και η Μαδρίτη, θέτοντας εαυτούς (δύο από τις μεγαλύτερες χώρες αυτοκινήτων του μπλοκ) στο πλευρό μιας ομάδας μικρότερων κρατών που έχουν ήδη δεσμευτεί να μειώσουν τις εκπομπές CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα.
«Είμαστε έτοιμοι να παλέψουμε για αυτό, γιατί [το να καθυστερήσουμε] είναι ένα περιβαλλοντικό λάθος και επίσης πιστεύω ότι είναι ένα οικονομικό λάθος», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας Μπρούνο Λεμέρ στο France Info τη Δευτέρα — ενόψει της συνάντησης στο Στρασβούργο, στην οποία ωστόσο ο Γάλλος υπουργός δεν παρέστη.
Το γερμανικό στρατόπεδο
Στην αντίθετη πλευρά, η γερμανική κυβέρνηση, μαζί με τους συμμάχους Ιταλία, Πολωνία, Βουλγαρία και Τσεχία, πιέζει για ένα κενό ώστε τα αυτοκίνητα να μπορούν να λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα – μια συνθετική και κάπως πιο πράσινη εναλλακτική λύση στα ορυκτά καύσιμα που μπορεί να χρησιμοποιείται σε συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Μαζί έχουν αρκετό βάρος για να ασκήσουν βέτο στη νομοθεσία. Οι τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 42% του πληθυσμού της ΕΕ, αρκετά υψηλότερα από το όριο του 35%, που απαιτείται για την παρεμπόδιση της νομοθεσίας.
Δεν ενδιαφέρονται όλοι για τα ηλεκτρονικά καύσιμα όσο οι Γερμανοί, σύμφωνα με τον Μάρτιν Κούπκα, τον Τσέχο υπουργό μεταφορών που συγκάλεσε τη συνάντηση της «συμμαχίας των κινητήρων» στο Στρασβούργο.
«Deal or no deal»
Η Γερμανία έχει ήδη απορρίψει την πρώτη προσπάθεια των Βρυξελλών για ανακωχή.
Όπως ανέφερε το POLITICO την περασμένη εβδομάδα, η Επιτροπή ήταν πρόθυμη να προτείνει μια νομική δήλωση που θα ενίσχυε τη μη δεσμευτική γλώσσα στα περιθώρια του συμφωνηθέντος κειμένου προτύπων αυτοκινήτων και van CO2 του 2035 σε ένα κενό για τα συνθετικά καύσιμα.
Αλλά αυτό πήγε άσχημα με το Βερολίνο, όπου το φιλικό προς τα αυτοκίνητα Ελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα του Βίσινγκ ελέγχει το υπουργείο Μεταφορών.
«Η πρόταση της Επιτροπής διατυπώθηκε τόσο μαλακά που δεν θα μπορούσαν να γίνουν πολλά για αυτήν», δήλωσε ο Bernd Reuther, εκπρόσωπος της πολιτικής μεταφορών του FDP. «Έσπρωχνε τα πράγματα πολύ μακριά στο μέλλον. Δεν θέλουμε έναν τέτοιο συμβιβασμό».
Ελάχιστα περιθώρια για την Κομισιόν
Η Επιτροπή έχει λίγα περιθώρια για να βρει μια συμφωνία αφού το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είπε ότι δεν θα ανοίξει ξανά το τελικό κείμενο που συμφωνήθηκε πέρυσι. Υπάρχει πολύ λίγος χρόνος για δράση πριν λήξει το νομοθετικό ημερολόγιο της ΕΕ με τις ευρωπαϊκές εκλογές του επόμενου έτους.
«Δεν μπορούμε να αφήσουμε τους εαυτούς μας να δεχθούμε πίεση χρόνου, γιατί δεν ήμασταν εμείς που αφήσαμε το θέμα ανοιχτό για μήνες», είπε ο Βίσινγκ, υποστηρίζοντας ότι η Επιτροπή έπρεπε να είχε διορθώσει το ζήτημα το περασμένο καλοκαίρι.
Δεν έγιναν αποδεκτές ούτε οι προτάσεις για τη σύσταση ομάδας εργασίας για την αξιολόγηση των επιλογών για τα συνθετικά καύσιμα και τη συμφωνία για επαναφορά και αναθεώρηση του νόμου το 2026, όπως είναι η συνήθης πρακτική για τη νομοθεσία της ΕΕ. «Υστερούν σε αυτό που χρειαζόμαστε», υπογράμμισε.
Εμφύλια διαμάχη
Όμως, η Γαλλία δεν ενδιαφέρεται να αλλάξει ένα μέτρο που συμφωνήθηκε μετά από σχεδόν δύο χρόνια έντονων διαπραγματεύσεων, που οριστικοποιήθηκε μεταξύ των χωρών της ΕΕ κατά τη διάρκεια της γαλλικής προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πέρυσι, και χρειάζεται μόνο μια επίσημη σφραγίδα έγκρισης από τους υπουργούς για να γίνει νόμος.
«Οικονομικά είναι ασυνάρτητο, βιομηχανικά είναι επικίνδυνο, δεν είναι προς το εθνικό μας συμφέρον, δεν είναι προς το συμφέρον των εθνικών μας κατασκευαστών και πάνω απ’ όλα δεν είναι προς το συμφέρον του πλανήτη», είπε ο Le Maire σχετικά με τις γερμανικές προσπάθειες.
Η αντιπαράθεση ευθυγραμμίζει τη Γαλλία με άλλες χώρες που υποστηρίζουν τον στόχο καθαρών αυτοκινήτων για το 2035, όπως η Ισπανία, το Βέλγιο, η Σουηδία, η Δανία, η Ιρλανδία και η Ολλανδία.
Η διαμάχη υπονομεύει τον ισχυρισμό της Ευρώπης να είναι παγκόσμιος ηγέτης στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και επίσης κινδυνεύει να διαχυθεί σε ευρύτερες συζητήσεις σχετικά με την ισορροπία δυνάμεων στην ηπειρωτική πολιτική.
«Για τους Γάλλους, αυτή η κατάσταση αντιπροσωπεύει επίσης μια ευκαιρία», είπε ένας διπλωμάτης από μια χώρα υπέρ της απαγόρευσης του κινητήρα. «Όσο περισσότερο μπορούν να συνεισφέρουν στην ιδέα ότι η Γερμανία προχωρά μόνη της, τόσο περισσότερο ενισχύεται η άποψη ότι οι Γερμανοί είναι ένας αναξιόπιστος εταίρος στην Ευρώπη».
Πανευρωπαϊκό «καμπανάκι»
Οι ενέργειες του Βερολίνου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και στις Βρυξέλλες. «Υπάρχει φόβος ότι χώρες όπως η Πολωνία θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν τις ίδιες τακτικές, κι ότι η τρέχουσα γερμανική συμπεριφορά νομιμοποιεί επιθέσεις και σε άλλα βήματα σχετικά με το κλίμα», δήλωσε στο Politico, ένας διπλωμάτης από μια χώρα της ΕΕ που υποστηρίζει μια πιο φιλόδοξη δράση για την κλιματική αλλαγή.
Ο Ράσμους Άντρεσεν, βουλευτής των Πρασίνων της ΕΕ από τη Γερμανία, προειδοποίησε επίσης ότι το Βερολίνο δημιουργεί ένα προηγούμενο που «θα γίνει κατάχρηση από άλλες χώρες της ΕΕ αλλά και από παράγοντες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που θέλουν να απαλλαγούν από την Πράσινη Συμφωνία. Η συμφωνία μεταξύ της Επιτροπής και της γερμανικής κυβέρνησης γίνεται τώρα κρίσιμη και εξαιρετικά σημαντική από πολιτική άποψη».
Ο Άντρεσεν παρατήρησε ότι η Γερμανία είχε στο παρελθόν κατακρίνει χώρες όπως η Πολωνία ή η Ουγγαρία επειδή έθεσαν όμηρο την ΕΕ και απείλησαν να μπλοκάρουν τη νομοθεσία στις μάχες τους με τις Βρυξέλλες για το κράτος δικαίου.
«Οι δεξιές λαϊκιστικές κυβερνήσεις όπως στην Ιταλία, για παράδειγμα, ή οπωσδήποτε στην Πολωνία ή την Ουγγαρία, θα μας αντιγράψουν φυσικά στο μέλλον εάν πάρουν όμηρο ορισμένα ζητήματα και υποστηρίξουν ότι άλλοι κάνουν το ίδιο», είπε ο βουλευτής των Πρασίνων.
«Πρέπει απλώς να καταλάβετε ότι η Γερμανία δεν είναι οποιαδήποτε χώρα, αλλά το μεγαλύτερο και οικονομικά ισχυρότερο κράτος μέλος της ΕΕ, στο οποίο οι άλλες χώρες προσβλέπουν και πάντα εμπνεόνται σε κάποιο βαθμό», είπε. Και αυτός είναι ο λόγος που αυτό είναι εξαιρετικά προβληματικό και θα μπορούσε να οδηγήσει στο γεγονός ότι η αξιοπιστία — η οποία είναι πολύ σημαντική στην ευρωπαϊκή δημοκρατία — θα είναι λιγότερο εγγυημένη στο μέλλον».
Latest News
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή