Θησαυρός παραμένει… ο άνθρακας για τη Ρωσία καθώς παρά τις κυρώσεις των Ευρωπαίων και της G7, οι εξαγωγές της μειώθηκαν ελάχιστα, ενώ συνολικά το εμπόριο με πλοία χύδην ξηρού φορτίου καλά κρατεί.
Οι εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, λιπάσματα κ.λπ.) διατηρούνται επιταχυνόμενες σε πολλά εμπορεύματα, παρά τις κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση, αναφέρει η Lloyds List Intelligence. Από τον Μάρτιο του 2022, έως τον Δεκέμβριο, 4.342 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου όλων των μεγεθών με σύνολο 241,1 εκατ. dwt αναχώρησαν από ρωσικά λιμάνια μεταφοράς χύδην φορτίου με κατεύθυνση διεθνείς αγορές, σε σύγκριση με 4.580 για 243,7 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Αναπάντεχο ράλι στις ναυλαγορές
Αν και πρόκειται για μείωση 5,2% όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, ουσιαστικά η περίοδος από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 αντιπροσωπεύει μία μείωση 1,1% σε όρους dwt. Τον Ιανουάριο φέτος, 456 πλοία αναχώρησαν από τα ρωσικά λιμάνια με συνολικά φορτία 26 εκατ. dwt, σύμφωνα με τα στοιχεία, σε σύγκριση με 417 πλοία με 22,9 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, και 386 πλοία με 19,5 εκατ. dwt τον Ιανουάριο του 2021.
Το εμπάργκο
Υπενθυμίζεται ότι οι διεθνές δυνάμεις (ΕΕ, G7) μετά την εισβολή στην Ουκρανία επέβαλαν μία σειρά κυρώσεων στη Ρωσία, συμπεριλαμβάνοντας και το εμπάργκο στις εισαγωγές πολλών εμπορευμάτων χύδην ξηρού φορτίου, όπως τον άνθρακα και άλλα στερεά ορυκτά καύσιμα, τον χάλυβα και προϊόντα χάλυβα, τον σίδηρο, το τσιμέντο, την άσφαλτο και το ξύλο, μαζί με τις απαγορεύσεις στο εμπόριο αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων. Αλλά τα σιτηρά και άλλα είδη διατροφής όπως και τα λιπάσματα εξαιρέθηκαν από τις κυρώσεις. Με τις «θαλάσσιες γραμμές» προς την ΕΕ κλειστές, η Ρωσία χρειάστηκε να βρει εναλλακτικούς αγοραστές και πιο συγκεκριμένα στην Ασία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence, ο αριθμός των πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία για την Ινδία παρουσίασε τη μεγαλύτερη αξιοσημείωτη αύξηση, καθώς υπερδιπλασιάστηκε στα 297, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από τον πόλεμο, ενώ κατά 67% αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που έφτασαν στην Αίγυπτο, στα 115 πλοία και 44% αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων με ρότα προς Τουρκία. Πολύ περισσότερα (+35%, στα 1.142) ήταν και τα πλοία με κατεύθυνση τα κινεζικά λιμάνια. Σχεδόν όλες οι κατηγορίες πλοίων συμμετείχαν στο εμπόριο αυτό, αλλά γενικότερα παρατηρείται μια σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων handymax και capesizes.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων εμπορευμάτων OceanBolt, οι συνολικές εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 3,4% σε 280,5 εκατ. τόνους την περίοδο από τις 20 Φεβρουαρίου 2022 έως τις 19 Φεβρουαρίου φέτος, σε σύγκριση με 290,3 εκατ. τόνους την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Τα λιπάσματα επλήγησαν περισσότερο από τον άνθρακα, ενώ το εμπόριο σιτηρών αυξήθηκε, δήλωσε σύμφωνα με τους Lloyds List ο εκπρόσωπος της εταιρείας Niclas Daehli Priess, προσθέτοντας ότι οι εξαγωγές άνθρακα, το μεγαλύτερο προϊόν εξαγωγής χύδην ξηρού φορτίου, της Ρωσίας, μειώθηκαν κατά 1,8% σε 192,8 εκατομμύρια τόνους, ενώ ταυτόχρονα παγκοσμίως οι ροές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 6%.
Οι εξαγωγές λιπασμάτων μειώθηκαν κατά 16,9% σε 16,4 εκατομμύρια τόνους, ενώ των σιτηρών αυξήθηκαν κατά 13,7% σε 20,8 εκατομμύρια τόνους. Οι όγκοι των πλοίων capesizes και panamax αυξήθηκαν κατά 15% και 2% αντίστοιχα, ενώ οι όγκοι supramax και handysize μειώθηκαν κατά 5% και 18%. Από τον Μάρτιο του 2022 έως τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, οι αποστολές φαίνεται να παρέμειναν σταθερές στους 262,1 εκατ. τόνους, ή 0,2% υψηλότερα από την προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Braemar, σε αντίθεση με ορισμένες προσδοκίες ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία ενδέχεται να επιβράδυναν τις ρωσικές εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου. Η Ινδία και η Κίνα έχουν αυξήσει τις εισαγωγές επειδή τα ρωσικά προϊόντα, δηλαδή ο άνθρακας, έχουν έκπτωση, αντικαθιστώντας πιο ακριβές εναλλακτικές, όπως από την Αυστραλία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη