![Ρημάζουν αφημένοι στην εγκατάλειψη οι σιδηροδρομικοί σταθμοί](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/pelop.jpg)
Ιστορικά κτίρια – σπάνια αρχιτεκτονικά στολίδια, κάποια εκ των οποίων φέρουν την υπογραφή του Ερνέστου Τσίλλερ, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της Πελοποννήσου ρημάζουν αφημένοι στην εγκατάλειψη εδώ και περισσότερα από δέκα χρόνια.
Τέμπη: Ένας σιδηρόδρομος που δεν αντιστοιχεί στον 21ο αιώνα – Κόλαφος από το BBC
Μόνο τρία τμήματα του δικτύου που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1882 έχουν παραμείνει σε λειτουργία, ο Οδοντωτός των Καλαβρύτων, ο Προαστιακός της Πάτρας και η γραμμή Κατακόλου – Πύργου – Ολυμπίας, ενώ στην ακμή του, το 1905, το δίκτυο μετέφερε ημερησίως περισσότερους από 1,7 εκατ. επιβάτες.
Ειδική επιτροπή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας του ιστορικού δικτύου, που θα μπορούσε εκτός των άλλων να αποτελέσει τουριστικό πόλο έλξης – ως τότε, όμως, τμήμα του σπάνιου εξοπλισμού του χάνεται, παλαιά εξαρτήματα καταστρέφονται και οι σταθμοί που προστατεύονται ως μνημεία λεηλατούνται και υφίστανται τη φθορά του χρόνου…
Όπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο Απόλλωνας Κύρκος, αρχαιολόγος και βαθύς γνώστης του θέματος, το δίκτυο της Πελοποννήσου περιλαμβάνει 153 σταθμούς, εκ των οποίων οι 79 έχουν κηρυχθεί διατηρητέα μνημεία από το υπουργείο Πολιτισμού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο νεοκλασικός σταθμός του Πύργου, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, ενώ προσθήκες διά χειρός Τσίλλερ θεωρείται ότι έχει και ο τερματικός σταθμός της Αθήνας.
Ιδιαίτερης ομορφιάς είναι επίσης οι αμιγώς λιθόκτιστοι σταθμοί της Αρκαδίας, της Μεσσηνίας και της Ηλείας. Τους σταθμούς αυτούς αντίκριζαν περιδιαβάζοντας την Πελοπόννησο οι ξένοι περιηγητές στα τέλη του 19ου αιώνα και όσοι επισκέπτονταν την αρχαία Ολυμπία με αφορμή τη διοργάνωση των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896…
«Καταστρέφονται»
«Το ιστορικό δίκτυο της Πελοποννήσου, που χαράχτηκε στα χρόνια του Χαρίλαου Τρικούπη, καλύπτει μια διαδρομή 750 χλμ. και αποτελείται από ένα σύνολο κτιρίων, γεφυρών και άλλων τεχνικών έργων που αποτυπώνουν τη σταδιακή εξέλιξή του στα τέλη του 19ου αιώνα. Δυστυχώς όλα αυτά καταστρέφονται καθημερινά. Πρόκειται για το μεγαλύτερο μετρικό δίκτυο στην Ευρώπη, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με το ότι είναι εκτός λειτουργίας από το 2011 καθιστά πολύ δύσκολη τη συντήρησή του» λέει ο Απόλλωνας Κύρκος.
«Με τη λογική της εξοικονόμησης που τελικά οδηγεί σε καταστροφές, τα κτίρια και ο εξοπλισμός ενός ολόκληρου δικτύου είναι παρατημένα και ρημάζουν. Οι σταθμοί κηρύχθηκαν διατηρητέοι τη δεκαετία του ΄80 επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη, όπως και ολόκληρα συγκροτήματα κτιρίων ή γέφυρες, όπως η Γέφυρα του Μάναρη στην Αρκαδία. Το δίκτυο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1882, το 1884 έφτασε στην Κόρινθο και ολοκληρώθηκε το 1902. Επειδή στην Ελλάδα δεν υπήρχαν χρήματα για να φτιαχτούν νέες, μοντέρνες υποδομές, το δίκτυο διασώθηκε μέσα από πολέμους και καταστροφές ως τη δεκαετία του 2000. Οταν το 2011 έκλεισε οριστικά, τα μάζεψαν όλα, έγινε μεταφορά των εμπορικών βαγονιών στην Τρίπολη, ενώ τις αυτοκινητάμαξες και τις μηχανές τις μετέφεραν στον Πειραιά, όπου πλέον απλά υπάρχουν και χρειάζονται πάρα πολλή δουλειά για να κυκλοφορήσουν ξανά» εξηγεί ο κ. Κύρκος.
Η αξιοποίηση του ιστορικού δικτύου αποτελεί πάγιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών, ενώ θεωρείται καταλυτικής σημασίας για την ανάπτυξη του τουρισμού στις περιοχές αυτές. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο ιστορικός σταθμός του Πύργου άνοιξε τις πόρτες του μετά από πολλά χρόνια και μετατράπηκε για μία βραδιά σε θερινό σινεμά, ενώ είχε προηγηθεί η απόφαση του ΟΣΕ για ανακαίνιση του κτιρίου. Το ίδιο συνέβη και με τον σταθμό του Αιγίου. Οι περισσότεροι, όμως, θεωρούν ότι ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να λειτουργήσει και πάλι ως σιδηρόδρομος. «Το δίκτυο της Πελοποννήσου διατρέχει μια μαγευτική διαδρομή, ειδικά στα ορεινά τμήματά του» λέει ο κ. Κύρκος.
«Το 2014 και το 2015 διοργάνωσα, ως ξεναγός, δύο ταξίδια στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου με γκρουπ σιδηροδρομόφιλων από τη Μεγάλη Βρετανία. Το κάθε ταξίδι είχε διαρκέσει μία εβδομάδα και συνολικά διακινήθηκαν στην τοπική κοινωνία περίπου 200.000 ευρώ… Αυτό είναι ενδεικτικό».
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέα Οδός: 45 ασφαλείς και προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/nea-odos1-1-600x399.jpg)
Στις 45 οι προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων στη Νέα Οδό
Τι είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας
![ΤΑΙΠΕΔ: Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου - Τι αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ
Τι είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης
![Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Στόχος για το 2026 τα 2,5 δισ. σε κύκλο εργασιών και 5 με 7 δις ανεκτέλεστο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_exarchou-600x422.png)
Εξάρχου (Intrakat): «Χτίζουμε ισχυρό όμιλο με 2,5 δισ. τζίρο το 2026 και 5 έως 7 δισ. ανεκτέλεστο στην 5ετία»
Ο αντιπρόεδρος και CEO της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου τόνισε στη ΓΣ των μετόχων τη σημασία της ανάπτυξης του ομίλου στις ΑΠΕ και τα έργα ΣΔΙΤ
![Υπουργείο Υποδομών: Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/201306110829409060.jpg)
Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης
Ποιους διαγωνισμούς και ώριμα έργα σε κτιριακές υποδομές συνολικής αξίας άνω των 68 εκατ. ευρώ, δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών
![Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/asfaltos-600x401.jpg)
Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Θεσσαλονίκης λόγω εκτέλεσης ασφαλτικών εργασιών στο ύψος των Οινοφύτων
![Thess INTEC: Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thessintec-the-vision-image-mapping-600x290.jpg)
Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας Thess INTEC με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ
Τα επενδυτικά κεφάλαια από το Ισραήλ και η «επανάσταση» καινοτομίας στην οποία στοχεύει το Thess INTEC
![Αττική Οδός: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο εστάλη από το ΤΑΙΠΕΔ ο φάκελος του διαγωνισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/attiki-odos-600x375.png)
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η «Αττική Οδός» - Η πρώτη «στάση» στο ταξίδι… για τον νέο παραχωρησιούχο
Η «Αττική Οδός», έχει πολύ δρόμο για να αλλάξει χέρια με πρώτη στάση το Ελεγκτικό Συνέδριο όπου θα διενεργήσει τον προσυμβατικό έλεγχο
![Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/1-600x400.jpg)
Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους
Ο Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε πως αποτελεί μια από τις καίριες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την κάλυψη αναγκών ύδρευσης
![Μετρό Θεσσαλονίκης: Το σχέδιο λειτουργίας – Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/thess-metro-600x400-1.jpg)
«Μαρσάρει» το μετρό Θεσσαλονίκης - Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις
Αγώνας δρόμου για να λειτουργήσει η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο
![ΑΒΑΞ: Αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ – Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Bismayah-600x338.jpg)
Η ΑΒΑΞ αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ - Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής
Eπεκτείνεται ο όμιλος ΑΒΑΞ - H κατασκευή θα διαρκέσει 12 μήνες και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα