Ιστορικά κτίρια – σπάνια αρχιτεκτονικά στολίδια, κάποια εκ των οποίων φέρουν την υπογραφή του Ερνέστου Τσίλλερ, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της Πελοποννήσου ρημάζουν αφημένοι στην εγκατάλειψη εδώ και περισσότερα από δέκα χρόνια.
Τέμπη: Ένας σιδηρόδρομος που δεν αντιστοιχεί στον 21ο αιώνα – Κόλαφος από το BBC
Μόνο τρία τμήματα του δικτύου που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1882 έχουν παραμείνει σε λειτουργία, ο Οδοντωτός των Καλαβρύτων, ο Προαστιακός της Πάτρας και η γραμμή Κατακόλου – Πύργου – Ολυμπίας, ενώ στην ακμή του, το 1905, το δίκτυο μετέφερε ημερησίως περισσότερους από 1,7 εκατ. επιβάτες.
Ειδική επιτροπή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας του ιστορικού δικτύου, που θα μπορούσε εκτός των άλλων να αποτελέσει τουριστικό πόλο έλξης – ως τότε, όμως, τμήμα του σπάνιου εξοπλισμού του χάνεται, παλαιά εξαρτήματα καταστρέφονται και οι σταθμοί που προστατεύονται ως μνημεία λεηλατούνται και υφίστανται τη φθορά του χρόνου…
Όπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο Απόλλωνας Κύρκος, αρχαιολόγος και βαθύς γνώστης του θέματος, το δίκτυο της Πελοποννήσου περιλαμβάνει 153 σταθμούς, εκ των οποίων οι 79 έχουν κηρυχθεί διατηρητέα μνημεία από το υπουργείο Πολιτισμού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο νεοκλασικός σταθμός του Πύργου, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, ενώ προσθήκες διά χειρός Τσίλλερ θεωρείται ότι έχει και ο τερματικός σταθμός της Αθήνας.
Ιδιαίτερης ομορφιάς είναι επίσης οι αμιγώς λιθόκτιστοι σταθμοί της Αρκαδίας, της Μεσσηνίας και της Ηλείας. Τους σταθμούς αυτούς αντίκριζαν περιδιαβάζοντας την Πελοπόννησο οι ξένοι περιηγητές στα τέλη του 19ου αιώνα και όσοι επισκέπτονταν την αρχαία Ολυμπία με αφορμή τη διοργάνωση των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896…
«Καταστρέφονται»
«Το ιστορικό δίκτυο της Πελοποννήσου, που χαράχτηκε στα χρόνια του Χαρίλαου Τρικούπη, καλύπτει μια διαδρομή 750 χλμ. και αποτελείται από ένα σύνολο κτιρίων, γεφυρών και άλλων τεχνικών έργων που αποτυπώνουν τη σταδιακή εξέλιξή του στα τέλη του 19ου αιώνα. Δυστυχώς όλα αυτά καταστρέφονται καθημερινά. Πρόκειται για το μεγαλύτερο μετρικό δίκτυο στην Ευρώπη, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με το ότι είναι εκτός λειτουργίας από το 2011 καθιστά πολύ δύσκολη τη συντήρησή του» λέει ο Απόλλωνας Κύρκος.
«Με τη λογική της εξοικονόμησης που τελικά οδηγεί σε καταστροφές, τα κτίρια και ο εξοπλισμός ενός ολόκληρου δικτύου είναι παρατημένα και ρημάζουν. Οι σταθμοί κηρύχθηκαν διατηρητέοι τη δεκαετία του ΄80 επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη, όπως και ολόκληρα συγκροτήματα κτιρίων ή γέφυρες, όπως η Γέφυρα του Μάναρη στην Αρκαδία. Το δίκτυο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1882, το 1884 έφτασε στην Κόρινθο και ολοκληρώθηκε το 1902. Επειδή στην Ελλάδα δεν υπήρχαν χρήματα για να φτιαχτούν νέες, μοντέρνες υποδομές, το δίκτυο διασώθηκε μέσα από πολέμους και καταστροφές ως τη δεκαετία του 2000. Οταν το 2011 έκλεισε οριστικά, τα μάζεψαν όλα, έγινε μεταφορά των εμπορικών βαγονιών στην Τρίπολη, ενώ τις αυτοκινητάμαξες και τις μηχανές τις μετέφεραν στον Πειραιά, όπου πλέον απλά υπάρχουν και χρειάζονται πάρα πολλή δουλειά για να κυκλοφορήσουν ξανά» εξηγεί ο κ. Κύρκος.
Η αξιοποίηση του ιστορικού δικτύου αποτελεί πάγιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών, ενώ θεωρείται καταλυτικής σημασίας για την ανάπτυξη του τουρισμού στις περιοχές αυτές. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο ιστορικός σταθμός του Πύργου άνοιξε τις πόρτες του μετά από πολλά χρόνια και μετατράπηκε για μία βραδιά σε θερινό σινεμά, ενώ είχε προηγηθεί η απόφαση του ΟΣΕ για ανακαίνιση του κτιρίου. Το ίδιο συνέβη και με τον σταθμό του Αιγίου. Οι περισσότεροι, όμως, θεωρούν ότι ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να λειτουργήσει και πάλι ως σιδηρόδρομος. «Το δίκτυο της Πελοποννήσου διατρέχει μια μαγευτική διαδρομή, ειδικά στα ορεινά τμήματά του» λέει ο κ. Κύρκος.
«Το 2014 και το 2015 διοργάνωσα, ως ξεναγός, δύο ταξίδια στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου με γκρουπ σιδηροδρομόφιλων από τη Μεγάλη Βρετανία. Το κάθε ταξίδι είχε διαρκέσει μία εβδομάδα και συνολικά διακινήθηκαν στην τοπική κοινωνία περίπου 200.000 ευρώ… Αυτό είναι ενδεικτικό».
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Ακόμη πιο ακριβή η οικοδομή - Διψήφια άνοδος σε 3 κατηγορίες υλικών [πίνακας]
Χωρίς τέλος είναι η άνοδος του κόστους στα οικοδομικά υλικά - Και οι 18 κατηγορίες υλικών κατέγραψαν άνοδο από 4% έως και 12,9%
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024