
Μόλις προχθές η ευρωπαϊκή στατιστική αρχή (Eurostat) ανακοίνωσε ότι περισσότερο από τα δύο τρίτα (68%, 5.135 δισεκατομμύρια τονοχιλιόμετρα, tkm) των εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ, αντιπροσώπευαν το 2021, οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ευρώπη.
Οι οδικές μεταφορές αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο (25%, 1.863 δισεκατομμύρια tkm), ενώ οι σιδηροδρομικές μεταφορές (5%, 410 δισεκατομμύρια tkm), οι εσωτερικές πλωτές μεταφορές (2%, 136 δισεκατομμύρια tkm) και οι αεροπορικές (0,2%, 15 δισεκατομμύρια tkm).
ΕΕ: Κυριαρχούν οι θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων
Όμως δυστυχώς από τις αναφορές για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και της μετάβασης της στις μηδενικές εκπομπές η Κομισιόν ξέχασε… οποιαδήποτε αναφορά στα καύσιμα και τις τεχνολογίες μηδενικών ρύπων που συνδέονται με τη ναυτιλία.
Δεν είναι συνεπώς τυχαίο που η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, η Ecsa, με ανακοίνωση της εκφράζει μεν την στήριξη της στο σχέδιο αυτό ωστόσο υπογραμμίζει ότι δεν αναγνωρίζει την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Την ίδια στιγμή που όπως έδειξαν τα στατιστικά της Eurostat αλλά και η διεθνής πραγματικότητα των τελευταίων δυο χρόνων η ναυτιλία ήταν ο «ακρογωνιαίος λίθος» μιας «τριπλής» ευρωπαϊκής ασφάλειας: της ενεργειακής ασφάλειας, της επισιτιστικής ασφάλειας, της ασφάλειας εφοδιασμού αγαθών, όπως υπογραμμίζει και δικαίως η Ecsa.
Τι ακριβώς συμβαίνει; Ο νέος κανονισμός «Net-Zero Industry Act» στοχεύει στην επιτάχυνση της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ευρωπαϊκής οικονομίας. Καθώς η ναυτιλία είναι ένας από τους κλάδους που είναι πιο δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, η αναβάθμιση των προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών που συνδέονται με την ναυτιλία είναι καίριας σημασίας. Για το λόγο αυτό, τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (τα συνθετικά καύσιμα) θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις «net-zero technologies» που περιγράφει ο κανονισμός, έτσι ώστε να ενισχυθεί η παραγωγή τους σε ευρωπαϊκό έδαφος, όπως προβλέπεται και για άλλες τεχνολογίες (ανανεώσιμες πηγές, μπαταρίες, υδρογόνο κ.λ.π.)
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες πιστεύουν ότι ο νόμος Net-Zero Industry Act μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, επιταχύνοντας παράλληλα την ενεργειακή μετάβαση. Ο στρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, την επισιτιστική ασφάλεια και την ασφάλεια του εφοδιασμού αγαθών πρέπει να αναγνωριστεί δεόντως. Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε την υποστήριξη για την ταχύτερη υιοθέτηση των υπεράκτιων τεχνολογιών, για τις οποίες η ναυτιλία παίζει ήδη κρίσιμο ρόλο. Ωστόσο, εξακολουθεί να απουσιάζει ένα σαφές σχέδιο για την ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα και τεχνολογίες, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης.
Ιδού λοιπόν πεδίο δόξης λαμπρό για την ΕΕ, εφόσον πιστεύει ότι τα «ξύλινα τείχη» προσφέρουν στην ασφαλή αναπτυξιακή πορεία της «Γηραιάς Ηπείρου».


Latest News

Πρώτα οι επιχειρήσεις
Η συζήτηση γύρω από την οικονομία έχει αλλάξει μέσα σε λίγες μέρες

Οι επτά εμπορικοί πόλεμοι Ευρώπης – ΗΠΑ, από το 1963
Ο Ντόναλντ Τραμπ ξυπνά παλιούς δαίμονες, γεμάτους κοτόπουλα, μπανάνες, αεροπλάνα και κρέατα…

Ανοιξιάτικα αναγνώσματα
Ολοι περιμένουν να δουν χειρισμούς στο πεδίο, από ελληνική πλευράς, ούτε ευχολόγια ούτε ωραιοποιήσεις για το αποτύπωμα των δασμών Τραμπ

Πώς, πόσο και γιατί θα αυξηθεί το κόστος ζωής με τους αμερικανικούς δασμούς
Γιατί γίνεται και ελληνικό το πρόβλημα των δασμών - Αν και ο αρχικός αντίκτυπος της ανόδου των τιμών θα επηρεάσει τους Αμερικανούς, οι βιομηχανίες θα περάσουν την επιβάρυνση σε όλες τις αγορές τους

Γιατί είναι σημαντικό να τρέξουμε τα data centers
Το παράδειγμα της Ιρλανδίας είναι χαρακτηριστικό

Επέστρεψε το ρίσκο
Πρέπει να προσέξουμε σε αυτή τη φάση διπλά και τρίδιπλα τις κινήσεις μας...

Δασμοί: Μήπως ο λύκος παραμονεύει αλλού;
Οι αποφάσεις του Αμερικανού προέδρου μήπως τελικά αποσκοπούν σε μια ριζική επαναθεώρηση του παγκόσμιου νομισματικού συστήματος;

Με «εγκληματική» παραποίηση της πραγματικότητας η διοίκηση της ΠΑΕ Ολυμπιακός παραπέμπεται σε δίκη για δύο πλημμελήματα
Πλήθος ερωτημάτων προκύπτουν για την απόφαση του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών να παραπέμψει σε δίκη τη διοίκηση της ΠΑΕ Ολυμπιακός. Τα έωλα επιχειρήματα του κατηγορητηρίου και η πολιτική στόχευση εις βάρος του Βαγγέλη Μαρινάκη

Γυμνοί… στον εμπορικό πόλεμο
Δυστυχώς η ευρωπαϊκή αλλά και η ελληνική οικονομία στερούνται του βασικού τους όπλου: Μίας ισχυρής παραγωγικής βάσης, μίας ισχυρής βιομηχανίας

Χωρίς ενημέρωση
Αναρωτιόμαστε πολλές φορές γιατί δεν μπορούμε να χτίσουμε κουλτούρα πληρωμών στη χώρα κι όμως δεν έχουμε φροντίσει τα βασικά