Ορθώς πηγές του υπουργείου Εσωτερικών τόνιζαν στα «ΝEA» ότι δεν φέρει ευθύνη για τον αναμενόμενο «εκτροχιασμό» του πρόσφατου πολυάνθρωπου διαγωνισμού για προσλήψεις στο Δημόσιο που προκήρυξε το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ). Διότι, ο πολυδιαφημισμένος, αλλά και ταλαιπωρημένος αυτός διοικητικός φορέας, ο οποίος συστάθηκε με τον Ν. 2190/1994 (νόμος Πεπονή) και ο οποίος από το 2001, με το αναθεωρημένο Σύνταγμα, κατοχυρώθηκε και συνταγματικά, είναι Aνεξάρτητη Aρχή.
Αλλά, η μέχρι σήμερα λειτουργία του δεν ήταν ανέφελη, ήρεμη, ούτε όλες οι προσλήψεις γίνονταν και γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Θυμήθηκα ότι στις 29 Σεπτεμβρίου του 1994, το τότε προεδρείο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ κατήγγελλε μερικούς υπουργούς της κυβέρνησής της για διορισμούς σε τράπεζες, δημόσιες επιχειρήσεις, ταμεία και οργανισμούς, όπως ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, Ολυμπιακή Αεροπορία, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, κατά παράβαση του «νωπού» τότε Νόμου 2190/94!
Είναι, δηλαδή, Ανεξάρτητη Αρχή, αλλά όταν κάτι πάει στραβά, όπως συνέβη πρόσφατα και με άλλες Ανεξάρτητες Αρχές (για τις υποκλοπές και την ακρίβεια), βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα κυρίως για κομματικές σκοπιμότητες. Δηλαδή, άλλοτε τις θέλουμε… ανεξάρτητες και άλλοτε τις καταγγέλλουμε ως… κυβερνητικές!!!
Μετά τον θόρυβο που προκάλεσαν οι καταγγελθείσες παρατυπίες, το υπουργείο Εσωτερικών επεσήμανε, ορθώς, «ότι εκείνο έφτιαξε το νομοθετικό πλαίσιο, πάνω στο οποίο έρχεται και πατάει ο διαγωνισμός και πως δεν είναι δυνατόν «να εγκαλείται το υπουργείο για ανακοινώσεις της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και για επιλογές που κάνει αυτή σε σχέση με τον διαγωνισμό», αφού ελέγχεται μόνο από τη Βουλή και όχι από το υπουργείο.
Ωστόσο, αυτό το νομοθετικό πλαίσιο προκαλεί ένα πελώριο ερώτημα, καθώς μπορεί να ταιριάζει σε άλλες χώρες, όχι όμως στην Ελλάδα, όπου δεν μπορούμε να μοιράσουμε άχυρα σε δύο γαϊδούρια ή να βάλουμε δύο τρένα στις δικές τους γραμμές και να μην έρθουν μετωπικά στην ίδια γραμμή, με τη γνωστή απίστευτη ανθρωποθυσία στα Τέμπη! Διότι, ο πρωτόγνωρος αυτός διαγωνισμός 77.000 τελικά (από 108.000 που είχαν δηλώσει) υποψηφίων για 6.500 θέσεις στις 4 Μαρτίου 2023 δεν θα γινόταν, αν δεν προβλεπόταν από το άρθρο 9 του Ν.4765/2021, ο οποίος αντικατέστησε τον Ν. 2190/1994.
Επρόκειτο, προφανώς, περί άθλου, όπως καταδεικνύεται και από τις δηλώσεις του προέδρου του ΑΣΕΠ Θάνου Παπαϊωάννου. Αλλά, τέτοιοι άθλοι δεν γίνονται στην Ελλάδα! Το είπε ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές ο κ. Παπαϊωάννου. Σε σχετικές δηλώσεις στην ΕΡΤ όχι μόνο παραδέχθηκε τις παρατυπίες ή το «πρόβλημα», αλλά και τις «τεράστιες οργανωτικές δυσκολίες και προκλήσεις». Οτι, δηλαδή, 527 εξεταστικά κέντρα διαθέτουν 3-4 φωτοτυπικά μηχανήματα (σημείωση δική μου: ίσως μερικά να είναι και παλιά και… ασυντήρητα!) και ότι ο πρώτος αυτός διαγωνισμός δεν έγινε ηλεκτρονικά, διότι οι 12.000 υπολογιστές φαντάζουν λίγοι μπροστά στους 77.000 υποψηφίους!
Τώρα προκύπτει κι άλλο ερώτημα: Γιατί, παρ’ όλ’ αυτά, το ΑΣΕΠ δέχθηκε να διενεργηθεί αυτός ο διαγωνισμός; Προφανώς, η απόφασή του στηρίχθηκε στο οργανόγραμμα και στο στελεχιακό δυναμικό του ΑΣΕΠ. Αλλά, υπάρχουν επιφυλάξεις αν θα μπορούσε να ανταποκριθεί το υπάρχον υπαλληλικό προσωπικό του ΑΣΕΠ!
Οπως προκύπτει από τον απολογισμό του 2021, στο ΑΣΕΠ απασχολούνται 248 άτομα, από τα οποία μόνο 13 είναι ειδικοί επιστήμονες, 131 είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (κατά πλειοψηφία είναι διοικητικού, οικονομικού και λογιστικού τομέα), 31 τεχνολογικής εκπαίδευσης (πάλι οι μισοί είναι του διοικητικού και λογιστικού τομέα), 63 δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 10 υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σ’ αυτούς τους 248 δεν συμπεριλαμβάνονται 35 μέλη (πρόεδρος, 4 αντιπρόεδροι, 30 σύμβουλοι!)
Οι συνολικές δαπάνες λειτουργίας του ΑΣΕΠ ανήλθαν το 2021 σε 12,2 εκατ. ευρώ, από τα οποία 10,4 εκατ. ευρώ αφορούν αμοιβές των μελών της Ανεξάρτητης Αρχής και πολυποίκιλες παροχές στο προσωπικό (4,7 εκατ. ευρώ για βασικό μισθό) και το υπόλοιπο (1,8 εκατ. ευρώ) αφορά άλλες δαπάνες λειτουργίας. Ετσι, η κατά εργαζόμενο (κατά μέσον όρο) συνολική δαπάνη ανήλθε το 2021 σε περίπου 42.000 ετησίως.
Latest News
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Ελλάδα 2025: Από την ανθεκτικότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη
Το 2025 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμο για την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εδραίωση της Ελλάδας ως κόμβου καινοτομίας και βιωσιμότητας
Ο καθοριστικός ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως ο επενδυτικός βραχίονας της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης, έχει επενδύσει περισσότερο από €13 δισ. στη χώρα τα τελευταία 10 χρόνια
Το Χρηματιστήριο Αθηνών προχωρεί προς μια νέα εποχή
Το Χρηματιστήριο Αθηνών βρίσκεται πλέον στο ραντάρ των ξένων επενδυτών
Ο πήχης είναι ψηλά
Η ελληνική ναυτιλία αντέχει και εξελίσσεται και αλήθεια είναι ότι ζυγίζει τόνους, μέγα-τόνους
Η αύξηση της παραγωγικότητας κλειδί για την ευημερία
Η σκληρή αλήθεια είναι πως η παραγωγικότητά μας δεν βελτιώνεται
Οι κίνδυνοι και η ευκαιρία για την ελληνική οικονομία
Σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, η ελληνική οικονομία διατηρεί την ανθεκτικότητά της
Το διεθνές περιβάλλον αβεβαιότητας και οι προοπτικές για τις ελληνικές τράπεζες
Η ελληνική οικονομία δεν μένει ανεπηρέαστη από αυτό το διεθνές σκηνικό
Επενδύσεις: Αναγκαιότητα για την Ευρώπη, προτεραιότητα για την Ελλάδα
Η έκθεση Ντράγκι εντοπίζει συγκεκριμένους ελλειμματικούς τομείς, όπως η καινοτομία, οι νέες τεχνολογίες, η απουσία αμυντικής βιομηχανίας
Μια ενδιαφέρουσα στροφή της οικονομίας
Θα ήταν ευκταίος, και με ευεργετικές κοινωνικές συνέπειες, ένας ρυθμός μεγέθυνσης υψηλότερος του σημερινού, ώστε να οδηγούσε τη μεγάλη πλειονότητα των νοικοκυριών σε υψηλότερη ασφάλεια και ευημερία.