Ο πόλεμος του Ρώσου προέδρου
Βλαντιμίρ Πούτιν στην
Ουκρανία μπορεί να μαίνεται χιλιάδες χιλιόμετρα προς τα νότια, αλλά ο ίδιος παρακολουθεί στενά τις στρατιωτικές του δραστηριότητες στην απομακρυσμένη Αρκτική.
Είναι μια ολοένα και πιο σημαντική περιοχή για την ενέργεια, το εμπόριο και την ασφάλεια, όπου η
Ρωσία, οι
ΗΠΑ, και η Κίνα συναγωνίζονται για το ποιος θα αποκτήσει τον μεγαλύτερο έλεγχο, σύμφωνα με το Bloomberg.
To 25% πετρελαίου και αερίου
Η έκταση των πόρων του βυθού της Αρκτικής δεν είναι καλά χαρτογραφημένη, αλλά οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η περιοχή κατέχει περίπου το ένα τέταρτο των πόρων πετρελαίου και φυσικού αερίου του πλανήτη, ενώ οι θαλάσσιες οδοί της θα μπορούσαν να μειώσουν μέρες, αν όχι εβδομάδες από τις παραδοσιακές εμπορικές ναυτιλιακές διόδους.
Η Μόσχα κατέχει μερικά από τα πιο σημαντικά στρατηγικά της πλεονεκτήματα στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των επιθετικών υποβρυχίων με πυρηνική ικανότητα — και αυτά θα μπορούσαν να αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία, καθώς ο Πούτιν επιδιώκει με την πάροδο του χρόνου να ανασυνθέσει έναν στρατό που έχει εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό από τη σύγκρουση στην Ουκρανία.
Η αίσθηση είναι ότι, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στην Ουκρανία (όπου τα στρατεύματα της Μόσχας έχουν βαλτώσει σε έναν τρομακτικό πόλεμο φθοράς), τα κράτη του ΝΑΤΟ οδηγούνται σε ένα μακροπρόθεσμο κλίμα αντιπαράθεσης με τη Ρωσία.
Μεγάλη στρατιωτική άσκηση του ΝΑΤΟ
«Πρέπει να αντιμετωπίσουμε ένα έθνος που έχει δείξει τόσο το είδος της προθυμίας, όσο και την ικανότητα να χρησιμοποιεί τη στρατιωτική δύναμη με επιθετικό τρόπο», δήλωσε ο υποναύαρχος Rune Andersen, Αρχηγός του Βασιλικού Ναυτικού της Νορβηγίας, σε πρόσφατη συνέντευξη του από τη γέφυρα του HMS Albion. «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε επικεντρωμένοι στο μέλλον και να είμαστε προετοιμασμένοι για να αποτρέψουμε οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια εναντίον οποιασδήποτε χώρας του ΝΑΤΟ — που ισχύει για αυτήν την περιοχή καθώς και για τη Βαλτική και άλλα μέρη του εδάφους του ΝΑΤΟ», πρόσθεσε.
Κατά την διάρκεια της άσκησης που έλαβε χώρα, περισσότεροι από 20.000 στρατιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Ολλανδία και έξι άλλες χώρες αντιμετωπίζουν θερμοκρασίες κάτω των μειον 20 βαθμών κελσίου, πάγο και βαρύ χιόνι για να βοηθήσουν τη Νορβηγία, η οποία σε έναν εικονικό πόλεμο αντιμετωπίζει μια περιορισμένη εισβολή από τον Βορρά. Οι 11 ημέρες ασκήσεις εκπαιδεύουν δυνάμεις για να επιβιώσουν και να επιχειρήσουν σε απομακρυσμένες περιοχές της Αρκτικής.
Με τη Φινλανδία και τη Σουηδία να επιδιώκουν να ενταχθούν στη συμμαχία, τα επτά από τα οκτώ αρκτικά έθνη ανήκουν ή φιλοδοξούν να εισχωρήσουν στο ΝΑΤΟ. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη συλλογική αεροπορική, ναυτική ισχύ και δύναμη πυροβολικού, καθώς και έδαφος με σιδηροδρομικά δίκτυα για τη μεταφορά στρατευμάτων και εξοπλισμού σε περίπτωση πολεμικής σύγκρουσης.
Το πιθανό αφήγημα της Ρωσίας
Αυτό το ενιαίο μέτωπο μπορεί να χρησιμεύσει για να υποστηρίξει το αφήγημα του Κρεμλίνου ότι το ΝΑΤΟ επιδιώκει να το «περικυκλώσει» και να ωθήσει τη Ρωσία να ενισχύσει τη δική της στρατιωτική παρουσία εκεί.
«Εάν η Ρωσία θέλει να έχει αξιόπιστο πυρηνικό αποτρεπτικό μέσο, εάν η Ρωσία θέλει να έχει τον έλεγχο του άμεσου περιβάλλοντος ασφαλείας στη Βόρεια Ευρώπη και επίσης στην Αρκτική, πρέπει να έχει μια πολύ ισχυρή θέση ασφάλειας και στρατιωτικής προστασίας στην Αρκτική», δήλωσε ο Andreas Østhagen, ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Fridtjof Nansen στη Νορβηγία. «Αυτή η πιθανότατα θα αυξηθεί μόλις η Σουηδία και η Φινλανδία ενταχθούν στο ΝΑΤΟ», πρόσθεσε.
Το «χάσμα» Γροιλανδίας-Ισλανδίας-ΗΒ
Περιοχή ιδιαίτερου ενδιαφέροντος είναι το λεγόμενο χάσμα Γροιλανδίας-Ισλανδίας-Ηνωμένου Βασιλείου, από το οποίο πρέπει να περάσουν ρωσικά σκάφη για να αποκτήσουν πρόσβαση στον Ατλαντικό Ωκεανό. Εκεί, οι δυνάμεις του Πούτιν θα μπορούσαν ενδεχομένως να διαταράξουν την εμπορική ναυτιλία ή να κόψουν τις γραμμές στρατιωτικού εφοδιασμού για τις ΗΠΑ για να στείλουν ενισχύσεις στην Ευρώπη. Η δολιοφθορά στα υποβρύχια καλώδια δεδομένων του Υπερατλαντικού θα μπορούσε να προκαλέσει εκτεταμένη ζημιά.
Ο Πούτιν φαίνεται να θέλει να κρατήσει τη Ρωσία «ζωντανή» στην Αρκτική, ακόμη και όταν οι δυνατότητες του δεν είναι τεράστιες, ιδιαίτερα τα χερσαία στρατεύματα τα οποία έχοιν επικεντρωθεί στην στήριξη της εισβολής στην Ουκρανία. Με τα χρόνια άνοιξε ξανά τις στρατιωτικές βάσεις της πρώην ΕΣΣΔ και έχτισε νέες. Περίπου τα δύο τρίτα των πυρηνοκίνητων σκαφών της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων υποβρυχίων βαλλιστικών πυραύλων και υποβρυχίων πυρηνικής επίθεσης, έχουν τοποθετηθεί στον Βόρειο Στόλο της, που εδρεύει στη χερσόνησο Κόλα.
Η συντομότερη διαδρομή προς τη Βόρεια Αμερική από τη Ρωσία εξακολουθεί να είναι πάνω από την κορυφή του πλανήτη και οι νέοι υπερηχητικοί πύραυλοι της Μόσχας θα απαιτήσουν σχεδόν στιγμιαίο χρόνο αντίδρασης από τις άμυνες της Βόρειας Αμερικής, οι οποίες εκσυγχρονίζονται, λένε στρατιωτικοί ειδικοί.
Πέρυσι ο Ρώσος πρόεδρος παρουσίασε μια νέα θαλάσσια στρατηγική, δεσμευόμενος να προστατεύσει τα ύδατα της Αρκτικής «με κάθε μέσο», μεταξύ άλλων με υπερηχητικά πυραυλικά συστήματα Zircon. Ο υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σοιγκού ανακοίνωσε σχέδια σύμφωνα με τα οποία θα δώσει στα ρωσικά στρατεύματα της Αρκτικής περίπου 500 σύγχρονα οπλικά συστήματα και ασφαλή πλήρη κάλυψη με ραντάρ του εναέριου χώρου.
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανέφερε τακτικές ασκήσεις στην Αρκτική πέρυσι, με τελευταία το Σεπτέμβριο όπου τα στρατεύματα εκπαιδεύονταν στην «υπεράσπιση των ρωσικών εδαφών».
Τα οικονομικά συμφέροντα
Εκτός από τη διαφύλαξη των στρατηγικών της συμφερόντων, η εστίαση της Ρωσίας στην Αρκτική αποσκοπεί και στη διαφύλαξη των οικονομικών συμφερόντων της, σύμφωνα με τη Rebecca Pincus, Διευθύντρια του Polar Institute στο Wilson Center. Η Μόσχα θέλει να προστατεύσει τους βόρειους εμπορικούς της δρόμους και να αποκτήσει πρόσβαση σε νέα ορυκτά καύσιμα και κοιτάσματα σπάνιων γαιών καθώς λιώνουν οι πάγοι λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Η Αρκτική θερμαίνεται τέσσερις φορές πιο γρήγορα από τον υπόλοιπο κόσμο. Μεγαλύτερες περιόδους χωρίς πάγο σημαίνουν αυξημένη θαλάσσια κυκλοφορία και δυνητικά ευκολότερη πρόσβαση στους φυσικούς πόρους. Περίπου 90 δισεκατομμύρια βαρέλια μη ανακαλυφθέντος πετρελαίου και 1.670 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια μη ανακαλυφθέντος αερίου ενδέχεται να βρίσκονται εντός του Αρκτικού Κύκλου, σύμφωνα με το Γεωλογικό Ινστιτούτο των Ηνωμένων Πολιτειών, μαζί με πολύτιμα μέταλλα και ορυκτά.
Το περασμένο καλοκαίρι, και οι δύο κύριες ναυτιλιακές διαδρομές μέσω της Αρκτικής – η Βόρεια θαλάσσια διαδρομή της Ρωσίας και το βορειοδυτικό πέρασμα του Καναδά – ήταν ουσιαστικά χωρίς πάγο.
Ο Πολικός Δρόμο του Μεταξιού
Οι επιστήμονες προβλέπουν τώρα ότι ο Βόρειος Πόλος θα μπορούσε να μην έχει καθόλου πάγους μέχρι τα μέσα του αιώνα, ανοίγοντας μια τρίτη ακτοπλοϊκή διαδρομή, την Trans Arctic μέσω των διεθνών υδάτων. Αυτό θεωρείται κλειδί για τη στρατηγική της Κίνας για την Αρκτική, η οποία περιλαμβάνει τον Πολικό Δρόμο του Μεταξιού που συνδέει την Ανατολική Ασία, τη Δυτική Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Η Κίνα, η οποία έχει διαφημίσει τη «χωρίς όρια» συνεργασία της με τη Ρωσία, αυτοανακηρύχτηκε το 2018 ως «κράτος στην Αρκτική». Εκτός από τα συμφέροντα της αλιείας, της ενέργειας και των μεταφορών, η Κίνα λειτουργεί ερευνητικούς σταθμούς στη Νορβηγία και την Ισλανδία και έχει δεσμευτεί για μεγαλύτερη συνεργασία με τη Ρωσία στην Αρκτική.
Η θέση του ΝΑΤΟ
Ωστόσο, η μεγαλύτερη εγγύτητα στρατιωτικών δυνάμεων είναι εγγενώς επικίνδυνη. Το ΝΑΤΟ ενίσχυσε τη δική του παρουσία στην περιοχή, μεταξύ άλλων μέσω στρατιωτικών ασκήσεων και μιας διοίκησης που άνοιξε στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια το 2021, η οποία έχει ως αποστολή την παρακολούθηση του Ατλαντικού και του Ανωτέρου Βορρά, που περιλαμβάνει περιοχές εντός και εκτός του αρκτικού κύκλου.
Σε ένα άρθρο στο Globe and Mail, το οποίο συνέπεσε με μια επίσκεψη στον Καναδά τον περασμένο Αύγουστο, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ προειδοποίησε για τις αρκτικές φιλοδοξίες της Κίνας και για την αυξανόμενη στρατιωτική δραστηριότητα της Ρωσίας στην περιοχή. «Η ικανότητα της Ρωσίας να διαταράξει τις ενισχύσεις των Συμμάχων στον Βόρειο Ατλαντικό είναι μια στρατηγική πρόκληση για τη Συμμαχία», ανέφερε.
Η υποβρύχια ικανότητα της Ρωσίας
Η υποβρύχια ικανότητα είναι ένα «όπλο» για τη Ρωσία, το οποίο μπορεί «να προκαλέσει ένα είδος ασύμμετρης απειλής ενάντια σε μια πιο ισχυρή δυτική συμμαχία», δήλωσε ο Άντερσεν του Νορβηγικού Ναυτικού.
«Η απειλή ενός μη τοποθετημένου ρωσικού υποβρυχίου που διέρχεται από τον Βορρά μέσω του κενού GIUK αποτελεί κύρια ανησυχία για τους συμμάχους του ΝΑΤΟ και κάτι που δικαιολογεί στενό συντονισμό και συνεργασία σε όλη τη συμμαχία», δήλωσε ο Walter Berbrick, αναπληρωτής καθηγητής του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Τα εξαιρετικά προηγμένα υποβρύχια της Ρωσίας αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη συμμαχία στην Αρκτική, ιδίως επειδή είναι τόσο δύσκολο να εντοπιστούν, λένε ειδικοί στη ναυτιλία. Το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό κατέχει εκτιμώμενα 58 πλοία, 11 από τα οποία είναι στρατηγικά πυρηνικά υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων, σύμφωνα με την Πρωτοβουλία Πυρηνικής Απειλής. Στον αντίποδα οι ΗΠΑ διαθέτουν 64 υποβρύχια, 14 από τα οποία είναι υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων.
Το ΝΑΤΟ απάντησε αυξάνοντας την υποβρύχια επιτήρηση του Βόρειου Ατλαντικού, με υποβρύχια σόναρ και θαλάσσιες περιπολίες αεροπορικώς. Είναι ένας τομέας, όπου η Φινλανδία και η Σουηδία θα μπορούν να βοηθήσουν τους συμμάχους παρακολουθώντας και ανταλλάσσοντας πληροφορίες — και παρέχοντας ζωτικής σημασίας αεροπορική ισχύ.
Η Σκανδιναβία θα έχει περίπου 250 μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων 150 F-35, με τη Φινλανδία και τη Σουηδία στη σκηνή του ΝΑΤΟ, δήλωσε ο Νορβηγός συνταγματάρχης Eirik Guldvog, Διοικητής της 133 Air Wing στη Στρατιωτική Αεροπορική Βάση Elvenes, βόρεια του Αρκτικού Κύκλου στη Νορβηγία. Η Ρωσία διαθέτει 900 μαχητικά αεροσκάφη, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Κατάλογο Σύγχρονων Στρατιωτικών Αεροσκαφών.
Ανάχωμα στη Ρωσία
«Αυτή θα είναι σχεδόν μια αεροπορία, που θα ασχολείται με τη Σκανδιναβία», ανέφερε ο Guldvog. «Θα είναι μια αρκετά σημαντική αεροπορία», τόνισε.
Η σημασία αυτού υπογραμμίστηκε την περασμένη εβδομάδα. Ακόμη και καθώς συνεχίζονταν οι ασκήσεις του ΝΑΤΟ, τα ραντάρ εντόπισαν άγνωστα αντικείμενα στο βορρά. Μέσα σε μια ώρα, αφού απογειώθηκαν δύο F-35, επέστρεψαν έχοντας δει από κοντά δύο ρωσικά IL-38 που πετούσαν στον διεθνή εναέριο χώρο.
Συμβαίνει περίπου μία φορά την εβδομάδα, είπε ο Guldvog, και τα αεροσκάφη είναι πάντα ρωσικά, καθώς η Πολεμική Αεροπορία της προσπαθεί να συλλέξει πληροφορίες για άλλες χώρες στην Αρκτική.
Ο σταθμός του Guldvog έχει τις περισσότερες αναχαιτίσεις κάθε χρόνο, «γιατί η Ρωσία, για να φτάσει στον Ατλαντικό, πρέπει να ταξιδέψει βόρεια της Νορβηγίας και κατά μήκος των ακτών μας», δήλωσε.
«Βλέπουμε πολλές πτήσεις, φυσικά, προς τα βόρεια, προς τον Καναδά, τις ΗΠΑ και πάνω από τον Βόρειο Πόλο», ανέφερε.