«Citius, Altius, Fortius» λέει το λατινικό αξίωμα που πρότεινε ο Πιερ ντε Κουμπερτέν κατά τη «γέννηση» της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής το 1894 και αυτό το «πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο δυνατά» συμπυκνώνει πλήρως τη ρότα που έχουν χαράξει οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα, στην εξίσωση μπαίνει και το «πιο μεγάλα» με τα γιγάντια containerships να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ναυτιλιακός κολοσσός MSC, της οικογένειας Απόντε, εκπλήρωσε την υπόσχεσή του να εισαγάγει τεράστια χωρητικότητα πλοίων στον στόλο της φέτος, καλωσορίζοντας ακόμη ένα πλοίο άνω των 24.000 TEU.
Πιο συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρέλαβε το «MSC Irina», το οποίο ναυπηγήθηκε στην Κίνα από την Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co. Με χωρητικότητα 24.346 TEU και διαστάσεις 399,99 μέτρα μήκος και 61,3 μέτρα πλάτος, το νέο containership χαρακτηρίζεται ως ένα πραγματικό μαμούθ των θαλασσών.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Το πλοίο ενσωματώνει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης ενέργειας, όπως ένα «αόρατο» βολβώδες τόξο, έλικες μεγάλης διαμέτρου και αγωγούς εξοικονόμησης ενέργειας. Είναι επίσης εξοπλισμένο με σύστημα λίπανσης αέρα που μειώνει την αντίσταση στη γάστρα. Σύμφωνα με στελέχη του ναυπηγείου, αυτές οι τεχνολογίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 3-4%, μειώνοντας έτσι σε σημαντικό βαθμό τις εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα.
Το «MSC Irina» ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι το απόγευμα της 11ης Μαρτίου και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, με κατεύθυνση το λιμάνι του Τσινγκτάο.
Αξίζει να σημειωθεί πως το πλοίο αυτό αποτελεί μέρος μιας συμφωνίας τεσσάρων πλοίων αξίας περίπου 600 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η MSC με έδρα την Ελβετία έχει το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών παγκοσμίως με περισσότερα από 134 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να βρίσκονται υπό κατασκευή. Επιπρόσθετα η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει μέσα στο έτος 14 πλοία megamax και 22 neo-panamax.
Χαρακτηριστικό της ναυπηγικής… φρενίτιδας είναι ότι πριν από λίγες μέρες η MSC παρέλαβε και το πλοίο «MSC Tessa», το οποίο ναυπηγήθηκε από το ναυπηγείο Hudong Zhonghua της Κίνας και έχει συνολική χωρητικότητα 24.116 TEU. Το γιγάντιο αυτό πλοίο θα καταπλέει στο Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και την Αγγλία, με μια στάση στην Ταγγέρη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού επιστροφής του, πριν καταλήξει στη Σιγκαπούρη.
Ο αντίκτυπος
Η εισαγωγή πλοίων χωρητικότητας 24.000 TEU είχε αναμφίβολα σημαντικό αντίκτυπο. Αυτά τα μεγαθήρια αντιπροσωπεύουν μια τεράστια αύξηση της χωρητικότητας και πολλοί αναλυτές αναρωτιούνται πώς θα αντιδράσει ο κλάδος.
Τα τελευταία έξι χρόνια, το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο από άποψη χωρητικότητας αυξήθηκε από 20.000 TEU (Mol Triumph 2017) σε 24.000 TEU + και δεν είναι σαφές εάν η αύξηση αυτή έχει κορυφωθεί.
Οπως επισημαίνεται, τα νέα μεγαθήρια χαρακτηρίζονται ως ένα βαρόμετρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ικανά να οδηγήσουν το μερίδιο μιας σειράς χωρών στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών. Ναυλομεσιτικοί οίκοι, επισημαίνουν ότι αυτά τα γιγάντια πλοία μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε ένα μόνο ταξίδι, ωστόσο θέτουν και σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές, τη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Η ανάπτυξη τέτοιων πλοίων απαιτεί από τα λιμάνια να είναι εξοπλισμένα με μεγαλύτερους και πιο προηγμένους γερανούς, βαθύτερες πλωτές οδούς και πιο εκτεταμένες εγκαταστάσεις ελλιμενισμού. Αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση για πολλά λιμάνια, ιδιαίτερα εκείνα που δεν διαθέτουν τους πόρους ή τον χώρο για να φιλοξενήσουν αυτά τα σκάφη.
Επιπλέον, η συγκέντρωση τόσο μεγάλης ποσότητας φορτίου σε ένα μόνο σκάφος αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής της εφοδιαστικής αλυσίδας σε περίπτωση βλάβης του εξοπλισμού, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες ή άλλων απρόβλεπτων περιστάσεων. Ως εκ τούτου – όπως τονίζεται – οι μεταφορείς πρέπει να διαχειρίζονται προσεκτικά τις δραστηριότητές τους όταν ενεργοποιούν αυτά τα πλοία.
Τέλος, ένα άλλο βασικό στοιχείο είναι ότι αυτά πλοία πρέπει να φορτώνονται μέχρι τα μπούνια, όπως αναφέρει η ναυτική αργκό, καθώς διαφορετικά η αναμενόμενη εξοικονόμηση κόστους ενδέχεται να χαθεί και οι ναυτιλιακές να έχουν ζημιές σε κάθε ταξίδι.
Latest News
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»
«Big Brother» για ναυτιλιακό καύσιμο στήνει η ΑΑΔΕ
Έως 30/4, τα μετρητικά δεδομένα και οι συναγερμοί του τοπικού συστήματος εισροών-εκροών αποστέλλονται πιλοτικά στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ
Υπογραφή μνημονίου για δράσεις Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου στην εμπορική ναυτιλία
Η επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστου Στυλιανίδη στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι επαφές του με ΙΜΟ και βρετανική κυβέρνηση
Αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG
Οι εξαγωγές των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, θα διπλασιαστούν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας
Capital Ship Management: Το δεξαμενόπλοιο «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» υψώνει την ελληνική σημαία
Η αλλαγή σημαίας του «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Πτώση στις ναυλαγορές έφερε η Χρονιά του Φιδιού
Πώς αντιδρούν οι ναύλοι ενόψει της κινέζικης πρωτοχρονιάς Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv
Ποιοι έχουν βάλει στο «μάτι» τα υποβρύχια καλώδια στη Βαλτική
Αμερικανοί και ευρωπαίοι αξιωματούχοι κάνουν λόγο για ατυχήματα από άπειρά πληρώματα και κακοσυντηρημένα πλοία άλλοι όμως...
Πράσινη μετάβαση: Οι κίνδυνοι που απειλούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία
Εάν τα υπάρχοντα πλοία μπορούν να μετασκευαστούν σε πλοία με σχεδόν μηδενικές εκπομπές, θα μπορούσε να σωθεί μεγάλο μέρος του στόλου, και αυτό αποτελεί κίνητρο για τους επενδυτές