Την ώρα που το 22,2% των μικρομεσαίων εμπόρων δεν μπορεί να προβλέψει το διάστημα που θα χρειαστεί για να επανέλθει η αγορά στην προ Covid-19 κατάσταση, όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση ελληνικού εμπορίου για το 2022 (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), στην αγορά επικρατεί πληθωρισμός… εγκαινίων καινούργιων καταστημάτων.
Με βάση τα στοιχεία της Proprius, εταιρεία παροχής υπηρεσιών συμβούλων ακινήτων και μέλος του διεθνούς ομίλου Cushman & Wakefield, η ζήτηση νέων χώρων στις δημοφιλείς εμπορικές πιάτσες ήταν ιδιαίτερα υψηλή το δεύτερο εξάμηνο του 2022, επικρατώντας μάλιστα των εμπορικών κέντρων, ενώ κορδέλες εγκαινίων συνεχίζουν να κόβονται με υψηλούς ρυθμούς και το πρώτο τρίμηνο εφέτος.
Zara: Κλείνει καταστήματα και «ράβει» κέρδη
Την ίδια στιγμή, σημαντική είναι και η επενδυτική δραστηριότητα, καθώς ο όγκος των αγοραπωλησιών εμπορικών ακινήτων έχει ξεπεράσει τα 170 εκατ. ευρώ από τον Ιούνιο του 2022 μέχρι σήμερα.
Οι προσδοκίες για περαιτέρω άνοδο του τουρισμού, η μείωση της ανεργίας, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κοντά στο 2% εφέτος, ενισχύουν τις προοπτικές του λιανικού εμπορίου, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, με τους μεγάλους «παίκτες» να σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που αναδύονται.
Λιανικό εμπόριο: Δεν περισσεύουν χρήματα για ρούχα και παπούτσια
Ο ανταγωνισμός για τα «καλά» σημεία αντανακλάται και στην πορεία των ενοικίων των καταστημάτων στις δημοφιλείς εμπορικές πιάτσες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Γλυφάδας, της Κηφισιάς και του Πειραιά, αλλά και στα καθιερωμένα εμπορικά κέντρα, όταν το βλέμμα όλων είναι στραμμένο στο mega – project του Ελληνικού όπου δρομολογείται η κατασκευή τριών μεγάλων εμπορικών κέντρων (Vouliagmenis Mall 130.000 τ.μ. Commercial Hub 30.000 τ.μ., Riviera Galleria 19.000 τ.μ.).
Ποιοι άνοιξαν νέα καταστήματα
Μεταξύ των νέων καταστημάτων που έχουν ανοίξει από την αρχή του χρόνου περιλαμβάνονται το κατάστημα της τουρκικής αλυσίδας ένδυσης LC Waikiki στο Ηράκλειο της Κρήτης και συγκεκριμένα στο εμπορικό κέντρο της πόλης Talos Plaza, εκεί όπου στα τέλη του Ιανουαρίου άνοιξε το πρώτο σημείο πώλησής της στη χώρα μας η SiNSAY, γνωστή ως «πολωνική Zara».
Πρόκειται για το 11ο κατάστημα της LC Waikiki στην Ελλάδα με την αλυσίδα να στοχεύει σε πάνω από 30 καταστήματα στην εγχώρια αγορά σε ορίζοντα τριετίας.
Με δύο νέα καταστήματα αναπτύσσεται στην Καλαμάτα η Zakcret, αμιγώς ελληνική εταιρεία αθλητικών ειδών μετά από εξαγορά τοπικού παίκτη.
Το πρώτο κατάστημα 1.500 τ.μ. της αλυσίδας είναι το Outlet Center στην νέα είσοδο της πόλης, ενώ το δεύτερο βρίσκεται στην κεντρική πλατεία. Η εταιρεία τους προηγούμενους μήνες είχε εξασφαλίσει κατάστημα 780 τ.μ. στην Καλλιθέα, ενώ στο πλάνο της έχει και ένα νέο κατάστημα Sneaker Cage στα νότια προάστια για τον Σεπτέμβριο.
Τις προηγούμενες μέρες άνοιξε το 9ο καταστήματα της πολωνικής αλυσίδας Pepco στην Ξάνθη στο εμπορικό κέντρο Flamingo, ενώ από το τέλος Ιανουαρίου λειτουργούν τα 3 πρώτα σημεία πώλησης της Holland & Barrett σε Γλυφάδα, Κηφισιά και The Mall Athens.
Η βρετανική αλυσίδα που ειδικεύεται στα συμπληρώματα διατροφής και τα προϊόντα υγείας και ευεξίας και αποτελεί τον νέο πυλώνα της λιανικής του ομίλου Fourlis θα «κλείσει» το 2023 με 6 φυσικά καταστήματα και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς αναζητούνται νέα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, στα δυτικά και ανατολικά προάστια και στον Πειραιά.
Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό της πρόγραμμα σε όλη τη χώρα συνεχίζει η Premier Capital Ελλάς, διαχειρίστρια των εστιατορίων McDonald’s στην Ελλάδα, με την προσθήκη ενός νέου εστιατορίου McDonald’s, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Το εστιατόριο άνοιξε την 1η Μαρτίου 2023 στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου και πρόκειται για το 29ο εστιατόριο McDonald’s που λειτουργεί η Premier Capital Ελλάς, ενώ τους προηγούμενους μήνες είχε προηγηθεί νέο κατάστημα στο Χαλάνδρι.
Έπειτα από αρκετούς μήνες εκτεταμένων εργασιών ανακαίνισης και συντήρησης, το ιστορικό κτίριο της οδού Ρήγα Φεραίου 66 στην Πάτρα, όπου στεγαζόταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια η Αχαϊκή Συνεταιριστική Τράπεζα, θα ανοίξει ως κατάστημα ρούχων γνωστών brands. Το project «τρέχει» επιχειρηματίας από την Καλαμάτα, ο οποίος διατηρεί παρόμοιο κατάστημα και στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα.
Κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2022, είχε προηγηθεί το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος από τη γαλλική La Redoute στη λεωφόρο Κηφισίας, στο ύψος του Χαλανδρίου, σε χώρο συνολικής επιφάνειας 550 τ.μ. Ο όμιλος La Redoute θυμίζουμε ότι ειδικεύεται στη δημιουργία και διάθεση επίπλων και ειδών σπιτιού.
Επίσης κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2022 η A.X.F. A.E. άνοιξε το νέο flagship κατάστημα της attrattivo στην Ερμού. Πρόκειται για το 25ο κατάστημα του fashion brand στην Αθήνα και το 89ο στην Ελλάδα.
Το ίδιο διάστημα νέο κατάστημα άνοιξε και η Marks & Spencer. Συγκεκριμένα, εγκαινίασε εμπορικό χώρο 1.000 τ.μ. στον Πειραιά εντός του Piraeus Retail Park της Trade Estates του ομίλου Fourlis.
Επιπλέον άνοιξαν τρία νέα καταστήματα Public στη Θεσσαλονίκη, το νέο κατάστημα Pepco στην Κόρινθο, ένα κατάστημα Κωτσόβολος στην Κρήτη, ένα νέο The Big Bad Wolf στο εμπορικό κέντρο The Mall κ.ά.
Όπως αναφέρει σε σχετική ανάλυσή της η Proprius, καταγράφηκαν 40 νέες μισθώσεις εμπορικών καταστημάτων στις διάφορες εμπορικές πιάτσες της χώρας το τελευταίο τρίμηνο του 2022, ενώ άλλες 40 είχαν πραγματοποιηθεί το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα ενοίκια
Από πλευράς ενοικίων, η Proprius επισημαίνει ότι η γενικότερη τάση είναι σταθεροποιητική, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να παρατηρηθεί μικρή αύξηση.
Στην Ερμού, στον ακριβότερο εμπορικό δρόμο της χώρας, το μηνιαίο ενοίκιο από 275 ευρώ/τ.μ. το τρίτο τρίμηνο του 2022 ανέβηκε στα 280 ευρώ/τ.μ. το τέταρτο τρίμηνο, ενώ τα μισθώματα «τσίμπησαν» ελαφρώς και στην Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη (από 130 ευρώ/τ.μ. στα 135 ευρώ/τ.μ.) όπως και στο κέντρο του Πειραιά (από 80 ευρώ/τ.μ. στα 85 ευρώ/τ.μ.).
Ο όγκος των επενδυτικών συναλλαγών για περιουσιακά στοιχεία λιανικής το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ήταν περίπου 50 εκατ. ευρώ, πολύ υψηλότερος σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τη μεγαλύτερη συναλλαγή να είναι η ολοκλήρωση της εξαγοράς από την Premia Properties των 18.500 τ.μ. GLA του εμπορικού κέντρο Heart, στην τιμή των 15,7 εκατ. ευρώ.
Latest News
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα