Ήταν πριν από δύο χρόνια, το 2021, όταν ο γίγαντας διύλισης της Ινδίας Reliance Industries ανακοίνωνε τα σχέδιά του να μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού του στο εμπόριο πετρελαίου από τη Βομβάη στο Ντουμπάι.
Το 2022, η ελβετική Litasco, ο εμπορικός βραχίονας της ρωσικής Lukoil, μετέφερε επίσης μέρος των δραστηριοτήτων της και στο Ντουμπάι. Η Rosneft και η Gazprom Neft εξετάζουν επίσης το ενδεχόμενο να δηλώσουν την παρουσία τους στο Ντουμπάι.
Και δεν είναι μόνο οι traders . Το Reuters ανέφερε πρόσφατα ότι τα ινδικά διυλιστήρια είχαν αρχίσει να πληρώνουν για τα ρωσικά φορτία πετρελαίου τους σε ντιρχάμ των Εμιράτων.
Και αυτά τα ντιρχάμ πληρώνονται σε συμφωνίες που έχουν κλείσει με εμπόρους που εδρεύουν στο Ντουμπάι. Το άνευ προηγουμένου κύμα κυρώσεων που εξαπέλυσε η Δύση στη Ρωσία έχει προκαλέσει τώρα έναν επανασχεδιασμό της διεθνούς αγοράς πετρελαίου. Και πιθανότατα θα είναι μόνιμη.
Πώς οι κυρώσεις στη Μόσχα άλλαξαν το ενεργειακό παιχνίδι υπέρ της Ασίας
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο Alex Lawler του Reuters εξέθεσε τη μετατόπιση στις ροές πετρελαίου μετά τις κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν και οι κυρώσεις της ΕΕ και της G7 στη Ρωσία ανακατεύθυναν το ιρανικό και το ρωσικό αργό στην Ασία και μακριά από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Με αυτόν τον τρόπο, η ώθηση των κυρώσεων οδήγησε σε χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου για τους Ασιάτες αγοραστές μετά από δεκαετίες αυτού που οι αναλυτές αποκαλούσαν «ασιατικό πριμ».
«Είναι ασφαλές να πούμε ότι ορισμένοι μεγάλοι καταναλωτές στην Ασία, κυρίως η Ινδία και η Κίνα, είναι οι κύριοι νικητές των κυρώσεων», δήλωσε στο Reuters ο Όλε Χάνσεν, επικεφαλής εμπορευμάτων της Danish Saxo Bank.
Ρωσία: Πώς το ρωσικό πετρέλαιο «ταξιδεύει» σε όλο τον κόσμο παρά τις κυρώσεις
Οι μεγάλοι νικητές
Πράγματι, η Κίνα και η Ινδία ήταν μεγάλοι νικητές από το ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση και συνέχισαν να είναι νικητές ακόμη και όταν η έκπτωση άρχισε να συρρικνώνεται. Όταν η ΕΕ ετοιμαζόταν να επιβάλει το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου σε συνδυασμό με ένα καθεστώς ανώτατων τιμών σε συντονισμό με την G7 σε μια προσπάθεια να διασφαλίσει ότι η αγορά θα παραμείνει καλά εφοδιασμένη, υπήρχε ανησυχία ότι το καθεστώς ανώτατων τιμών θα πρόδιδε τον σκοπό του.
Ο λόγος για την ανησυχία ήταν ότι η επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών επρόκειτο να γίνει με τη μορφή άρνησης ναυτιλιακών και ασφαλιστικών υπηρεσιών από δυτικούς παρόχους για όλα τα ρωσικά φορτία που πωλούνταν για περισσότερα από 60 δολάρια το βαρέλι.
Όμως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν βρίσκονται στη Δύση. Και αποδείχθηκε ότι υπάρχει μια καλά ανεπτυγμένη ασφαλιστική και ναυτιλιακή βιομηχανία εκεί.
Το Reuters ανέφερε στις αρχές Μαρτίου ότι ένας αυξανόμενος αριθμός ρωσικών φορτίων πετρελαίου φτάνουν στα ΗΑΕ από τότε που ξεκίνησε το εμπάργκο τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τα ρωσικά βαρέλια
Και ένα μεταγενέστερο δημοσίευμα έγραφε ότι η ζήτηση για χωρητικότητα αποθήκευσης και διέλευσης στο λιμάνι της Fujairah επρόκειτο να επεκταθεί καθώς περισσότερα ρωσικά βαρέλια κατευθύνονταν προς τα ΗΑΕ.
«Έχουμε δει μια τεράστια εισροή ρωσικών βαρελιών να έρχονται στη Φουτζέιρα… ιδιαίτερα Urals και νάφθα», δήλωσε ένας λιμενικός αξιωματούχος σε πρόσφατη εκδήλωση της βιομηχανίας, σύμφωνα με το Reuters.
Αυτό που είναι ίσως πιο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι Ασιάτες αγοραστές ρωσικού αργού πετρελαίου συνεργάζονται με Ρώσους παρόχους ασφαλιστικών και ναυτιλιακών υπηρεσιών με παρουσία στα ΗΑΕ για να παρέχουν κάλυψη για εκείνα τα φορτία που θα αρνούνταν οι δυτικοί ομολόγους τους.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία άλλαξε τους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου και τους άλλαξε με τέτοιο τρόπο που οι αγοραστές και οι πάροχοι υπηρεσιών που αποκόμισαν τα οφέλη της μεταφοράς σχεδόν όλου του πετρελαίου σε όλο τον κόσμο έχουν πλέον αποκοπεί από αυτό.
Οι δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να παρέχουν κάλυψη για το ρωσικό πετρέλαιο μόνο εάν πουλάει κάτω από το ανώτατο όριο, και υπάρχουν πολύ λίγες πληροφορίες σχετικά με το ποσοστό των συνολικών εξαγωγών που είναι μέχρι σήμερα. Οι μεγάλοι έμποροι πετρελαίου αποφεύγουν τις συμφωνίες με το ρωσικό πετρέλαιο φοβούμενοι ότι ενδέχεται να παραβιάσουν τις κυρώσεις.
Ωστόσο, υπάρχουν πάντα εναλλακτικές λύσεις και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αναδεικνύονται ως το κέντρο αυτών των εναλλακτικών λύσεων, με εμπόρους, ασφαλιστές και φορτωτές όλοι διαθέσιμοι για να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο όπου χρειάζεται.
Latest News
Διελκυστίνδα ΗΠΑ- Ρωσίας στην ενεργειακή αγορά της Ευρώπης - Πώς αλλάζει ο χάρτης το 2025
Μόσχα και Ουάσιγκτον ερίζουν για την αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης - Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές
Ρεκόρ εισαγωγών ρωσικού LNG στην Ευρώπη - Ποιοι εκμεταλλεύονται τις τιμές spot
Το μπλοκ έλαβε 16,5 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου παρά τις προσπάθειες για μείωση των προμηθειών από τη Ρωσία
Τέλος το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη - Τα 3 σενάρια και ο χορός των κερδοσκόπων
Η αγορά και η Κομισιόν προετοιμάζονται για διακοπή των ροών μέσω Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου
Σε νέα πίστα η HELLENiQ ENERGY – Το «Vision 2025» και τα deals για Elpedison και ΔΕΠΑ
Η HELLENiQ ENERGY σε χρόνο ρεκόρ υλοποίησε το πρόγραμμα μετασχηματισμού «Vision 2025»
Το «διαζύγιο» Κιέβου- Μόσχας στο φυσικό αέριο πλήττει την Ευρώπη - Ράλι στο TTF
Αν και η απόφαση για το ρωσικό φυσικό αέριο ήταν αναμενόμενη η αγορά αντέδρασε με νευρικότητα
Αλλαγές στο πλαφόν του ρωσικού αερίου μελετά η G7 - Τα σενάρια στο τραπέζι
Η G7 μελετά το ενδεχόμενο να επιβάλλει καθολικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο
Πούτιν: Τέλος στη συμφωνία διαμετακόμισης ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας
Ζελένσκι και ΕΕ εναλλακτικές λύσεις στις Βρυξέλλες - Ποιες χώρες ανησυχούν
«Έπεσαν» οι υπογραφές: Πώληση του 35% της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ στο ΤΑΙΠΕΔ
Η συμφωνία αποβλέπει στην απόκτηση πλήρους ελέγχου και ευελιξίας κινήσεων για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Deal ΑΔΜΗΕ με Meridiam για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ - Επιβεβαίωση ΟΤ
Σύμφωνα με το Bloomberg, το γαλλικό fund Meridiam αποκτά το 49,9% της κοινοπραξίας Great Sea Interconnector που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Ξεκίνησε η δημόσια πρόταση της Masdar για το 29,57% των μετοχών
Η Masdar προχωρά σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση με τιμή στα 20 ευρώ ανά μετοχή – Η επιβράβευση για τους μετόχους