Από τη ρευστή μέχρι στιγμής πορεία του εκλογικού κύκλου εξαρτάται ο βηματισμός του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ο ορίζοντας για τα βαριά χαρτιά του ΤΑΙΠΕΔ μετατίθεται πια στο δεύτερο εξάμηνο, με ορίζοντα και την επόμενη χρονιά. Εμβληματικά πρότζεκτ, όπως η Εγνατία Οδός και το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, βρίσκονται σε αναμονή νομοθετικών πρωτοβουλιών, που δεν είναι εύκολο να αναληφθούν εντός προεκλογικής περιόδου. Ιδιαίτερα όταν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει βαρύνει και το κλίμα γύρω από το μοντέλο αξιοποίησης σημαντικών υποδομών της χώρας.
ΤΑΙΠΕΔ: Σε τροχιά υλοποίησης το σχέδιο για την ανάπτυξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης
Η Εγνατία Οδός
Το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα των εσόδων που έχουν προβλεφθεί για το 2023 ανήκει στη μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Εχοντας ξεπεράσει τις δυσκολίες που δημιουργεί το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον, σημαντική εκκρεμότητα για τη συναλλαγή, ύψους 1,496 δισ. ευρώ, αποτελεί η υπουργική απόφαση καθορισμού των διοδίων, που είναι όμως μη δημοφιλής προεκλογικά. Η τιμή αρχικά θα ανέβει σε 0,04 ευρώ/χλμ. από 0,03 ευρώ/χλμ., για να φτάσει σταδιακά μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης στο ύψος των υπολοίπων αυτοκινητόδρομων, δηλαδή 0,06 ευρώ/χλμ.
Ο αερολιμένας
Για την εισαγωγή του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο ΧΑ αναμένεται η νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέψει στο ΤΑΙΠΕΔ να διαθέσει τη συμμετοχή του μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς αντί εμπορικής συναλλαγής. Πέρα από την ανάγκη πολιτικής επισφράγισης, η πολυπλοκότητα αυξάνεται γιατί θα πρέπει να οριστικοποιηθεί και η συμφωνία μετόχων. Βάσει σχεδιασμού το καναδικό fund PSP Investments, που ελέγχει το 40%, θα έχει δικαίωμα να αποκτήσει με σημαντικό premium επιπλέον 10%, κλειδώνοντας το μάνατζμεντ.
Με καλούς ρυθμούς προχωρούν οι εξελίξεις για τα λιμάνια. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η υπογραφή για το 67% του λιμένος Ηγουμενίτσας. Οπως διαμορφώνονται οι συνθήκες, πιθανώς να καταστεί εφικτό η σύμβαση μεταβίβασης έναντι 84,17 εκατ. ευρώ να προλάβει ανοιχτή τη Βουλή προς κύρωση. Με ορίζοντα το δεύτερο εξάμηνο προχωράει και η πώληση του 67% του λιμένος Ηρακλείου. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη καταθέσει αιτήματα παράτασης για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Οσο για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το ΤΑΙΠΕΔ τρέχει αυτή την περίοδο σε δύο μέτωπα. Προχωρά με δύο παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας για την αναβάθμιση των υποδομών, ενώ αναζητά παράλληλα σύμβουλο στρατηγικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης, που θα καταρτίσει το business plan του λιμανιού. Τα δύο έργα, ύψους 23 εκατ., που οδεύουν προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφορούν την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου, καθώς και την ολοκλήρωση του εντός λιμένος οδικού δικτύου και σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό.
Τα λιμάνια
Με πιλότο τη διαδικασία που ακολουθήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, προχωρά ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για όλα τα λιμάνια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο λειτούργησε ως Αρχή Σχεδιασμού για την έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος για το masterplan του ΟΛΠ, που περιλαμβάνει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ, τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τον καθορισμό των όρων δόμησης και χρήσεων γης. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει η εγκριτική διαδικασία και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Προχωρούν, επίσης, οι διαδικασίες αδειοδότησης των λιμανιών Ραφήνας και Πάτρας, ενώ αναμένεται ο ορισμός του ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχής Σχεδιασμού για τα λιμάνια της Χαλκίδας, Κύμης και Μυτιλήνης.
Η Αττική Οδός
Στην επόμενη κυβέρνηση θα περάσει και ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Οι εξελίξεις φέρνουν την ενδεικτική ημερομηνία της 29ης Μαΐου για την κατάθεση των προσφορών στη δίνη του εκλογικού κυκλώνα. Η μετάθεση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού θέτει εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα, που ούτως ή άλλως είχε φτάσει στο μη περαιτέρω με την υφιστάμενη παραχώρηση να λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Latest News
Ποια κτίρια δεν κινδυνεύουν από το «μπόνους» και την εκτός σχεδίου δόμηση
Ο υφυπουρός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς μίλησε για μεταβατική διέξοδο στο πρόβλημα που προκαλούν οι αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ ο γ.γ. Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε ότι δεν επηρεάζονται οι εκδοθείσες οικοδομικές άδειες
Πώς θα «πέσουν» περισσότερα ακίνητα στην αγορά – Τι προτείνουν οι servicers
Τι μέτρα προτείνουν οι servicers για τη στεγαστική κρίση – Ποια κίνητρα ζητούν για τα ακίνητα που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους
Από το Μινιόν στον Πύργο Πειραιά... Αλλάζουν χέρια τέσσερα εμβληματικά κτίρια
Πωλητήρια εκατομμυρίων ευρώ σε κτίρια τοπόσημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη - Ποια ακίνητα αλλάζουν ιδιοκτησιακό status
Μειώσεις φόρων, φοροαπαλλαγές και κίνητρα το 2025 για ιδιοκτήτες ακινήτων
Οι ιδιοκτήτες που θα «ρίξουν» στην αγορά κλειστές κατοικίες ή γυρίσουν τα ακίνητά τους από τη βραχυχρόνια μίσθωση στη μακροχρόνια θα απαλλαγούν για 3 χρόνια από τον φόρο
Έχουν και άλλο δρόμο οι τιμές στα ενοίκια – Τι πυροδοτεί το ράλι
Τα ενοίκια των κατοικιών δεν έφτασαν ακόμη στο ανώτατο ακόμη επίπεδο σύμφωνα με την ΤτΕ – Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι 3 λόγοι που πυροδοτούν το ράλι των τιμών
Άνοιξε η πλατφόρμα σε όλη τη χώρα για την αγορά καταπατημένων
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την υποβολή αίτησης προκειμένου να υπάρξει αγορά για καταπατημένα ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο
Πόσοι θα αγοράσουν και θα πουλήσουν ακίνητο μέσα στην επόμενη πενταετία
Τι δείχνει μελέτη που διενήργησε το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το ΕΕΑ - Πώς θα κινηθεί η αγορά ακινήτων
Αλλάζει ο επενδυτικός χάρτης στην Αττική - Οι 10 πρωταγωνιστές [πίνακας]
Τα τελευταία χρόνια τα ακίνητα στην Ελλάδα έχουν αποκτήσει έντονα επενδυτικό προφίλ - Νέες γειτονιές της Αθήνας αναδεικνύονται ως κορυφαίες επιλογές
Καταπατημένα: Ανοίγει η πλατφόρμα για όλη την Ελλάδα - Το τίμημα και οι δόσεις
Πάνω από 1.000 αιτήσεις για καταπατημένα ακίνητα δημόσιων εκτάσεων και την εξαγορά τους στον πρώτο μήνα λειτουργίας της πλατφόρμας
Στα αζήτητα το «στρατηγείο» του Κοντομηνά - Αγονος ο πλειστηριασμός
Δεν υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον για το ακίνητο που είχε το στρατηγείο του Κοντομηνά και έτσι ο πλειστηριασμός ολοκληρώθηκε ως άγονος