Μία αλλοπρόσαλλη κατάσταση στις διεθνείς και χρηματιστηριακές αγορές του πετρελαίου και των προϊόντων του έχει προκαλέσει ο «τυφώνας Credit».
Από τη μία πλευρά οι τιμές του πετρελαίου Μπρεντ έχουν κατρακυλήσει, από την άλλη μεριά όμως οι χρηματιστηριακές αγορές των προϊόντων του «μαύρου χρυσού» στη Μεσόγειο μένουν σχεδόν ακλώνητες… Και μαζί με αυτές και οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στο Μπραχάμι, την Κηφισιά, τον Πειραιά, το κέντρο της Αθήνας, τα Τρίκαλα, την Τρίπολη κ.ο.κ.
Βενζίνη: Παρά την πτώση στις τιμές πετρελαίου, παραμένει σε υψηλό επίπεδο
Το Μπρεντ
Ο «τυφώνας Credit» παρέσυρε στο διάβα του και την αγορά του πετρελαίου Μπρεντ. Από την τιμή των 83,29 δολαρίων το βαρέλι που ήταν στις 7 Μαρτίου χθες βούτηξε στα 72,44 δολάρια το βαρέλι. Μία πτώση της τάξης του 13%.
Οι αναλυτές τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στον ελληνικό κλάδο των πετρελαιοειδών αποδίδουν τη μεγάλη μείωση στις εκτιμήσεις που θέλουν την τραπεζική κρίση να προκαλεί συνθήκες ύφεσης στις οικονομίες του πλανήτη. Και άρα η πτώση προεξοφλεί ουσιαστικά το επερχόμενο «ψαλίδι» της κατανάλωσης των καυσίμων.
Το Platts
Αν και κανείς θα περίμενε πως ανάλογη συμπεριφορά θα επιδείκνυαν και οι επενδυτές των χρηματιστηριακών προϊόντων του αργού πετρελαίου, εντούτοις κάτι τέτοιο προσώρας δεν είναι εμφανές.
Για την ακρίβεια στη Μεσόγειο, όπου τα διυλιστήρια της περιοχής έχουν ως σημείο αναφοράς τις τιμές Platts, διαπιστώνει για το ίδιο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα μία ανεπαίσθητη μείωση.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών, στις 7 Μαρτίου η τιμή Platts για το προϊόν της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 873,50 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο, ενώ στις 17 του ίδιου μήνα η αντίστοιχη τιμή μειώθηκε μόλις στα 845,25 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο.
Ο ΟΤ επιδίωξε από πηγές της αγοράς να πάρει απαντήσεις για την ανάποδη πορεία σε σχέση με το Μπρεντ, των χρηματιστηριακών αγορών της Μεσογείου. Κι εκείνες, όμως, σηκώνουν τα χέρια ψηλά…
Η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών
Τα ελληνικά διυλιστήρια, ως γνωστόν, ακολουθούν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους το Platts της Μεσογείου.
Και η αλήθεια, είναι πως από την αντιπαραβολή των τιμών τους με εκείνες της χρηματιστηριακής αγοράς της βενζίνης, προκύπτει ότι την ακολούθησαν κατά γράμμα…
Στις 7 Μαρτίου η αμόλυβδη βενζίνη είχε διαμορφωθεί στα ελληνικά διυλιστήρια στα 0,70679 ευρώ ανά λίτρο και στις 18 Μαρτίου ήταν στα 0,68246 ευρώ ανά λίτρο.
Η αντλία
Στην αντλία βέβαια, έστω και οι προαναφερόμενες μειώσεις των περίπου 0,02 ευρώ ανά λίτρο δεν έχουν ακόμη φτάσει…
«Το κλασικό ελληνικό παράδοξο», θα πει κάποιος με σιγουριά διαβάζοντας το συγκεκριμένο ρεπορτάζ.
στις 7 Μαρτίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, ήταν στα 1,903 ευρώ ανά λίτρο και στις 20 του μηνός στα 1,899 ευρώ ανά λίτρο…
Οι λόγοι
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθορισρτικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν την πτώση του Μπρεντ.
Latest News
«Κίτρινη κάρτα» της Κομισιόν προς Ελλάδα κι άλλους 12 για μη έγκαιρη υποβολή του ΕΣΕΚ
Οι 13 χώρες έχουν πλέον δύο μήνες για να απαντήσουν στην Κομισιόν. Εάν δεν υπάρξει απάντηση τότε θα εκδοθεί αιτιολογημένη γνώμη
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
Νέο ράλι στο φυσικό αέριο - Πάνω από τα 46 δολ. το TTF
Η Ευρώπη έχει περιορίσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο αλλά εξακολουθεί να είναι ευάλωτη
Στάσσης: «Δεσμευόμαστε για μερίσματα και κέρδη ως το 2027» - Τι είπε στους αναλυτές για εξαγορές
Τι είπε ο πρόεδρος και CEO της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης στους αναλυτές κατά τη διάρκεια παρουσίασης του στρατηγικού σχεδίου 2025 – 2027
Σε νέες «κορυφές» πράσινης ανάπτυξης η ΔΕΗ - Πώς θα πετύχει τα 11,8 GW σε ΑΠΕ και κέρδη 2,7 δισ. το 2027
Ο Όμιλος ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε ένα συνεχές ταξίδι μετασχηματισμού - Ο σχεδιασμός με βάση την πράσινη μετάβαση
Ενεργειακές λύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας
Μεταξύ των ενεργειακών λύσεων, οι αντλίες θερμότητας και τα φωτοβολταϊκά συστήματα αναδύονται ως κομβικές τεχνολογίες για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη βελτίωση του οικολογικού αποτυπώματος
Επενδύσεις και EBITDA υψηλής τάσης από τη ΔΕΗ - Το σχέδιο Στάσση για την τριετία 2025 - 2027
Ο CEO Γιώργος Στάσσης παρουσιάζει το 3ετές στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΗ για 2025-2027 με επενδύσεις 10,1 δισ. και EBITDA 2,7 δισ.
Σκυλακάκης στον ΟΤ: «Δεν θα αφήσουμε να περάσουν τέτοιες αυξήσεις στο ρεύμα» – Παρέμβαση για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στον ΟΤ για τις αυξήσεις στο ρεύμα ανήγγειλε παρέμβαση για νοικοκυριά και επαγγελματίες
Η Γερμανία απαγορεύει την εισαγωγή ρωσικού LNG μέσω λιμανιών της
Το υπουργείο Οικονομίας δίνει εντολή στον τερματικό σταθμό εισαγωγής στη Γερμανία να αρνηθεί την προγραμματισμένη αποστολή LNG
Μαύρος (ΔΕΗ): Eνεργειακή μετάβαση και κλιματική διπλωματία εργαλεία για την ανταγωνιστικότητα
O Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, μίλησε στο Green Transition Forum, στο πλαίσιο του COP29