![Καύσιμα: Ο «τυφώνας Credit» σαρώνει και τις τιμές της βενζίνης [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/photo_2023-03-21_10-31-44.jpg)
Μία αλλοπρόσαλλη κατάσταση στις διεθνείς και χρηματιστηριακές αγορές του πετρελαίου και των προϊόντων του έχει προκαλέσει ο «τυφώνας Credit».
Από τη μία πλευρά οι τιμές του πετρελαίου Μπρεντ έχουν κατρακυλήσει, από την άλλη μεριά όμως οι χρηματιστηριακές αγορές των προϊόντων του «μαύρου χρυσού» στη Μεσόγειο μένουν σχεδόν ακλώνητες… Και μαζί με αυτές και οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στο Μπραχάμι, την Κηφισιά, τον Πειραιά, το κέντρο της Αθήνας, τα Τρίκαλα, την Τρίπολη κ.ο.κ.
Βενζίνη: Παρά την πτώση στις τιμές πετρελαίου, παραμένει σε υψηλό επίπεδο
Το Μπρεντ
Ο «τυφώνας Credit» παρέσυρε στο διάβα του και την αγορά του πετρελαίου Μπρεντ. Από την τιμή των 83,29 δολαρίων το βαρέλι που ήταν στις 7 Μαρτίου χθες βούτηξε στα 72,44 δολάρια το βαρέλι. Μία πτώση της τάξης του 13%.
Οι αναλυτές τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στον ελληνικό κλάδο των πετρελαιοειδών αποδίδουν τη μεγάλη μείωση στις εκτιμήσεις που θέλουν την τραπεζική κρίση να προκαλεί συνθήκες ύφεσης στις οικονομίες του πλανήτη. Και άρα η πτώση προεξοφλεί ουσιαστικά το επερχόμενο «ψαλίδι» της κατανάλωσης των καυσίμων.
Το Platts
Αν και κανείς θα περίμενε πως ανάλογη συμπεριφορά θα επιδείκνυαν και οι επενδυτές των χρηματιστηριακών προϊόντων του αργού πετρελαίου, εντούτοις κάτι τέτοιο προσώρας δεν είναι εμφανές.
Για την ακρίβεια στη Μεσόγειο, όπου τα διυλιστήρια της περιοχής έχουν ως σημείο αναφοράς τις τιμές Platts, διαπιστώνει για το ίδιο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα μία ανεπαίσθητη μείωση.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών, στις 7 Μαρτίου η τιμή Platts για το προϊόν της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 873,50 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο, ενώ στις 17 του ίδιου μήνα η αντίστοιχη τιμή μειώθηκε μόλις στα 845,25 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο.
Ο ΟΤ επιδίωξε από πηγές της αγοράς να πάρει απαντήσεις για την ανάποδη πορεία σε σχέση με το Μπρεντ, των χρηματιστηριακών αγορών της Μεσογείου. Κι εκείνες, όμως, σηκώνουν τα χέρια ψηλά…
Η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών
Τα ελληνικά διυλιστήρια, ως γνωστόν, ακολουθούν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους το Platts της Μεσογείου.
Και η αλήθεια, είναι πως από την αντιπαραβολή των τιμών τους με εκείνες της χρηματιστηριακής αγοράς της βενζίνης, προκύπτει ότι την ακολούθησαν κατά γράμμα…
Στις 7 Μαρτίου η αμόλυβδη βενζίνη είχε διαμορφωθεί στα ελληνικά διυλιστήρια στα 0,70679 ευρώ ανά λίτρο και στις 18 Μαρτίου ήταν στα 0,68246 ευρώ ανά λίτρο.
Η αντλία
Στην αντλία βέβαια, έστω και οι προαναφερόμενες μειώσεις των περίπου 0,02 ευρώ ανά λίτρο δεν έχουν ακόμη φτάσει…
«Το κλασικό ελληνικό παράδοξο», θα πει κάποιος με σιγουριά διαβάζοντας το συγκεκριμένο ρεπορτάζ.
στις 7 Μαρτίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, ήταν στα 1,903 ευρώ ανά λίτρο και στις 20 του μηνός στα 1,899 ευρώ ανά λίτρο…
Οι λόγοι
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθορισρτικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν την πτώση του Μπρεντ.


Latest News

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ

Πόσο πιθανό είναι Shell ή Chevron να επιδιώξουν την εξαγορά της BP;
Οι εικασίες για μια «ηχηρή» εξαγορά με τη συμμετοχή της BP επανεμφανίστηκαν φέτος

Συναγερμός από τον ΑΔΜΗΕ για μπλακ άουτ στο ρεύμα - Η εντολή για τα φωτοβολταϊκά
Κατάσταση αυξημένης επιφυλακής για το ηλεκτρικό ρεύμα κήρυξε ο ΑΔΜΗΕ

Ενεργειακό κόστος: Παρέμβαση για ενίσχυση 1 εκατ. μικρομεσαίων επειχειρήσεων
«Οι ενισχύσεις αφορούν μία λελογισμένη παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να απορροφήσει το αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Σταύρος Παπασταύρου