Παρότι ολοένα και περισσότερες mainstream βιομηχανίες τροφίμων υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based), η ακρίβεια δοκιμάζει την ευαισθησία των καταναλωτών, με την εγχώρια αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών να βάζει «φρένο».
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις σε όγκο στα φυτικά ροφήματα, τη μεγαλύτερη κατηγορία στην νέα αυτή αγορά, υποχώρησαν κατά 9,3% το 2022, ενώ σε αξία η μείωση ήταν 3,1% (στοιχεία Circana). Σημειώνεται ότι ο τζίρος της κατηγορίας των ροφημάτων διαμορφώθηκε σε 33,3 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το 66% του συνόλου των εσόδων των φυτικών προϊόντων στην ελληνική αγορά της οργανωμένης λιανικής.
Από την πτώση «διασώθηκαν» το φυτικό κρέας και τα φυτικά παγωτά, καταγράφοντας διψήφιο ρυθμό ανόδου στους όγκους πωλήσεων (+36,3% στα 2,8 εκατ. ευρώ το φυτικό κρέας και +27,1% στις 171 χιλ. ευρώ το φυτικό παγωτό).
Πού ποντάρουν τώρα εταιρείες κολοσσοί – Η νέα μόδα στη μαγειρική
Ποιοι επενδύουν
Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί το βασικό ανασταλτικό παράγοντα, οι βιομηχανίες τροφίμων δεν εγκαταλείπουν το στόχο να γίνουν κομμάτι της νέας τάσης.
«Μάχη» για τα τρόφιμα των vegan καταναλωτών
Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία των φυτικών ροφημάτων έκανε η FrieslandCampina Hellas, η οποία λανσάρισε δυο διαφορετικές σειρές στην επαγγελματική στη λιανική αγορά.
Είχε προηγηθεί η ελληνική βιομηχανική εταιρεία επεξεργασίας και εμπορίας καφέ, Kafea Terra, με τέσσερα ξεχωριστά φυτικά ροφήματα για τους επαγγελματίες της καφεστίασης, ενώ τη γκάμα των προϊόντων της στην κατηγορία των plant-based εμπλούτισε και η Οικογένεια Χριστοδούλου με δύο νέους κωδικούς.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνικά Γαλακτοκομεία με τα brands Όλυμπος, Ροδόπη, ΤΥΡΑΣ, Καρπός ήταν από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες στον χώρο που έκαναν άνοιγμα και στην κατηγορία των plant-based ροφημάτων και επιδορπίων γιαουρτιού και ήδη έχει προχωρήσει στη μετατροπή του εργοστασίου τής Γαλακτοβιομηχανίας Ροδόπη στην Ξάνθη σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής των φυτικών προϊόντων του ομίλου.
Σημαντικός παίκτης στη κατηγορία είναι και η ΔΕΛΤΑ (Vivartia), ενώ δυναμική είσοδο στα προϊόντα φυτικής προέλευσης έχει κάνει και η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη.
Επίσης στα ράφια των εγχώριων σούπερ μάρκετ ισχυρή παρουσία στα φυτικά ροφήματα έχουν τα σήματα των πολυεθνικών εταιρειών Arivia ( Upfield Hellas) και Alpro (Danone).
Πέρα από τη παραδοσιακή γαλακτοβιομηχανία, τα φυτικά ροφήματα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ισχυρών βιομηχανιών από τον χώρο των τροφίμων – ποτών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι είσοδο στην κατηγορία έχει κάνει από το 2018 η Coca Cola, μέσα από το σήμα Adez αλλά και η Γιώτης που λάνσαρε ρόφημα αμυγδάλου υπό το brand Fytro.
Στην κατηγορία του plant-based κρέατος αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την κυκλοφορία των πρώτων vegan αλλαντικών της Creta Farms, ενώ εδώ και χρόνια στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Μέγα Γύρος.
Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.
Προς το παρόν, ωστόσο, η ελληνική αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης βρίσκεται σε πολύ αρχικά στάδια, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό.
Εκτίναξη μεγεθών
Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.
Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.
Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1% κατά την προβλεπόμενη περίοδο 2022-2029.
Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
Latest News
Επέκταση της Foot Locker στη Βουλγαρία με τρία νέα καταστήματα από τον όμιλο Fourlis
Τα τρία καταστήματα, που θα ανοίξουν σε καίριες εμπορικές τοποθεσίες, είναι τα πρώτα που ανοίγει ο όμιλος Fourlis στη Βουλγαρία
Η υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την JPMorgan Asset Management
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η διεύρυνση των επενδυτικών επιλογών που προσφέρει η Eurobank στους πελάτες της
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι