Παρότι ολοένα και περισσότερες mainstream βιομηχανίες τροφίμων υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based), η ακρίβεια δοκιμάζει την ευαισθησία των καταναλωτών, με την εγχώρια αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών να βάζει «φρένο».
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις σε όγκο στα φυτικά ροφήματα, τη μεγαλύτερη κατηγορία στην νέα αυτή αγορά, υποχώρησαν κατά 9,3% το 2022, ενώ σε αξία η μείωση ήταν 3,1% (στοιχεία Circana). Σημειώνεται ότι ο τζίρος της κατηγορίας των ροφημάτων διαμορφώθηκε σε 33,3 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το 66% του συνόλου των εσόδων των φυτικών προϊόντων στην ελληνική αγορά της οργανωμένης λιανικής.
Από την πτώση «διασώθηκαν» το φυτικό κρέας και τα φυτικά παγωτά, καταγράφοντας διψήφιο ρυθμό ανόδου στους όγκους πωλήσεων (+36,3% στα 2,8 εκατ. ευρώ το φυτικό κρέας και +27,1% στις 171 χιλ. ευρώ το φυτικό παγωτό).
Πού ποντάρουν τώρα εταιρείες κολοσσοί – Η νέα μόδα στη μαγειρική
Ποιοι επενδύουν
Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί το βασικό ανασταλτικό παράγοντα, οι βιομηχανίες τροφίμων δεν εγκαταλείπουν το στόχο να γίνουν κομμάτι της νέας τάσης.
«Μάχη» για τα τρόφιμα των vegan καταναλωτών
Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία των φυτικών ροφημάτων έκανε η FrieslandCampina Hellas, η οποία λανσάρισε δυο διαφορετικές σειρές στην επαγγελματική στη λιανική αγορά.
Είχε προηγηθεί η ελληνική βιομηχανική εταιρεία επεξεργασίας και εμπορίας καφέ, Kafea Terra, με τέσσερα ξεχωριστά φυτικά ροφήματα για τους επαγγελματίες της καφεστίασης, ενώ τη γκάμα των προϊόντων της στην κατηγορία των plant-based εμπλούτισε και η Οικογένεια Χριστοδούλου με δύο νέους κωδικούς.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνικά Γαλακτοκομεία με τα brands Όλυμπος, Ροδόπη, ΤΥΡΑΣ, Καρπός ήταν από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες στον χώρο που έκαναν άνοιγμα και στην κατηγορία των plant-based ροφημάτων και επιδορπίων γιαουρτιού και ήδη έχει προχωρήσει στη μετατροπή του εργοστασίου τής Γαλακτοβιομηχανίας Ροδόπη στην Ξάνθη σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής των φυτικών προϊόντων του ομίλου.
Σημαντικός παίκτης στη κατηγορία είναι και η ΔΕΛΤΑ (Vivartia), ενώ δυναμική είσοδο στα προϊόντα φυτικής προέλευσης έχει κάνει και η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη.
Επίσης στα ράφια των εγχώριων σούπερ μάρκετ ισχυρή παρουσία στα φυτικά ροφήματα έχουν τα σήματα των πολυεθνικών εταιρειών Arivia ( Upfield Hellas) και Alpro (Danone).
Πέρα από τη παραδοσιακή γαλακτοβιομηχανία, τα φυτικά ροφήματα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ισχυρών βιομηχανιών από τον χώρο των τροφίμων – ποτών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι είσοδο στην κατηγορία έχει κάνει από το 2018 η Coca Cola, μέσα από το σήμα Adez αλλά και η Γιώτης που λάνσαρε ρόφημα αμυγδάλου υπό το brand Fytro.
Στην κατηγορία του plant-based κρέατος αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την κυκλοφορία των πρώτων vegan αλλαντικών της Creta Farms, ενώ εδώ και χρόνια στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Μέγα Γύρος.
Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.
Προς το παρόν, ωστόσο, η ελληνική αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης βρίσκεται σε πολύ αρχικά στάδια, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό.
Εκτίναξη μεγεθών
Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.
Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.
Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1% κατά την προβλεπόμενη περίοδο 2022-2029.
Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
Latest News
Αποχώρησε ο Φαίδων Θεόδωρος Ταμβακάκης από την Alpha Trust Ανδρομέδα
Παραιτήθηκε από μη εκτελεστικό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας και από την θέση του ως Αντιπρόεδρος
H Viva αλλάζει και στοχεύει σε δάνεια 2 δισ. - Τα νέα προϊόντα
Η Viva Payments απορροφάται από την Viva Bank - Ποιες δυνατότητες θα παρέχει στις επιχειρήσεις το νέο σχήμα
Μάχη των τραπεζών για προθεσμιακές 36 δισ. – Πώς η Λαγκάρντ άναψε το φιτίλι
Η μείωση των επιτοκίων της ΕΚΤ ρίχνει κι άλλο τις αποδόσεις στις προθεσμιακές καταθέσεις – Οι τράπεζες βγαίνουν στον ανταγωνισμό για μέρος της πίτας…
Καρώνης (Viva): Γιατί «βλέπει» αλλαγής στάσης από JP Morgan – Το σχέδιο για NASDAQ
Ο Χάρης Καρώνης τοποθετήθηκε για την επόμενη μέρα της συνεργασίας με την JP Morgan – Πώς αποκωδικοποιεί τις επιπτώσεις από την απόφαση του αγγλικού δικαστηρίου για την Viva
Πώς «έκλεισε» το deal της Taresso η Motor Oil - Τι λέει στον ΟΤ ο συνιδρυτής της εταιρείας καφέ
Η Taresso έκανε ντεμπούτο στην αγορά του καφέ το 2014 - Σύμφωνα με την ΙCAP Reports, έχει τον 2ο μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης κύκλου εργασιών στις εταιρείες του κλάδου
Η στρατηγική της Η&Μ να ξανακερδίσει τους καταναλωτές στην Ελλάδα και τον κόσμο
Έλευση της αλυσίδας Arket στην Ελλάδα - Εκτός προβλέψεων οι πωλήσεις της H&M στο τέταρτο τρίμηνο του 2024
Η πρώτη Tech Bank στην Ευρώπη για επιχειρήσεις γίνεται η Viva.com
H Viva.com θα παρέχει υπηρεσίες Πληρωμών, Έκδοσης Καρτών, Δανειακών Προϊόντων και Καταθέσεων, με στόχο να ενισχύσει την ανάπτυξη των επιχειρήσεων
Premia Properties: Απόκτηση κτηρίου γραφείων στη Θεσσαλονίκη
Το ακίνητο αποκτήθηκε πλήρως μισθωμένο στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με διάρκεια μίσθωσης έως το 2034
Alter Ego Media: Γνωστοποίηση διορισμού Ειδικού Διαπραγματευτή
Η Alter Ego Media έχει συνάψει σχετική σύμβαση ειδικής διαπραγμάτευσης με τη Euroxx Χρηματιστηριακή
ΣτΕ: Προθεσμία 6 μηνών για να κατεδαφιστούν οι αυθαίρετοι όροφοι στο Coco Mat στην περιοχή Μακρυγιάννη
Το ΣτΕ έδωσε εκ νέου προθεσμία έξι μηνών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, τόσο για τη χρηματοδότηση όσο και για την προκήρυξη του διαγωνισμού ανάθεσης της μελέτης κατεδάφισης