Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών, παρουσία του υπουργού κ. Χρήστου Σταϊκούρα, τελετή για την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων του Ναυπηγείου της ΕΝΑΕ στον Σκαραμαγκά στον επενδυτή που αναδείχθηκε από την σχετική διαγωνιστική διαδικασία τον Ιούλιο του 2021, κ. Γιώργο Προκοπίου. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταβίβασης, πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου του 2023.
Πρωταγωνιστικός ο ρόλος των ελληνικών ναυπηγείων στη διεθνή αγορά
Ο κ. Σταϊκούρας, στην τοποθέτησή του για την μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ανέφερε τα εξής:
«Επικυρώνεται σήμερα η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας αλλά και ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στον νέο επενδυτή, τον κ. Προκοπίου.
Τον καλωσορίζω, με εκτίμηση και σεβασμό στην επιχειρηματική του διαδρομή, στο υπουργείο Οικονομικών.
Μία τετραετής, εντατική και μεθοδική προσπάθεια, επίσπευσης του υπουργείου Οικονομικών, με την συνδρομή και συναρμόδιων υπουργείων για την επίλυση σειράς θεμάτων, κατέστησε εφικτή τη μεταβίβαση, κατόπιν μιας ανταγωνιστικής, διαφανούς και επιτυχούς διαγωνιστικής διαδικασίας.
Με τετραπλασιασμό του προσφερόμενου τιμήματος.
Και με διευθέτηση εκκρεμών εργασιακών ζητημάτων, με πλέγμα παρεμβάσεων που αναλήφθηκαν διαχρονικά.
Το γεγονός αυτό, μαζί με την επιχειρηματική ποιότητα, το ήθος και τις περγαμηνές του νέου επενδυτή στο χώρο της ναυτιλίας και της επιχειρηματικότητας εν γένει, ανοίγουν νέες προοπτικές δυναμικής ανάπτυξης για την ιστορική εταιρεία.
Κυρίες και Κύριοι,
Ο κλάδος της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας πρέπει να αποτελεί βασικό παράγοντα της ναυτιλιακής υποδομής της χώρας.
Αφ’ ενός γιατί εξυπηρετεί τη ναυτιλία, και αφ’ ετέρου γιατί συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας.
Με τα σημερινά δεδομένα, ο κλάδος και ο εκσυγχρονισμός του ώστε να γίνει ενεργό και προσοδοφόρο μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας, είναι υπόθεση που απαιτεί μια ολοκληρωμένη και συστηματική πολιτική.
Από όλους τους συνεμπλεκόμενους.
Στον συγκεκριμένο κλάδο, η Ελλάδα έχει επιδείξει σημαντικές επιδόσεις στο παρελθόν, και – παρά τα προβλήματα – διαθέτει αξιόλογα εχέγγυα για σημαντική και βιώσιμη ανάπτυξη στο μέλλον.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αποτελούν πυρήνα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
Διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, ήρθαν αντιμέτωπα με σοβαρά, πολλαπλά και αλληλένδετα προβλήματα.
Όμως, παρά τα προβλήματα, όπως επιβεβαιώνεται σήμερα, ο κλάδος είναι εδώ.
Εξακολουθεί να διαδραματίζει ρόλο, ενώ οι ευκαιρίες που ανοίγονται, ιδίως στην παρούσα συγκυρία, είναι ιδιαίτερα σημαντικές.
Η άρση των αδιεξόδων και η ανάπτυξη των ναυπηγείων, με νέα κεφάλαια και τεχνογνωσία, θα αποφέρουν σημαντικά οφέλη.
Για την απασχόληση και τις εξαγωγές, την οικονομική δραστηριότητα εν γένει, τη διάχυση νέων τεχνολογιών.
Αλλά και δυνητικά, για τη διατήρηση αμυντικής αυτονομίας, ως προς την επισκευή και κατασκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Κυρίες και Κύριοι,
Προσεγγίζοντας με ρεαλισμό και μεθοδικότητα το ανωτέρω πλαίσιο, θέλω να επισημάνω ότι ως στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης ετέθη η εξυγίανση της αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας και η διασφάλιση, μέσω αυτής, της αμυντικής θωράκισης της χώρας μας.
Στο πεδίο ευθύνης του υπουργείου Οικονομικών, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εντάχθηκαν εξαρχής σε αυτή τη στρατηγική κυβερνητική στόχευση.
Το ζήτημα της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, και ταυτόχρονα η επανεκκίνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, αποτέλεσε ένα σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα.
Σύνθετο, κυρίως – αλλά όχι αποκλειστικά – λόγω διάφορων εκκρεμοτήτων και εμπλοκών.
Και φιλόδοξο, λόγω της σημαντικής προστιθέμενης αξίας της επένδυσης για την εγχώρια οικονομική ανάπτυξη και άμυνα της χώρας.
Τα τελευταία χρόνια, καταβλήθηκε σημαντική και συντεταγμένη προσπάθεια, με κανόνες, από το υπουργείο Οικονομικών, ώστε η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να «αναγεννηθεί», να επαν-ενεργοποιηθεί, να μπορεί να διεκδικήσει και να αναλάβει – προοπτικά – υψηλού επιπέδου κατασκευαστικό αντικείμενο, εντός και εκτός χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν μακρά εμπειρία σε σημαντικό κατασκευαστικό έργο, αποτελεί σοβαρό εχέγγυο.
Από το καλοκαίρι του 2019, η εξυγίανση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αποτέλεσε για εμάς προτεραιότητα.
Η εταιρεία παρελήφθη, το 2019, σε καθεστώς Ειδικής Διαχείρισης, ενώ είχαν κηρυχθεί παράνομες κρατικές ενισχύσεις με καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Το υπουργείο Οικονομικών έθεσε εξαρχής ως προτεραιότητά του, την αναστροφή της αβέβαιης πορείας στην οποία είχαν αφεθεί.
Η προσπάθεια ευοδώθηκε το καλοκαίρι του 2021, με την ανάδειξη υπερθεματιστή επενδυτή.
Βέβαια, προκειμένου να υπάρξει μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και διασφάλιση της λειτουργικής συνέχειας της επιχείρησης στο καθεστώς της Ειδικής Διαχείρισης και, κατά συνέπεια, διατήρηση θέσεων εργασίας, το υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία – προχώρησε σε νομοθετικό, διοικητικό – και πολιτικό – επίπεδο στην επίλυση σειράς ζητημάτων.
Έτσι επιλύθηκαν χρόνια προβλήματα, αυξάνοντας κατά τεκμήριο το ύψος των προσφορών στο διαγωνισμό που ακολούθησε, διευκολύνοντας τη λειτουργικότητα της επιχείρησης και καθιστώντας αξιοποιήσιμες εγκαταστάσεις και κατασκευές που είναι απαραίτητες για τις εργασίες των Ναυπηγείων.
Επιπλέον, πρόσφατα, νομοθετήθηκε πλέγμα διατάξεων το οποίο ρυθμίζει ζητήματα αιγιαλού, χωροθετήσεων και υπαγωγής σε καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης.
Τέθηκε, έτσι, ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αξιοποίηση, την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς και την προώθηση της ελληνικής ναυπηγίας εν γένει.
Έμπρακτη απόδειξη και επιστέγασμα της συλλογικής, συνεκτικής προσπάθειάς μας αποτελεί η σημερινή, λιτή τελετή.
Κυρίες και Κύριοι,
Ολοκληρώνοντας, θέλω να τονίσω – εκ νέου – ότι η επανεκκίνηση της εγχώριας ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό στόχο όλων των εμπλεκομένων μερών.
Κράτους, επενδυτών και εργαζομένων.
Η Ελλάδα μπορεί να επανατοποθετηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά ναυπήγησης, μέσα από ένα μοντέλο λειτουργίας με συγκεκριμένο σχέδιο, με κανόνες και μεθοδολογία.
Η σημερινή τελετή μεταβίβασης στον επενδυτή πρεσβεύει ακριβώς αυτό, τη νέα προσέγγιση.
Θέλουμε και επιδιώκουμε ο κλάδος να αναγεννηθεί.
Η ανάκαμψή του θα είναι πολλαπλά επωφελής.
Σε όρους ΑΕΠ, θέσεων εργασίας, εξαγωγών, και – κυρίως – αυτονομίας και διασφάλισης των εθνικών συμφερόντων.
Προς την κατεύθυνση αυτή συνεχίζουμε να εργαζόμαστε από κοινού, διερευνώντας, διευρύνοντας και διευκολύνοντας τις προοπτικές δημιουργίας σύγχρονων ναυπηγικών και ναυπηγοεπισκευαστικών βάσεων στη χώρα μας.
Θέλω να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου, τα υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών, τα συναρμόδια Υπουργεία και την Ειδική Διαχείριση για το σημερινό αποτέλεσμα.
Και βέβαια, το νέο επενδυτή, τον κ. Προκοπίου, στον οποίο εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία στο νέο – εθνικής σημασίας – επιχειρηματικό του εγχείρημα».
Από την πλευρά του, ο επενδυτής κ. Γιώργος Προκοπίου, αναφερόμενος στην επένδυση, μεταξύ άλλων, δήλωσε:
«Είναι μια τομή της αγάπης μου στις κατασκευές και στις εργασίες της στεριάς, ως πολιτικός μηχανικός, με την άλλη αγάπη μου, τη θάλασσα», σημειώνοντας μάλιστα ότι «ενεφάνη σαν αλεξιπτωτιστής στον διαγωνισμό αυτό», καθώς, όπως ο ίδιος είπε, έμαθε για την επανάληψή του μόλις δέκα ημέρες πριν.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην «αρτιότητα της οργάνωσης, τη διαφάνεια κα την σωστή αντιμετώπιση από όλους. Υπογράμμισε την «σημαντική δουλειά και προεργασία που έχει γίνει από τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με το βάρος, όπως είπε, «να πέφτει στο υπουργείο Οικονομικών». «Εδώ ήταν πολλά τα θέματα τα οποία τα τακτοποιήσατε με εξαιρετική και ταχύτητα και δικαιοσύνη προς όλους. Αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Η πολύ σωστή αντιμετώπιση των εργαζομένων, η οποία είναι υποχρέωσή μας. Δεν υπάρχουν δουλειές χωρίς εργαζόμενους. Αλλά και οι δουλειές πρέπει να στέκονται από μόνες τους. Δεν μπορεί να τις επιδοτεί κανείς. Γιατί θα επιδοτήσεις έναν μήνα, δύο μήνες, τρεις μήνες, μετά θα κλείσει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Προκοπίου.
Και συνέχισε λέγοντας: «Λοιπόν, ποιες είναι οι σκέψεις μου. Πρώτα από όλα, πριν πάω εκεί, θέλω να ευχαριστήσω οπωσδήποτε το υπουργείο Οικονομικών και τον υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα για την αμέριστη υποστήριξη των εργαζομένων και εν συνεχεία και της δικής μας προσπάθειας, η οποία δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί. Τους ανθρώπους τον κ. Ν. Μαράντο, τον κ. Χ. Σεφέρη τον κ. Η. Κοϊμτζόγλου με τους συνεργάτες τους, οι οποίοι έκαναν ότι έπρεπε και γρήγορα.
Αλλά θέλω να σας πω κιόλας ότι η υποδοχή που είχα από τους ανθρώπους του Ναυπηγείου, γιατί έκανα προσωπικά συνεντεύξεις σε πολλούς ανθρώπους, είδα ανθρώπους που το αγαπάνε, ανθρώπους που το θέλουν να προχωρήσει, που στεναχωριόντουσαν πολύ. Τώρα πως κατάφεραν αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι να το διαλύσουν, μου κάνει μεγάλη εντύπωση. Γιατί οι ίδιοι άνθρωποι το διαλύσανε και οι ίδιοι πάλι στεναχωριόντουσαν που το διαλύσανε. Επομένως, κατάλαβα ότι είναι βαρύ το τιμόνι και ο καπετάνιος είναι που δίνει την πορεία. Επομένως, για πολλά χρόνια δεν είχε καπετάνιο εκεί πέρα.
Αλλά, κανείς έχει ένα όνειρο και μετά το όνειρο γίνεται όραμα και μετά το όραμα προσπαθεί να το υλοποιήσει. Εμένα το όραμά μου είναι αυτό να γίνει αιχμή της τεχνολογίας στην ναυτιλιακή και στην αμυντική βιομηχανία, που να μπορέσουμε να γίνουμε αυτάρκεις σε πολλά θέματα, όπως είπε και ο κ. υπουργός, να μην έχουμε ανάγκη κανέναν και μας μην μας βγάζουν από την πρίζα. Υπάρχει ένα σχέδιο. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να το υλοποιήσουμε. Θέλουμε τη συνεργασία των εργαζομένων, αλλά πρέπει να έχουν αντικείμενο. Εμείς από τη δική μας πλευρά θα προσπαθήσουμε πολύ να έχουν αντικείμενο, διότι αυξανομένου του αντικειμένου, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων».
Παράλληλα, όπως τόνισε ο κ. Προκοπίου, «η θέση προσφέρεται και για την προσπάθεια της απανθρακοποίησης της ενέργειας στη χώρα μας», ενώ υπογράμμισε ότι «το φυσικό αέριο είναι μια μορφή ενέργειας που είναι φιλικότερη από το πετρέλαιο και πιο ακίνδυνη».
Κλείνοντας, ο κ. Προκοπίου σημείωσε ότι «η καρδιά μας και η θέλησή μας είναι να αναδείξουμε την πατρίδα μας, ότι μπορεί να μη ζηλεύει τίποτα από κανέναν και να μπορεί να ζήσει τον κόσμο της πάρα πολύ καλά, διότι είμαστε στο ωραιότερο σημείο, τώρα πια το έχουν καταλάβει όλοι. Με αυτές τις σκέψεις θέλω να κλείσω, λέγοντας ότι δεν θέλουμε να είμαστε κρατικοδίαιτοι, αλλά θέλουμε το χαμόγελο της πατρίδας, για αυτά που κάνουμε. Αυτό μόνο ζητάμε».
Από την πλευρά του, ο Ειδικός Διαχειριστής κ. Χριστόδουλος Σεφέρης, δήλωσε:
«Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα και τους αρμόδιους γενικούς γραμματείς του υπουργείου Οικονομικών, καθώς και του υπουργείου Εργασίας για την ουσιαστική και καίρια βοήθεια και συνεισφορά στην επίλυση των χρόνιων αγκυλώσεων και προβλημάτων που είχε το Ναυπηγείο, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας. Πόσο μάλλον, είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που το Ναυπηγείο θα πάει στα ικανά χέρια του κ. Προκοπίου, τον οποίο συγχαίρουμε και του ευχόμαστε καλή δύναμη. Σας ευχαριστώ πολύ».
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου