![Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία: Μείωση εκπομπών από θαλάσσιες μεταφορές με βιώσιμα καύσιμα στη ναυτιλία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/ot_tanker_ploio2.png)
Την ικανοποίησή της εκφράζει η Κομισιόν για την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, βάσει της οποίας αυξάνεται η συμβολή του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 και για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050.
Σήμερα το πρωί, όπως ανακοίνωσε η ΕΕ, οι συννομοθέτες συμφώνησαν επί της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, ενός νέου κανονισμού της ΕΕ, βάσει του οποίου η ένταση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιεί η ναυτιλία θα μειωθεί σταδιακά, κατά 2% το 2025 και κατά 80% έως το 2050. Το μέτρο αυτό θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία προωθώντας τη χρήση καθαρότερων καυσίμων και ενέργειας.
Η συμφωνία
Η συμφωνία συμπληρώνει την προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 2022 για τη συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ. Και οι δύο πρωτοβουλίες συμβάλλουν καθοριστικά στις προσπάθειες της ΕΕ για μείωση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές. Η συμφωνία αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την έγκριση της νομοθετικής δέσμης της Επιτροπής για προσαρμογή στον στόχο του 55% στο πλαίσιο υλοποίησης της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
H Κομισιόν επισημαίνει ακόμη ότι στην ΕΕ, οι πλωτές μεταφορές παρήγαγαν το 3% έως 4% των συνολικών εκπομπών CO2 το 2021. Παρά τη μείωση της δραστηριότητας το 2020 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, η ναυτιλία αναμένεται να αναπτυχθεί, τροφοδοτούμενη από την αυξανόμενη ζήτηση για πρωτογενείς πόρους και μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Ο κανονισμός
Ο κανονισμός FuelEU Maritime θα βοηθήσει στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών θέτοντας μέγιστα ετήσια όρια στην ένταση αερίων θερμοκηπίου ανά πλοίο. Αυτοί οι στόχοι θα γίνουν πιο φιλόδοξοι με την πάροδο του χρόνου για να τονώνουν και να αντικατοπτρίζουν τις αναμενόμενες εξελίξεις στην τεχνολογία και την αυξημένη παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Οι στόχοι καλύπτουν όχι μόνο το CO2, αλλά και τις εκπομπές μεθανίου και οξειδίου του αζώτου σε όλο τον κύκλο ζωής των καυσίμων.
Οι νέοι κανόνες εισάγουν επίσης μια πρόσθετη απαίτηση μηδενικών εκπομπών στο αγκυροβόλιο, επιβάλλοντας τη χρήση τροφοδοσίας από την ξηρά (OPS) ή εναλλακτικών τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών, από τα επιβατηγά πλοία και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με σκοπό τον μετριασμό των εκπομπών ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα λιμάνια , που συχνά βρίσκονται κοντά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Το FuelEU Maritime
Το FuelEU Maritime υιοθετεί μια προσέγγιση που βασίζεται σε στόχους και τεχνολογικά ουδέτερη, επιτρέποντας την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών καυσίμων για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών και προσφέροντας στους φορείς εκμετάλλευσης την ελευθερία να αποφασίσουν ποια θα χρησιμοποιήσουν με βάση τα ειδικά προφίλ για το πλοίο ή τη λειτουργία. Ο κανονισμός προβλέπει επίσης έναν εθελοντικό μηχανισμό pool, ο οποίος επιτρέπει στα πλοία να επιτυγχάνουν τη συμμόρφωσή τους σε συνεργασία με ένα ή περισσότερα άλλα πλοία.
Έτσι, το pool στο σύνολό του θα πρέπει να πληροί τα όρια έντασης αερίων του θερμοκηπίου κατά μέσο όρο.
Επιδίωξη της ΕΕ είναι να διατηρήσει ίσους όρους ανταγωνισμού και να διασφαλίσει ότι η αγορά βιώσιμων θαλάσσιων καυσίμων θα αναπτυχθεί και ότι οι θαλάσσιες μεταφορές θα συνεχίσουν να λειτουργούν καλά, συμβάλλοντας παράλληλα στους στόχους της ΕΕ για το κλίμα. Θα το κάνει αυτό αυξάνοντας τη ζήτηση για ανανεώσιμα καύσιμα και καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και στους παραγωγούς καυσίμων και θα βοηθήσει στην έναρξη της μεγάλης κλίμακας παραγωγής βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων.
Με τη σειρά του, αυτό θα συμβάλει στη μείωση της διαφοράς τιμών μεταξύ ορυκτών και εναλλακτικών καυσίμων. Τονίζεται επίσης από την ανακοίνωση της Κομισιόν ότι έχει συμπεριληφθεί ειδικό καθεστώς κινήτρων για την υποστήριξη της απορρόφησης ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης με υψηλό δυναμικό απαλλαγής από τον άνθρακα.
Τα επόμενα βήματα
Η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα το πρωί πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Κρουαζιέρα: Δεν ακυρώνουν οι εταιρείες τα δρομολόγια στα ελληνικά νησιά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/cruise-600x400.jpg)
Οι σεισμοί δεν κλυδωνίζουν την κρουαζιέρα – Η Royal Caribbean International στέλνει πρώτη το μήνυμα
Οι εταιρείες στην κρουαζιέρα ανακοινώνουν κανονικά τα προγράμματα τους για το καλοκαίρι του 2025 – Επιλέγουν ως home port τον Πειραιά
![Ερυθρά Θάλασσα: Αύξηση παγκόσμιων πωλήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα το 2024 λόγω εκτροπής από Αφρική](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/container-ship-6631117_1280-1-600x400.jpg)
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία