Δηλαδή μπρίκια κολλάνε οι Γάλλοι; Ακριβώς! Είναι πραγματικοί bricoleurs! Δεν είναι επαγγελματίες τεχνικοί δηλαδή, αλλά μαστορεύουν ερασιτεχνικά (bricoler σημαίνει μαστορεύω και bricolage είναι το ουσιαστικό, το μαστόρεμα). Είναι μια συνήθεια που «εξάσκησαν» στο έπακρο στις πανδημικές καραντίνες και φαίνεται ότι τους έμεινε. Το «μπρικολάζ» δίνει εξάλλου σε όποιον καταγίνεται μ’ αυτό και την ικανοποίηση της δημιουργίας.
Επί Covid-19 αδυνατώντας να βγουν για να πάνε στο εστιατόριο ή στο σινεμά, οι Γάλλοι όπως και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι «έμειναν σπίτι». Είχαν τον χρόνο για να παρατηρήσουν ή να ξαναθυμηθούν τις ατέλειες και τις δουλειές που έπαιρναν διαρκώς αναβολή και ξεκινούσαν να τις «μαστορεύουν» μόνοι τους. Δεν ήταν εύκολο εξάλλου να βουν και ειδικευμένους τεχνίτες για να κάνουν τις ανακαινίσεις, τα φρεσκαρίσματα και τα «μερεμέτια».
Το αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθούν τα έτη 2020 και 2021 οι πωλήσεις καταστημάτων υλικών επισκευών, εξοπλισμού και εργαλείων, όπως είναι το Leroy Merlin για παράδειγμα. Διότι είναι παγκοσμίως γνωστό ότι «τα εργαλεία κάνουν το μάστορα». Δίνουν την αίσθηση σε όποιον τα χρησιμοποιεί ότι «πιάνει το χέρι του». Κι αν πρόκειται για κραυγαλέα ψευδαίσθηση δεν πειράζει, αφού τα έχει ήδη αγοράσει (τα εργαλεία).
Πανδημικές παρατηρήσεις
Αλλά και το 2022 οι πωλήσεις στον κλάδο τα πήγαν περίφημα. Υποχώρησαν μεν αν συγκριθούν με αυτές της περιόδου των εγκλεισμών, αλλά υποχώρησαν ελάχιστα. Και παραμένουν σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από αυτά που ήταν το 2019, την χρονιά δηλαδή προτού ενσκήψει η πανδημική λαίλαπα. Σ’ αυτό ίσως βοηθούν ο πληθωρισμός και η ακρίβεια, η οποία διαρκώς καταφέρνει και τον ξεπερνά. Βρίσκεται, θα έλεγε κανείς, ένα βήμα πιο μπροστά απ’ αυτόν και μοιάζει να του δείχνει το δρόμο.
Γαλλία: Λιτανείες και προσευχές στα νότια για να βρέξει
Σε περιόδους οικονομικών δυσχερειών και γενικότερης δυσπραγίας ο κόσμος αναζητεί τις οικονομικότερες λύσεις. Και κάποιος που θα βάψει μόνος του το δωμάτιο των παιδιών, θα ανανεώσει τον τζαμόστοκο στα παράθυρα ή θα απλώσει το μονωτικό στην ταράτσα, θα εξοικονομήσει μπόλικο χρήμα. Θα γλιτώσει τα εργατικά, αφού θα επιβαρυνθεί μόνο με τα υλικά. Τα οποία υλικά θα αγοράσει (μιλάμε για τη Γαλλία) από καταστήματα της γειτονιάς ή από αλυσίδες όπως οι Castorama, Brico Dépôt και Leroy Merlin.
Ανθεκτική μπίζνα
Ε λοιπόν, αν η ηγέτιδα της αγοράς του «μπρικολάζ» στη Γαλλία, η Leroy Merlin, δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τα πλήρη στοιχεία για τις πωλήσεις της το 2022, η Castorama και η Brico Dépôt – πρόκειται για θυγατρικές της βρετανικής Kingfisher – ανακοίνωσαν για την χρονιά που πέρασε μείωση των πωλήσεών τους (μιλάμε πάντα για τη γαλλική αγορά) μόλις κατά 1,4% συγκριτικά με τις πωλήσεις του πανδημικού 2021.
Αν συγκριθούν οι τζίροι με τις προ-πανδημικές πωλήσεις του 2019 παραμένουν σε απίστευτα υψηλά επίπεδα: 13,9% υψηλότερα για την Castorama και 12,5% υψηλότερα για την Brico Dépôt. «Βεβαίως οι υψηλοί
ονομαστικοί τζίροι οφείλονται και στις αυξήσεις των λιανικών τιμών των προϊόντων των δύο αλυσίδων καταστημάτων, που εξάλλου δεν διευκρινίζουν το μέσο επίπεδο των ανατιμήσεων στις οποίες προέβησαν λόγω του πληθωρισμού», σημειώνει η ρεπόρτερ του «Figaro» Μαρί Μπαρτνίκ.
Η γαλλική εφημερίδα σημειώνει ότι η Mr. Bricolage, μια αλυσίδα καταστημάτων που πωλούν στη λιανική προϊόντα για οικιακές βελτιώσεις όπως ξυλεία, πλακάκια και υλικά οικοδομής εν γένει και απευθύνονται σε ερασιτέχνες (πρόκειται για καταστήματα «φτιάχτο μόνος σου» με άλλα λόγια) υπολογίζει για τη Leroy Merlin ότι οι πωλήσεις της υποχώρησαν κατά 2,1% το 2022 συγκριτικά με το 2021, αλλά παραμένουν αυξημένες κατά 16,1% συγκριτικά με το 2019.
Μπάνιο-κουζίνα κυριαρχούν
«Ο πληθωρισμός δεν αποτρέπει τους Γάλλους από το να επενδύουν στα μαστορέματα των σπιτιών τους και μάλιστα με τα καλύτερα υλικά. Παρά την αύξηση της τιμής των κουτιών της μπογιάς, των βιδών και των κατσαβιδιών, οι καταναλωτές δεν έχουν ρίξει τις απαιτήσεις τους, όπως τις έριξαν στην αγορά τροφίμων», δηλώνει στον «Figaro» ο Τιερί Γκαρνιέ, διευθύνων σύμβουλος της Kingfisher στη Γαλλία.
Ο μάνατζερ εξηγεί ότι το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται από τον όμιλο (45% του συνόλου) δεν αυξήθηκε μετά το ξέσπασμα της πληθωριστικής κρίσης, όπως συνέβη στα σούπερ μάρκετ τροφίμων. Σημειώνει μάλιστα ότι οι πελάτες των καταστημάτων του ομίλου δεν διστάζουν να ξεκινήσουν μεγάλα έργα. «Οι πωλήσεις προϊόντων για την ανακαίνιση της κουζίνας αποδεικνύονται πολύ ανθεκτικές. Αλλά αν
μιλάμε για το μπάνιο, εκεί διαπιστώνουμε μια πραγματική τρέλα του κόσμου για να τα αλλάξει όλα», τονίζει ο Γκαρνιέ.
Ενέργεια και κλιματική αλλαγή
Σημαντική είναι η φροντίδα των γαλλικών νοικοκυριών να περιορίσουν την κατανάλωση ενέργειας και να προστατευθούν, όσο είναι δυνατόν, από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Έτσι οι έξυπνοι θερμοστάτες, οι αντλίες θερμότητας και οι λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας πωλούνται σαν «ζεστά ψωμάκια», όπως σημειώνουν οι υπεύθυνοι των γαλλικών καταστημάτων «Φτιάξτο Μόνος Σου» (DIY).
Μια θλιβερή παρατήρηση που συνδέεται με την ξηρασία που από πέρυσι ταλανίζει τη Γαλλία και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη είναι η εκτίναξη κατά 300% το μήνα Φεβρουάριο των πωλήσεων δεξαμενών νερού για τη συλλογή όμβριων υδάτων. Το στοιχείο αυτό προέρχεται από στοιχεία των Leroy Merlin και Castorama.
Οι πωλήσεις δεξαμενών εκτινάχθηκαν τον περασμένο μήνα, αλλά οι μάνατζερ του κλάδου μοιάζουν να κρατούν μικρό καλάθι για το 2023. Οι υπεύθυνοι του Mr.Bricolage προβλέπουν ένα λιγότερο ευνοϊκό περιβάλλον στην αγορά λόγω του πληθωρισμού, των επιτοκίων δανεισμού που συνεχίζουν να αυξάνονται στερώντας ρευστότητα από την αγορά και ασφαλώς λόγω του αυξανόμενου κόστους των πρώτων υλών.
Για να πετύχουν οικονομίες κλίμακος οι Kingfisher και Mr.Bricolage αποφάσισαν να συντονίζονται σε κοινές αγορές στη χονδρική. «Τα Castorama, τα Brico Dépôt και τα Mr.Bricolage είναι καταστήματα συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά», πιστεύει η Kingfisher. «Τόσο συμπληρωματικά που το 2015 είχαν φτάσει πολύ κοντά στη συγχώνευσή τους», θυμίζει η ρεπόρτερ του «Figaro».
Latest News
Η Ευρωπαική Ενωση αποκτά τη δική της CIA
Η πρόταση περιλαμβάνεται στην «έκθεση Νιινίστο» για την ετοιμότητα της ΕΕ να αντιμετωπίσει μείζονες απειλές
O «ενταφιασμός» του Θατσερισμού -Τι φέρνει ο προϋπολογισμός των Εργατικών στη Βρετανία
Ο προϋπολογισμός χαρακτηρίστηκε από βρετανικά μέσα ενημέρωσης ως προϋπολογισμός με πρόσημο Εργατικών
Αμερικανικές εκλογές: Οι πιθανές διαδρομές Τραμπ και Χάρις προς την νίκη
«Στοιχήματα» και εκτιμήσεις για τις πολιτείες που μπορούν να δώσουν τη νίκη στους δυο υποψήφιους - Ποια είναι η πιο πολύτιμη πολιτεία ;
Οι έλεγχοι του Brexit κάνουν ακριβότερα τα χριστουγεννιάτικά δέντρα στη Βρετανία
Ολα τα χριστουγεννιάτικα δέντρα, απαιτούν το φυτοϋγειονομικό πιστοποιητικό και αυτο κοστίζει λένε οι Βρετανοί εισαγωγείς
Γιατί η Γέλεν θέλει περισσότερους Αμερικανούς να έχουν τραπεζικό λογαριασμό
Η Τζάνετ Γέλεν αποκάλυψε ένα σχέδιο που στόχο έχει περισσότεροι Αμερικανοί να αποκτήσουν τραπεζικούς λογαριασμούς και προσιτές πιστώσεις
Πώς «πήρε κεφάλι» η Κίνα στα ηλεκτρικά ΙΧ - Η «τέλεια καταιγίδα» [γράφημα]
Δεν είναι ακόμη πολύ αργά για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης να μειώσει το χάσμα των EV - Αλλά η Κίνα έχει ανοίξει ήδη σημαντικό προβάδισμα, γράφουν οι FT.
Παραμένει στο τραπέζι η πρόταση εξαγοράς της BHP για την Anglo American
H BHP δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο μιας νέας προσφοράς
Ο γίγαντας KKR ετοιμάζει επενδυτική... βουτιά στην εταιρεία ύδρευσης του Λονδίνου
Η KKR, με πάνω από 550 δισ. δολάρια περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την Thames Water
Οταν η πρώην αποικία αντεπιτίθεται ή... τα ινδικά single malt κοντράρουν στα ίσα τα scotch
Τα νέα ινδικά single malt ουίσκι είναι το νέο πετράδι του στέμματος
Ζυθοποία: Υποχωρεί η κατανάλωση μπύρας στην Κίνα
Δύο απο τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες στον κόσμο, η βελγική Anheuser-Busch InBev και η δανέζικη Carlsberg, ανακοινώνουν μείωση πωλήσεων