Όταν ο Eric Martel επέστρεψε στη Bombardier την άνοιξη του 2020, η εταιρεία ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που είχε αφήσει πέντε χρόνια νωρίτερα. Η εταιρεία είχε μόλις πουλήσει τα δύο μεγαλύτερα τμήματα της, τα οποία κατασκεύαζαν εμπορικά τζετ και τρένα, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να συγκεντρώσουν χρήματα. Μια νέα ασθένεια με το όνομα Covid-19 ξεσπούσε σε όλο τον κόσμο, αναγκάζοντας τις κυβερνήσεις να επιβάλουν lockdown, ενώ η οικονομία προχωρούσε προς την ύφεση. Τα εργοστάσια της Bombardier σώπασαν.
«Η εταιρεία βρισκόταν σε μια πολύ, πολύ επισφαλή κατάσταση», ανέφερε ο 55χρονος Martel, κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο του Μόντρεαλ. Σήμερα, το καθήκον του δεν είναι πλέον απλώς να διατηρήσει σταθερή την εταιρεία, αλλά να πείσει τους επενδυτές ότι έχει ένα αξιόπιστο σχέδιο για πραγματική ανάπτυξη, ό,τι κι αν συμβεί στην οικονομία. Η Bombardier ανακοίνωσε πιο φιλόδοξους οικονομικούς στόχους την Πέμπτη, με το πλάνο να κάνει λόγο για τουλάχιστον 9 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα και 900 εκατομμύρια δολάρια σε ελεύθερες ταμειακές ροές το 2025.
Μετράει αντίστροφα ο χρόνος για τα επιβατικά αεροπλάνα υδρογόνου
Οι μετοχές έκαναν άλμα έως και 9% πριν κλείσουν στο 3% στις συναλλαγές του Τορόντο. Μάλιστα, έχουν εξαπλασιαστεί από τότε που ο Martel ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, πραγματοποιώντας ένα ράλι ανακούφισης καθώς η εταιρεία έκανε πρόοδο στην αποπληρωμή των μεγάλων χρεών της. «Φτάσαμε στον γκρεμό το 2020 και γυρίζουμε πίσω», είπε.
Στο χείλος της χρεοκοπίας
Η διολίσθηση της Bombardier προς το χείλος της χρεοκοπίας πυροδοτήθηκε από την απόφασή της να αμφισβητήσει την Boeing Co. και την Airbus SE με το πρόγραμμα εμπορικών αεροσκαφών της σειράς C. Το έργο ήταν μια παταγώδης αποτυχία: το κόστος ανάπτυξης υπερέβη κατά πολύ τον προϋπολογισμό στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια και η εταιρεία αναγκάστηκε να το δώσει στην Airbus, η οποία μετονόμασε το τζετ σε Α220.
Αυτό ήταν απλώς ένα στάδιο σε μια πολυετή πώληση που οδήγησε επίσης τη Bombardier να ανακοινώσει την εκχώρηση του τμήματος κατασκευής τρένων στη γαλλική Alstom SA στις αρχές του 2020. Αμέσως μετά, ο Alain Bellemare αποχώρησε από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Ήταν στο χέρι του Martel να ολοκληρώσει τη συμφωνία με την Alstom και άλλες δύο και να πάρει τα μετρητά. «Υπήρχαν τρεις μεγάλες συναλλαγές που τέθηκαν υπό αμφισβήτηση στο πλαίσιο της Covid. Υπήρχαν προκλήσεις και τις κλείσαμε όλες».
Το πλεονέκτημα του Martel
Αλλά ο Martel, ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός, είχε ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς επικεντρώθηκε στην πώληση ιδιωτικών τζετ σε πλούσιους και εταιρείες.
Τερμάτισε την παραγωγή των μικρών Learjet, ποντάροντας αντ’ αυτού σε ιδιωτικά τζετ μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, όπως το Challenger και το Global. Τον Μάιο, το Global 8000, μια βελτιωμένη έκδοση του Global 7500 που μπορεί να μεταφέρει έως και 19 άτομα, εισήχθη στην αγορά ως το ταχύτερο επαγγελματικό αεροσκάφος με μέγιστη ταχύτητα λειτουργίας περίπου 720 μίλια την ώρα και τιμή 81 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο αναλυτής της Goldman Sachs, Noah Poponak, δήλωσε ότι η ομάδα διαχείρισης της Bombardier έχει κάνει «εξαιρετική δουλειά» βελτιώνοντας τις λειτουργικές επιδόσεις, τα περιθώρια κέρδους και τις ταμειακές ροές.
Χαμόγελα στους εργαζόμενους
Ακόμη και οι εργαζόμενοι φαίνεται να έχουν βρει το δρόμο τους μετά από χρόνια αβεβαιότητας. Η Bombardier απασχολούσε κάποτε έως και 60.000 άτομα, ενώ τώρα έχει 15.900. Όταν μια απεργία απείλησε τις επιχειρήσεις στο Μόντρεαλ το περασμένο καλοκαίρι, ο Martel κατέβηκε από το γραφείο του για να συμμετάσχει ο ίδιος στις διαπραγματεύσεις.
Όλοι συμφωνούν, ωστόσο, ότι το μέλλον δεν θα είναι εύκολο. Η πανδημία επιτάχυνε την πώληση ιδιωτικών τζετ καθώς οι πλούσιοι άνθρωποι προσπαθούσαν να συνεχίσουν να ταξιδεύουν και αναζητούσαν περισσότερη άνεση και απόσταση από τους άλλους. Αυτή η δυναμική έχει μειωθεί καθώς οι φόβοι φεύγουν.
Ο Martel είπε στους επενδυτές την Πέμπτη ότι δεν υπάρχουν σχέδια για ένα νέο αεροσκάφος έως το 2025, αλλά δεν απέκλεισε τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές. «Δεν νιώθω πίεση ούτε από την πελατειακή βάση ούτε από κάποιον ανταγωνιστή να ξεκινήσω ένα πρόγραμμα τώρα», επεσήμανε.
Latest News
Σχέδιο-μαμούθ της Κίνας για την ανάπτυξη της οικονομίας του πάγου και του χιονιού
Η Κίνα έχει αποφασίσει να εμπλέξει 300 εκατ. ανθρώπους στα χειμερινά σπορ - στόχος που επιτεύχθηκε πριν από τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του Πεκίνου
Σήμερα το πολυαναμενόμενο πακέτο κινήτρων της Κίνας - Πώς θα βγει από την κρίση ακινήτων
Οι αρχές στην Κίνα έχουν εντείνει τις ανακοινώσεις κινήτρων από τα τέλη Σεπτεμβρίου, πυροδοτώντας ένα ράλι μετοχών.
«Δεν μπορεί να με απολύσει και δεν παραιτούμαι!»: Το νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Πάουελ - Τραμπ
Ο Πάουελ ήταν κατηγορηματικός, τονίζοντας ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί ακόμα κι αν του ζητηθεί από τον Τραμπ
Απολύσεις και μειώσεις μισθών ανακοίνωσε η Nissan
Η Nissan θα μειώσει την παραγωγική ικανότητα κατά 20% και τα στελέχη θα δεχτούν περικοπές μισθών.
«Ωρολογιακή βόμβα» τα (επανα)ρυθμισμένα εμπορικά δάνεια ακινήτων των τραπεζών
Οι τράπεζες φαινόταν σε πολλές περιπτώσεις να προσφέρουν ρυθμίσεις σε δανειολήπτες ακινήτων με μοναδικό σκοπό την αναβολή της διαγραφής, προειδοποιεί η Fed
Πώς ετοιμάζεται η Κίνα για δασμούς Τραμπ
Η Κίνα προετοιμάζεται για αύξηση δασμών μετά την εκλογή Τραμπ εντείνοντας τις εξαγωγές και εξαγγέλοντας δημοσιονομικά μέτρα τόνωσης
Ο διεσεκατομμυριούχος που έβαλε πλώρη για το υπουργείο Οικονομικών του Τραμπ - Και τι δεν κάνει
Ο δισεκατομμυριούχος είχε χρηματίσει σύμβουλος του Ντόναλντ Τραμπ στην προηγούμενη κυβέρνηση του
Δύσκολοι καιροί για αλυσίδες φαστ φουντ
Κάποιες αλυσίδες φαστ φουντ κήρυξαν πτώχευαη ανώ άλλες έκλεισαν καταστήματα, και σχεδόν όλες ανακοίνωσαν απογοητευτικά αποτελέσματα
«Δώρο» 64 δισ. δολ. από τον Τραμπ στους μεγιστάνες με το «καλημέρα»
Οι top 10 πλουσιότεροι άνθρωποι είδαν τις περιουσίες του να αυξάνονται μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ
Πάουελ: Δεν θα παραιτηθώ αν μου το ζητήσει ο Τραμπ
O Πάουελ αρνήθηκε να κάνει πολιτικό σχόλιο