![Bombardier: Ο CEO βλέπει «καθαρούς ουρανούς»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/download-1-1.jpg)
Όταν ο Eric Martel επέστρεψε στη Bombardier την άνοιξη του 2020, η εταιρεία ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που είχε αφήσει πέντε χρόνια νωρίτερα. Η εταιρεία είχε μόλις πουλήσει τα δύο μεγαλύτερα τμήματα της, τα οποία κατασκεύαζαν εμπορικά τζετ και τρένα, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να συγκεντρώσουν χρήματα. Μια νέα ασθένεια με το όνομα Covid-19 ξεσπούσε σε όλο τον κόσμο, αναγκάζοντας τις κυβερνήσεις να επιβάλουν lockdown, ενώ η οικονομία προχωρούσε προς την ύφεση. Τα εργοστάσια της Bombardier σώπασαν.
«Η εταιρεία βρισκόταν σε μια πολύ, πολύ επισφαλή κατάσταση», ανέφερε ο 55χρονος Martel, κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο του Μόντρεαλ. Σήμερα, το καθήκον του δεν είναι πλέον απλώς να διατηρήσει σταθερή την εταιρεία, αλλά να πείσει τους επενδυτές ότι έχει ένα αξιόπιστο σχέδιο για πραγματική ανάπτυξη, ό,τι κι αν συμβεί στην οικονομία. Η Bombardier ανακοίνωσε πιο φιλόδοξους οικονομικούς στόχους την Πέμπτη, με το πλάνο να κάνει λόγο για τουλάχιστον 9 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα και 900 εκατομμύρια δολάρια σε ελεύθερες ταμειακές ροές το 2025.
Μετράει αντίστροφα ο χρόνος για τα επιβατικά αεροπλάνα υδρογόνου
Οι μετοχές έκαναν άλμα έως και 9% πριν κλείσουν στο 3% στις συναλλαγές του Τορόντο. Μάλιστα, έχουν εξαπλασιαστεί από τότε που ο Martel ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, πραγματοποιώντας ένα ράλι ανακούφισης καθώς η εταιρεία έκανε πρόοδο στην αποπληρωμή των μεγάλων χρεών της. «Φτάσαμε στον γκρεμό το 2020 και γυρίζουμε πίσω», είπε.
Στο χείλος της χρεοκοπίας
Η διολίσθηση της Bombardier προς το χείλος της χρεοκοπίας πυροδοτήθηκε από την απόφασή της να αμφισβητήσει την Boeing Co. και την Airbus SE με το πρόγραμμα εμπορικών αεροσκαφών της σειράς C. Το έργο ήταν μια παταγώδης αποτυχία: το κόστος ανάπτυξης υπερέβη κατά πολύ τον προϋπολογισμό στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια και η εταιρεία αναγκάστηκε να το δώσει στην Airbus, η οποία μετονόμασε το τζετ σε Α220.
Αυτό ήταν απλώς ένα στάδιο σε μια πολυετή πώληση που οδήγησε επίσης τη Bombardier να ανακοινώσει την εκχώρηση του τμήματος κατασκευής τρένων στη γαλλική Alstom SA στις αρχές του 2020. Αμέσως μετά, ο Alain Bellemare αποχώρησε από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Ήταν στο χέρι του Martel να ολοκληρώσει τη συμφωνία με την Alstom και άλλες δύο και να πάρει τα μετρητά. «Υπήρχαν τρεις μεγάλες συναλλαγές που τέθηκαν υπό αμφισβήτηση στο πλαίσιο της Covid. Υπήρχαν προκλήσεις και τις κλείσαμε όλες».
Το πλεονέκτημα του Martel
Αλλά ο Martel, ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός, είχε ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς επικεντρώθηκε στην πώληση ιδιωτικών τζετ σε πλούσιους και εταιρείες.
Τερμάτισε την παραγωγή των μικρών Learjet, ποντάροντας αντ’ αυτού σε ιδιωτικά τζετ μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, όπως το Challenger και το Global. Τον Μάιο, το Global 8000, μια βελτιωμένη έκδοση του Global 7500 που μπορεί να μεταφέρει έως και 19 άτομα, εισήχθη στην αγορά ως το ταχύτερο επαγγελματικό αεροσκάφος με μέγιστη ταχύτητα λειτουργίας περίπου 720 μίλια την ώρα και τιμή 81 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο αναλυτής της Goldman Sachs, Noah Poponak, δήλωσε ότι η ομάδα διαχείρισης της Bombardier έχει κάνει «εξαιρετική δουλειά» βελτιώνοντας τις λειτουργικές επιδόσεις, τα περιθώρια κέρδους και τις ταμειακές ροές.
Χαμόγελα στους εργαζόμενους
Ακόμη και οι εργαζόμενοι φαίνεται να έχουν βρει το δρόμο τους μετά από χρόνια αβεβαιότητας. Η Bombardier απασχολούσε κάποτε έως και 60.000 άτομα, ενώ τώρα έχει 15.900. Όταν μια απεργία απείλησε τις επιχειρήσεις στο Μόντρεαλ το περασμένο καλοκαίρι, ο Martel κατέβηκε από το γραφείο του για να συμμετάσχει ο ίδιος στις διαπραγματεύσεις.
Όλοι συμφωνούν, ωστόσο, ότι το μέλλον δεν θα είναι εύκολο. Η πανδημία επιτάχυνε την πώληση ιδιωτικών τζετ καθώς οι πλούσιοι άνθρωποι προσπαθούσαν να συνεχίσουν να ταξιδεύουν και αναζητούσαν περισσότερη άνεση και απόσταση από τους άλλους. Αυτή η δυναμική έχει μειωθεί καθώς οι φόβοι φεύγουν.
Ο Martel είπε στους επενδυτές την Πέμπτη ότι δεν υπάρχουν σχέδια για ένα νέο αεροσκάφος έως το 2025, αλλά δεν απέκλεισε τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές. «Δεν νιώθω πίεση ούτε από την πελατειακή βάση ούτε από κάποιον ανταγωνιστή να ξεκινήσω ένα πρόγραμμα τώρα», επεσήμανε.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Foxconn: Σε διαπραγματεύσεις για το μερίδιο της Renault στη Nissan](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/foxconn-600x400.jpg)
Η Foxconn σε διαπραγματεύσεις για το μερίδιο της Renault στη Nissan
Η ταϊβανέζικη εταιρεία συναρμολόγησης ηλεκτρονικών Foxconn λέει ότι εξετάζει μια συμφωνία μόνο ως μέρος συνεργασίας για ηλεκτρικά οχήματα
![ΗΠΑ: Ευρείας κλίμακας απολύσεις στο Δημόσιο διέταξε ο Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Capture-15-600x397.jpg)
ΗΠΑ: Ευρείας κλίμακας απολύσεις στο Δημόσιο διέταξε ο Τραμπ
Ο Μασκ και ο Τραμπ υπολόγισαν την εξοικονόμηση για το Δημόσιο σε 1 τρισ. δολάρια από τον «περιορισμό της σπατάλης», στις ομοσπονδιακές υπηρεσίες
![Johnson & Johnson: Προς πώληση η επιχείρηση φροντίδας εγκεφαλικών επεισοδίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/Johnson_J_Lobby01-600x400.jpg)
Johnson & Johnson: Προς πώληση η επιχείρηση φροντίδας εγκεφαλικών επεισοδίων
Η Johnson & Johnson έχει προσεγγίσει πιθανούς ιδιωτικούς επενδυτές και στρατηγικούς αγοραστές μέσω συμβούλων για να εξετάσει το πιθανό ενδιαφέρον τους για την Cerenovus
![ΗΠΑ, η μεγαλύτερη φούσκα της ανθρωπότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/stock-market-600x400.jpg)
ΗΠΑ, η μεγαλύτερη φούσκα της ανθρωπότητας
Το μοντέλο των ΗΠΑ – χρηματιστικοποίηση, ολιγαρχία εισοδηματιών και επιβολή ηγεμονίας του δολαρίου – έχει φτάσει στα όριά του.
![Golden Visa: Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία μετά από μεγάλες καθυστερήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_golden_visa24_1-600x352.png)
Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία Golden Visa μετά από μεγάλες καθυστερήσεις
Η Πορτογαλία επισπεύδει τις αιτήσεις για Golden Visa μεταβαίνοντας από ένα σύστημα ψηφιακής υποβολής αιτήσεων
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία