Το «πανόραμα» των εξελίξεων στον κόσμο της ναυτιλίας βρέθηκε στο επίκεντρο του 6ου ετήσιου συνεδρίου «Slide2Open Shipping Finance 2023», με τους συμμετέχοντες να λαμβάνουν πολύτιμες πληροφορίες για δραστηριότητες, προσφορές, βέλτιστες πρακτικές και τάσεις στον κλάδο των χρηματοοικονομικών και της ναυτιλίας.
Στο συνέδριο με τίτλο «Η νέα γεωπολιτική και οι συνέπειες στη ναυτιλία», τέθηκαν -μεταξύ άλλων- οι αλλαγές που δρομολογούνται σε σχέση με τη χρηματοδότηση, την προστασία του περιβάλλοντος, τα νέα καύσιμα, την αυτόνομη πλοήγηση, το ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και τη νέα γεωπολιτική κατάσταση που διαμορφώνεται μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ποιοι ναυτικοί κρατούν το… τιμόνι της απασχόλησης στα πλοία
Όπως επισημαίνεται, στην ετήσια συνάντηση – σημείο αναφοράς για τον κλάδο, μετείχαν δεκάδες εκπρόσωποι της κυβέρνησης, κορυφαία στελέχη ναυτιλιακών επιχειρήσεων, τραπεζών και κλάδων που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας. Οι εκπρόσωποι του ναυτιλιακού κόσμου έδωσαν το στίγμα των αλλαγών που σχεδιάζονται και θα εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια στον κλάδο, για τις οποίες προετοιμάζεται η ελληνική ναυτιλία προκειμένου να παραμείνει στο κορυφαίο διεθνώς επίπεδο που έχει κατακτήσει, συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων.
«Η παγκοσμιοποίηση όπως την γνωρίζαμε έχει αλλάξει»
Σύμφωνα με τον Δρ Άλεξ Παπαλεξόπουλο, Πρόεδρος & CEO της ECCO International Inc. και της ΖΟΜΕ Energy Networks Inc., «η παγκοσμιοποίηση όπως την γνωρίζαμε έχει αλλάξει». Ενώ ο ιδρυτής και CEO της Stealthgas Inc. και της Imperial Petroleum Inc. Χάρης Ν. Βαφειάς, σε ερώτηση του Άγγελου Ρούπα Πανταλέων, ιδρυτή της Second Wind & Partners και συνομιλητή του στη συζήτηση Dragon Seeds σημείωσε πως «η ζωή είναι ένα διαρκές pitch. Mια διαρκής διαπραγμάτευση. Και αυτό ισχύει για κάθε τι και για κάθε σχέση. Η επιμονή, ο σωστός χρόνος, η τύχη, η καλή γνώση του κλάδου και καλές διαπραγματευτικές δεξιότητες είναι το κλειδί της επιτυχίας. Και από όλους αυτούς τους παράγοντες επιτυχίας ο σημαντικότερος, σύμφωνα με τον Χάρη Βαφειά, είναι ο σωστός χρόνος».
Το συνέδριο ξεκίνησε με την κεντρική ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΙΕΕΕ SA, Δρ Κωνσταντίνου Καραχάλιου που ανέφερε ότι η συμμόρφωση με τους κλιματικούς στόχους 2030 απαιτεί ολιστικά πλαίσια, διαλειτουργικότητα και σύμπνοια απόψεων μεταξύ των εμπλεκομένων. Επιπλέον, η καλύτερη οργάνωση των λιμένων μπορεί επίσης να δώσει νέες λύσεις – με άλλα λόγια, οι λύσεις δεν είναι μόνο τεχνικής φύσεως.
Στη συζήτηση πάνελ που ακολούθησε με θέμα «Επανεξέταση στρατηγικής, επαναχάραξη πορείας», ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλης Κουτουλάκης, ανέφερε ότι ενίοτε ο σημαντικός ρόλος της ναυτιλίας αγνοείται από όσους είναι εκτός του χώρου και τόνισε πως ο ρόλος του υπουργείου είναι να διευκολύνει, να τηρεί ανοικτό διάλογο με τον κλάδο και να έχει πάντα καλή γνώση του διεθνούς περιβάλλοντος.
Ο καθ. Κώστας Συνολάκης, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και Πρόεδρος του Κολλεγίου Αθηνών, ανέφερε ότι, σε ό,τι αφορά στη ναυτιλία, το ισχύον 3% στις παγκόσμιες εκπομπές ρύπων θα αυξηθεί σε 10%-13%.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Αναπληρωτή Πρόεδρο της Contships Management Inc. Δρ Γιώργο Πατέρα πολύς λόγος γίνεται για το περιβάλλον, αλλά ενδεχομένως να πετυχαίναμε μείωση των εκπομπών, αν χρησιμοποιούσαμε τα ίδια καύσιμα πιο αποτελεσματικά. Η βελτιστοποίηση των διαδρομών των φέρρυ έχει επιφέρει 10% μείωση στα καύσιμα. Η επίτευξη των στόχων προϋποθέτει ρεαλισμό και πολιτική συναίνεση.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Queensway Navigation Co. Ltd. και πρώτος Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Βασίλης Τερζής εξήγησε ότι για τα πλοία μικρών αποστάσεων, ο ηλεκτρισμός αποτελεί ενδιαφέρουσα λύση. Ο ΙΜΟ διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο, αλλά δεν βοηθά τη ναυτιλία: έχει μεν ηγετικό ρόλο, αλλά δεν παρέχει κατευθύνσεις και δεν δίνει λύσεις.
Ο Πρέσβης του ΙΜΟ στην Ελλάδα και Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης τόνισε τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα και ότι απαιτούνται βελτιώσεις για την προσέλκυση περισσότερων ταλέντων στη ναυτιλία, δεδομένου ότι και οι ισχύοντες κανονισμοί μάλλον αποθαρρύνουν τους ενδιαφερόμενους.
Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Ακολούθησε η συζήτηση «Τι απαιτείται για να επιστρέψει η ναυτιλιακή χρηματοδότηση στις Ρίζες της;». Αναφερόμενος στις πρόσφατες εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο στις ΗΠΑ, ο ιδρυτής της Aquarius Maritime Capital Ltd, Bart Veldhuizen είπε ότι ενδεχομένως να έχει μειωθεί η εποπτική πίεση στα μικρά ιδρύματα στις ΗΠΑ.
Από την άλλη πλευρά, ο Γενικός Διευθυντής, Επικεφαλής Shipping και Structured Financing της Τράπεζας Πειραιώς, Κωνσταντίνος Πετρόπουλος ανέφερε ότι ενδεχομένως τα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας να υποδηλώνουν έλλειψη επαρκούς κανονιστικής συμμόρφωσης. Από τη δική του εμπειρία, η κανονιστική συμμόρφωση συνέβαλε στη βελτίωση της τράπεζας.
Ο Διευθυντής της Common Progress Co. Na Ltd, Βασίλης Α. Παπαγιαννόπουλος σημείωσε ότι η κανονιστική συμμόρφωση αποτελεί εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα καθώς πάντα υπάρχουν γκρίζες ζώνες γιατί δεν μπορούν να προβλεφθούν όλα. Η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας εξαρτάται από τις καλές σχέσεις μεταξύ των δύο φορέων. Αλλά η ναυτιλιακή χρηματοδότηση δεν εξαρτάται μόνο από τον οικονομικό κύκλο, καθώς έχει και μια πολύ σημαντική πολιτική συνιστώσα.
O Partner της Alantra, Νικόλας Πετρακάκος ανέφερε ότι το υπερβολικό κανονιστικό πλαίσιο είναι που ευνόησε την εμφάνιση των credit funds και του leasing στη ναυτιλία. Οι νέοι τρόποι χρηματοδότησης είναι πιο εξελιγμένοι και υπόκεινται σε λιγότερους κανονισμούς. Οι καλές σχέσεις με τις τράπεζες είναι σημαντικές, αλλά αυτό δεν ευνοεί την καινοτομία στη χρηματοδότηση, όπως συμβαίνει με τις εναλλακτικές μορφές.
Αυτόνομη ναυτιλία
Ο Δρ Ματθαίος Μαχαίρας, CIO της Metrostar Management Corp. και Αντιπρόεδρος της Α.Μ.Μ.Ι.Τ.Ε.C. συντόνισε την συζήτηση πάνελ της A.M.M.I.T.E.C. με θέμα Αυτόνομη Ναυτιλία – Εξισορροπώντας τα Πλεονεκτήματα με τα θέματα Ασφάλειας, σημείωσε ότι το 2022 ήταν έτος-σταθμός για την αυτόνομη ναυτιλία καθώς πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά αυτόνομος διάπλους του Ατλαντικού.
Από την πλευρά του Ο επικεφαλής Data Governance & Analytics της Bernhard Schulte Shipmanagement, Φρανκ Παλαιοκρασσάς τόνισε ότι το «άγιο δισκοπότηρο» της αυτόνομης ναυσιπλοΐας δεν έχει ακόμη όλες τις απαντήσεις και ότι τα τμήματα πληροφορικής έχουν πλέον έρθει στο επίκεντρο των λειτουργιών της ναυτιλιακής επιχείρησης.
Ο επικεφαλής ICT και Υπηρεσιών Κυβερνοασφάλειας της TMS Cardiff Gas Ltd., Δρ Μιχάλης Μιχαλολιάκος σημείωσε ότι η ναυτιλία δεν είναι στραμμένη προς την τεχνολογία, αλλά η τεχνολογία υπάρχει και είναι απαραίτητη, όπως και η συνεργασία μεταξύ των διαφόρων φορέων. Τόνισε ότι η αυτονομία δεν σημαίνει και χωρίς προσωπικό.
Η Ειδική Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Κυβερνοασφάλειας και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Ομίλου Εταιρειών Navios, Κατερίνα Ραπτάκη είπε ότι απαιτείται διάλογος με την κοινότητα για τα υπέρ και τα κατά της αυτόνομης ναυσιπλοΐας, και ότι θα πρέπει να εξεταστούν επίσης θέματα που άπτονται του ανθρώπινου δυναμικού, της ασφάλειας από κυβερνοεπιθέσεις και του ρυθμιστικού πλαισίου.
Όσον αφορά την Κυβερνοασφάλεια, o Senior Manager, Cyber Security Solutions, του Ομίλου ΟΤΕ, Δρ Κωνσταντίνος Παπαπαναγιώτου τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση απαιτείται μια στρατηγική κυβερνοασφάλειας και ότι ο χρήστης είναι αυτός που βρίσκεται στο επίκεντρο, ενώ η Διευθύντρια Governance, Risk & Compliance Services της Space Hellas, Νάντια Λιάπη εξήγησε ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δεχθούμε κυβερνοεπιθέσεις – αλλά στο χέρι μας είναι να πάρουμε όλα τα μέτρα που χρειάζονται προκειμένου να μην είναι αυτές οι επιθέσεις επιτυχείς.
Ενέργεια
Για τον Δρ Άλεξ Παπαλεξόπουλο, Πρόεδρο & CEO της ECCO International Inc. και της ΖΟΜΕ Energy Networks Inc., ο κλάδος της ενέργειας βρίσκεται σε ρευστή και εξαιρετικά αβέβαιη κατάσταση. Η παγκοσμιοποίηση όπως την ξέραμε έχει αλλάξει και η νέα πραγματικότητα διαμορφώνει ένα νέο ενεργειακό σκηνικό. Όσον αφορά στη ναυτιλία, πολλές είναι οι αλλαγές που μπορούν να γίνουν στα λιμάνια, τα οποία μπορούν να μετατραπούν σε εικονικούς σταθμούς ενέργειας (VPPs) προς όφελος όλων των εμπλεκομένων φορέων.
O καθ. Γιάννης Προυσαλίδης και Επικεφαλής του Industrial Connection Activity Sustainable Maritime του ΙΕΕΕ ανέφερε ότι ναι μεν υπάρχουν πράσινες πηγές ενέργειας, αλλά τα συστήματα διανομής είναι μάλλον περίπλοκα και η διασύνδεση των πλοίων έχει αποδειχθεί δύσκολη.
Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή Νοτιο-ανατολικής Ευρώπης, Μαύρης Θάλασσας και Αδριατικής του Bureau Veritas, Δρ Γιάννη Κοκαράκη, ο οποίος μίλησε για τα εναλλακτικά καύσιμα, εξήγησε ότι είναι δύσκολο να προβλεφθεί ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος – πιθανόν να είναι περισσότερα από ένα. Πολλά εξαρτώνται από την παραγωγή, την αποθήκευση, την τιμή κ.λπ. και, σε κάθε περίπτωση, απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις.
Xορηγοί επικοινωνίας του συνεδρίου ήταν ο ΟΤ, το in.gr, ΤΟ ΒΗΜΑ και ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Εγκαινιάζει την πρώτη της σεζόν στον Αραβικό Κόλπο από το Κατάρ η Celestyal
Η έναρξη σηματοδοτήθηκε με μία ημερήσια εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Visit Qatar, Qatar Tourism, Qatar Airways και Mwani Port Authority
Καλογηράτος: Η Capital Clean Energy Carriers πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση - Κλειδί το LNG
Ο CEO της Capital Clean Energy Carriers, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος μίλησε στο 4ο ΟΤ FORUM που διοργανώνει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στυλιανίδης: Απλοποιούμε το νηολόγιο για να έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης μίλησε στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου
Νέα παραγγελία 20 πλοίων με καύσιμο LNG από την Maersk
Τα 20 πλοία διπλού καυσίμου συνολικής χωρητικότητας 300.000 teu έχουν παραγγελθεί από την Μaersk σε τρία ναυπηγεία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Ο χρησμός της Bimco για τα τάνκερ - Τι αλλαγές φέρνει ο Τραμπ
Τι θα συμβεί όταν επανέλθει η κανονικότητα στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ πολλά θα εξαρτηθούν στην αγορά και από τον παράγοντα Τραμπ
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στη ναυτιλία - Αυξάνονται τα «ψεύτικα» βιογραφικά
Η ναυτιλία μαστίζεται από σημαντικές ελλείψεις προσωπικού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι
Νέο πλοίο από τη Maersk με διπλό καύσιμο - Η στροφή προς την απαλλαγή από άνθρακα
Το A.P. Møller είναι το 9ο πλοίο διπλού καυσίμου της Maersk, από μια συνολική παραγγελία 25 πλοίων που αναμένεται με βάση τον προγραμματισμό της να ολοκληρωθεί έως το 2027
Εισέρχεται στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας η Attica Bank - Πού έδωσε το πρώτο δάνειο
Η χρηματοδότηση Attica Bank - Παγκρήτιας τράπεζας αφορά δύο αδελφά eco-type φορτηγά πλοία ξηρού φορτιού