Με την ακρίβεια να «υπαγορεύει» τη λίστα του σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές εστιάζουν τις αγορές τους σε βασικές κατηγορίες προϊόντων κόβοντας τις περιττές πολυτέλειες.
Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (ποσοστό 80%) πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού από μόνο του δεν επαρκεί ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας, προκρίνοντας ως λύση τη μείωση του ΦΠΑ (το λένε 9 στους 10), η αγοραστική συμπεριφορά για 4 στους 10 καταναλωτές άλλαξε λόγω του καλαθιού.
Σούπερ μάρκετ: Τα δύο σενάρια ανατιμήσεων το 2023 – Πόσο θα ακριβύνει το καλάθι
Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έρευνας της NielsenIQ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου Shopper Trends Event, που πραγματοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς, το καλάθι έγινε η αιτία για να επισκέπτονται οι καταναλωτές συχνότερα ορισμένες από τις γνωστές αλυσίδες.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Συγκεκριμένα κερδισμένη αλυσίδα από τη πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης αναδεικνύεται η Σκλαβενίτης που συγκεντρώνει ποσοστό 61% και ακολουθούν η Lidl και η ΑΒ με 50%, η My Market με 42% και η Μασούτης με 33%.
Αμέσως μετά έρχονται ο Κρητικός με 22%, ο Γαλαξίας με 22% και η Market In με 20%.
Σημειώνεται ότι το ποσοστό της Σκλαβενίτης είναι πιο δυνατό στην Αττική, ενώ στη Θεσσαλονίκη είναι πιο δυνατή η Μασούτης.
Ποια προϊόντα κάνουν… γκελ
Τα 10 προϊόντα που αγοράζονται πιο συχνά και περιλαμβάνονται στο καλάθι, είναι τα ζυμαρικά, το ρύζι, οι βασικές κατηγορίες γαλακτοκομικών, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, ο καφές, τα όσπρια, το χαρτί υγείας και κουζίνας και το αλεύρι για όλες τις χρήσεις.
Σημειώνεται ότι 1 στους 4 καταναλωτές αναφέρει ότι αγοράζει πιο συχνά τα προαναφερόμενα προϊόντα από τη στιγμή που μπήκαν στο καλάθι.
Στον αντίποδα, οι βρεφικές τροφές (κρέμες και γάλα), το σαμπουάν για μωρά και οι πάνες ενηλίκων είναι οι κατηγορίες που έχουν τη μικρότερη απήχηση στα προϊόντα εντός καλαθιού.
Το ταμπελάκι πρωταγωνιστεί
Για έναν στους δύο καταναλωτές η κύρια πηγή πληροφόρησης για το καλάθι του νοικοκυριού και τις τιμές των προϊόντων που εντάσσονται σε αυτό είναι η αναγραφόμενη τιμή και το ενδεικτικό ταμπελάκι στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ.
Ακολουθούν τα φυλλάδια των αλυσίδων για ένα ποσοστό 37%, οι ιστοσελίδες των σούπερ μάρκετ για το 25%, οι διαφημίσεις στην τηλεόραση για το 13% και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το 10%.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis σκοράρει πολύ χαμηλά, καθώς μόλις ένας στους δέκα ενημερώνεται από την εν λόγω «πηγή» (ποσοστό 9%).
Ενίσχυση των private label
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, ενισχυμένες παρουσιάζονται οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού σε σύγκριση με τις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δεν συμμετέχουν.
Εν γένει οι κατηγορίες προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, σε σχέση με αυτές που βρίσκονται εκτός, παρουσιάζουν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης.
Για το διάστημα που είναι σε ισχύ το μέτρο του καλαθιού έως και 23 Φεβρουαρίου του 2023, ενώ τα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων 12,3%, αντίστοιχα οι κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης 18,4%, ενώ οι κατηγορίες εκτός καλαθιού τρέχουν με ανάπτυξη 10,1%.
Τι γίνεται με τις τιμές
Τελικά συγκρατήθηκαν οι τιμές λόγω του καλαθιού; Η NielsenIQ σημειώνει ότι το «καλάθι» έχει συνδράμει προς αυτήν την κατεύθυνση και αυτό γιατί μία στις δύο κατηγορίες του καλαθιού δεν παρουσιάζει αύξηση τιμής. Στον αντίποδα, εφτά στις δέκα κατηγορίες εκτός καλαθιού παρουσιάζουν αυξημένη μέση τιμή.
Βέβαια από την πλευρά των καταναλωτών επισημαίνεται σε ποσοστό 80% ότι το «καλάθι» από μόνο του δεν επαρκεί για το θέμα της συγκράτησης των τιμών, ενώ 9 στους δέκα θεωρούν ότι πολύ πιο αποτελεσματικό μέτρο για τη μείωση των τιμών θα ήταν η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ. Το 70% εκτιμά πως αποτελεσματικό μέτρο θα ήταν η αύξηση των προωθητικών ενεργειών καθώς και η συμπερίληψη περισσότερων κατηγοριών αλλά και επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι».
Latest News
«Χάλκινο» στη φτώχεια η Ελλάδα - 1 στους 7 σε σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση
Πρωταθλητισμό στη φτώχεια κάνει η Ελλάδα σε επίπεδο ΕΕ στο ποσοστό πληθυσμού που βιώνει σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση
Προϋπολογισμός: Υπέρβαση σχεδόν 2 δισ. στα φοροέσοδα το 8μηνο
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε 7,571 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3.316 δισ. ευρώ
Πόσο αυξήθηκε το εργατικό κόστος σε ΕΕ και Ελλάδα το δεύτερο τριμηνο
Η Ελλάδα βρέθηκε στην ένατη θέση στη σχετική κατάταξη για κόστος εργασίας, πολύ πιο πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο
Έρχεται συμπληρωματικός προϋπολογισμός - Άνοδος 900 εκατ. το 2024 στο ΠΔΕ
Το ΠΔΕ θα ανέρχεται πλέον στα 13,1 δισ ευρώ (από 12,2 δισ. ευρώ), ενώ τα κονδύλια θα προέρχονται κυρίως από το εθνικό σκέλος (άνοδος 29%)
Πόσο κοστίζει φέτος η εξοχική κατοικία - Τα νησιά με ζήτηση
Τι δείχνουν τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Elxis-At Home in Greece την τελευταία διετία για την εξοχική κατοικία
Επεκτείνεται κατά 1 δισ. ευρώ το πρόγραμμα «Ηρακλής» - Πότε «κληρώνει» για Εθνική
Ο ΥΠΕΘΟ Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι αναμένεται η ανακοίνωση των λεπτομερειών για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της Εθνικής Τράπεζας
Φθηνότερα τα προϊόντα στα ράφια στην Ελλάδα - Τι έδειξε έρευνα για την ακρίβεια [πίνακες]
Τι καταγράφει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ για ακρίβεια και τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ - Ποιες χώρες είναι ακριβότερες
ΙΟΒΕ: Υποχώρησε ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία τον Αύγουστο
Λόγω επιδείνωσης των προβλέψεων των παραγγελιών και της ζήτησης.
Τα κίνητρα για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων - Τι αλλάζει στα Airbnb
Σε εξειδίκευση των μέτρων στήριξης σε επιχειρήσεις, αγρότες και τουρισμόπροχώρησαν οι αρμόδιοι υπουργοί
Διαφημιστικό τρικ το καλάθι του μαθητή - Τι λέει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Σύφωνα με την Ένωση, το καλάθι του μαθητή δεν περιλαμβάνει σημαντικά προϊόντα - Ο γονέας δεν έχει κανένα οικονομικό όφελος από το μέτρο