Με την ακρίβεια να «υπαγορεύει» τη λίστα του σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές εστιάζουν τις αγορές τους σε βασικές κατηγορίες προϊόντων κόβοντας τις περιττές πολυτέλειες.
Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (ποσοστό 80%) πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού από μόνο του δεν επαρκεί ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας, προκρίνοντας ως λύση τη μείωση του ΦΠΑ (το λένε 9 στους 10), η αγοραστική συμπεριφορά για 4 στους 10 καταναλωτές άλλαξε λόγω του καλαθιού.
Σούπερ μάρκετ: Τα δύο σενάρια ανατιμήσεων το 2023 – Πόσο θα ακριβύνει το καλάθι
Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έρευνας της NielsenIQ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου Shopper Trends Event, που πραγματοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς, το καλάθι έγινε η αιτία για να επισκέπτονται οι καταναλωτές συχνότερα ορισμένες από τις γνωστές αλυσίδες.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Συγκεκριμένα κερδισμένη αλυσίδα από τη πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης αναδεικνύεται η Σκλαβενίτης που συγκεντρώνει ποσοστό 61% και ακολουθούν η Lidl και η ΑΒ με 50%, η My Market με 42% και η Μασούτης με 33%.
Αμέσως μετά έρχονται ο Κρητικός με 22%, ο Γαλαξίας με 22% και η Market In με 20%.
Σημειώνεται ότι το ποσοστό της Σκλαβενίτης είναι πιο δυνατό στην Αττική, ενώ στη Θεσσαλονίκη είναι πιο δυνατή η Μασούτης.
Ποια προϊόντα κάνουν… γκελ
Τα 10 προϊόντα που αγοράζονται πιο συχνά και περιλαμβάνονται στο καλάθι, είναι τα ζυμαρικά, το ρύζι, οι βασικές κατηγορίες γαλακτοκομικών, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, ο καφές, τα όσπρια, το χαρτί υγείας και κουζίνας και το αλεύρι για όλες τις χρήσεις.
Σημειώνεται ότι 1 στους 4 καταναλωτές αναφέρει ότι αγοράζει πιο συχνά τα προαναφερόμενα προϊόντα από τη στιγμή που μπήκαν στο καλάθι.
Στον αντίποδα, οι βρεφικές τροφές (κρέμες και γάλα), το σαμπουάν για μωρά και οι πάνες ενηλίκων είναι οι κατηγορίες που έχουν τη μικρότερη απήχηση στα προϊόντα εντός καλαθιού.
Το ταμπελάκι πρωταγωνιστεί
Για έναν στους δύο καταναλωτές η κύρια πηγή πληροφόρησης για το καλάθι του νοικοκυριού και τις τιμές των προϊόντων που εντάσσονται σε αυτό είναι η αναγραφόμενη τιμή και το ενδεικτικό ταμπελάκι στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ.
Ακολουθούν τα φυλλάδια των αλυσίδων για ένα ποσοστό 37%, οι ιστοσελίδες των σούπερ μάρκετ για το 25%, οι διαφημίσεις στην τηλεόραση για το 13% και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το 10%.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis σκοράρει πολύ χαμηλά, καθώς μόλις ένας στους δέκα ενημερώνεται από την εν λόγω «πηγή» (ποσοστό 9%).
Ενίσχυση των private label
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, ενισχυμένες παρουσιάζονται οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού σε σύγκριση με τις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δεν συμμετέχουν.
Εν γένει οι κατηγορίες προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, σε σχέση με αυτές που βρίσκονται εκτός, παρουσιάζουν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης.
Για το διάστημα που είναι σε ισχύ το μέτρο του καλαθιού έως και 23 Φεβρουαρίου του 2023, ενώ τα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων 12,3%, αντίστοιχα οι κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης 18,4%, ενώ οι κατηγορίες εκτός καλαθιού τρέχουν με ανάπτυξη 10,1%.
Τι γίνεται με τις τιμές
Τελικά συγκρατήθηκαν οι τιμές λόγω του καλαθιού; Η NielsenIQ σημειώνει ότι το «καλάθι» έχει συνδράμει προς αυτήν την κατεύθυνση και αυτό γιατί μία στις δύο κατηγορίες του καλαθιού δεν παρουσιάζει αύξηση τιμής. Στον αντίποδα, εφτά στις δέκα κατηγορίες εκτός καλαθιού παρουσιάζουν αυξημένη μέση τιμή.
Βέβαια από την πλευρά των καταναλωτών επισημαίνεται σε ποσοστό 80% ότι το «καλάθι» από μόνο του δεν επαρκεί για το θέμα της συγκράτησης των τιμών, ενώ 9 στους δέκα θεωρούν ότι πολύ πιο αποτελεσματικό μέτρο για τη μείωση των τιμών θα ήταν η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ. Το 70% εκτιμά πως αποτελεσματικό μέτρο θα ήταν η αύξηση των προωθητικών ενεργειών καθώς και η συμπερίληψη περισσότερων κατηγοριών αλλά και επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι».
Latest News
Πώς το brain drain γίνεται… brain gain - Πού εργάζονται όσοι επιστρέφουν στην Ελλάδα [πίνακες]
Το Βrain Gain στην Ελλάδα ξεκίνησε και εντάθηκε σημαντικά μετά το 2019 - Τι αποκαλύπτει έρευνα για την αγορά εργασίας
Αφορολόγητα πλέον τα tips - Όλοι οι νέοι κανόνες
Κανένας φόρος στα φιλοδωρήματα με μετρητά ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης
Ποιοι πάνε ταμείο από 4 έως 8 Νοεμβρίου - Αναλυτικά οι πληρωμές e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Θα καταβληθούν 67.788.737 ευρώ σε 79.091 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης
Θεοδωρικάκος: Το νέο παραγωγικό μοντέλο μειώνει τους φόρους και αυξάνει τα εισοδήματα
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ είναι 1% με 2% φθηνότερες σε σχέση με πέρυσι, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος
Η κάρτα καυσαερίων είναι υποχρεωτική – Η μη ανανέωσή της επισύρει βαρύ πρόστιμο
Χιλιάδες οδηγοί βρίσκονται αντιμέτωποι με πρόστιμο 200 ευρώ για την κάρτα καυσαερίων, καθώς οι περισσότεροι αρκούνται στον έλεγχο ΚΤΕΟ
Έχουν και άλλο δρόμο οι τιμές στα ενοίκια – Τι πυροδοτεί το ράλι
Τα ενοίκια των κατοικιών δεν έφτασαν ακόμη στο ανώτατο ακόμη επίπεδο σύμφωνα με την ΤτΕ – Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι 3 λόγοι που πυροδοτούν το ράλι των τιμών
Τέλη κυκλοφορίας: Πότε θα αναρτηθούν στο myCar - Πώς θα κλιμακώνονται τα πρόστιμα
Ποιες αλλαγές θα ισχύσουν φέτος στα τέλη κυκλοφορίας - Τι ισχύει στην υποχρεωτική ασφάλιση
Ο χάρτης πληρωμών της εβδομάδας - Ποιοι πάνε ταμείο από Δευτέρα
Θα καταβληθούν 67.788.737 ευρώ σε 79.091 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.
Οι τέσσερις παρεμβάσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση - Τι είπε ο Χατζηδάκης
Ο ΥΠΕΘΟ Κ. Χατζηδάκης έκανε ειδική αναφορά στη συνέχιση του προγράμματος Επιχορήγησης για την Απασχόληση Ανέργων ηλικίας 55 έως 67 ετών
Άνοιξε η πλατφόρμα σε όλη τη χώρα για την αγορά καταπατημένων
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την υποβολή αίτησης προκειμένου να υπάρξει αγορά για καταπατημένα ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο