Με την ακρίβεια να «υπαγορεύει» τη λίστα του σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές εστιάζουν τις αγορές τους σε βασικές κατηγορίες προϊόντων κόβοντας τις περιττές πολυτέλειες.

Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (ποσοστό 80%) πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού από μόνο του δεν επαρκεί ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας, προκρίνοντας ως λύση τη μείωση του ΦΠΑ (το λένε 9 στους 10), η αγοραστική συμπεριφορά για 4 στους 10 καταναλωτές άλλαξε λόγω του καλαθιού.

Σούπερ μάρκετ: Τα δύο σενάρια ανατιμήσεων το 2023 – Πόσο θα ακριβύνει το καλάθι

Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έρευνας της NielsenIQ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου Shopper Trends Event, που πραγματοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς, το καλάθι έγινε η αιτία για να επισκέπτονται οι καταναλωτές συχνότερα ορισμένες από τις γνωστές αλυσίδες.

Κερδισμένοι και χαμένοι

Συγκεκριμένα κερδισμένη αλυσίδα από τη πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης αναδεικνύεται η Σκλαβενίτης που συγκεντρώνει ποσοστό 61% και ακολουθούν η Lidl και η ΑΒ με 50%, η My Market με 42% και η Μασούτης με 33%.

Αμέσως μετά έρχονται ο Κρητικός με 22%, ο Γαλαξίας με 22% και η Market In με 20%.

Σημειώνεται ότι το ποσοστό της Σκλαβενίτης είναι πιο δυνατό στην Αττική, ενώ στη Θεσσαλονίκη είναι πιο δυνατή η Μασούτης.

Ποια προϊόντα κάνουν… γκελ

Τα 10 προϊόντα που αγοράζονται πιο συχνά και περιλαμβάνονται στο καλάθι, είναι τα ζυμαρικά, το ρύζι, οι βασικές κατηγορίες γαλακτοκομικών, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, ο καφές, τα όσπρια, το χαρτί υγείας και κουζίνας και το αλεύρι για όλες τις χρήσεις.

Σημειώνεται ότι 1 στους 4 καταναλωτές αναφέρει ότι αγοράζει πιο συχνά τα προαναφερόμενα προϊόντα από τη στιγμή που μπήκαν στο καλάθι.

Στον αντίποδα, οι βρεφικές τροφές (κρέμες και γάλα), το σαμπουάν για μωρά και οι πάνες ενηλίκων είναι οι κατηγορίες που έχουν τη μικρότερη απήχηση στα προϊόντα εντός καλαθιού.

Το ταμπελάκι πρωταγωνιστεί

Για έναν στους δύο καταναλωτές η κύρια πηγή πληροφόρησης για το καλάθι του νοικοκυριού και τις τιμές των προϊόντων που εντάσσονται σε αυτό είναι η αναγραφόμενη τιμή και το ενδεικτικό ταμπελάκι στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ.

Ακολουθούν τα φυλλάδια των αλυσίδων για ένα ποσοστό 37%, οι ιστοσελίδες των σούπερ μάρκετ για το 25%, οι διαφημίσεις στην τηλεόραση για το 13% και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το 10%.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης  e-katanalotis σκοράρει πολύ χαμηλά, καθώς μόλις ένας στους δέκα ενημερώνεται από την εν λόγω «πηγή» (ποσοστό 9%).

Ενίσχυση των private label

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, ενισχυμένες παρουσιάζονται οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού σε σύγκριση με τις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δεν συμμετέχουν.

Εν γένει οι κατηγορίες προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, σε σχέση με αυτές που βρίσκονται εκτός, παρουσιάζουν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης.

Για το διάστημα που είναι σε ισχύ το μέτρο του καλαθιού έως και 23 Φεβρουαρίου του 2023, ενώ τα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων 12,3%, αντίστοιχα οι κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης 18,4%, ενώ οι κατηγορίες εκτός καλαθιού τρέχουν με ανάπτυξη 10,1%.

Τι γίνεται με τις τιμές

Τελικά συγκρατήθηκαν οι τιμές λόγω του καλαθιού; Η NielsenIQ σημειώνει ότι το «καλάθι» έχει συνδράμει προς αυτήν την κατεύθυνση και αυτό γιατί μία στις δύο κατηγορίες του καλαθιού δεν παρουσιάζει αύξηση τιμής. Στον αντίποδα, εφτά στις δέκα κατηγορίες εκτός καλαθιού παρουσιάζουν αυξημένη μέση τιμή.

Βέβαια από την πλευρά των καταναλωτών επισημαίνεται σε ποσοστό 80% ότι το «καλάθι» από μόνο του δεν επαρκεί για το θέμα της συγκράτησης των τιμών, ενώ 9 στους δέκα θεωρούν ότι πολύ πιο αποτελεσματικό μέτρο για τη μείωση των τιμών θα ήταν η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ. Το 70% εκτιμά πως αποτελεσματικό μέτρο θα ήταν η αύξηση των προωθητικών ενεργειών καθώς και η συμπερίληψη περισσότερων κατηγοριών αλλά και επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι
Οικονομία |

Οδηγίες... επιβίωσης τα Χριστούγεννα - Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι

Όσο η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα των νοικοκυριών, ειδικοί δίνουν συμβουλές για «οικονομικά Χριστούγεννα». Οι καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς.