Τα κινεζικά λιμάνια είναι τα κερδισμένα στη διακίνηση containers το 2022, σύμφωνα με τη λίστα των 30 μεγαλύτερων όλου του κόσμου που δημοσιοποίησε η Alphaliner. Στους χαμένους τα ευρωπαϊκά λιμάνια μαζί και ο Πειραιάς που βρέθηκε έπειτα από τρία χρόνια εκτός της λίστας των 30 κορυφαίων παγκοσμίως λιμένων εμπορευματοκιβωτίων.

Η Alphaliner υπολογίζει ότι η διακίνηση «κουτιών» αυξήθηκε σχεδόν 1% στα 454 εκατ. teu το 2022, με την άνοδο στη διακίνηση containers να προέρχεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα και σε μικρότερο βαθμό, τη Μέση Ανατολή. Παρά τους περιορισμούς λόγω Covid, οι όγκοι διακινούμενων containers στα 10 κορυφαία λιμάνια της Κίνας αυξήθηκαν κατά 4,1% φτάνοντας σε νέο ρεκόρ στα 222 εκατ. teu το 2022 αν και τη άνοδος ήταν μικρότερη του προηγούμενου έτους (6,2% το 2021 σε σύγκριση με το 2020).

Βόλος: Η ιστορία του τρίτου εμπορικού λιμανιού της Ελλάδας και οι προοπτικές του

Η Alphaliner ξεχωρίζει επίσης την αλματώδη άνοδο του λιμανιού Tanger Med στο Μαρόκο, (+5,6% αύξηση από έτος σε έτος στα 7,6 εκατ. teu) το οποίο πρόσθεσε επίσης περίπου 423.000 teu σε όγκους και ανέβηκε στην 22η θέση όταν το 2019 δεν βρίσκονταν στη λίστα των «30», ενώ αντιθέτως η απόδοση του Ντουμπάι παρέμεινε σταθερή στα 13,9 εκατ. teu (12η θέση) – αύξηση 1,6% σε σχέση με το 2021. Από την άλλη πλευρά σημειώθηκαν πολλές μειώσεις διακινούμενων φορτίων σε πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια, στην Ινδία και την υπόλοιπη Ασία. Με εξαίρεση τη Μανίλα (30η θέση από 35η ένα χρόνο πριν) που κατέγραψε ισχυρή άνοδο κατά 9,1% στα 5,47 εκατ. teu και το Laem Chabang της Ταϊλάνδης (19η θέση και αύξηση 2,5%) τα υπόλοιπα ασιατικά λιμάνια που βρίσκονται στη λίστα των 30 κορυφαίων του κόσμου κατέγραψαν απώλειες.

Μεταξύ αυτών της Σιγκαπούρης που είναι δεύτερο στον κόσμο (-0,5%), του Μπουσάν (-2,9%, έβδομο στον κόσμο) και του Χονγκ Κονγκ (-7%, δέκατο στον κόσμο). Στις ΗΠΑ, τα λιμάνια της ανατολικής ακτής, της Νέας Υόρκης/Νιου Τζέρσεϊ (17η θέση) και της Σαβάνας (27η) συνέχισαν την ανάπτυξή τους, αναφέροντας αύξηση διακινούμενου φορτίου 5,3% και 4,7% αντίστοιχα, ενώ στη δύση στο Λος Αντζελες (9η θέση) η διακίνηση μειώθηκε κατά 5,3%. Τα τρία μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, το Ρότερνταμ (11η θέση), η Αμβέρσα – Μπριζ (13η θέση) και το Αμβούργο (20η θέση) υποχώρησαν επίσης κατά 5,8%, 5,5% και 5,4% αντίστοιχα. Η διακίνηση και για τα τρία ευρωπαϊκά λιμάνια είναι πλέον κάτω από τα επίπεδα του 2019. Χωρίς ανάπτυξη στα μεγάλα κινεζικά λιμάνια, τα υπόλοιπα 30 κορυφαία λιμάνια θα είχαν σημειώσει μείωση 2% σε όγκους κατά τη διάρκεια του 2022 σημειώνει η Alphaliner.

Ο Πειραιάς βρίσκεται πλέον εκτός της λίστας των 30 μεγαλύτερων λιμανιών στην οποία είχε εισέλθει σύμφωνα με την Alphaliner το 2019. Η τάση υποχώρησης είχε διαφανεί από πέρυσι όταν έχασε δυο θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη λιμανιών. Το 2021 ο Πειραιάς βρέθηκε στην 29η θέση με 5,32 εκατ. teu από την 27η που ήταν το 2020 με 5,437 εκατ. teu ενώ το 2019 είχε φθάσει και την 25η θέση, διακινώντας 5,648 εκατ. teu.

Επισημαίνεται ότι το 2022 συνολικά ο Πειραιάς μέσα από τις τρεις προβλήτες (δυο της ΣΕΠ και μια του ΟΛΠ) διακίνησε μόλις 5 εκατ. teu μένοντας για μια ακόμη χρονιά στην πέμπτη θέση στη Ευρώπη και δεύτερη στα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου πίσω από τη Βαλένθια. Το ισπανικό λιμάνι στο οποίο διαθέτει λιμενικές υποδομές και η Cosco Shipping Ports διακίνησε περί τα 50.000 «κουτιά» περισσότερα από το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι και συγκεκριμένα 5,052 εκατ. teu έναντι 5,604 εκατ. teu το 2021 καταγράφοντας μια πτώση κατά 9,85%, μένοντας και αυτό έξω από τη λίστα των 30 κορυφαίων λιμανιών του πλανήτη. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι αυξομειώσεις στη διακίνηση containers που εμφανίζουν διάφορα λιμάνια οφείλεται στις αλλαγές που προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα η πανδημία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία